Jump to content

Slaktevekt Elg Kalv


Beckett

Recommended Posts

Skjøt en kalv på torsdag på statsgrunn som ble veid et døgn etter. Vekta stoppet på 110,8 kg trodde det var feil med den så vi kontrollveide med en annen vekt men fikk samme resultat. Kontroløren mente at den hadde ca 3 % vekt tap på første døgnet. Ikke vet jeg

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget vårt her på nordmøre felte en kalv på 108 kg den 25. oktober i fjor. Det var atpåtil en tvillingkalv. Brukte viltnemdas vekt.

 

Som en kuriositet kan det nevnes, at forrige helg ble det i samme kommune fellt en elgkalv med en slaktevekt på 14 kg :o

 

Så en hvis variasjon er det jo :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Reinsjeger;

Gjennomsnittelig kalvevekt for eksempel i Trøndelagsfylkene er i overkant av 60 kilo for oksekalv og i underkant av 60 kilo for kukalv.

Ser vi på Agderfylkene de siste årene er slaktevekten på kukalv helt ned mot et gjennomsnitt på 40 kilo.

I flere av de kjente elgkommunene i Hedemark ligger snittet noe over snittet i Trøndelag, med oksekalver på i snitt over 70 kilo.

Telemarkskommunene ligger igjen litt under snittet i Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter med årets tall for storvaldet her foran meg og ser at den tyngste i år var på 78 kg. mens de letteste var på 40 kg.

Gjennomsnittsvekten på de 18 kalvene vi skjøt i år ble 53,7 kg.

 

Husker det ble skutt en ifjor som holdt ca. 90 kg. rett etter flåing, men da hadde skytteren felt dyret i den tro at det var et ungdyr.

 

Resultatene på storvaldet preges av generellt lave slaktevekter, 1,5 års okser holder et gjennomsnitt på 117,8 kg. mens 1,5 års kyr ligger på fattige 96,3 kg.

Når man i tillegg ser at ingen av dyrene som ble felt i år bikket over 200 kg. (det tyngste var 187 kg.) så kan man lure på om ikke beitet er litt for dårlig her... :(

Link to comment
Share on other sites

Sitter med årets tall for storvaldet her foran meg og ser at den tyngste i år var på 78 kg. mens de letteste var på 40 kg. Gjennomsnittsvekten på de 18 kalvene vi skjøt i år ble 53,7 kg.

...

Resultatene på storvaldet preges av generellt lave slaktevekter, 1,5 års okser holder et gjennomsnitt på 117,8 kg. mens 1,5 års kyr ligger på fattige 96,3 kg. Når man i tillegg ser at ingen av dyrene som ble felt i år bikket over 200 kg. (det tyngste var 187 kg.) så kan man lure på om ikke beitet er litt for dårlig her... :(

 

Og rett over fjorden: 65 kalv, snittvekt på 67 kg (max 100, min 22) 16 kviger, snitt på 142(!), 25 fjorårsokser, snitt på 145...

Link to comment
Share on other sites

Har og lagt merke til små dyr på Fosen. Vi skaut okse på 180, kvige på ca 120 og to piggoksar på hhv ca 115 og 82 (!!) kg.

 

Men det seier seg sjølv at det blir sånn, med dei kvotane som er der. På 4 dagars jakt saåg vi sikkert rundt 40 ulike dyr. Deriblant 10-15 kalvar. Og so skal vi skyte 4 dyr...

 

En ting som slår meg er at man i slike områder antakelig bør tåle å ha et betydelig høyere ku-okseforhold enn i områder med bedre elgbeite/høyere vekter. Kanskje opp mot 1:4. I mitt område er mange av kvigene kjønnsmodne, og en god del av dem blir parra og kommer med kalv som 2-åring. Med de vektene som antydes fra Fosen vil jeg tro at få om noen kviger er kjønnsmodne, og at også en god del 2.5-åringer venter et år før de blir kjønnsmodne. Andelen kyr som har "venteår" kan også være høyere. Altså vil en betydelig andel (yngste aldersgrupper = mest tallrike) av kyrne ikke komme i brunst, og det "reelle" ku-okseforholdet kan derfor være sterkt forskjøvet av denne årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...