Jump to content

Hvilket luftgevær kan anbefales?


HalvorV

Recommended Posts

Siden det nærmer seg Jul er det på tide at far skaffer seg en julegave til seg selv...

Tenkte da på et luftgevær.

Vil ha noe som er presist, morsomt, passe billig (ikke over 10K inkl nødvendig tilbehør men uten optikk)

Tiltenkt bruk er innendørs trening og generell plinking.

 

Har tittet litt på FX sine våpen og synes de fremstår som våpen av bra kvalitet.

En FX Revolution virker som en snasen innretning men blir noe dyr, finnes det liknende alternativer til denne?

Halvauto er ikke et must men det øker jo morrofaktoren en hel del.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

Kan anbefale FX, har 3 stk av de.

Vil absolutt ikke anbefale gammel Gamo med skikkelig dårlig avtrekk :lol:

 

Hvilke har du og hvilket anbefaler du?

Hva kan man forvente presisjonsmessig fra FX?

 

Noen nettbutikker som har komplett utvalg av FX?

Er det noe å hente på å kjøpe i utenfor landets grenser eller kan jeg like greit kontakte Jaktdepoet?

Link to comment
Share on other sites

Joda, Engelskmennene har mye fint. Men som privatperson får du ikke handlet fullkraft luftvåpen derifra uten j####ig mye kluss.

I england er det nemlig slik at å eie kraftige luftvåpen gjør deg til en samfunnstrussel, så de har restriksjoner på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Mr. Paintball i Oslo kan anbefales. Kjøpte et Daystate Air Ranger i sommer. Nydelig våpen, men litt over de 10k. Ser på hjemmesiden hans at han har salg. Har flere til under ti lapper. Kan anbefale ham, han skyter endel selv, har godt utvalg kuler, og har nok langt over snittet peiling.

Link to comment
Share on other sites

Joda, Engelskmennene har mye fint. Men som privatperson får du ikke handlet fullkraft luftvåpen derifra uten j####ig mye kluss.

I england er det nemlig slik at å eie kraftige luftvåpen gjør deg til en samfunnstrussel, så de har restriksjoner på slikt.

 

Jo ,klar over det.Men siden det er snakk om PPC rifler har effekt og luftforbruk en sammenheng. Blir det for tamt med 16 joule finnes det større transferporter/regulatorer.

Svenskene som og har restriksjoner (10joule), sender vel lisenspliktige rifler til Norge?

http://www.luftvapen.se/

http://luftvapen.e-butiken.se/

Link to comment
Share on other sites

Svenskene er visstnok ganske greie til tider, de veit at vi får lov. De selger dessuten ofte det du trenger av deler for å få geværet opp på "normalen".

 

Nå bør det nevnes at trimming og justering av PCP-geværer ikke er dt enkleste i verden..

 

En annen ting som kan nevnes er at den engelske 12fotpund-grensa egentlig ikke gir det største handicappet, i hvertfall ikke om du skal ha .177/4,5(som uansett er det eneste man får fritt her i landet nå).

 

Jeg har en slik:

 

http://www.bsaguns.co.uk/airgun_ultra.php

 

Enkeltskuddsutgaven med bøkestokk, som er en snerten liten sak, dog med en litt annen kolbe enn de som selges nå.

 

Gir rundt 35 skudd pr fylling i .177", og skyter under 10mm på 30 meter med gode kuler(JSB/H&N).

 

Min ble kjøpt herfra:

 

http://www.airgunbuyer.com/Showproducts ... r%20Rifles

 

Er av den oppfatning at man får mer gevær for pengene når man kjøper BSA enn man får når man kjøper FX.

Link to comment
Share on other sites

Har nå seilt opp en kjekk kandidat, http://www.steyr-sportwaffen.at/index.php/en/air-rifles/lg-110-high-power-hunting, noen som har erfaring med denne?

Den er nok noe dyrere enn 10k, men jeg falt umiddelbart for designet på denne (ja, vet det et teit å basere innkjøp på estetikk).

Ikke har den magasin og ikke er den halvauto, men det virke som om den er presis hvertfall....

 

Venter på bris fra Børselars.

Link to comment
Share on other sites

Steyr er meget bra og pålitelig, men det mangler magasin og har en sabla pinglyd når du skyter.

Fx har også mye pinglyd. hvis du noen gang har demontert et fx gevær, så kjøper du aldri et. det er kuttet inn på det som kan kuttes. 1+ er at de er presise.

HW100 er et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kan anbefale FX, har 3 stk av de.

Vil absolutt ikke anbefale gammel Gamo med skikkelig dårlig avtrekk :lol:

 

Hvilke har du og hvilket anbefaler du?

Hva kan man forvente presisjonsmessig fra FX?

 

Noen nettbutikker som har komplett utvalg av FX?

Er det noe å hente på å kjøpe i utenfor landets grenser eller kan jeg like greit kontakte Jaktdepoet?

 

Har Cyclone, ett i 4,5mm og ett i 5,5mm. Har og en Gladiator med doble luftflasker, i 5,5mm

Er godt fornøyd med disse, har fjernet den svenske plomberingen, og får god hastighet i de.

Blir dessverre ikke brukt noe særlig, grunnet den velkjente tidsklemma :x

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et brukt BSA tactical XL på finn i dag. Det var kjøpt nytt hos XXL i Juli og eieren hadde skutt ca 30 skudd med våpnet. da jeg hadde skutt noen få skudd i kveld så glapp spennarma over og bak stemplet. Det viste seg at spennarma, og muligens stemplet er slitt ut etter få skudd.(Fikk med kuleeska med BSA kuler som han hadde kjøpt sammen med børsa, og den var nesten helt full).

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et brukt BSA tactical XL på finn i dag. Det var kjøpt nytt hos XXL i Juli og eieren hadde skutt ca 30 skudd med våpnet. da jeg hadde skutt noen få skudd i kveld så glapp spennarma over og bak stemplet. Det viste seg at spennarma, og muligens stemplet er slitt ut etter få skudd.(Fikk med kuleeska med BSA kuler som han hadde kjøpt sammen med børsa, og den var nesten helt full).

Jeg tipper det er en annen forklaring på den saken...

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg innrømme at jeg ikke vet allverden om luftgevær. Men det rådet jeg bruker å gi til folk når det gjelder luftpistol eller standardpistol er å kjøpe et bra brukt våpen i stedet for et nytt rimelig. Uten at jeg kjenner markedet for luftrifler vil jeg tro at det fins våpen av matchkvalitet i omløp?

Link to comment
Share on other sites

For å spore litt av fra selve luftvåpenet.... hvilket kaliber foretrekkes?

Siden jakt ikke er lov i norge, har det noe for seg å gå for 5,5mm i stedet for 4,5mm?

Er det presisjonsmessige fordeler med ett av kalibrene?

Hvordan er kulebane for de respektive kalibre?

Link to comment
Share on other sites

Skyting på relativt korte avstander, 4.5mm. Fordelen er rimelig flat kulebane og lisensfritt.

Skal du skyte på avstander opp mot 100-200meter, så er det kraftigere greier som må til. Da må du opp i 5.5mm. Fordelen er tyngre og lengre kuler, høyere BC og mer puff.

Bakdeler-Bør ha lyddemper, lisenspliktig, relativt kostbart.

 

Ta en titt på linken du fikk av LongRange, der finner du MYE nyttig info rundt dette du spør om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil lett opp ett FX.

Selv har jeg et eldre Webley Axsor (fx2000) og dette er den ultimate for meg. Ligner ei vanlig rifle, er å skyte med som ei vanlig rifle, har 8 skudds magasin og en fin valnøttstokk. Den er svært presis og i kaliber 22. Gav vel 5000.- inkl pumpe og kikkert for denne (pent brukt) og det syntes jeg var mye moro for penga.

Ta en titt på det svenske markedet, der er det ofte mye snaks til ok priser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Umarex Airmagnum 850 .22 CO2 gevær.

Med 88g gasspatron som holder til et par hundre skudd.

Men det skal nok gå an å kjøpe en overgang så man kan koble til flaske eller trykklufttank.

Så lenge gjengene passer og den får riktig trykk.

 

Den kommer med en plastkompensator av et slag. Om denne egentlig gjør noe som helst er jeg litt usikker på. Da jeg har en Umarex Beretta gasspistol som har kompensator av samme patenten.

Men å putte bomull rundt trakta i kompensatoren og tape igjen hullene med montørtape og du har lyddemper istedet.

 

Et veldig smooth, jevnt og lett avtrekk, ti skudds revolvermagasin med plass til relativt lange kuler og bolt action med hevearm.

Og er meget stabil å skyte. Jeg er meget fornøyd ihvertfall. Og jeg ville tro .177 versjonen er likedann, om du ikke vil gå gjennom søknadsrunden og ikke gidder kjøpe våpenskap.

 

465.00.05-4.jpg

 

Og nærbilde av kompensatoren som følger med:

accesorie-air-magnum.jpg

Av en eller annen grunn så leser jeg at det er en kompensator. Så plutselig leser jeg et annet sted at det er en lyddemper.

Men slik den er umodifisert så er den snarere en megafon spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe kvalitet... :D

 

Jeg kjøpte en Weihrauch HW97K fra tyskland som kom på ca 3000,- inkl porto og moms. (5500,- i Norge). Hvis du spør så trekker de nemlig fra tysk moms som jeg tror er 19%.

Tyskland har jo restriksjoner, så børsa leverer ikke mere enn 175ms , 7,5 joule. Kjøpte også med en "eksportfjær" til 12 Euro så hvis jeg etter en tid føler at jeg det blir for "slapt" så bytter vi den ....

 

Knallbørse, som sikkert mange kan bekrefte.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til pris så må dette være det beste kjøpet :lol:http://www.jula.no/luftgevar-med-kikkertsikte-4-5-mm-131724

 

Ja, men man ska inte underskatta alla dessa kinesiska billiga luftgevär som översvämmar marknaden.. Jag har tex en B3-2 i .22, som efter fjäderbyte, ny fjäderguide o lite annan tuning skjuter väldigt hårt och väldigt precist. Lyckades faktiskt klämma i en FAC-fjäder från en BSA Supersport jag hade liggandes. Men det var lite jobb att få ihop allt bra.

 

Har en QB-nånting också, sidospännare i .177, också helt ok efter lite jobb.

 

Men såklart, kan inte jämföra med min BSA Supersport .22 (full kraft).

 

Kinaluftgrejorna är kul om man vill skruva lite ..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

heldig viss har vi ikke joule-restriksjonene i Norge enda på luftvåpen.

men det kommer sikkert.

så enda kan du kjøpe det du har lyst på i hastighet her i Norge.

det er ingen som sier at du ikke får lov til å kjøpe deg en hatsan 125 eller noe annet våpen med stor utgangs hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare annbefale GamoRocket 1250 Fps.... har kjøpt meg et sånt nylig, og er veldig fornøyd.

 

Fordeler:

Lett å knekke opp

Veldig bra pressisjon(vis du skyter det inn riktig), treffer en 20 kroning på 25 meter

lite rekkyl

Veldig lett

fin farge (camogrønn/olivengrønn)

Og sist men ikke minst BILLIG 1800; følger med 4x32 kikkertsikte og platinum kuler

 

Bakdeler:

Den smeller litt høyere enn de fleste luftgevær, spesiellt med platinum kulene.

hmm..... ja det var vel de(n) eneste bakdelen(e) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke brukt luftgeværet mitt på to.tre uker nå, og prøvde det på blink idag og fikk en ganske fin samling.. må bare stille inn kikkertsiktet litt opp-høyre så blir det bra tenker jeg :D Rart at jeg treffer såppas bra med den uten å fikse på siktet på tre uker :o Men som sagt: Knall børse :D

 

normal_16072011155%5B1%5D.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at den samlinga er et resultat av skyting på 70-90 meter??? 8)

De platinumkulene er bare søppel, de går i overlydfart, men gir deg møkk presisjon.

Med ei børse som avleverer kule etter kule på nøyaktig samme måte vil du kunne treffe tiøringer glatt på 70-100m, men du trenger tyngre og bedre kuler....

Ikke for å være ekkel, men den samlinga der var skral....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...