Jump to content

Hvilket luftgevær kan anbefales?


HalvorV

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme tanke slo meg da jeg har disponert flere fjærluffer fra Hatsan i ulike kaliber.

Den mest presise påstås fra min side å være en modell 105 i .22 som er en underspenner, altså fast løp og ladeport. Den var relativt rask gjennom kronografen og grei presisjon, dessverre med et avtrekk så plastraklete og lealøst samt steinhardt at jeg flere ganger trodde sikring fortsatt sto på. Var i smuler på benken, men ikke stort å gjøre med avtrekket dessverre.

Kanskje like greit, utysket er solgt og jeg har fortsatt to igjen av typen 125, ett i 6.35 (.25)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt med et Hatsan luftgevær. Bortsett fra fravær av kvalitetsfølelse, og tungt avtrekk, hva er egentlig galt med dem?

 

Hva slags presisjon får en egentlig i en Hatsan? Og hva må en ha for at det skal være brukbart?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd Hatsan pcp men så vel en tråd om Galatian? her med noen samlinger jeg ikke hadde ropt hurra for, kommer jo an på skytter også selvsagt men har vært bortskjemt med feks et par fx som hadde 5 skudds samlinger på 50m som greit lot seg dekke med 50 øring.

 

Så for meg ligger lista ca der.

Link to comment
Share on other sites

1-1.2cm på 18m sier han om Galatian, og 5cm med noen kulesorter... 37J på en 4.5mm må jo kunne sies å være mer enn halvveis til dramatisk energi. Og det kan godt være årsaken til de dårlige samlingene - den går jo bortimot katastrofalt med noen kuler.

FXen skyter positivt i ett lite rundt hull på 18m, og på en god dag kan en klare 1.2cm på 50m.

 

Interessant sammenheng her, om en tar de data jeg sitter med nå, samling på 18m :wink: :

 

Pil og bue, samling 2.5cm

Gammel Slavia, typ gratis, samling 2.5cm

Gamo knekkspenner til 2000,- samling 2.5cm

Hatsan tl 5500,- 1.2cm

FX til 10 000,- 0.2cm

 

luftgevaeligr_zps07d10c08.png

En ser som forventet at en får gradvis mindre og mindre igjen for pengene en legger på - men kurven er igrunnen overraskende rett. Legg på en Anschütz til 28 000,- så er du kanskje på 0.1mm... Vinneren (presisjon per krone) er iallefall den gamle skrotbørsa mi. Og konklusjonen, luftgevær, kjøp det billigste du finner :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitter her nå, og tenker på alle gode grunner jeg selv mener jeg har til å investere i nytt luftvernskyts til hjemmefronten. Synes Diana 54 Airking er pirrende, samtidig som 460 magnum også vil innfri krav og forventninger.

 

Fra før har jeg et gammelt, men veldig fint, FWB 150. Fikk denne av en onkel, som igjen overtok det da FMV omvæpna bedriftsidrettslaget for noen tiår siden. Pusset opp eller ned den lakkerte stokken og oljet den, mens Eriks våpen teknikk overhalte og blånerte metallet under en utplasseringsuke jeg hadde der på ungdomsskolen. Jeg er ganske glad i den børsa, så den blir værende i husstanden, men synes den egner seg bedre til blink enn til luftvern; den mangler noe slagkraft ift de nevnte alternativer.

 

Ser på nærbilder i videoer på degtuben at håndverket er noe annet nå til dags (presset metall og maskinelt utskårede skjefter osv --> ikke særlig snasent) enn da 150'n ble bydg, men noen kameler er det vel bare å svelge først som sist...

 

Mine kriterier:

- Først og fremst må det være et kvalitetsmerke, alt ræl fra Kina og andre kanter er helt uaktuelt, uansett påstått og faktisk prestanda.

- Sånn høvelig presis. Samler den 5 skudd på en 10'er på 20 meter klarer det seg, men bedre er jo bedre.

- Fast løp, muligens helt usaklig, men har en forkjærlighet for det.

- Bør ha skinne for kikkertmontasje.

- Utgangshastighet over 300m/s i 4,5mm.

- Må være 4,5mm.

- Treksjefte.

- Må være pen.

- Oppspenner (fjær eller gasstempel er ett fett, inntil jeg vet bedre)

- Vekt under 4,5kg, men egentlig ikke så viktig.

 

Etter å ha lest denne tråden har jeg også sett på Airarms, BSA, Falcon og noen andre som har vært nevnt. PCP utelukker seg selv for min del, da det stort sett vil bli noen få skudd i ny og ne, fremfør lengre økter med skytetrening (selv om det hadde vært vel anvendt tid). Ved at jeg ønsker et pent luftgevær blir det for min del snevert med en gang. Syntes en gang at BSA var skikkelig lekkert, men det har godt over; nå finner jeg Diana og Weirauch mest tiltalende av de jeg har sett. Liker godt modellene fra 48 til 54, 460 magnum som nevnt, og ikke minst helstokken 430, men den blir nok i svakeste laget.

 

Er det flere merker jeg bør sjekke før det evt blir handel?

Er det flere faktorer jeg bør vurdere?

 

Hvorfor bør jeg la være, og heller prioritere hus og hjem? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sitter her nå, og tenker på alle gode grunner jeg selv mener jeg har til å investere i nytt luftvernskyts til hjemmefronten. Synes Diana 54 Airking er pirrende, samtidig som 460 magnum også vil innfri krav og forventninger.

 

Fra før har jeg et gammelt, men veldig fint, FWB 150. Fikk denne av en onkel, som igjen overtok det da FMV omvæpna bedriftsidrettslaget for noen tiår siden. Pusset opp eller ned den lakkerte stokken og oljet den, mens Eriks våpen teknikk overhalte og blånerte metallet under en utplasseringsuke jeg hadde der på ungdomsskolen. Jeg er ganske glad i den børsa, så den blir værende i husstanden, men synes den egner seg bedre til blink enn til luftvern; den mangler noe slagkraft ift de nevnte alternativer.

 

Ser på nærbilder i videoer på degtuben at håndverket er noe annet nå til dags (presset metall og maskinelt utskårede skjefter osv --> ikke særlig snasent) enn da 150'n ble bydg, men noen kameler er det vel bare å svelge først som sist...

 

Mine kriterier:

- Først og fremst må det være et kvalitetsmerke, alt ræl fra Kina og andre kanter er helt uaktuelt, uansett påstått og faktisk prestanda.

- Sånn høvelig presis. Samler den 5 skudd på en 10'er på 20 meter klarer det seg, men bedre er jo bedre.

- Fast løp, muligens helt usaklig, men har en forkjærlighet for det.

- Bør ha skinne for kikkertmontasje.

- Utgangshastighet over 300m/s i 4,5mm.

- Må være 4,5mm.

- Treksjefte.

- Må være pen.

- Oppspenner (fjær eller gasstempel er ett fett, inntil jeg vet bedre)

- Vekt under 4,5kg, men egentlig ikke så viktig.

 

Etter å ha lest denne tråden har jeg også sett på Airarms, BSA, Falcon og noen andre som har vært nevnt. PCP utelukker seg selv for min del, da det stort sett vil bli noen få skudd i ny og ne, fremfør lengre økter med skytetrening (selv om det hadde vært vel anvendt tid). Ved at jeg ønsker et pent luftgevær blir det for min del snevert med en gang. Syntes en gang at BSA var skikkelig lekkert, men det har godt over; nå finner jeg Diana og Weirauch mest tiltalende av de jeg har sett. Liker godt modellene fra 48 til 54, 460 magnum som nevnt, og ikke minst helstokken 430, men den blir nok i svakeste laget.

 

Er det flere merker jeg bør sjekke før det evt blir handel?

Er det flere faktorer jeg bør vurdere?

 

Hvorfor bør jeg la være, og heller prioritere hus og hjem? ;-)

Link to comment
Share on other sites

- Utgangshastighet over 300m/s i 4,5mm.

Jeg har ikke mye erfaring med luftgevær egentlig. Noen titusener skudd i kjelleren i ungdommen, og et par måneder i høst med ny leke. Men jeg har prøvd å sette meg inn i luftgevær.

Og prøvd noen. Slik jeg forstår "alle som har greie på det" og min lille egne erfaring: nei det vil du ikke :wink: Rundt 300, OK, mye over, bare bal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

FXen går iallefall bedre når stilt godt under(husker ikke om det var 240 eller 270), enn den gjør på 298-303m/s. Med JSB Exact Express, som den går svinbra med. Med JSB Exact Monster går den bra på fullt, men det er langt under 300m/s (25J).

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Av uvitenhet: Hvorfor går de bedre med lavere hastighet? Hvilke andre grunner er det til å holde hastigheten under 300ms?

 

Hvem forhandler HW i Norge? Er det noe å hente her på å kjøpe fra feks UK?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en teori, som ikke direkte går på hastighet, men at lette kuler er tynne i godset og deformeres (assymetrisk) av munningstrykket. Det fins video av kuler som går i spiral, angivelig av denne grunnen.

 

Så har jeg en selv, ei luftgeværkule, diabolokule, har en form som vil begynne å gi transsonisk strøm, kompresjon og sjokkbølger allerede ved 270-280m/s, og dertil et latterlig komplisert system av slike. Det skal veldig mye mindre til for å gi endringer i luftmotstanden i dette hastighetsområdet, og endringer i hastighet vil gi store utslag i luftmotstand og generell påvirkning. Det er nok en grunn til at nesten all matchammo i 22LR har 300-320m/s, og ikke 330-350.

 

En teori jeg har lest, på nett, og en jeg har diktet opp selv, så nei jeg vet ikke egentlig ;) Men skru FX en opp til over 300, og presisjonen, særlig på langt hold, går i dass.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt.

Det har seg slik at jeg har fått lyst på et .25 kaliber luftgevær.

Utvalget er ganske dårlig her i Norge, så jeg vurderer å importere. Hvordan går man frem rent praktisk med tanke på registrering osv. når man importerer?

Har tenkt på denne:

 

http://www.pyramydair.com/s/m/Benjamin_ ... /2052/4171" target="_blank" target="_blank

 

Eller burde jeg legge i litt mer og gå for denne?:

 

http://www.pyramydair.com/s/m/BSA_GRT_L ... /3216/6236" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Først må du søke erverv på .25 luft

Det koster 230.- og er ikke behovsprøvd, skriv trening.

 

Jeg hadde klart foretrukket BSA sin da jeg har maken i .25 og det kan virkelig anbefales.

Gode kuler er litt manko her i Norge, men Børselars har vel noe.

 

Når du får i retur innvilget søknad kan du bestille den, antagelig blir den holdt igjen i tollen og da må du reise dit med søknaden din for å vise den frem.

Alternativ kan jeg selge min, men jeg ikke lett å overtale..Den er tunet med stæsj fra Maccari og fremstår som meget smooth og deilig.

 

Jeg ser videre at du gjerne vil ha gasram eller nitropiston og de fungerer de også.

Det er lettere med fjær da dette skaffes deler til fra. f.eks England.

Link to comment
Share on other sites

Går 4,5mm rett gjennom tollen?

 

Ser for min egen del at også AirArms TX200 er meget interessant. Noen her som har eller har prøvd en slik? Hvordan er den ift HW97?

Link to comment
Share on other sites

Går 4,5mm rett gjennom tollen?

 

Ser for min egen del at også AirArms TX200 er meget interessant. Noen her som har eller har prøvd en slik? Hvordan er den ift HW97?

 

 

Stort sett aldri noe pes med 4.5mm.

 

TX200 er en god børse, jeg har hatt en slik på lån og også laget en review på den.

Noe kilen mht ammo og du må skyte en del med den for å mestre den.

Rimelig kostbar og for moroskyting er den for dyr.

Du får kopier av TX200 som er nesten like gode, men ikke mer heller.

Bam B20 er en kopi av tålelig kvalitet i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvilket fabrikat/modell er dette?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank" target="_blank

 

Og mens vi er i gang: hva kan dette være?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank" target="_blank

 

Her opplyses det til og med at :"Ammo og slikt til dette fås kjøpt i sports butikker som f.eks G-sport og MX sport". Godt å få opplyst DET. Har ofte gått og lurt på hvor...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...