Jump to content

Erfaringer med Caldwell 2 fot i glassfiber?


RKR

Recommended Posts

Er ikke forhåndsbetaling ganske normalt da? Jeg kan i alle fall trygt anbefale både selger og to-foten.

 

Uansett, før så hadde disse to-fotene glatte bein som gjorde at man måtte stramme til ringene på lengdejusteringen skikkelig hardt for at de ikke skulle gli. Den nye typen har serraterte bein, slik at dette ikke lenger er noe problem.

 

Det finnes jo langt mer fancy(og dyrere) to-foter, men denne er enkel og funksjonell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes konstruksjonen på denne tofoten er en av de bedre. Svært lett, men solid. Jeg litt tung å endre fotlengde på.

Den eneste svakhten er festekroken som man trer i øyet til remfesteskruen. Denne er lett å knekke.

Har bygget om denne til "versa pod type" på min brors tofot.

 

[Edit] Caldwell.JPG

Link to comment
Share on other sites

tips til andre lette og brukervennlige tofoter?

 

har hatt versapod nå, men den er tung og hekter seg i skogen slik at høydejusteringen knakk.

 

superz; er det ikke bare å bruke gjenomgående skru på det feste så er problemet borte med at den orginale skruen brekker?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke forhåndsbetaling ganske normalt da? Jeg kan i alle fall trygt anbefale både selger og to-foten.

 

Uansett, før så hadde disse to-fotene glatte bein som gjorde at man måtte stramme til ringene på lengdejusteringen skikkelig hardt for at de ikke skulle gli. Den nye typen har serraterte bein, slik at dette ikke lenger er noe problem.

 

Det finnes jo langt mer fancy(og dyrere) to-foter, men denne er enkel og funksjonell.

 

Har den nyere typen. Ingen problemer med lengdejusteringa, men jeg bruker den ikke på jakt hvor jeg går mye siden tyngdepunktet på rifla blir for langt framme. Har en lyddemper i tillegg så geværet "tipper" bakover når det henger over skuldra. Synes uansett at det går mye fortere å bare slenge seg bak sekken enn å begynne å justere inn tofoten.

Link to comment
Share on other sites

tips til andre lette og brukervennlige tofoter?

 

har hatt versapod nå, men den er tung og hekter seg i skogen slik at høydejusteringen knakk.

 

superz; er det ikke bare å bruke gjenomgående skru på det feste så er problemet borte med at den orginale skruen brekker?

 

Dette er bilde av et modifisert feste. Har ikke bilde av det orginale. Det orginale er bare en tynn krok som er loddet fast i den skruen du ser på bildet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke egne erfaringer med Calwell, men har sett litt på hva andre mener om den. Skal kjøpe en ekstra tofot for sittende skyting og har vurdert Caldwell sin. Har vært inne på div forum for å finne brukererfaring fra andre og får inntrykk av at Caldwellen faller igjennom på funksjonaliet og kvalitet i forhold til feks Harris (som jeg har fra før og er godt fornøyd med). Kanskje ikke så merkelig da Harrisen vel er dobbelt så dyr eller deromkring. Spesielt dette med kjapp og sikker låsing av beina er anmerket. Tror selv jeg vil gå for en Harris med låsehakk av den grunn. Men som sagt, jeg referer kun til meninger fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Den store fordelen med caldwell-tofoten er at den er veldig lett. Men som jeg skrev tidligere så bruker jeg heller sekken som anlegg. Jakter svært sjelden uten sekk. Og siden jeg alltid har med meg sekk på jakt så tar jeg også med sekken når jeg trener på skytebana også for å få mest mulig realistisk trening.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper en caldwell av denne typen, husk å teipe litt rundt de nederste gjengene på strammeskruen. De eter fort opp børsereima di.

..eller gjøre som meg, kapp den av, rund av kantene og påfør litt kaldblånering ;)

 

Tok også fram trefila og rundet av kantene på selve festet. Skjelden jeg er der fremme med hånda når jeg skyter, men det er unødig med slike skarpe kanter.

 

 

Svært godt fornøyd med mine Caldwell tofoter, billig og bra.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt denne caldwellen, å ja den er lett og stille i bruk, det jeg syns er negativt er at det må mye kraft til får å slå ut føttene og den ikke har avtagbartfeste.

 

Satt å mysa litt på versapoden min der høydejusteringa knakk, fant ut at jeg kunne bygge det om til å passe caldwell, så versapod klipp on feste ble levert inn til litt lett modifisering idag så caldwell føttene passer over og jeg får klipp on festet på de, håper dette blir bra, blir iallefall lett!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...