Jump to content

Utlånserklæring


janove

Recommended Posts

Hei, lurer på regler rundt dette med utlånserklæring.

 

Jeg er medlem av en klubb der vi driver med praktisk skyting. Jeg har gjort avtale med en i klubben at jeg ska kjøpe en halvautomatisk rifle av han. Søknad blir sendt in til uka, men vi snakker nå om det finnes mulighet for oss at benytte oss av en utlåns erklæring under tiden vi venter på godkjent søknad.

 

Jeg har ikke våpen kort siden tidligere men jeg har politi attest på god vandel grunnet at jeg er trener i fotball.

 

Har lest en del her inne å det ser ut som om det er to "svar" på saken. det er ikke noen problemer at bruke utlåns erklæring når det kommer til jakt våpen, og personen har jeger eksamen. Men jeg blir usikker på hvordan det er i forhold til dette med meg i praktisk skytte.

 

Utifra regler ska jeg være medlem av klubb tilknytta forbund. det er vi. Videre skal personen ha "plett fri" vandel. dette burde ju ikke være noen problemer heller siden jeg har politi attest som viser dette og.

Link to comment
Share on other sites

jeg TROR at alt du trenger å gjøre er å skrive en lapp hvor du skriver utlånsdato, navn, nummer på rifla, fødelsnummer.

 

tror du ikker har lov til å låne bort våpen lengre enn 4 uker om ganga. jeg var på lensmanskontoret i Trysil og spurte hva jeg skulle gjøre for å låne en rifle under elgjakta.

 

Jeg hadde jo våpenkort fra før av, så hvordan det er når du ikke har det vet jeg ikke! men jeg fikk beskjed om å skrive det over her på et ark. arket lød som følgende:

 

"DATO"

Jeg "mitt navn" "fødelsnummer" låner "utlåners navn" sin rifle "type, navn & kaliber" våpennr: XXXXXXX fra og med den 00.00.00 - 00.00.00 til elgjakt. (I ditt tilfelle blir det jo øvelseskyting)

 

"Underskrift våpeneier" & "underskrift våpenlåner"

Dette var greit i følge politiet i Trysil

 

våpenkortet skal alltid medfølge våpenet. så legg det ved siden av da du låner det.

Link to comment
Share on other sites

Her finner du utlånserklæring: http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=21&pos=46

 

 

våpenkortet skal alltid medfølge våpenet. så legg det ved siden av da du låner det.

Dette stemmer ikke. Våpenkortet skal du beholde selv. For låntager så fungerer utlånserklæringen som våpenkort.

Men sørg for å skrive erklæringen i 2 eksemplarer slik at utlåner kan dokumentere hvem som har våpenet om det skulle dukke opp hjemmekontroll.

Link to comment
Share on other sites

Utlåns erklæringen er ju grei nokk. google er en grei ting :D

 

er bare i tvil på hvordan regelen / loven er. Litt kjiipt å drita seg ut på dette siden det ikke er noe som tilsier at jeg ikke kommer få innvilget min søknad.

 

Det som blir prikken over i er ju at kona er politi, å ni kan tenke er hvor mye kjeft jeg får hvis jeg ikke gjør dette 100% etter boken :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her finner du utlånserklæring: http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=21&pos=46

 

 

våpenkortet skal alltid medfølge våpenet. så legg det ved siden av da du låner det.

Dette stemmer ikke. Våpenkortet skal du beholde selv. For låntager så fungerer utlånserklæringen som våpenkort.

Men sørg for å skrive erklæringen i 2 eksemplarer slik at utlåner kan dokumentere hvem som har våpenet om det skulle dukke opp hjemmekontroll.

 

les bakpå våpen kortet ditt! Der står det: våpenkortet skal ALLTID medbringes sammen med våpnet, og forevises politiet på forlangende ved kontroll.

 

Dermed sier jeg: Våpenkort følger våpen.

 

at utlånerdelen står som våpenkort har jeg ingen anelse om og aldri hørt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra forskriftens § 85:

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Utifra dette er det ju klart at jeg ikke kan bruke utlåns erklæring siden jeg ikke har våpenkort på tilsvarende våpen......

Link to comment
Share on other sites

@Krogh:

Det er når DU bringer med deg DITT våpen en eller annen plass. Lånetager har en utlånserklæring som er godkjent som våpenkort for han.

 

Om du gir fra deg våpenkortet ditt: Hvordan vil du i ettertid da dokumentere at det våpenet er ditt? Du har jo ikke våpenkort lenger.

Link to comment
Share on other sites

det du sier kan være riktig, jeg har ikke lest meg fram til det og vil ikke si meg imot at utlånerdelen er et godkjent våpenkort.

 

men vis jeg finner et våpen og tenker: ja det kunne jeg jo godt ha tenkt meg å jakte med, så skriver jeg bare en lapp med våpennummer på og viser det til politiet da jeg er ute på jakt så sier de at det er greit?

 

da må det jo slå feil et eller annet sted i og med at man lett kan forfalske våpenkort.

 

edit:

Det er når DU bringer med deg DITT våpen en eller annen plass

 

Det står det ikke noe om på våpenkortet som jeg har. Der står det at våpenkort alltid skal medfølge våpenet, men ser at det må være greit så lenge utlånerdelen er godkjent som våpenkort. Men jeg ville gjerne ha sett en paragraf det står noe om det, eller noen andre som kan bekrefte at det er riktigt.

 

så lenge man har registrert våpenet på seg selv kan man lett ringe politiet og be om å få snakke med våpenkontoret og de kan bekrefte hvilke våpen du eier, og vis våpnet IKKE er registrert og låner det bort er det fort gjort og dumme seg ut, siden man ikke har våpenkort på det og man ikke kan bevise at det er man selv som eier det våpenet vis det blir frastjålet på noe vis.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Derfor skal begge parter fylle ut den utlånserklæringen jeg linke til. Der skal alle nødvendige opplysninger stå.

 

 

Om du får det som du vil: Løs denne for meg.... Jeg har ett våpenkort av gamletypen med 3 våpen på samme kort. Gjør jeg som du vil sitter jeg jo igjen med 2 våpen uten kort på.

Link to comment
Share on other sites

les bakpå våpen kortet ditt! Der står det: våpenkortet skal ALLTID medbringes sammen med våpnet, og forevises politiet på forlangende ved kontroll.

 

Dermed sier jeg: Våpenkort følger våpen.

 

at utlånerdelen står som våpenkort har jeg ingen anelse om og aldri hørt.

 

 

Les forskriften! Det står INTET om at våpenkort skal overlates lånetaker. Altså er det IKKE et krav.

Men du skal skrive våpenkortnummer på erklæringen. (Og det nummeret står IKKE på rifla)

 

Ellers så er det sef. begrensinger på halvauto som G.Larsson har nevnt...

Link to comment
Share on other sites

les bakpå våpen kortet ditt!

Det er gjeldende lov og forskrift man skal forholde seg til. Forskriftens § 85:

 

Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

...

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Utlånserklæringen gjelder mao som våpenkort.

 

Når det gjelder håndvåpen og halvauto så er forskriften rimelig klar. En skulle tro at innvilget kjøpetillatelse ville være godt nok, og det er mulig at dette vil bli akseptert, men uten en fortolkning på dette fra POD må man forholde seg til forskriftens bokstav.

Link to comment
Share on other sites

Her er hele §85 fra våpenforskriften, merk dere følgende utsagn:

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Kapittel 18. Bestemmelser om utlån § 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

P.s. Kjøpers gjenpart gjelder som våpenkort, men i og med at den da må være utfylt og signert (man har altså kjøpt våpenet). Er jeg redd det ikke holder til å låne Håndvåpen eller 1/2auto våpen på (jeg hadde ikke tatt sjangsen uten at pod sier ok).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Om du får det som du vil: Løs denne for meg.... Jeg har ett våpenkort av gamletypen med 3 våpen på samme kort. Gjør jeg som du vil sitter jeg jo igjen med 2 våpen uten kort på.

 

vis du har våpenkort som gjelder 3 våpen samlet har du egentli et ugyldigt våpenkort siden det skulle fornyes da det ble bestemt for at man skal ha et våpenkort pr. våpen?

 

om de gamle våpenkortene SKAL fornyes og om de er ugyldige pr. dags dato vet jeg ikke, men det er jo ganske logisk så lenge de skriver at våpenkort skal følge våpen.

 

jeg har ikke lest noen forskrifter eller noe, men mener at det er logisk at våpenkort skal følge våpen. og på det tidspunktet jeg får bekreftet at et utlånersdokument er godkjent som våpenkort legger jeg meg flat og sier jeg tok grådig feil. Enn så lenge står jeg ved at våpenkort skal følge våpen.

 

og som du spurte tidliger om å kunne bekrefte at våpnet er ditt. så skal du ha et blått ark som du har fått tilbakesendt fra politiet om at du har fått invilget våpensøknad for de våpnene du eier.

Link to comment
Share on other sites

les bakpå våpen kortet ditt!

Det er gjeldende lov og forskrift man skal forholde seg til. Forskriftens § 85:

 

Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

...

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Utlånserklæringen gjelder mao som våpenkort.

 

Når det gjelder håndvåpen og halvauto så er forskriften rimelig klar. En skulle tro at innvilget kjøpetillatelse ville være godt nok, og det er mulig at dette vil bli akseptert, men uten en fortolkning på dette fra POD må man forholde seg til forskriftens bokstav.

 

 

greit, jeg godtar det så lenge det står i forskriftene om at utlånerkortet er gyldig som våpenkort i 4uker. Da har jeg lært meg noe nytt og slår meg flat og sier at man IKKE trenger å levere våpenkortet sammen med riflen vis man låner det ut.

 

unskyld for feil informasjon

Link to comment
Share on other sites

1: Den blå gjenparten, er en ikke forpliktet til å ta vare på etter at våpenkort har dukket opp fra våpenkontoret (men jeg anbefaler folk å ta vare på alle slike gjenparter, livet ut. Gjelder både kjøp og salg, jeg plaster alle mine papirer så de holder seg).

 

2: Hvor står det at de gamle våpen kortene er ugyldige? Det eneste jeg har sett, er at de skal innleveres visst man avhender ett av våpenen som står på kortet (man får da nye kort på resterende våpen på kortet).

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ærligt si at jeg ikke har lest lovdata på nettet som du sier.

 

og der jeg har skrivd at gamle kort med flere våpen på samme kortet er ugyldigt, har jeg skrivd at jeg ikke er sikker på om det er sånn!

 

merk hva jeg skrev:

 

om de gamle våpenkortene SKAL fornyes og om de er ugyldige pr. dags dato vet jeg ikke
Link to comment
Share on other sites

Det er helt greit i og med at jeg endra det 10 sekunder etter at jeg hadde postet det. tenkte litt over det å måtte få skrivd at jeg ikke var sikker så jeg ikke kom med andre påstander som ikke stemte :)

 

jeg har lært noe nytt og enden var god, så da er vell alting godt? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sitt spørsmål er interessant, og det er faktisk ikke helt enkelt å komme frem til korrekt svar. Her må en ha en viss erfaring med å lese både lover og tilhørende forskrifter. Som det skrives over, http://www.lovdata.no er et undervurdert verktøy.

 

Spm 1 : Kan en halvautomatisk rifle lånes ut mellom to privatpersoner ? Første steg er å slå opp i "Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v." (våpenloven). Utlån er behandlet i kap. II. I lovens § 11 fremkommer det hva som er lov å låne ut, og hvem man kan låne til. I 1.ledd står det at det ikke er lov å låne ut pistol eller revolver "med mindre Kongen har bestemt noe annet". Det står altså ingenting om at det ikke er lov å låne bort halvautomatiske rifler her. Kan vi dermed konkludere at dette er en kurant greie ? Fullt så enkelt er det nok ikke. "Kongen" er aktiv, og har gitt ut en forskrift til våpenloven som regulerer dette nærmere. I "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv."(våpenforskriften) finner vi nærmere regler i kap.18. I § 85 står det bl.a. følgende : "Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen". Altså er forskriften strengere enn selve loven når det gjelder halvautomatiske rifler, mens den åpner opp for utlån av pistol eller revolver på de nevnte betingelser. På mine våpenkort (pistoler) står det at utlån ikke er tillatt. Men disse våpenkortene er utstedet før den nye forskriften kom i 2009. Så her kan man lett gå seg vill :shock:

 

Spm 2 : Skal våpenkortet følge våpenet også ved utlån ? Leser man baksiden av våpenkortet kan det se slik ut. Imidlertid bør en ta en ny sving innom lovverket. Våpenlovens § 9 1.punktum sier "Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll". Her kan vi altså lese at en utlånserklæring er sidestilt med våpenkortet. Går vi videre til våpenforskriftens §85 står det greitt beskrevet at en utlånserklæring skal lages, samt hva den som minimum skal inneholde. Altså kan vi konkludere med at det er tilstrekkelig med utlånserklæringen, slik at våpenkortet ikke trenger å følge våpenet ved utlån.

 

Puh... Dette ble noe lengre enn først planlagt :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 11 months later...
  • 2 years later...
På 08/09/2013 den 21.08, G.Larson skrev:

Kun håndvåpen og halvautovåpen som krever våpenkort på tilsvarende våpen ved utlån.

 

§85 http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-024.html#85

 

Holder med utlånserklæring.

Hva teller som et tilsvarende våpen?

Er det helt enkelt en halvauto eller håndvåpen, eller er det krav på samme kaliber?

Jeg fikk to ulike svar på banen idag.

Holmens

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, bbdg skrev:

Da skal du lese litt her:

Og der står vel akkurat det Snoppy og jeg sier. Med unntak av halvauto rifle/hagle godkjent for jakt. Der holder det med våpenkort på våpen godkjent for jakt uansett mekanisme.

 

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...