Jump to content

Pris på KV M67?


Aasmund

Recommended Posts

Har en lignede en sjøl, en M59 i 30.06, og den og går veldig bra. De kunne å lage løp i "gamle" dager. Det er noe med de gamle malmfulle tykke løpa til Kongsberg. De er ikke noe dårligere enn moderne "super" løp. Prøvde tidligere å selge min M59, men ingen var interissert. Derfor får en vel ikke mer enn 1 tusen lapp el to om noen er interissert i sånne våpen. Egentlig er en M59/67 et godt grunnlag for eks å bygge en økonomi langholdsrigg. Som nevnt er jeg inponert over hvor bra de gamle kongsberg løpene samler.

Link to comment
Share on other sites

M67 kom i kal 22lr, 6,5x55 og 7,62x51

M59 kom i 3006, M59F1 i kal 7,62x51. Noen få M59 ble og levert i 6,5x55

 

hmm, 6,5 og 308 er vel det som frister mest, helst 6,5 for da har jeg tilgang på hjemmeladet :) (samme som sauer 200str bane)

men hva er forskjelden på m59 og m67 hvis begge er 6,5/308?

avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en "som ny" M67 i 7,62 for noen uker siden, ga kr 1000 noe som var et svært godt kjøp. Rifla samler svært bra... :)

 

Nææh! 9 mm @ 100 er vel ikke noe å skryte av :wink: !

 

Jeg tror du må selge den billig til meg. Det ble en pokker så snasen børse av denne!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en "som ny" M67 i 7,62 for noen uker siden, ga kr 1000 noe som var et svært godt kjøp. Rifla samler svært bra... :)

 

Nope, den børsa var bare brask, men siden jeg er såpass kompis, kan jeg ta over rifla for 1.500,- slik den er i dag, så har jeg litt penger til overs til å få på ei god pipe, og en brukbar stokk :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

M67 har i tillegg som oftest justerbart avtrekk og er bedda. ...............

 

Er M67 beddet fra fabrikk?

Det jeg har skrevet om M67 og M59 er slik de er fra fabrikk vil jeg tro. Siden de var slik da de kom i eske fra KV (Kan jo være at alle leverandører av disse bedda de før de sendte de videre, men alle er likt bedda)

Dvs som oftest bedda.

De jeg har sett som var ubedda, hadde heller ikke justerbart avtrekk. Å de var kal 7,62. (er et fåtall jeg har sett ubedda, og heller ikke mange med orginalt M98 avtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Det juserbare avtrekke fra Kongsberg har betegnelsen M/75 og dette gir et tips om fra hvilke tidsrom M/67 ble levert originalt fra KV med dette avtrekket.

Det er senere solgt som løst avtrekk og ettermontert på Mausere av børsemakere.

 

Thor

Kan min antakelse om at nr 13xxx jeg har er fra før 1975 og nr 15xx jeg har er fra etter 1975 da sannsynligvis stemme? Disse to sine skjefter var tilpassa det avtrekket det kom med. (man må jo spikke litt om man skal bytte avtrekk både fra orginalt M75 og orginalt M98 avtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 stk M67 i 6,5x55 som går grisegodt.

Langt bedre enn skytteren klarer å benytte seg av i DFS klasse 1 :roll::evil:

1 stk KV 59 F1 i 308 win som er en herpa skarpskytterrifle fra HV.

Det fasinerene er at uansett hva du putter i den har den et snitt på 5 skudd 30mm.

Bygd om til bø-børse med en hestestor demper.

 

Vil si at KV M67 er en strkt undervurdert børse, som kansje etter min menig er vits i å bygge om til f.eks sniper/varmit rigg.

Alle bør ha en sånn i skapet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

KV 59 F1 er som sagt i 7,62x51, og var bygd som skarpskytterrifle for forsvaret.

Vet ikke hvor lenge HÆren brukte de, men mener at de fremdeles er i bruk hos HV.

 

Den største forskjellen mellom KV 59 f1 og M67 er stokken, som er kortere på KV 59 f1, samte et annerledes pistolgrep på kolben. Boltene er heller ikke like ved at den er mer rett på KV 59 f1, enn M67 bolten, dette medfører at du ikke nødvendigvis trenger ombygging av M67 bolten ved montering av kikkertsikte. Det trenger du på KV59 f1. En ekel løsning er da å bruke boltene om hver andre (som eg gjør). Men man trenger ny sikring på M67 bolten hvis ønsker å bruke den på rifler med stander kikkertmontasje.

Det som sagt forskjell mellom hvordan bolthodene og hvinkel på de ser ut mellom M67, Kv 59f1 og den orginale M98 bolten.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Som en direkte følge av denne tråden,tok jeg i dag kontakt med våpenmester`n i skytterlaget om kjøp av en M67.

Mannen blei hoppende glad for å bli kvitt en støvsamler,og jeg kunne velge blandt 6-7 stk.Endte opp med et strøkent eks. til den avskrekkende pris av 1000 kr.

Kanskje et tips til andre med samme behov :roll: for en avdanka DFS rifle.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...