Jump to content

Hjelp! Rifla mi ruster!?!


Stalker

Recommended Posts

Også noe som er verdt å ha; Fuktsluker til 60kr fra Biltema:

http://www.biltema.no/products/product. ... mId=116849

 

Et helt genialt produkt. Aldri mer duggete bil om morgenen! Tipper den gjør susen også i et våpenskap :-)

 

36-374_l.jpg

 

Er glimrende til sitt bruk. Pass på at den ikke velver og saltvannet renner på noe du vil ta vare på, som gulvet i bilen eller geværet i skapet!! Den trekker vann ut av lufta ved at saltet i posen trekker til seg fuktighet og "smelter" og renner ned i boksen.

Link to comment
Share on other sites

Bruk litt tykkere våpenolje slip 2000 er ett bra tips,vd 40 og 556 er for tynn den tørker bort.Unngå blod på stålet.Når du har våpnet i futeral eller koffert pakk våpnet inn i flannelslaken,Dette beskytter stål og ikke minst trekolben mot skumplasten som gjør begge deler mate,Laknet tørker heller ikke inn stålet hvis du bruker slip 2000.bruk ett våpenskap som ikke er helt tett,Smør våpene inn godt med oljen.Skal våpnet stå lenge så lønner det seg å gjenta dette ca 3 måned.

Link to comment
Share on other sites

Det er en brukbar oversikt over knep for å ungå rust på http://www.6mmbr.com/corrosiontest.html.

Bruker man en kombinasjon av de teknikkene som er beskrevet på en enkel måte på den siden bør man være i boks.

 

Gassfase korrosjonsinhibitorer er en relativt ny sak som man bruker i stor målestokk industrielt i dag - og med meget godt resultat. Uten at jeg kan gå for mye inn i detaljer har jeg vært borti lagring av midlertidig prosessutstyr i maritimt klima for perioder som strekker seg over år der slike teknikker har redusert estimert skade fra korrosjon dramatisk.

 

Eksempel:

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=1207&title=RUST-BLOX%20VAPOR%20TABS

 

Evt. kan man gjøre som oss late og oppbevare gunnerene under elektronisk overvåket temperatur og fuktighetskontroll ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukt mye rart jeg. RHT speed metal brukte jeg en stund til jeg gikk tom for det. Nå går det mest på ymse wd40 lignende produkter og den billigste motorolje ifra Biltema :mrgreen: Trenger ikke å gjøre det dyrere enn nødvendig. Og igjen. Ikke no rust her i gården.

 

BB John

motorolje inneholder tilsetningsstoffer som kan gi eksem og andre uhumsketer, bruk heller en vanlig universalolje fra samme leveradør

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med de fuktslukerne til biltema el.?

Ser for meg at det "gasser" el skvetter noe saltvann rundt.

Skal den plasseres på gulvet i våpenskapet er det på skumplasten, og der står den ikke støtt.

Har en slik selv, men hadde ikke turd å sette den inn i skapet mitt i hvertfall.

Har mine i campingvogna, en biltema, og en som er formet som en bøtte.

Den fra biltema er betydelig mer ustabil enn den andre.

 

 

klumsen

Link to comment
Share on other sites

Det eneste våpen jeg har hatt siden det var nytt som har fått rust er ei enkelløp Star Baikal hagle.

Grunnen er sjøvann, nemlig salt og at det ble liggende noen timer før jeg kom meg hjem.

 

Dette har gitt 2-3 små rustgroper ellers er den grei.

Jeg har derfor nær sagt alltid med meg ei oljefille eller 5-56 / WD-40 og ei fille når jeg har våpen med meg i båt, og tørker stadig av metallet med ei oljet fille.

 

Ellers bruker jeg ikke noe av de dyre rusthindrende oljer.

Bruker det som eventuelt følger med nyinnkjøpte pussesett, eller 5-56 / WD-40 og gjerne tykkere fett som jeg legger på til slutt.

 

Våpenfutteraler egner seg vel best til frakt av våpen enn oppbevaring, men jeg har heller ikke hatt rust grunnet av at våpen lå i futteral.

 

Av gammel vane er jeg ikke grådig med oljepussen heller, blir som oftes gjerne i det meste laget, våpnene har alltid fungert og da er alt såre vel for min del, og som sagt rusten har jeg hold unna også i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

- For noen år siden leste jeg et tips om rustbeskyttelse av de flatene på våpenet som en ikke kommer til uten demontering - undersiden av pipa, den delen av låskasse/magasin som er nedfelt i stokken osv. Ideen gikk ut på å polere flatene med bilvoks. Noen i forumet som har prøvd dette?

Link to comment
Share on other sites

Våpenfutteraler egner seg vel best til frakt av våpen enn oppbevaring, men jeg har heller ikke hatt rust grunnet av at våpen lå i futteral.

 

Bare husk å ikke legge fuktige våpen i futeral, det ruster fortere en noen skulle tro var mulig. Det er ikke særlig pent med "rutemønster" etter foamen i futeralet rustet inn i pipa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Europris selger ein plastboks med eit lokk som inneholder ein slags stein.

Denne fuktslukeren fungerer bra i boden min,billig er den også.

Veit ikkje kva den "steinen" er laget av.

Mulig det er samme typen som biltema selger.

Inne i våpenskapet har eg alltid ein pose med Zeochem rubingel,på størrelse med pose lørdagsgodt :)

Innholdet er rødt når det tørt,og blir gult når det er fuktig.

Det viktigaste for å unngå rust,er vel å like å pusse å smøre jerna sine.

Sjøl koser eg med den delen av hobbyen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke manglende olje som er problemet her, men våpenfutteralet! Skal garantere at om du hadde droppet den biten, så hadde ikke børsa rustet. Så mr. Villreinjeger burde ha funnet et tema han har greie på om han var i humør til å provosere 8)

Link to comment
Share on other sites

Tar du inn rifla fra kulda til romtemperatur, da oppstår kondens og vanndråper på det kalde stålet. Lagring i tett våpenskap i kjelleren og våpenfutteral er rustfabrikk.

 

Rent tørt stål ruster ikke ved relativ fuktighet på under 40 RF. Vanlig lagring av våpen bør ligge mellom 18-23 grader med en luftfuktighet på ikke over 55RF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...