Jump to content

Katt i ulovlig revesaks...


Eirik

Recommended Posts

Vi fant en saksefelle i helga som var. Skjønner ikke hva som foregår i hodet til folk som setter ut slike feller i jakt terreng.

Sakse var også boltret fast samt spent opp.

 

Glad for at vi fant saksa så ikke hundene kom borti den. Eller andre dyr for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Ivrigste?

 

Kan ikke kalle slike for jegere eller fangstmenn i det hele tatt.. Enkelte har ikke noen forståelse for hva jakt og fangst innebærer.

 

Det at dette allerede ble forbudt i 1932 sier jo sitt angående humaniteten på denne fangstmetoden..

 

At noen i det hele tatt vurderer å sette ut slikt, er helt horribelt. Håper noen veit hvem dette er å sørger for at onkel blå får vite, så de forhåpentligvis kan bli fradømt retten til å drive med jakt og fangst for all fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Vi fant en saksefelle i helga som var. Skjønner ikke hva som foregår i hodet til folk som setter ut slike feller i jakt terreng.

Sakse var også boltret fast samt spent opp.

 

Glad for at vi fant saksa så ikke hundene kom borti den. Eller andre dyr for den saks skyld.

 

Saksefelle kan vere så mangt!

Fotsaks er ikkje lovleg i dette landet. Men det er lov å bruke åtesaks ( skal drepe dyret på ein human måte ), men det er eit regelverk som skal fylgjast. Og i det så står det kva ein må gjere når ein bruker slike feller. Fella skal vere merka med navn på eigar/ brukar + ein del til.

Link to comment
Share on other sites

Slike feller er vel glimrande til både katt og småhunder....

 

Det må da være såpass tak i den norske jegerstand att vi klarer å få tatt ut predatorer uten å måtte sette ut alle slags remedier med fare for liv og helse til våre kjæledyr.

Eg anbefaler åtejakt og revebås.

Ei saks eller felle som er satt opp for å fange rev vil alltid kunne ta feks Dachs som bifangst.

Ei felle som er satt opp for å ta Mår vil alltid kunne ta katter som bifangst.

 

Endret etter ønske fra andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stygg sak det der!

Men ble positivt overrasket over at artikkelen faktisk inneholder korrekt informasjon om hva som er tillatt eller ikke!

 

All fangst skal foregår slik at andre dyr ikke går i fella. Det være seg katter, hunder eller ville dyr. De fleste felletyper er det muig å sette opp slik at de fanger selektivt. Det er f.eks. fullt mulig å drive mårfangst uten å ta katt, hvis du setter deg inn i hvordan slik fangst drives. Å påstå noe annet viser et heller lavt kunnskapsnivå.

Revesaks er det umulig å sette opp slik at hunder som kommer forbi ikke risikerer å bli tatt. Nettopp derfor er reglementet for slike åtesakser strengere enn for andre typer fangstredskaper. Bl. a må det søkes kommunene om tillatelse, det skal settes opp skilt ved naturlige adkomstveier om at revefangst pågår. Og fella skal selvsagt merkes med eiers navn og tlf.nummer. I områder hvor det jaktes med hund bør ikke slike brukes i det hele tatt.

 

Er det noen som finner ulovlig oppsatt fangstredskaper vil jeg oppfordre til å varsle jaktoppsyn/politi. Det være seg ulovlige fangstredskaper eller i utgangspunktet lovlige fangstredsakper satt opp på ulovlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Samfunnet avler opp useriøse jeger og fangstmenn, sånn er det bare. Manglende etikk og total boikott av dyrevern resulterer dessverre i slike hendelser. Hat for rovvilt er også en faktor. Disse menneskene som bedriver fangst på en slik måte tenker aldri på viltets beste. De går systematisk til værks for å DREPE rovviltet for en hver pris.

 

Trist at slike handlinger fortsatt er fullt eksistrerende i norsk natur. Selv om vi seriøse fangstmenn hele tiden prøver å få avlivet byttet fortest og mest humant som mulig, er det slike aktiviteter som slår beina av oss. Vi kommer aldri til å få noen god tanke når folk praktiserer fangst på en slik rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En "ny" episode med Conibear av typen Duketrap:

 

http://www.ba.no/nyheter/dyr/article4854007.ece" target="_blank

 

Dette i ett boligområde, der det sikkert ferdes små barn også.

 

Jeg har selv advart mot bruk av Conibearfeller i tettbebygde strøk og på fastlandet der husdyr ferdes.

I såfall bør de bygges inn slik at de fleste husdyr ikke kommer til, dette kunne også ha vært en unge som hadde pirket på noe han/hun trodde var en lekesak.

 

Har selv Conibear på private holmer, som ikke er 100% husdyrsikre.

Mennesker med løshunder kan få hunder skadde, da det lukter Mink av de fleste feller siden det har vært fanget Mink i disse.

 

Håpet er at disse hundeeiere har sine hunder i bånd, og respekterer båndtvangen og privat eiendomsrett.

 

Å merke oppsatte feller - i dette tilfelle oppsatte Conibearfeller, er å be om å få de stjålet, uansett kan ikke løshunder lese, hvis de streifer 50 - 100m foran eier.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er voksen nok til å utrede regler angående båndtvang i din egen kommune og lover og regler angående jakt på privat eiendom selv, så får du bare heller gi f... i dette!

 

"Alle" med litt vett i skallen vet at de skal ha grunneiers tillatelse for jakt.

 

"Alle" vet at det finnes båndtvangsbestemmelser, også regler angående ilandstigning på holmer og skjær i hekketida, særlig med løse hunder.

 

Slike fjottinnlegg kan du slutte med i fremtiden, i mine øyne er dette idioti på høyt plan.

 

Derfor har jeg mye mere respekt for de som først spør, enn for de " forhåpentligvis" få som bare tar seg tilrette.

 

Dette er ingen tjent med, og som alltid skal eller bare noen få ødelegge for mange andre som retter seg etter lover og regler - om man liker dem eller ikke.

 

Når dèt er sagt, så har jeg ingenting i mot at jegere med hund jakter på mine holmer.

 

MEN jeg vil vite om det, ikke minst for å gi info om oppsatte feller til eventuelle Minkjegere med hund.

Stort annet er det ikke å jakte på disse holmer med hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wow, dette var da voldsomt, ro deg ned :roll:

Så vidt jeg vet er det jakttid på villmink året rundt også utenom båndtvang tiden og "fri" ferdsel i utmark. Det er ingen som har snakket om jakt. (her skulle jeg ha presisert at ikke alle som beveger seg i naturen, tenker på jakt)

Har selv Conibear på private holmer, som ikke er 100% husdyrsikre.

Mennesker med løshunder kan få hunder skadde, da det lukter Mink av de fleste feller siden det har vært fanget Mink i disse.

§ 32. Utplassering av fangstredskaper Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å minne om det. Minkfeller skal ha inngang på maks 7 cm og inngangstunnel på 30cm. Dermed skal det være umulig å få en voksen katt i den. De skal dermed også være hundesikre. Dette gjelder selv om de settes opp på egne holmer med lite ferdsel. (At man skal ha grunneiers tillatelse til all jakt og fangst er selvsagt, men er vel oftopic i denne tråden)

 

Den sikreste måten å ødelegge for fangst på er å drive fangst på den måten enkelte desverre gjør, som i disse katteeksemplene.

Link to comment
Share on other sites

Men du må ha grunneiers tillatelse, skjønner du ikke dèt?

 

Har det ikke florert mange nok av disse emner også her på Kammeret?

 

Finnes ikke noe som heter fri ferdsel på mange hekkeområder i hekke og yngletiden for fugl.

Der er grunneier suveren, og den eneste som kan jakte i denne perioden, da i hovesak med feller.

ikke minst gjelder dette ilandstigning også.

 

Før jaktidene ble speilvendt - var alt lovlig vilt, utenom de som var fredet.

 

I dag er det motsatt, alt er fredet hvis det ikke har spesifiserte jakttider.

Dette betyr ikke at en tidligere kunne sitte seg ned og skyte Kråker, Ravn, Skjære hvor en skulle finne det forgodt.

 

Uansett, om jaktida er 1 dag eller hele året så skal en ha grunneiers tillatelse.

 

Først kommer du med denne:

 

Så vidt jeg vet er det jakttid på villmink året rundt også utenom båndtvang tiden og "fri" ferdsel i utmark.

 

Også presterer du denne i neste setning:

 

Det er ingen som har snakket om jakt.

 

Her i området gir grunneiere spesifikke forbud igjennom lokalavisa angående ilandstigning i hekketida.

 

Mangel på "sunn fornuft" uten at jeg skal gå nærmere inn på hva dette kan innebære, har i mange år gitt jegere ett dårlig rykte i media.

 

Conibearfeller i boligområder er ett slikt tilfelle, jakt uten grunneiers tillatelse er ett annet moment.

 

Man skulle tro at disse emner var velkjente nå, men desverre så ser det ikke slik ut.

 

Og til slutt, når jeg sier JEG har Minkfeller på mine private holmer og skjær, så snakker jeg i høyeste grad om jakt.

 

Dette betyr ikke at Minkjegere ikke får gå i land der, tvert i mot er de velkommen.

 

Men jeg vil vite at de er der, og jeg vil at de skal vite der er oppført Minkfeller som ikke er sikret mot mindre hunder.

Om ikke fellene tar livet av en mindre hund, så kan en skadet fot være galt nok.

Link to comment
Share on other sites

Celsius : Du snakker om tillatelse til jakt fra grunneier , men det er ikke mange som jakter med hund på mink. Derimot er det mange som går tur med andre hunder enn jakthunder. Såvidt jeg vet trenger man ikke grunneiers tillatelse for å gå tur med hunden sin så lenge det ikke er jakt eller trening. Ilandstigning i hekketid sier du , hva med ilandstigning utenom hekketid osv ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utplassering av feller er det en sak jeg lurer på , ingen kritikk bare en problemstilling :wink:

 

Mink kan som tidligere nemt jaktes / fanges hele året. Fellene skal også fange selektivt. Hva da med minkfangst der det finnes røyskatt og utenom jakttiden på denne ? Her i mine områder finnes røyskatt alle plasser der det finnes mink , utenom noen få øyer.

Link to comment
Share on other sites

knutis

 

Minkfeller skal ha inngang på maks 7 cm og inngangstunnel på 30cm.

 

Dette tro jeg ikke noe krav men en god anbefaling, og særlig på fastlandet.

 

Conibear blir satt opp på stokker udekket ved elver, bekker og stier der minken vandrer.

 

Men det hjelper lite der også feller for SkadeOter settes opp.

Selvfølgelig må en ha tillatelse for felling av skadeOter av myndigheter.

 

Fellene skal være merket med eiers navn, adresse og helst tlf nummer.

 

Ellers er det vurderinger som får stå til grunn for hver enkelts felleoppsett.

På mine områder har jeg aldri observert hundeeiere eller løse hunder, og det går tilbake til midten av 60-tallet.

 

Uansett bygger jeg opp litt foran fellene med stein, for å gjøre inngangen mindre til Conibearfeller.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound

 

Dèt tror jeg kan bli værre, for der Minken kommer seg inn, kommer gjerne Røyskatten seg også inn.

 

Tror ikke det er noen enkel løsning på dette, har observert Røyskatt på små skjær langt til havs, men aldri tatt noen i Minkfeller.

 

Som regel står mine Minkfeller oppført fra begynnelse av April til senhøstes så lenge jeg har båt ute.

Link to comment
Share on other sites

Men du må ha grunneiers tillatelse, skjønner du ikke dèt?

Når man snakker om jakt vet jeg hva som gjelder, men det er langt flere personer som ferdes i naturen enn jegere og de trenger ikke din tillatelse utenom når det er satt spesielle betingelser som i hekketiden. Eller mener du jeg er idiotisk og dum når jeg påstår dette også :?:

Finnes ikke noe som heter fri ferdsel på mange hekkeområder i hekke og yngletiden for fugl.

Der er grunneier suveren, og den eneste som kan jakte i denne perioden, da i hovesak med feller.

ikke minst gjelder dette ilandstigning også.

Noen som har benektet dette :?:
I dag er det motsatt, alt er fredet hvis det ikke har spesifiserte jakttider.

Dette betyr ikke at en tidligere kunne sitte seg ned og skyte Kråker, Ravn, Skjære hvor en skulle finne det forgodt.

Ingen som har påstått dette, man må ha grunneiers tillatelse til å drive jakt. Men man kan fortsatt bevege seg i et område med hunden løs utenom fastsatte tider hvor dette er forbudt (LES hekkesesongen)
Uansett, om jaktida er 1 dag eller hele året så skal en ha grunneiers tillatelse.
Jupp stemmer nok det.
Så vidt jeg vet er det jakttid på villmink året rundt også utenom båndtvang tiden og "fri" ferdsel i utmark.

Også presterer du denne i neste setning:

Det er ingen som har snakket om jakt.

Det jeg mente var at om noen som skal ut på tur, ikke jakt, dermed ikke som jegere (for skal man jakte på annen manns eiendom trenger man grunneiers tillatelse til dette), kommer til et område/sted/utmark utenom båndtvangstiden. Mener jeg at du som jakter med felle ikke har lov å sette opp en felle som skal kunne påføre andre dyr/mennesker skade.

§ 32. Utplassering av fangstredskaper

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31

Her i området gir grunneiere spesifikke forbud igjennom lokalavisa angående ilandstigning i hekketida.
Mulig det, hvordan er det utenom hekketiden, for fellefangst pågår vel ikke bare i hekketiden og da vil vel muligheten for at noen kommer på land være tilstede, eller :?:
Og til slutt, når jeg sier JEG har Minkfeller på mine private holmer og skjær, så snakker jeg i høyeste grad om jakt.
Men de som ikke jakter og stiger iland utenom hekketiden/forbud mot ilandstigning. Hvordan er det med deres rettigheter :?: Hva om deres hund eller et barn blir skadet av fellene dine :?:
Men jeg vil vite at de er der, og jeg vil at de skal vite der er oppført Minkfeller som ikke er sikret mot mindre hunder.

Om ikke fellene tar livet av en mindre hund, så kan en skadet fot være galt nok.

Så du mener at før personer/dyr som skal i land på dine holmer/øyer (ikke snak om jakt), må disse kontakte deg slik at du kan fortelle dem at der står feller som er for dårlig sikret og kan være til fare for mennesker/dyr :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Foxhound

 

Er ikke noen hundeeiere som går tur der - og foruten dèt får hver hundeeier vurdere slikt selv.

 

Man får vurdere områder selv, og kontroll over hunden skal man uansett ha.

 

Området innbyr ikke til fristed for hunder vinterstid, ikke minst fordi man må ha båt for å komme seg dit.

 

Finnes "fritidsområder" - fine sådanne for turer med skjøgehunder her i området uten at en trenger båt, kart og kompass for å komme seg dit de værste årstider.

 

De fleste hunder er vel for det meste inne, hvis ingen får jaget kjerringa ut med hunden...

Er som regel kvinnemennesker som går tur med hunder her i området.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder krav ifb med utplassering av minkfeller:

 

Sakset fra direktoratets rundskriv om jakt felling og fangst: (gjelder feller på bakken)

 

"Inngangstunnelen må være minst 30 cm lang. Andre større dyr, hund eller katt skal

ikke kunne utløse fellen. Åpningen/ inngangstunnelen for minkfeller skal ikke være

større enn 70 mm i diameter."

 

Relativt klar tale dette.

Når det gjelder klåfingrede unger kan de være verre å unngå. Grundig nedsteining av fella er kanskje beste løsninga. Generellt bør man vel unngå drepende feller i områder hvor unger ferdes jevnlig.

 

En ting jeg reagerer på er det du skriver om når du har feller ute. Hele yngletida for mink... Selv om dette er i lovlig jakttid bryter det (etter min mening) sterkt med kravet om at fangsten skal foregå på en human måte. Ikke spesielt humant å fange hunnmink i den perioden den har små unger!

Link to comment
Share on other sites

Minkfeller plassert på stokker som krysser bekker er et interessant grensetilfelle. Er stokken tynn nok og bekken dyp nok bør ikke hunder være noe problem. Å unngå at ei katt krysser en slik stokk blir utfordrende! Løsningen er kanskje å kun bruke slike sett et godt stykke fra folk. Da unngår man i alle fall huskatter. Villkatter er det vel umulig å gardere seg fullt ut mot, men det er vel ingen stor katastrofe om ei villkatt ender sitt liv i ei minkfelle. (men man bør selvsagt prøve å unngå det. Nært folk er nok det eneste alternativet å plassere fella i en kasse med inngangshull og sette denne på stokken.

Link to comment
Share on other sites

Selv ei synningsfelle sikret med tut og snørrebart er farlig for små barn som ikke vet hva det er for noe.

 

klåfingrede og nyskjerrige unger kan man aldri sikre seg mot naturlig nok.

 

 

Sant nok, man klarer ikke å lage et system så idiotsikkert at det ikke finnes en idiot som klarer å spolere det.

Og ingenting er 100% barnesikkert med mindre barnet og tingen er fysisk adskilt med god margin.

 

@ Jeger64.

Jeg syns den godeste Celcius tok i vel kraftig i sitt første tilsvar til deg her, akkurat som om du skulle ha provosert ham ved å kverulere.

Helt unødvendig reaksjon tenkte jeg, men så begynte du å kverulere... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Som noen sier her kan man ikke sikre seg 100%.

 

Vesterålen - Foxhound burde ha kjent til ordet bifangst - noe som Røyskatt kan være i Minkfeller.

 

Snømus er ikke nevnt med ett ord ennå, nå gjør jeg det.

 

Disse går i hvertfall i Røyskattfeller, og de er totalfredede.

 

Små katter kan komme seg inn i Synningsfella med tut, eller snørbrems om du foretrekker.

Conibear for skadeOter, kommer små hunder og større seg inn i.

 

Unger som eventuelt finner feller, vet neppe alltid hva dette er.

Er mange ganger normalt at de vil fikle med dette.

 

I så måte er ikke Synningsfella med tut 100% sikker den heller, små barnehender kan lett strekke seg inn gjennom tuten, selv om de ikke greier å få av lokket på fella, og hånden bak gitteret mellom slagbøyle og åte.

 

Dermed må enhver gjøre sine oppsett så sikre som mulig, etter kjennskap til området og dets ferdsel.

 

Nettopp slike holdninger du her leverer, er det jeg ikke vil ha blandt de som jakter på mine områder.

 

Respekt for grunneiere er alfa og omega hvis en skal ha tilgang til jakt her i landet.

Hvis man ikke har dèt ødelegger en først for seg selv, og senere for mange andre.

 

Når så dèt ble ett problem for deg, at jeg ville informere hundeeiere om min eiendom, til beste for hundeeieren i værst tenkelig tilfelle, så bærer det galt avsted.

 

For egen regning ville jeg ha satt pris på slik informasjon, uansett hvor "sikret" disse feller var hvis jeg hadde vært hundeeier og avhengig av jaktområder hvor det kunne finnes slike feller i.

 

Tilslutt, det jeg skulle frem til i første innlegg, en usikret Conibear i nærområder er ingen god idè.

 

Helst bør Synningsfella brukes, eventuelt Conibear bygget inn i kasser som nevnt ovenfor.

Allikevel er en ikke garantert at ikke uvedkomne finner disse feller og fikler med dem.

 

Men en kan godt på vei unngå skader på katter og mindre hunder som ser sitt snitt til å stikke av fra eier når anledningen byr seg - og det gjør de før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Celsius : er det mine holdninger du mener er dårlige , fikk ikke helt tak i hva du mente ?

 

Jeg vet ikke svaret på det du kaller bifangst , derfor spurte jeg , og som jeg poengterte så var det ikke ment som kritikk. Noen som vet hva loven sier om minkfangst i områder med røyskatt hvor det er utenfor jakttiden for denne ? Jeg har selv fått flere røyskatter i minkfeller selv om jeg ikke driver fangst lenger i den skala jeg gjorde før.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte former for bifangst er nesten umulige å unngå. Røyskatt i minkfeller og snømus i røyskattfaller er eksempler på dette. Tror ikke du risikerer straff om du opplever det, med mindre noen kan bevise at du har satt opp fella med tanke på ulovlig fangst. En annen sak er at om du gjentatte ganger får røyskatt i ei minkfelle bør du flytte denne.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg reagerer på er det du skriver om når du har feller ute. Hele yngletida for mink... Selv om dette er i lovlig jakttid bryter det (etter min mening) sterkt med kravet om at fangsten skal foregå på en human måte. Ikke spesielt humant å fange hunnmink i den perioden den har små unger!

Hvorfor reagerer du? Minken skal jo bort, en mink med så små unger at de sulter ihjel er ganske enkelt flere for en.

Man lager som kjent ikke omelett uten å knuse egg, men ved å fjerne mink. Så sparer man egg. :wink:

Ved å ikke gi yngletidsfredning, har DN gitt ett meget sterkt signal om hva som er ønsket. Og det er total utrydding, Jeg for min del døyver enhver tanke i den rettningen, med tanken på hvor mange flere fugl som får leve opp. Og håper jeg har spart noen viktige arter for litt unødig predasjon.

Kort sagt, hva er viktigst. Minken eller viltet vi prøver å værne for dens slakt?

Nei enhver får følge egen samvittighet, og la andre få følge sin.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound

 

Nei for all del - som jeg skrev først "Vesterålen" - som står i nederst i din avatar.

 

Når Vesterålen blir nevnt så tenker mange på fiske, noe som gir mere eller mindre bifangst i de fleste fiskerier.

 

Var kjennskap til dette ordet bifangst jeg tenkte på da, og at du viste betydningen av det.

 

Har ingenting om dine holdninger å gjøre, noe som jeg vet niks og ingenting om, for alt jeg vet kan du ha bedre holdninger enn det jeg selv har.

 

Selv fanger jeg Mink i yngleperioden, noen som sikkert mange ikke liker og mener har med holdninger å gjøre.

 

Jeg gjør det allikevel, fordi det er lovlig, og ikke minst fordi det har stor betydning for fuglelivet på sikt.

Ikke sikkert at disse mink,er lar seg fange eller skyte så lett senere, voksne eller ungdyr.

 

kort summert - Alle kan få Røyskatt i sine Minkfeller ved ett eller annet tidspunkt - uforvarende i fredningstiden for Røyskatt, uten at de er noen røvere av den grunn.

 

Selv har jeg fått en Blåmåke i Conibearfelle, og tidligere da de gamle feller var tillatt, mange kråker i minkfeller, av de som slo nedenfra og opp selv om jeg skjulte fellene godt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Minkfangst i yngleperioden, kan jeg ikke få meg til å kritisere de som gjør det.

 

For det første så gjør jeg det selv, før det andre er det lovlig.

 

Oppsynsmann for direktoratet for naturforvaltning her i området gikk ut i Mai i år om tilbud for utlån av Minkfeller.

 

Link: http://www.dirnat.no/dirnat/hgh/sok?uid=RJO" target="_blank

 

viewtopic.php?f=20&t=2610&start=400

 

Er vel ingen som eventuelt vil låne feller som sitter på disse til høsten når minkungene er blitt større?

 

Kritiserte heller ikke de som på 70-tallet rev ned kråkereir for fote, med eller uten innhold om det så var midt i hekkesesongen.

 

Kråka var fritt vilt hele sesongen.

 

For meg er ikke Minkjakt ett tidsfordriv, men noe jeg gjør da jeg har sett gjennom 10-år hvor mye galt den gjør.

 

Derfor synes jeg de som fanger Mink uansett på året, lovlig bør få en klapp på skulderen i stede for kritikk.

 

Faktisk burde de fått sine kostnader og utgifter til feller dekket uansett hvilke tidspunkt på året de jaktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget varm tilhenger av å ta livet av mest mulig mink. Gjerne alle. Men for min del er det ikke aktuelt å fange mink i yngleperioden med mindre jeg samtidig har anledning til å kverke ungene.

Om det er lovlig er det ikke opp til meg å bestemme. Det er innenfor jakttida, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det bryter mot første del av viltlovens § 19:

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når det gjelder utplassering av feller er det en sak jeg lurer på , ingen kritikk bare en problemstilling :wink:

 

Mink kan som tidligere nemt jaktes / fanges hele året. Fellene skal også fange selektivt. Hva da med minkfangst der det finnes røyskatt og utenom jakttiden på denne ? Her i mine områder finnes røyskatt alle plasser der det finnes mink , utenom noen få øyer.

 

Siden ditt område huser mye rovvilt så må du vurdere selv om du MÅ spenne minkfella FØR røyskattjakta begynner...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...