Jump to content

Ny bruker trenger litt hjelp (Vintagevåpen)


Motörhead

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ny her.

 

Jeg skal snart gjennomføre sikkerhetskurs på håndvåpen og så bli medlem i klubb.

 

Jeg har lest mye på nettet om hva som anbefales av ulike våpen.

Blant annet her, så jeg har fått med meg mange gode råd.

 

Men jeg har et spørsmål til antall våpen innenfor et kaliber man kan ha.

Er det slik at en kan ha et backupvåpen og et "bruksvåpen"? Eller er det bare en man kan ha?

 

For jeg tenkte litt på dette med å kjøpe en gammel klassiker som jeg faktisk også kan skyte med, når den tid kommer.

Og da tenkte jeg på en Luger P08 innenfor 9mm kaliberet.

Behøver ikke være en fra krigens dager, så det kan gjerne være en replika.

 

Er disse noe særlig å skyte med? Kan en forvente særlig presisjon?

 

Det virker kanskje litt unormalt å velge et så gammelt våpen som førstevåpen, så ikke mobb meg noe særlig for dét da. :D

Jeg er bare over gjennomsnittet interessert i gamle våpen.

Om jeg kan eie kun en 9mm så er dette uansett uaktuelt og jeg vil heller gå for anbefalinger jeg leser.

Eller eventuelt spørre andre i klubben om jeg kan prøveskyte deres våpen litt for å bli kjent med ulike modeller.

 

Jeg leker bare litt med tanken.

 

Og en ting til helt til slutt.

 

Når man er medlem i klubb. Er det slik at en bare kan droppe inn og fyre av noen skudd uten restriksjoner?

Med tanke på enhåndsskyting, tohåndsskyting etc. Helt "freestyle"

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet!

 

Så vidt jeg vet kan du ha flere våpen i samme kaliber, så sant det er til forskjellige bruksområde. Jeg har i hvert fall to ganske like rifler i samme kaliber. Så jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Lugeren du har lyst på - den vil neppe være til hinder for en annen pistol i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan absolutt sperre for andre våpen. Ein luger til milfelt i 9 mm kan sperre for eit fornuftig våpen i grovfelt, til dømes. Det er avhengig av aktivitet og kor firkanta politikammeret er. Det er mykje betre å kjøpe eit bra konkurransevåpen og så bli superaktiv slik at ein kan kjøpe eit reservevåpen. Men da har du neppe lyst på luger lenger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når man er medlem i klubb. Er det slik at en bare kan droppe inn og fyre av noen skudd uten restriksjoner?

Med tanke på enhåndsskyting, tohåndsskyting etc. Helt "freestyle"

 

I Tønsberg er innendørsbanen åpen fra 1800-2200 for klubbens medlemmer (Medlemmer av andre pistolklubber er også velkomne). Vi har ikke organisert programtrening, altså ingen krav til skytestilling annet enn at den skal være trygg (Hvis du ønsker å skyte sittende på en stol med anlegg på benken på standplass, så kan du det. Stående 2-hånds eller best hånd er det vanligste å se. Det er derimot ikke ok å sette seg ned med anlegg på knærne f.eks.). Man må også vise hensyn til de andre skytterne, slik at ingen går fram til skivene før sistemann er klar. Vi praktiserer at mannen nærmest utgangen til skivene passer på at ingen forsøker å gå fram for tidlig. Vi tillater ikke trekk fra hylster utenom treningskveldene for praktiske skyttere. Det står også at man ikke skal skyte mer enn 5 skudd per serie. Det pleier jeg å synde mot når jeg trener feltprogram og skyter 6 skudd. Får antakelig reaksjoner dersom man fyller et våpen med 20 skudd og drar dem av så raskt man kan.

 

Andre klubber kjører knallhardt på prgramtrening, og da må man forholde seg til det.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takk takk for svar, folkens.

Måten jeg da bør "teste" firkantheten på politikammeret må da bli ved at jeg først kjøper et skikkelig konkurransevåpen i dette kaliberet som jeg er sikker på at blir et godt kjøp.

 

Så eventuelt senere søke om et ekstra våpen på samme kaliber, som da blir Luger.

Blir den innvilget så er jo det gledelig.

Blir det avslag så pytt pytt. Ingen broer brent.

 

Og til OIH:

Takk for svar angående skyteprogram.

 

I dette tilfellet så var det snakk om OPK.

Jeg skal sette meg mer inn i deres program, så får håpe de ikke er så nazi på at sånn og sånn skal skytingen arrangeres. I henhold til fastsatt program.

Mens jeg ofte kanskje vil skyte lange serier magasin for magasin for å trene skyteteknikk på egne premisser.

(Hvorfor har de slike regler uansett? Om man ikke er interessert i å konkurrere, men å drive rekreasjonsskyting)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til Motörhead: Bare fortsett å bruke begreper som f.eks. backup-våpen uten å sette det i anførselstegn, og fortsett din manglende ydmykhet ift. klubbers regler/program (Ref: "Hvorfor har de sånne regler uansett?") så ser vi etter 6 måneder om formannen finner deg skikket til å eie våpen eller ikke!

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen skal du være.

 

Så til litt om det du har skrevet:

 

Slike regler du her synes virker begrensende; har man fordi man ønsker å oppnå noe/unngå noe, t.d at noen "raper" ut ett magasin eller fler og forstyrrer andre når man driver med presisjonstrening. Ren bortsett fra sikkerheten på bana for alle de som måtte være der (klubber som tillater egentrening er normalt mye friere, da man ikke er så avhengig av hva skyteleder legger opp til). Klubber med stor pågang er nok generelt blandt de strengere, for å ungå anarki på standplass.

 

I tillegg kan det vere at klubben ønsker å fremme "seriøs" presisjonsskyting, fremfor mer "kose" basert skyting (ala plinking, eller å rape ut ett magasin i ny og ne). (Jeg er litt ole Brum, alt etter som det passer. Og det er nok de fleste rundt om, da all sikker skyting er av det gode). Uansett er det alltid skyteleder som bestemmer på bana, skyteleder kan sammenlignes med kapteinen på ett skip. Han/hun er ansvarlig for alles sikkerhet, og har eneveldig makt til å bortvise de som ikke kan innrette seg (og slik må det være).

 

Å skyte ut magasin etter magasin, er normalt heller ingen god trening. Da man bør ta små pauser for å la oksygen få sirkulere i kroppen, for mye statisk trening gjør en ikke til en bedre skytter. Pausa en får ved å lade ett magasin, kommer i så måte godt med (dette kan vere noe forskjellig alt etter skytegren).

 

Valg av våpen og kaliber, synes jeg du skal tenke lite på fremmover (eller rettere, du skal tenke mye på det. Men ikke ta noen bestemmelser).

Du vill oppdage at smak og ønsker endres ekstremt mye ettersom erfarings grunnlaget øker, man ender gjerne opp langt i fra det man i utgangspunktet trodde (selv om en 08 kan være lei å få ut av systemet :wink:).

 

Når det kommer til planlegging av hvilke våpen og programm du ønsker å skyte, så synes jeg du skal vente med dette til det nærmer seg tid for søknader (temaet har vært opp en mengde ganger her inne, så det kan lønne seg å søke). Men her er kortversjonen:

Reserve/tilleggsvåpen fordrer at en er konkurranseskytter (etter pod sine definisjoner), og er ikke noe å trakte etter med mindre man planlegger en svært høy aktivitet i mange år fremmover. Da er det bedre å søke på ett kaliber som er større enn 9mm (t.d 45acp) til Militærfelt (i tillegg til en 22lr til finpistol), for så i neste omgang søke på en 9mm til Grovfelt.

 

 

 

Og så kommer den delen det er vanskelig å svare på, uten å virke nedlatene o.s.v. Men ta det for det det er, en forklaring på hvordan man blir oppfattet og vurdert om man tilkjennegir enkelte innstillinger/holdninger innen skytesporten i Norge:

 

Først av alt, så heter det Reserve/tilleggsvåpen på Norsk. Bruk av amerikansk terminologi på akkurat dette området får en lett til å virke noe innskrenket, og de vill man jo ikke skal ha våpen. (og tro meg, man ser den typen såpass ofte i pistolklubber, at man ikke legger fingrene mellom. Man har heller ikke noe ønske om å ha slike som medlemmer, da de blir oppfattet som en sikkerhets risiko om de ikke evner å følge reglene). Og ja bruken av ordet "Backup" våpen i denne settingen fra en nybegynner, var mer enn nok til å utløse skjerpet oppfølging. Og at alt en skriver blir da vurdert med det for øye å lete etter uheldige tendenser man vil plukke av deg.

 

Alt som kan tolkes som selvforsvarstanker, og taktisk bruk av enhåndsvåpen med ett slikt formål for øye. Er en sikker måte for å bli sett mer enn litt skjevt på her til lands. Da slikt overhode ikke er akseptert. At en kan være steikje tullete og våpen frik, er ikke noe problem (mange av oss er det). Men begynner man å lefle med skytespill terminologi, og lignende umodne ting. Da er det ikke rart om det blir stilt spørsmå om en er helt i vater.

 

Nå skal en være klar over at det er mange nybegynnere som kommer med ett litt "farget" syn på våpen og våpenbruk (helsikes holywood :wink:, og helsikes manglende førstegangstjeneste :x ), og at man i utgangspunktet absolutt ikke er ute etter å jage disse bort.

Man ønsker bare å gjøre det klart at en er kommet til en lekekasse med regler, og for å leke der (i klubbene). Må en lære seg reglene, og følge disse. De som ikke lærer, er det ingen som gråter over blir borte. For de fleste (i hvertfall de som har normale sjelsevner) lærer fort hvor grensene går, og tilpasser seg dette. Og når en ser at tingene en nybegynnr skal lære siger inn, øker friheten etterhvert som tilliten til at en kan håndtere den øker.

 

Man bør huske at selv om de av oss som bruker våpen til sport eller jakt ser på våpena våre som verktøy, så er vi absolutt ikke blinde for skadepotensialet de har. Og ingen ønsker at personer uten nødvendig selvkontroll, og kunnskap skal skyte på bane eller i skogen. Slikt ender alt for fort i tårer.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Mvh

Vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Takk for et bra skrevet innlegg, Vingemutteren.

 

Fra min side var det aldri noen intensjon å fremstille meg selv som en person med et umodent og uansvarlig syn på våpen.

(Hvor nå enn det kom fra)

 

Jeg har alltid hatt enorm respekt for våpen, og det er helt på sin plass at det er restriksjoner på det.

Jeg kommer til å ha en enorm ansvarsbevissthet med de plikter det vil medføre, når den tid kommer der jeg erverver eget våpen.

 

Om noen oppfattet meg som uskikket eller uegnet så må jeg beklage dette. I selvkritikkens navn så beklager jeg et muligens dårlig valg av terminologi om det er så knappe toleranser for hvilke ord man benytter.

 

Jeg har lenge vært interessert i å begynne med denne sporten. Men friksjonen lå der jeg trodde at man automatisk måtte gå rett inn i programskyting som en fersking. Noe som skremte meg litt da jeg trodde at man måtte gå rett i konkurransemodus mot folk som kanskje har skutt i 10 år. Noe som kanskje ville ta mye av motivasjonen fra meg.

Muligens litt teit å tro noe sånt, men det var ihvertfall det jeg trodde.

 

Omtrent som der du vil begynne å kjøre rally, men kanskje vil ta det i ditt eget tempo til å begynne med og trene nok til at du får et brukbart grunnlag. Enn at man blir jaget bort til startlinja og skal konkurrere med det første.

 

Der jeg ville trå litt varsomt og bli kjent med meg selv som skytter og se om dette egentlig er noe jeg kan være interessert i å drive med år inn og år ut.

Innenfor banens kommandoer. (Tøm og legg våpen, anvis, lading og ild etc.)

 

Det har jeg imidlertid fått svar på nå utifra kurset jeg har vært på, der jeg nå har en større innsikt i arrangeringen av skytingen.

Der det arrangeres alt fra fastsatte skuddserier til 5minutters tidsrammer.

Og at man konkurrerer mot seg selv, for å sitere kurset. Plutselig er den uroligheten borte og man innser at alle er der for å ha det moro. Enten under skyting eller kaffepausene sammen.

 

Om jeg har tråkket på noen tær her inne så må jeg beklage det.

Link to comment
Share on other sites

Til Motörhead: Bare fortsett å bruke begreper som f.eks. backup-våpen uten å sette det i anførselstegn, og fortsett din manglende ydmykhet ift. klubbers regler/program (Ref: "Hvorfor har de sånne regler uansett?") så ser vi etter 6 måneder om formannen finner deg skikket til å eie våpen eller ikke!

 

Helt enig at det er dumt å skrive "backup våpen" og det er veldig lett å framstå feil når man skriver noe istedet for å snakke sammen. Det kommer jo også fram av Motörheads siste innlegg at intensjonene var mye mer seriøse enn de kunne bli oppfattet som. Men hvor kommer dette fra at formannen i klubben skal bestemme om man får eie våpen eller ikke? Dette er vel en ren politavgjørelse? Mener dette har vært oppe til diskusjon veldig mange ganger før. Mener bestemt at man bare skal ha dokumentasjon om aktivitet og at formannens personlige mening ikke har noe med saken å gjøre. Tar jeg feil her?

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg holder til så er kveldene fordelt slik når det gjelder vinter/høst.

Mandag : Praktisk skyting. (NFPS/HPS)

 

Tirsdag : 5skudd serier mot presisjon skive på 25m, skyting i eget tempo.

Her kan du da skyte med 22lr/9mm/45acp/44special/38special/38super.

På denne kvelden så er det både nybegynnere å erfarne skyttere. (NSF/HPK)

 

Ondag : Rørtang gutta, lag trening med seriøse skyttere/skinnvest.

På denne kvelden så er det de som virkelig satser på rørtang skyting som gjelder. (NSF/HPK).

 

Torsdag : Vintage Night dette er da kvelden hvor de gamle skytterne holder på å eventuelt andre som kommer.

Her er det cirka likt oppsett som på tirsdag men dette er ikke nybegynner kveld.

 

Lørdag : 5skudd serier mot presisjon skive på 25m, skyting i eget tempo.

Her kan du da skyte med 22lr/9mm/45acp/44special/38special/38super.

På denne kvelden så er det både nybegynnere å erfarne skyttere. (NSF/HPK)

Link to comment
Share on other sites

Første kvelden med skyting er omme (utenom kurset).

 

Holdt kontakten med et par av gutta fra kullet fra kurset og vi møttes og skjøt sammen.

 

100 skudd .22 og 40 skudd 9mm på 25 metern.

Med varierende resultat, men det begynner å komme seg.

Må bare disiplinere meg og få avtrekk, pusteteknikk og bevegelsene til å bli automatikk.

 

 

Jepp. Ingen tvil. Dette er like moro som blodtrimma radiostyrt bil i sandtaket så jeg har nok funnet nok en hobby som vil vokse. :)

Link to comment
Share on other sites

Og igjen.

 

Tusen takk for mange gode råd og mye know how.

I begge trådene mine i denne delen av forumet.

 

Jeg har hatt noe peiling på kalibre og våpentyper utifra det jeg har lest meg til.

Hvilke redskaper som er noe å snuse på og hva man ikke bør kaste bort tiden på.

 

Men ingen praktisk erfaring.

Ganske herlig å endelig få sjansen til å ta og føle på det med egne hender og se hvordan alt er i praksis.

 

Som det har kommet til min forståelse så har jeg kanskje lagt kortene litt feil og fremstilt meg selv som "en som bare vil eie våpen".

Slik er det absolutt ikke. Det å eie egne våpen er ingen hovedsak for meg. Det eneste jeg ser på som positivt med å eie egne våpen er eksempelvis kosestundene der jeg steller og vedlikeholder redskapene, med god musikk på anlegget, jeg kan stille opp på skytterbanen med egne redskaper som alltid er tilpasset meg uten å måtte bruke tid på å justere sikter for hvert nye våpen og det å kunne velge det jeg vil skyte med selv. Betalt av egne midler.

For det merket jeg idag. Det jeg siktet på under kurset med Walther SSP og som ga meg resultater ble helt forferdelig med et annet klubbvåpen. Rett og slett på grunn av siktene. (Selv om Pardinien jeg brukte idag var fantastisk etter justering)

 

Samme med gitarer. Å ta i noe som er brukt fra før av krever mye justering før man føler seg komfortabel med redskapen.

Alle har ulik smak.

 

Kalashnikov:

Jeg har full forståelse for din oppfatning, og jeg er enig i at en viss seriøsitet bør forventes.

Bare vit at jeg isåfall er langt fra slik jeg virket til å begynne med.

Jeg er ny i faget og jeg er ikke så oppdatert i terminologiene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et bra skrevet innlegg, Vingemutteren.

 

Fra min side var det aldri noen intensjon å fremstille meg selv som en person med et umodent og uansvarlig syn på våpen.

(Hvor nå enn det kom fra)

 

Om noen oppfattet meg som uskikket eller uegnet så må jeg beklage dette. I selvkritikkens navn så beklager jeg et muligens dårlig valg av terminologi om det er så knappe toleranser for hvilke ord man benytter.

 

Og at man konkurrerer mot seg selv, for å sitere kurset. Plutselig er den uroligheten borte og man innser at alle er der for å ha det moro. Enten under skyting eller kaffepausene sammen.

 

Om jeg har tråkket på noen tær her inne så må jeg beklage det.

Takker så meget, for å gjøre det klart, har du ikke tråkket på noen tær. Men du tråkket i ett "minefelt" vi har liggende ute for "nybegynnere" og som kan kalles "ta eventuelle uønskede tilbøyeligheter ved roten" :wink: Og ja, det skal ofte ikke mere enn litt uheldig bruk av en terminologi, for å utløse en "mine" eller tre.

 

Så selv om ingen oppfattet deg som uskikket, valgte vi å gå litt hardt på grunnet bruken at ett eneste ord (godt truffet forrsten).

Nå må du ikke tro at du må å forsvare deg eller noe, oppfølgingsposten gav klinkende klare signaler om at vi skjøt spurv med kanon. Men det er jo morro å skyte med kanon (også). :wink:

 

Appropo skyte, du har tydeligvis forstått poenget med skyting. Dette med at man i utgangspunktet konkurrerer med seg selv, og egne ferdigheter. Mange som ville ha hatt det enda mer morro om de skjønte dette (hver treningsøkt får ett mål og en mening når en tenker slik). Og fellesskapet i pausa, der praten går løst og fast er jo halve morroa.

 

Men jeg er ikke helt enig i dette med at det ikke er så viktig å eie egne våpen (og jeg tror du kommer til å endre oppfattning når du har dine egne).

 

Våpen kan være flotte, nydelige, utsøkte presisjonsinstrumenter, stygge som juling, ubruklige, praktiske, tåpelige. Ja nesten hva det skal være, men de er sjeldent direkte kjedelige. Og så er de så taktile, hvergang jeg legger de inn i skapet (som jeg gjorde i sted), er det en nytelse å ta en tøm våpen kontroller, med spenn ned i sikker rettning (kombinert med en sikteøvelse).

Før de legges inn i skapet, ender jeg alltid opp med å beundre de en ekstra gang. Og når skap døren stenges, og magien er over. Er de igjen kun mine verktøyer, kjekt å ha som Dremmelen på benken. Eller doren på hylla.

 

Eksempel, jeg la i sted inn min Beretta 71 (22lr spesialpistol) inn i skapet. Jeg vet jeg skyter mye bedre med en kappet og tunet Exesse, men Berettaen er ett av de mest funksjonssikkre våpen som finnes i 22lr. De har en spesiell historie (med Mossad og deres Air Marshaler), og har noe ved seg som jeg egentlig ikke helt kan forklare (en form for tilstedeværelse?).

Så jeg fortsetter å ha den, og kjemper med å bli godvenn med den. For den gir meg noe utover det å skyte med den, og det er ren eier glede. Å kunne eie ett lite stykke Historie, ingeniørkunststykke, noe som jeg synes er både vakkert, praktisk og krevende å beherske på en og samme gang. Og jeg har stadig troen på at jeg skal beherske denne en dag.

 

Ett annet eksempel er mitt tidligere reservevåpen, en Walther P8/P1. Flott, og spennende. Ett imponerende stykke historie, men jeg måtte gi tapt mot fakta. Mine hender og dens skjefte, kunne aldri enes om hvor kula skulle gå. Så en samler fikk æren med å ta vare på den, jeg har da ambisjoner om å gjøre det skapelig på banen. Og den gav meg kun frustrasjoner. Men det var fryktelig å selge den, jeg pakket den jo selv ut av den originale plasten. Skjøt de første skuddene med den (laget den første ripa :oops: ), o.s.v. Så det at dette med å eie våpnene i seg selv ikke er så viktigt, vel. Jeg er ikke enig, da det faktisk er en egen og viktig del av hobbyen vår.

 

Så jeg håper du ikke lar deg avskrekke fra drømmen om en Luger, tenk om du skyter godt med den? Hørt om pose og sekk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er ny her...............

 

Noen som fikk med seg denne?

 

Ta det kuli Motorhead. Mitt første våpen var en PP i 32acp. Og hvis jeg vil skrive backupvåpen med eller uten hermetegn så gjør jeg det - inntil en moderator forteller meg annerledes.

 

Du behøver ikke stå med bøyd hode fordi om du mener noe og vil skrive på dette forumet. Vi vil ha saklige debatter. Alle har meninger. Kom med dem. Noen korreksjoner kommer alltid og opphetede sinnsstemninger florerer mange ganger når entusiastene stikker hodet frem.

 

Når det er sagt så har jo de fleste klart å svare deg i fornuftige vendinger, ikke minst Vingemutteren som nå fresmtår som en mellomting mellom diplomat og lyriker (og romantiker?) - sånn har det heller ikke alltid vært, eller hva Vingemutter?.

 

Det er helt unødvendig å gå av skaftet for sånne bagateller som dette her (bare for å hobby-moderere litt :D ).

Link to comment
Share on other sites

Motörhead: Du viser til gangs at første melding her ikke er representativt for hvem du i virkeligheten er - bra at jeg sa fra som jeg gjorde, bra med Vingemutterens innsiktsfulle formuleringsevne, stor bevissthet i slike svar, og glad for stor måte å takle dette på fra din side. Skal prøve neste gang med lang jernstang feiende over gulvet - livet er av jern, døden en magnet :)

 

Beste ønsker og velkommen inn.

 

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Det er jo noe spesielt ved å eie noe eget, ja.

Ta seg god tid og se på vedlikeholdet som en del av hobbyen og ikke et gjøremål.

Go'bluesen på bråkekassene, et glass whisky og bål i peisen en fredagskveld i stua mens man slapper av og rengjør våpendeler og gjør dem klar til å smelle litt på banen når helga er omme.

 

Hovedsaken med visjonen om å eie en Luger er det at man kan plukke den opp, studere den og tenke på at denne faktisk har en bit historie i seg. (Selv om noe av det er dystert).

Den er ikke bare et våpen som ble sendt rett fra fabrikken, til forhandler og så til meg.

Den har vært med på mye, og mange år med bruk og kanskje flere brukere. Til den til slutt endte opp i våpenskapet mitt.

 

Dette er klenodier og man bør bevare så mange som mulig av dem.

Så kan de heller bli sjeldne og øke i verdi når jeg eier en. :P

 

Det som fascinerer meg med dem er mekanismen.

 

Men jeg ønsker jo også at den skal være funksjonell da. I og med at den tar plass i våpenkvota.

Har den samling omtrent som en spikerpistol så tar nok dette bort mye av gleden, og den kunne like gjerne blitt plombert.

Noe som for meg virker hjerteskjærende å gjøre med en gammel kriger som fortjener en pensjonisttilværelse på banen.

 

Tiden får vise hva jeg prioriterer.

 

Jernstang og magnet, ja.

Funker ikke det så får man stjele en strømpe ut av skuffen til kjerringa når hun ikke ser og tre den over røret på støvsugeren som et filter og støvsuge gulvet. Så sjekke strømpa for tapte smådeler etterpå. Om man da ikke heller har lyst til å ta lommekniven fatt og dissikere støvposen.

Utrolig for noen idéer man får når man er desperat.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har tenkt over når det kommer til 9mm Luger P08.

 

Jeg ser det er en håndfull av dem på nettet til salgs. For en ganske overkommelig pris.

 

Og da tenker jeg;

Hvorfor ikke bare prøve dette som førstevåpen?

Synes jeg "gammer'n" fungerer fint nok for meg i 9mm kaliberet i de aktuelle grenene så beholder jeg den.

Om ikke så selger jeg den igjen og kan kjøpe meg en annen 9mm pistol.

Da har jeg jo ihvertfall fått æren av å teste en av dem selv. :)

 

Et våpenvalg kan jo angres enkelt ved å bare kvitte seg med det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Heia! Jeg også har denne, hva skal man kalle det - litt overdrevne interessen for 2. VK... :P Noe jeg har erfart selv, og også hørt andre erfare ifm. det siste innlegget ditt: FØR man kjøper inn sin første pistol, er forestillingene og romantikken ofte TOTALT annerledes enn når man eier og har den i hende. Drømmen om den på forhånd er rett og slett annerledes. Fordi: FØLELSEN ift. pistolen blir bare ikke optimal DERSOM MAN IKKE SAMTIDIG SOM MAN ELSKER UTSEENDE OG HISTORIKKEN TREFFER BRA PÅ SKIVA MED DEN. Dette er min erfaring. Og du treffer ikke bra/opptimalt med en P08... Siklingen etter å f.eks. gå i en skog fortoner seg også (for meg) annerledes enn jeg trodde på forhånd - pga. smellene. Det siste man ønsker er å skremme folk - gjøre dem utrygge; de aner ikke at du har fredelige hensikter... Og jeg er ikke enig i det siste du skriver - om at det jo bare er å kvitte seg med den. Det er ikke så enkelt, fordi du stenger for kjøp av annen 9 mm ved å eie den første. Det kreves et nokså høyt antall stevnedeltagelser før du får lov til å erverve en pistol til i samme kaliber som reserve. Du kan fort havne i en desperat selge-situasjon, hvor du går ned i en luse-sum bare fordi du ønsker så sterkt en annen pistol.

Men for all del - det trenger ikke fortone seg sånn, veldig mulig du blir superlykkelig med peis, whiskey og den legendariske Lugeren!

Vennlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Den tiden jeg drev som mest aktivt med feltskyting.. er noen år siden det.. så skjøt jeg med Luger.

For meg var dette et ypperlig våpen som passet meg godt. Hendte seg at jeg slo erfarne skyttere som brukte Neuhausen på feltstevne.

Har fremdeles en Luger liggende i våpenskapet og den blir luftet sånn av og til :-)

 

Bare vær oppmerksom på at våpenet ike tåler "normal" 9 mm ammo.

Den må ha ammunisjon som ikke er for kraftig, ellers ødelegges våpenet.

Få noen med kunnskap om Luger til å se over våpenet før du bestemmer deg for å kjøpe akkurat DEN Lugeren.

Den kan ha skader som du ikke nødvendigvis ser som lekmann.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt så har jo de fleste klart å svare deg i fornuftige vendinger, ikke minst Vingemutteren som nå fremstår som en mellomting mellom diplomat og lyriker (og romantiker?) - sånn har det heller ikke alltid vært, eller hva Vingemutter?

Nei det har det virkelig ikke (takk for pene ord forresten), og siden denne kua for ikke så lenge siden var kalv i denne sammenhengen. Husker jeg ennå godt hvordan jeg tenkte og trodde dette med å eie og bruke håndvåpen skulle bli, derfor synes jeg man bør bruke litt tid på å formulere seg. Og ikke minst forklare hvorfor man skriver det man skriver til nybegynnere, som ikke har forutsetning til å skjønne hvor langt det ofte er mellom drøm og virkelighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...