Jump to content

Informasjon om Div. Kikkerter fra forskjellige merker.


Krogh

Hva mener du er best til ditt bruk  

148 members have voted

  1. 1. Hva mener du er best til ditt bruk

    • Swarovski
      44
    • Zeiss
      63
    • Schmidt & Bender
      28
    • Leupold
      14
    • Meopta
      18
    • NightForce
      8
    • Kahles
      2
    • Leica
      2
    • Sightron
      7
    • Tasco
      5
    • Nikon
      6
    • Bushnell
      8


Recommended Posts

Etter mange inlegg om feil, starter jeg på nytt og bruker lengre tid. i første omgang vil jeg legge inn informasjon om Swarovski. (forhåpentligvis riktig informasjon)

 

Swarovski

Swarovski Optik er en del Swarovskis gruppe av kompanier og har et hovedkvarter i Absam, Tyrol. Det østeriske kompaniet ble etablert i 1949, spesialisert i å lage og produsere "long-range" optikk med den beste presisjonen som finnes på markedet i dag.

Selskapets suksess er basert på sin styrke, kvalitet og iboende verdien av sine produkter, så vel som funksjonell og estetisk design.

Styrking av naturen er en vesentlig del av selskapets filosofi og er gjentatt i eksemplarisk miljøkomptiabel

produksjon og et varig engasjement for internasjonalt naturvern prosjekt.

 

Swarovski Z6/Z6i -

Z6/Z6i 1-6x24 15360kr/18860kr

Z6/Z6i 1.7-10x42 16330kr/21995kr

Z6/Z6i 2-12x50 17650kr/23130kr

Z6/Z6i 2.5-15x44 P 17995kr/24780kr

Z6/Z6i 2.5-15x56 P 19150kr/26150kr

Z6/Z6i 3-18x50 P 19100kr/24690kr

Z6/Z6i 5-30X50 P 17490kr/25850kr

 

i står for illuminated, som er lysdot. Prisene er hentet fra jaktogfriluft sine nettsider, og dette er veiledene pris. De er noget billigre nå.

 

Swarovski Z5 -

Z5 3.5-18x44 P (BT) 14300kr

Z5 5-25x52 P (BT) 15950kr

 

Z5 kommer ikke med lys. Prisene er hentet fra en engelsk nettside, så priser kan være noget høyere i norge. Dette er også veiledene priser i england

 

Swarovski Z4/Z4i -

Z4i 1.25-4x24 10600kr

Z4i 2.5-10x56 13500kr

Z4i 3-12x50 13000kr

 

Z4i kommer kun med lys. Prisene er hentet fra en engelsk nettside, så prisene kan være noget høyere i norge. Dette er veiledene priser i england.

 

Swarovski Z3 -

Z3 3-9x36 9850kr

Z3 3-10x42 10300kr

Z3 4-12x50 12350kr

 

Z3 kommer ikke med lys. Prisene er hentet fra en engelsk nettside, så prisene kan være noget høyere i norge. dette er veiledene priser.

 

Det er forskjellig fra en kikkert til en annen hvilket retikkel man kan ha, Swarovski bruker disse retikklene.

 

.thumb_90_118_4%5B187%5D.png.thumb_90_118_4_I%5B189%5D.png.thumb_90_118_4A%5B194%5D.png.thumb_90_118_4A_I%5B193%5D.png.thumb_90_118_7A%5B195%5D.png.thumb_90_118_BR%5B197%5D.png.thumb_91_118_BRH%5B2048%5D.png.thumb_90_118_BR_I%5B196%5D.png.thumb_91_118_BRT%5B1797%5D.png.thumb_90_118_BRX%5B962%5D.png.thumb_90_118_CD_I%5B190%5D.png.thumb_90_118_CROSSHAIR%5B205%5D.png.thumb_90_118_ML%5B199%5D.png.thumb_90_118_PLEX%5B200%5D.png

 

har nå i første omgang har jeg funnet litt informasjon om Swarovski. Vil komme til å skrive mer om dens bedrift og hva de selger senere, i første omgang vil jeg legge ut litt informasjon som dette fra Zeiss, S&B, kahls og alle de andre kikkertprodusentene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for positive kommentarer og litt informasjon, som sakt i tråden så kan man kalle dette en "prototype"

 

et produkt som ikke er ferdig, jeg har tenkt å jobbe med dette litt hver dag framover får så å få et endeligt innlegg som skal være helt korrekt og ferdigt :)

 

Håper folk kommer med div. tester og litt informasjon til meg, og jeg sier ikke nei takk til en PM

Link to comment
Share on other sites

Zeiss ble etablert i 1846 av Carl Friedrich Zeiss.

Det ligger en interessant historie bak, og etter dette året. Carl Zeiss var etterhvert ikke alene om utvilkingen, og moderne optikk har mye å takke de tre herrer som møttes og etterhvert laget business.

Ernst Abbe, som oppdaget noen nyttige matematiske sammenhenger innenfor optikk, slik at en slipper mye av prøve/feile metoden om ble brukt før,

Otto Schott (er vel ingen som har hørt om Schott glassverk?) som gjorde mye av det samme for glassproduksjon.

Sammen kunne disse lage linser i den formen de skulle ha, og gi glasset de egenskaper trengte - en revolusjon av optiske instrumenter. OG årsaken til at tysk optikk har vært det beste som er å få tak i, i 150 år. I 2 verdenskriger har en f.eks.. funnet tysk optikk på brua på allierte orlogsskip...

 

Idag blir de pustet i nakken av japanerene, først og fremst. Men selv amerikanerene klarer å lage optikk idag - dog med tysk og japansk glass.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss

http://www.company7.com/zeiss/history.html

http://www.zeisshistorica.org/companies.html

 

Men, det nytter ikke å si hva slags optikk som er "best", uten å spesifisere bruken, iallefall ikke til siktekikkerter. Noen merker mangler totalt brukbare produkter innen enkelte segment, men har ypperlige i andre.

Trådstarter har også glemt den produsenten jeg personlig setter aller høyest inn optikk som en kun skal se igjennom - Leica.

Japanske Kowa lager også ultra high-end kikkerter og spotteskop, det gjør også Nikon. For ikke å glemme Deon/March...

 

Så ser jeg at du har glemt Vortex også, og det bringer meg inn på markedsstrukturen. Vortex er amerikansk, og lager optikk på Filipinene og i Japan, mest sannsynlig med japansk glass. De er i alle markedssegmenter fra billig/tvilsom, til øverste hylle. Akkurat nå får Razor HD serien deres toppkarakterer i "Birding" og slikt, dog ikke helt med Leica, Zeiss og Kowa - men sågodtsom, og til halve prisen. Nok om det. Vortex er et eksempel.

Andre firma, MArch/Deon er et eksempel på det motsatte, da lager KUN topp-produkter, Av tyskerene er det kun Leica igjen som ikke har et par "billig-linjer", men salgstrikset til tyskerene er ikke billig og "brukbar". Det er Zeiss navnet på rimeligere optikk... Bushnell f.eks. har noen nokså bra kikkerter, men de er uforholdsmessig dyre (som Leupold), men det meste av det de lager er til "optics for all" markedet. (ikke i Norge for her er alle rike i denne sammenhengen)

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har også glemt den produsenten jeg personlig setter aller høyest inn optikk som en kun skal se igjennom - Leica.

Japanske Kowa lager også ultra high-end kikkerter og spotteskop, det gjør også Nikon. For ikke å glemme Deon/March...

 

K

 

jeg har med Leica i avstemninga, så det skal komme mer informasjon om dette senere. Nå i starten legger jeg ut litt generell informasjon. Vidre utover skal jeg lese mer om de forskjellige produsentene og komme med mer konkret informasjon. :)

 

Du nevner også på det med å si hva som er "best". Jeg prøver å formulere det på en måte så jeg ikke skriver noe om hva som er best og ikke. Avstemninga går under "hviken optikk anbefaler DU" på den måten kan folk se hvilke merker som er høyt prioritert hos vanlige brukere.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Optik blei etablert i 1949. Swarovski er ikkje berre kjent for optikk,men lagar også krystallar til smykker og liknande. Swarovski namnet er minst like godt kjent for dette som for optikk.

 

"This storied piece of Austrian entrepreneurial history also began in 1895 when, after inventing the world’s first electric grinding machine for jewellery stones, Daniel Swarovski established the family-owned company in the province of Tyrol."

 

"After the legendary Habicht, Swarovski Optik introduced its first rifle scope in 1959"

 

vet godt at navnet er like kjent for krystaller og smykker som optikk. men tok det ikke med, med tanke på at dette er en side for optikk.

Kommer til å rette en del på det jeg har skrevi så ting blir mer korrekt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Allaround. skarphet. alt.

Er vel poenget mitt, fins ikke best til alt. Zeiss er f.eks. blant de aller skarpeste, men suger til f.eks. "taktisk" bruk av forskjellige årsaker -

 

Daniel Swarovski fant opp en slipemaskin for krystaller, og starta Swarovski i 1895. Sønnen Wilhelm starta Swarovski Optik 1949 (som vest sier), etter å ha lagd kikkerter til seg selv siden 1935.. Første produkt var Habicht 7x42.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen kikkert passer til alt! Alle har ulike egenskaper og fordeler i forhold til hverandre.

Det er derfor ikke mulig å finne den "ultimate" kikkert.

 

Min prioritering er slik:

 

Mye variert jakt, korte og lange hold --> Swarovski Z6 2-12 eller 3-15

Skumringsjakt/måneskinnsjakt --> Zeiss 3-12x56 eller 6-24x72

Drivjakt, hundefører --> Trijicon 1-4x24 med stolpe

Langhold --> SuB PMII 5-25x56 P4F DT

 

Slik er kikkert garderoben min, samt noen flere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok gi samme resultat.

En slik avstemning er nok uten særlig verdi da folk gjerne stemmer på det de tror, ønsker, vil ha osv.

 

Men at vi trenger en "sticky" som sier litt om de ulike merkenes fordeler og ulemper det er helt klart.

Da vil dette bli en god database for de som er på jakt etter en ny kikkert.

Gjerne en tråd med brukervurderinger/tester av ulike kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Meopta

Meopta er et Amerikansk optikk merke som ble startet opp i 1933 av Alois Benes & Dr. Alois Mazurek.

Meopta sine kikkerter ligger ved 5000kr-10000kr. Modellene som er i salg pr. dags dato er: Meostar, Artemis & Meopro.

Meopro modellen selges med livstids garanti på fukt, vann og slag skader. Noe som kan være greit å ha på en kikkert.

Nå er vel Meopta mer Tjekkisk enn amerikansk?

 

Og dekker garantien alle slagskader? til og med om du mister siktet ned en skrent?

Link to comment
Share on other sites

Kahles

Kahles ble startet i 1898 av Karl Robert Kahles. Kahles sier: "Being world’s oldest riflescope manufacturer" hvem som er verdens eldste produsent vet jeg ikke, men Swarovski ble startet opp i 1895, og zeiss i 1846.

Zeiss lagde sitt første kikkertsikte i 1904. Kahles introduserte sine i 1900.
Link to comment
Share on other sites

Meopta

Meopta er et Amerikansk optikk merke som ble startet opp i 1933 av Alois Benes & Dr. Alois Mazurek.

Meopta sine kikkerter ligger ved 5000kr-10000kr. Modellene som er i salg pr. dags dato er: Meostar, Artemis & Meopro.

Meopro modellen selges med livstids garanti på fukt, vann og slag skader. Noe som kan være greit å ha på en kikkert.

 

Ut fra det jeg kjenner til, var Meopta (Optikotechna/Zbrojovka Brno) opprinnelig Tsjekkisk (tidligere (Tsjekkoslovakisk) og som du skriver startet i 1933 av Herrene Benes og Mazurek.

Meopta ÙSA Inc. ble først grunnlagt i 1960, under navnet Tyrolit Company, Inc (senere TCI) og ble ikke en del av Meopta før 2004.

 

Her er utklipp fra Meopta.com/History:

 

Meopta - optika, s.r.o.

1933

Optikotechna Company was established in Prerov by entrepreneur Ing. Alois Benes and physics professor Dr. Alois Mazurek. Dr. Mazurek developed the first enlarging objective in Czechoslovakia.

 

1933 - 1935

Optikotechna began production of darkroom equipment, including enlargers and lenses.

 

1935 - 1938

Optikotechna began supplying the Czechoslovakian army with optical equipment. Optikotechna was sold to Zbrojovka Brno which invested in the construction of new manufacturing facilities located at Meopta’s current location in Prerov.

 

1939 - 1945

During German occupation, Optikotechna was forced to supply military optical equipment to the German army.

 

1946

After the war Optikotechna was renamed Meopta, national enterprise.

 

1947 - 1970

Many new products were designed and developed, as Meopta became one of the most prominent manufacturers of photo enlargers in the world and the sole manufacturer of cinema projectors in Central and Eastern Europe.

 

1953

The Institute for Development of Optics and Precision Mechanics was established in Prerov, raising its profile as an optical center in Central Europe.

 

1958

Meopta is awarded at the Brussels Expo for its cameras Mikroma and Flexaret. Motion picture projector Meopton 4 received a Grand Prix gold medal.

 

1967

Meopta demonstrates its modern projection techniques at the Montreal Expo and receives global acclaim.

 

1971

Significant increase in military production for Warsaw Pact armies.

 

1988

Meopta returned to riflescope production as military production decreased.

 

1990

Meopta's military production ceases, the company is divided into separate joint stock companies.

 

1992

Meopta is fully privatized and remains the largest optical producer in the Czechoslovakia. Meopta becomes an optical supplier to major companies around the world.

 

1992 - 2003

Meopta is restructured and its affiliation with TCI New York commences.

 

Optotechnika

Flexaret

 

Meopta U.S.A., Inc.

1960

Tyrolit Company, Inc. was founded in New York City, where it distributed grinding wheels throughout the United States and Canada.

 

1977

Tyrolit begins manufacturing wedges and industrial glass.

 

1988

Tyrolit’s production facility is moved to West Babylon, Long Island, where manufacturing capabilities now include mechanics, optics and thin film coating.

 

1996

Tyrolit Company, Inc. changes its name to TCI New York, Inc.

 

1997

The company once again expanded its manufacturing, and moved to Hauppauge, Long Island, where it produced a variety of optical products and components including spherical and flat optics, wedges for aviation instruments, windows and cover glass, prisms, beam splitters and sports optics; and garnered a reputation for the highest quality and performance.

 

1992 - 2003

TCI New York begins its cooperation with Meopta.

 

2004

TCI New York collaborates with Meopta to distribute Meopta products in the U.S. market.

 

The Meopta joint stock companies are consolidated into a single business entity in the Czech Republic called Meopta - optika, a.s.

 

2005Meopta becomes Meopta - optika, s.r.o. and TCI New York is renamed to Meopta U.S.A., Inc.

 

2010Meopta - optika updates and expands its research and development capacity by establishing an advanced technology center in Prerov with the latest resources and technology.

Link to comment
Share on other sites

Nikon:

1917

Three of Japan's leading optical manufacturers merge to form a comprehensive, fully integrated optical company known as Nippon Kogaku K.K.

 

1946

Nikon brand name adopted for small-sized cameras

 

1953

Nikon Optical Co., Inc. established

Nikon Inc. established

 

1959

Sport Optics; Change of the brand name from MIKRON to Nikon

 

Når Nikon begynte med kikkertsikter vet jeg ikke (ser at Monarch er først nevnt i 2006), men her er utvalget de har:

Nikon modeller:

Monarch 2-8x32 - 8-32x50

Monarch X 2,5-10x44 - 4-16x50

Monarch Gold 1,5-6x42 - 2,5-10x56

Monarch African 1-4x20 - 1,1-4x24

Monarch UCC 3-9x40

Team RealTree 2-7x32 - 3-9x50

Laser IRT 4-12x42

Buckmasters 1x20 - 4-12x50 - 6-18x40

ProStaff 4x32 - 3-9x50 - 4-12x40

Titanium

Coyote Special 4-9x40 - 4,5-14x40

Omega 1,65-5x36 - 3-9x40

Slughunter 1,65-5x36 - 3-9x40

Encore 2x20 - 2,5-8x28

M-223 1-4x20 - 3-12x42

TurkeyPRO BTR 1,65-5x36

Link to comment
Share on other sites

til generelt bruk. Allaround. skarphet. alt.

 

Min stemme gikk til Swarovski. Hvis du kun skal ha en kikkert og jakte alt fra elg, hjort (bøjakt), bukkejakt (skumring) til rev, toppjakt, div. småvilt og kanskje litt "langhold" så er Z6i 2,5-15x56 bt. midt i blinken! Zeissen det er mest naturlig å sammenlikne med da er vel victory diavari 3-12x56, den skal være bedre i skumring men dårligere på alt annet (mindre zoom, mindre synsfelt, ikke lysretikkel på dagen, ikke parallakse justering, ikke kulebane komp) Størrelse og vekt er nesten lik på de to. Prisen tar jeg ikke med i vurderingen da du spør etter hvem som er best :oops:

 

Når det gjelder håndkikkert synes jeg innebygd avstandsmåler er ett must, da står det mellom Zeiss og Leica.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det ble glemt et merke til her - Redfield - et merke som jeg mener er verd å nevne. Har vært borte en tid, men er igjen i produksjon i Oregon. Leupold har vel her en finger med i spillet, og det virker som de har fått det til igjen. Den nye kikkerten Revolution - ex 3-9x50 er en bra kikkert - har den med Accu range retikkel - og er lettbrukt. Lette og greie "avstandsdropp" of fin til bruk på løpende elg.

 

Les mer her: http://www.redfield.com/

 

RWA

Link to comment
Share on other sites

skal ta meg mer tid og skrive om de kikkertene jeg kommer over og forhåpentligvis få en fullstendig tråd.

 

akkurat nå er jeg opptatt med skolearbeide og mange prøver etc. før jul. så det vil antaglivis ikke skje mye før jul.

 

bare å nevne flere merker så skal jeg ta meg noen timer og finne informasjon og skrive litt om de (prøve å finne riktig informasjon i allefall)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...