Jump to content

Hvilket luftgevær kan anbefales?


HalvorV

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å btw. det var TO samlinger ;) fem hvert skudd, og skrudde såvidt på kikkerten etter den første (Nederste) serien

 

Forresten: Er det mulig å lage et sikte på ei børse uten sikte :mrgreen: ? Nå mener jeg vanlig sikte, fordi børsa mi har bare kikkertsikte :|

 

Hvorfor kjøpte du ei slik børse da?

Ja man får vel noe Truglosikter og lignende med fester, diopter også.

Har du feste for frontsikte?

 

Iblant er det grisemoro å skyte med kun åpne sikter!

Link to comment
Share on other sites

Ja skikkelig skral, med en blink på 10 cm og ei luftbørse som ikke er skutt inn ;) Og nei..... skøt fra ca. 20 m :)

 

Du bør skifte kuler til tyngre saker....Hastighet hjelper lite dersom du får spredning omtrent som ei hagle....

 

Neineinei jeg trur du har misforstått meg :mrgreen: jeg sa at den låter no J****lig Med platinum kuler, men jeg bruker så klart vanlige blykuler (Meisterkugeln) når jeg skyter på blink :D De andre bare følte med i pakka. sikker no prøvesmak :mrgreen: Skutt tre skudd av dem og ikke noe mer. helt ubrukelige når det gjelder blingskyting :?:

Link to comment
Share on other sites

Å btw. det var TO samlinger ;) fem hvert skudd, og skrudde såvidt på kikkerten etter den første (Nederste) serien

 

Forresten: Er det mulig å lage et sikte på ei børse uten sikte :mrgreen: ? Nå mener jeg vanlig sikte, fordi børsa mi har bare kikkertsikte :|

 

Hvorfor kjøpte du ei slik børse da?

Ja man får vel noe Truglosikter og lignende med fester, diopter også.

Har du feste for frontsikte?

 

Iblant er det grisemoro å skyte med kun åpne sikter!

 

Fordi det er drit rått :Dhttp://www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=product_info&cPath=181_193&products_id=2174 Tviler på at jeg har feste ... vis det ikke er de fire eller tre sporene langs med løpet da?

Link to comment
Share on other sites

Den går sikkert fort som styggen med slike lette kuler ja....derav smellet.

Kan nok være skadelig for børsa også, stempelpakninger liker som regel dårlig slike hyperlette kuler.....Blir omtrent som å skyte uten kule.

 

Jaha.... Skyter jeg mot et jorde, med de kulene så høres smellet 3-4 ganger (Ekko) sku nesten tru det var rifle :shock:

Link to comment
Share on other sites

Finn et Weihrauch modell du liker. Da får du det beste.

 

Må nesten si meg enig. Feks. et HW50S til 2250,- hos Landrø i Lillestrøm er sannsynligvis et av de aller beste luftgevær dersom en ser på "best mulig luftgevær pr. krone".(vurdert etter veil.nypris) Du får solid, tysk byggekvalitet, et fantastisk avtrekk, brukbar kraft og en svært god presisjon til "Hatsan og Gamo-pris!" .

Link to comment
Share on other sites

Grøsser litt når navnene Hatsan og Gamo blandes inn...

Dog vil jeg påstå at Diana har mye bra, BSA også, men de ligger gjerne det dobbelte i pris.

Hvordan en HW holder seg etter 20 år aner jeg jeg ikke, har ingen erfaring med dem, men dersom Rallar sier de er bra så er de bra.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både et Diana 34 og et HW95 i skapet. Begge kan en anse som jevnbyrdige, totalt sett. Grunnen til at jeg nevnte HW50S er at det er billig(ca 2250), solid og vil kunne gi skyteglede år etter år. Selvsagt er det mange andre gode kandidater, men jeg mener om en er en førstegangs-luftskytter på budsjett er HW50S et supert valg. Hw95 (3000,-) har mer kraft og penere stokk, men ikke alle bryr seg om slikt. Alt koker ned til smak og behag. Om en ikke teller hver krone og ikke er på et budsjett, gjelder helt andre regler. Da kommer mange dyrere kandidater inn som er vel så interessante. Falcon som Gullvingen nevner er et fantastisk bra(PCP)- luftvåpen (og selvsagt bedre enn et HW50S) , men vi snakker der om en helt annen prisklasse, rundt 10 000 kr (+/-). HW er svært holdbare våpen, og kan måle seg mot hva som helst på markedet når det gjelder holdbarhet. Materialkvalitet og finish er i toppklasse.

Link to comment
Share on other sites

Du bør kanskje vurdere noe amerikansk, Daystate har mange fete modelleri ulike kaliber, men AirArms eller Falcon er så pinlig nøyaktige så spør du meg vil jeg gjerne hvorfor du vil ha et med regulator.....

Forøvrig vil jeg påstå (fordi jeg har det selv) at Falcon virkelig leverer, det er vel omtrent en klone av AirArms, eller motsatt. Rimeligere pcp gir også valuta for pengene, men dropp pumpe, flaske er MYE greiere. Falcon gir deg også muligheten til å skyte med diopter.

Sjekk Beco Trading i Nittedal for piser, mulgheten er stor for en god handel dersom du trygler om noe rabatt.

Link to comment
Share on other sites

heldig viss har vi ikke joule-restriksjonene i Norge enda på luftvåpen.

men det kommer sikkert.

så enda kan du kjøpe det du har lyst på i hastighet her i Norge.

det er ingen som sier at du ikke får lov til å kjøpe deg en hatsan 125 eller noe annet våpen med stor utgangs hastighet.

 

 

Hatsan er jo bare møkk, verre enn Gamo..

Kjøper man Hatsan fjærvåpen er man ikke bare teit, men dum også.

Link to comment
Share on other sites

Tja...alt...!

Den beste Hatsanen jeg har prøvd heter 105 tror jeg, underspenner og er i cal.22 og er meget presis, men med det sedvanlige bedritne avtrekket.

 

De leverer ikke veldig like skudd, test i kronograf og du vil se, Har dessverre tre slike i kaliber 4.5 5.5 og 6.35 som jeg neppe blir kvitt dersom ingen andre vil enten bruke til til armering i en vegg, eller bytte i noe...

Finnes så mye annet til tilsvarende pris som gir deg så mye mer igjen for penga.

Link to comment
Share on other sites

men AirArms eller Falcon er så pinlig nøyaktige så spør du meg vil jeg gjerne hvorfor du vil ha et med regulator.....

Fordi jeg har forstått på "luftgeværfanatikere", at det må man bare ha? JEg er klin grønn på luftgevær - utover min gamle Slavia 631 fra 1977. Men takk for rådene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men AirArms eller Falcon er så pinlig nøyaktige så spør du meg vil jeg gjerne hvorfor du vil ha et med regulator.....

Fordi jeg har forstått på "luftgeværfanatikere", at det må man bare ha? JEg er klin grønn på luftgevær - utover min gamle Slavia 631 fra 1977. Men takk for rådene.

 

K

Hvis du nevner hvor mye kronasjer og hva du skal bruke en eventuell ny børse til så regner jeg med at du får gode tips her inne.

Link to comment
Share on other sites

Børsa skal brukes til egen trening, fremst på knestående og stående, og til å skyte når jeg bare MÅ skyte, og kun egen hage er tilgjengelig, og til å lære ungene å skyte - dvs. den skal være presis. noe annet en ett hull på 10m er bare vas - og det er en fordel at den ikke er så stor, ellers hadde jeg kjøpt en Anschutz 8001 for lenge siden. Kanskje det blir det jeg gjør... men det er jo bedre jo mindre den koster, og makspris er vel omtrent prisen på en Anny 8001.

Så skal den ha matchavtrekk, mulighet for kikkertmontering, være stillest mulig - vil bruke den i hagen, skinne under framstokken er en fordel, justerbar til jr. størrelse er en fordel, etc... enkelte av punktene kan fires på om det f.eks. halverer prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 years later...

Nå drar det seg visst til. Men .22 eller .25?, eller tilogmed .177, jeg synes det er litt puslete, men det er vel kanskje nok med 25J, selv om 50 høres bedre ut...

For og imot hvert kaliber? Den aktuelle rifla har større luftsylinder i 25 så blir likt antall skudd.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har kun Diana 23 og 24 fortiden. (Fjær) (4,5mm)

Kan anbefales.

 

20 skudds serie.

dFZaYWRK.jpeg

 

Diana 23 Åpne sikter. 10m. 2oo skudds serie.

M0p2cklY.jpeg

 

Diana 24. 10m. Kikkert. 5 skudd serie. En liten flyger ødela hele samlingen.. :cry:

Z3NxZ0tG.jpeg

 

Gjør man jobben sin, så gjør Luffa resten.

 

Har prøvd med Hatsan mod 70. (Ikke meningen å banne) Men det er å blir Søppel.

Styr unna slike hardtslående rakkle børser.. Fysj å fy.

 

1. Kjøp kvalitet.

Resten er opp til deg og pellets. Thats it.

Link to comment
Share on other sites

Marcel, jeg har gitt bort min Slavia 631 til en arkeolog, den skyter omtrent som Dianaen ser det ut som, fint til stående trening en stund ;) Jeg må innrømme at planen var å skyte sånne samlinger på 50m. Dog ikke stående

Ser ut som jeg ender med en FX Bobcat, og jeg skal ikke bare skyte papir på 10.. Så til alt umoralsk og uetisk, og noen steder ulovlig, 22 eller 25?

 

EDIT:

4.5mm var selvsagt det eneste de kunne levere på denne siden av sommeren, så 4.5mm ble det. Blir å samle erfaring med 4.5, det er iallefall billigere og enklere å skyte, + 16 skudds magasin og flere skudd per fylling.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22 cal er jo king.

Hadde selv, solgte, men skal igjen ha det en dag. :)

 

Jeg skal se hva jeg får til på 50m. Hehe.. Vis jeg rekker så langt..

Det må være absolutt vindstillt ivertfall..

 

Har 3 stk gamle Gamo Mc Contest/Mc Super Ram-air greier. (ikke fjær)

Nesten ingen bevegelse etter avtrekk.

Men de lekker og man får ikke tak i deler :( Har en liten PCP tank, og skal prøve å bygge om ett gevær slik at jeg kan plinke hull i hull igjen.

 

Skøt hull i hull når den ene fungerte en stund. Det vart nesten juks hehehe.

 

Moro med PCP, å ja.

Skal ha det en dag også.

Link to comment
Share on other sites

Var innom XXL i går og de hadde to modeller BSA med lufttanker. Den fancy kostet 8 lapper, den andre og enklere utgaven kostet 4 lapper. Begge var laget i England. Noen som vet/har erfart hvor gode disse kan være? 4 lapper for et gevær laget i Europa med tank må være god pris?

Link to comment
Share on other sites

Tja, dersom det virkelig er produsert av BSA og ikke på lisens i et annet land så bør det være ok.

BSA har laget mange virkelig gode PCP, Egon Olsen her inne er den jeg vet om som virkelig har greie på BSA pcpbørser, send han en mld.

 

Utover det finnes det mange presise pcp for langt under 10K, det gjelder bare å finne dem.

Beco Trading i Nittedal forhandler engelske modeller, sjekk de ut på nettsiden.

Link to comment
Share on other sites

Jau,

 

Takk for alle råd og tips i denne tråden. Jeg lærte litt, og ble ansporet til å lære mer. Tilslutt fikk jeg tilogmed kjøpt et luftgevær...

 

Et slikt:

bobcat5.jpg

 

Det er en svenske, FX Bobcat, i 4.5mm - det var det som kunne leveres innen rimelig tid, og jeg tror det er et godt valg. Noe jakt med luft er jo ikke lov i Norge, og da er det bare en fordel å ikke ha for mye futt.

Med 16.3grs JSB Monster kuler og "full pupp", (3 på kraftjusteringen) så er det mer enn nok futt i denne uansett, en liten test viste at den gikk rett igjennom et 3/4" panelbord. Vanlige 7grs kuler og "styrke 1" gikk en kulelengde inn i det samme panelbordet.

Spec sier at den skal gå omlag 300m/s med 7gr og 265 med 16.4, på fullt, for 24-25J, og omlag 200m/s med 7gr på minimum. Hittil har jeg bare brukt den på minimum, for å spare bråk og luft. Men man skyter MANGE skudd på en fylling på minimum.

 

ExactMonster177.png

 

Jeg hadde bare ringer i 1" liggende til 11mm prismespor, og bare en "ur-aimpoint" som er 1", så Aimpointen kom oppå, ikke noe til presisjonstesting egentlig, og ikke noe til vitenskapelig langholdsskyting, men fin til den type trening jeg har tenkt å bruke den til - likevel vil det nok komme en kikkert oppå etterhvert. Avtrekket er forresten noe av det beste jeg har vært borti på denne siden av matchvåpen, og det også egentlig, så ingen issues der iallefall - og 16 skudds magasin...

 

Første økt starta med at jeg la meg ned og skjøt mot ei DFS 100m innstikksskive på 20m, da hadde jeg først grovinnskutt i garasjen, Aimpointens 2cm klikk på 80m er umulig for meg å regne på, så det blir "sådær".

Men jeg så ikke kulehullene, så jeg skjøt 3 skudd før jeg gikk fram. Ett hull - jeg kan vel for fan ikke ha bomma på skiva?

Tilbake, skrudde litt ned og 2sk til - disse satt såpass "fra hverandre" at man kunne se at det var to... Helt greit I say!

Jeg skal komme tilbake med litt skytedata når jeg får på en kikkert. Forøvrig fant jeg ut at BC på Monster-kulene er 0.036 - 0.036 :mrgreen:

 

Så vi innførte "skytter-spotter" på plenen, Jr. og jeg bytta på å skyte og spotte - må se litt rart ut med 80mm Swaro på plenen for å spotte på 15-20m, men det funker. Han liker hverken smell eller rekyl, så det tok nøyaktig ett skudd før konklusjonen var klar: "Dette geværet likte jeg". Nå etter ei lita uke med skyteapparatet i hus er det spurt minst like mange ganger som dager, "kan vi skyte litt pappa", så jeg er vel fornøyd jeg også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

^Neida, men den leveres i 7.62 evt 6.35.

 

Som vi alle vet er 6.5 et marginalt kaliber når vi snakker om større hermetikkbokser. Den optimale løsning må vel være 6.35 til colaburk, 7.62 til joikakaker og malingspann samt en snerten 22 til mengdetrening og jakt opp til humles størrelse, dog ikke humle.

 

Selvsagt må også poden få sitt om en skulle være befengt med slikt (pode altså) så der anbefales en liten men sint .177 til kastrering av klegg og mors klesklyper.

 

Gratulerer forresten, begge mine Fx hadde særs bra avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

8721C986-5E7C-41DA-A924-02D4EB866168_zps20etw0hz.jpg

Fikk på en kikkert, kom litt lavt faktisk, selv jeg sliter med å komme ned på kinnstøtta - skal nok ha ei skinne mellom der - med litt tilt tipper jeg.

 

BA6A8A9A-E317-4ACA-8D2C-A8CD9B4327D8_zpshqpvu8mt.jpg

Og skutt inn den, samt ei 10sk samling (er 16 skudd i skiva) på 25m, tofoten var løs så ble ikke helt fornøyd, og avtrekket er heller ikke heelt Anschütz. Kraftig vind var det og, og ikke holdt jeg godt heller. Må lære meg det.

 

Men, luftgevær kan anbefales

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Virker jo dugandes dette. Jeg har enn så lenge ikke handlet gevær med tank, tenkte at det ble for mye bry med luftfylling og slikt. Har pistol og gevær enkeltskudd, men begynner jo å bli litt lei. Noen idé om hvor mange skudd det går på en tank på et slikt gevær? Og ev. hvor mange fulle tanker på et slikt gevær kan man få ut av en vanlig 300 bars dykkertank?

 

M67, hvor handlet du?

Link to comment
Share on other sites

200bar reservoar på ei 4.5mm holder til maaange (80-120)skudd og du kan fylle maaange ganger fra dykkertank. Typisk for .22 er at du for 25-40 skudd før trykket faller såpass at du må pese inn mer luft. Ikke alle børser har store reservoarer, men det blir en pekepinn...

Lett å fylle fra flaske...Inn med proben, steng lufteventilen/dekompresjonsventilen på flaska og åpne rolig hovedkrana og la det sive passe sakte inn i børsa. Stopp litt over makstrykk og dekomprimer før du tar ut proben.

Å fylle med pumpe gidder du prøve kun en gang...tro meg.

Link to comment
Share on other sites

På maks, fikk jeg i ettermiddag 16 skudd fra 200 til 190 bar, det går altså 1.6 skudd per bar, eller altså omtrent 0.2l per skudd. Jeg fylte idag, og fikk 200 bar - den virker ned til under 100bar, men jeg tipper den har et optimalt område med presisjon og hastighetsvariasjon som er mye trangere - her må det forskes. Uansett går den høl i høl på 15m med 80 bar på. jeg vet ikke hvor lavt man kan skyte før presisjonen går i dass eller kulene ikke kommer ut. Men om man har 75 bar å arbeide på så er det 120 skudd - works for me.

På minimum er det MYE mer, sikkert 300 skudd - jeg kom iallefall et godt stykke ned i ei kuleeske fra 180 til 130 bar i helga.

 

Tanken er 350cm^3, så om man har en 20 eller 50 liter å fylle fra så blir det en del fyllinger... Om man tar utgangspunkt i 20l så får jeg 25 fyllinger før man er nede i 150 bar fylt trykk, eller 15 fyllinger før man er på 175. 25*100=2500 skudd-ish - på maks, på minimum - det dobbelte, kanskje 3-dobbelte.

Må ta forbehold om regnefeil her da, bare så det er sagt. Jeg kjøpte den av Børselars.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, gratulerer med fint luftgevær.

 

Når dette er sagt, kan jeg også bekrefte at en dønn lydløs, rekylløs, presisjonsrifle er et utmerket rekrutteringsverktøy. Har selv en HW100TK som har fungert for dette formålet gang på gang på gang.

 

Du glemte forresten å skrive sånn c.a. hvor mye gutta på Eidsvoll tar for bobcaten...

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Mulig jeg får ta å sjekke Børselars da. Jeg har dykkertank stående fra paintballdagene, men jeg har ikke lenger tilgang på gratis fylling til alle døgnets tider, så da tenkte jeg det ble mye pes med fylling av tanken. Men det er klart, det går jo mye mindre luft på luftgevær enn paintball, så hvis jeg kan se frem til at en full tank varer en stund så er det kanskje ikke så ueffent. Kjenner jeg begynner å bli litt lei av å knekke opp for hvert eneste skudd, særlig hvis man skyter med barn og må stå for knekkinga på alle skudda.

Link to comment
Share on other sites

Drive å fylle 200 bars flaker fra 300 bar uten sikkerhetsventil er litt risikosport i mine øyne. Glipper det der så dæven :roll: . Men vi fylte jo 1800psi (125 bar) oksygenflasker fra 200 bar og overlevde... Trikset om en vi beholde høyt fylletrykk (som er kritisk når en fyller oksygen på bittesmå flyflasker) er å fylle fra to eller tre flasker, slik at en bruker den med høyest trykk kun til å toppe opp. Da trenger en ikke flaske med overtrykk.

 

AGA/Yara leier ut tanker (er vant til å kalle det flasker) med 200 bar luft eller nitrogen til omtrent 1500,- /år, + 350,- /fylling. Setter du du en 20 eller 50l i garasjen så har du alltid luft, slipper å styre med å trykkprøve, og slipper amatører og folk med rare ideer når du skal fylle.

Strengt tatt bør vel tanken på rifla trykkprøves av og til også?

 

Fant forresten ut at FX har en luttank som er nesten like lang som pipa, og som er 470cm^3, da får du enda 50% flere skudd per fylling. Man får også en "regulator" som ekstrautstyr, slik jeg forstår så sparer den litt på lufta, i tillegg til å gi mer jevn hastighet over et større trykkområde (på tanken).

 

På den mer friske, eksperimentelle siden, så prøvde jeg på 200m i stad. Det var ikke en voldsom suksess. Først så gikk jeg glipp av at Bulletflight ikke godtok 0.036 BCen og substituerte den med 0.1 så jeg fikk jo ALT for optimistiske verdier for ballistikken, men åkkesom... Jeg endte med å skyte på en stein i vannet, med sådær 30-40mrad overhold, minst - og samlinga, omtrent som en Ford Transit (Transit fordi Sabine Schmitz kjørte Transit på Top Gear igår :roll: ), men ikke en gammel en, en ny stor en... No dice.

På 100m var det hele mer forutsigbart, , og jeg hadde nesten alle skuddene på et vannliljeblad - 3-4 ut av 16 bomma, og de falt alle 1/2 - 1 blad for kort. Et luft-tema, et kuletema, hva vet jeg. Men det ser ut som om presisjon på 100m kan være oppnåelig, 200 så mindre lovende ut. Dette var med JSB Exact Monster. På 50m skjøt jeg furukongler med 100% treff når jeg fant god støtte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med manometer på både tank og børse er det ikke noen større fare.

Har hørt om fylleslanger som har sprukket, men det vil skje uansett sikkerhetssystem.

I Norge har jeg ikke hørt om uhell.

Det blir litt som å lagre skarp ammo under senga og håpe at du ikke sprenger av deg ræva.

Det KAN skje, men er svært lite sannsynlig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...