Jump to content

ladedata


firefire

Recommended Posts

Ser det er mange som spør etter ladevekter og krutt for bestemte kuler, kaliber o.s.v. De aller fleste vil få svar med å skjekke Vihtavouris internettside. Der vil de fleste finne kulen sin, eller en tilsvarende og kunne velge en startladning. :) Pga spørsmålene kan man lure på om noen tror at man kan drive med hjemmeladning ved hjelp av ukjente på internett. Jeg mener det skal mere til.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka? Har nr5, og den er lest fra perm til perm noen ganger. Og jeg slår opp i den for å sjekke ting hele tiden, + ladetabeller på nett. I tillegg støtter jeg meg på informasjon her på kammeret (men sjekker alltid enhver lade info opp mot ladeboka og andre kjente publikasjonerm så jeg ikke går på en smell).

 

Det er viktig å ha tilgang på gode ladetabeller, ikke minst for å kunne kvalitetssikkre annen info man får.

 

Uansett hvem som legger ut ladedata på nett (på privat basis), så skal man sjekke opp at man ikke er over annerkjente ladedata for tilsvarende kule/kaliber.

 

Siden ladning nedover i hastighet, i prinsippet består av hvite flekker på ladekartet. Er info her inn gull verdt, men man sjekker likevel i tilfelle.

 

P.s. Hva er nytt i Nr6?

Link to comment
Share on other sites

Pga spørsmålene kan man lure på om noen tror at man kan drive med hjemmeladning ved hjelp av ukjente på internett.

Ja det kan virke som noen tror det. Aner ikke hvor mange spørsmål om "hvilken ladning til.....", "Hvilket krutt tilsvarer xxx" osv jeg har lest opp i gjennom årene. Dette kan man enten finne endel svar på i "ladeboken", eller feks i "Allt om krut og lite til", eller om man leser "skytterlagskrutt tråden eller artikkelen.

 

Videre kan det virke som noen tror man kan "finne et krutt som tilsvarer et annet krutt og bruke ladedata for det andre kruttet", feks skytterlagskrutt. Problemet er at bla skytterlagskrutt har lotvariasjoner. å selv om man finner ladedata fra to sikre kilder på feks 150 grs kuler i 308win som har samme ladning, og samme utgangshastighet med krutt A og krutt Bså vet vi alikevel ikke mer enn at kurtt A og krutt B har samme hastighet med akkurat den ladningen. Krutt A kan være nær opp mot max for patronen og krutt B kan være godt under max. Det eneste vi vet er at disse to ladningene sannsynligvis er målt til å være under max for patronen. Videre (for å gjøre forvirringa total) så har vi enda flere X-faktorer her. Er de to ladningene testet med samme kule, samme hylse og samme tennhette? Er de testa i samme løp? Å tilslutt, hvordan er lotvariasjonene for de forskjellige kruttene, er det brukt en kjapp lot av krutt A og en sein lot av krutt B så vil en gjennomsnittlig lot av begge krutt typene gi helt andre tall.

 

 

Huff. Dette ble mye. Jeg har bare ett råd tilslutt: Er du i tvil, bruk krutt fabrikantens publiserte ladedata, ikke gå over kruttfabrikantens publiserte ladedata.

:)

Link to comment
Share on other sites

Flinke dere er til å kritisere folk som spør. Hadde vel blitt kjedelige sider her inne om ingen stilte spørsmål? Og om noen av dere ikke liker spørsmålet, så la være og svare. La heller noen som kan det, svare.

Forøvrig har jeg nå ladet min egen ammo i over to år (.38 .357 .44 mag. .45). Kun ved å bruke data fra forumet og kruttprodusents ladedata. Først i sommer var jeg på biblioteket og lånte ladeboka. Og der fikk jeg bekreftet mange av mine teorier, og lærte selvsagt noe nytt.

At lade boka er en bibel for noen forstår jeg, men forfatterne av boka måtte jo starte på bar bakke de også. Ikke kritiser personer som stiller spørsmål, det blir for dumt.

Et ordtak sier: Det finns ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

Link to comment
Share on other sites

Kun ved å bruke data fra forumet og kruttprodusents ladedata.

 

Fint du holder deg til kruttprodusentenes data, bare pass på at du ikke bruker gamle tabeller på nytt krutt, og motsatt :wink:

Kan være litt forskjell, hvis du er i maxladnings området.

 

Den viktigste faktoren ved hjemmelading er deg selv, noter dine ladninger og lag notater fra div testskytinger osv, så er det ikke lenge før du får en god føling med hva som er gangbart, eller ikke.

 

( og ja det finnes dumme spørsmål, gidder ikke gjennngi alle jeg har stilt opp i gjennom åra . . . :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Et ordtak sier: Det finns ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

 

Problemet er at "dumme" spørsmål ofte indikerer at den som stiller spørsmålet ikke gidder å sette seg inn i elementære ting ved hjemmelading. Da er det lett å bli en smule oppgitt, og tenke at "ungdommen nåtildags" bare vil ha skreddersydde ferdigløsninger uten å måtte gjøre noen egeninnsats.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange skriver at det viktigste er sikre ladedata, men jeg mener at gode rutiner ved ladebenken er like viktig. En dobbel kruttladning kan være ganske skummelt.

 

 

Dobbel ladning ER skummelt :!:

 

Kan elimineres ved å benytte en ladepresse der patronen roterer til neste stasjon automatisk :wink:

 

Men, gode laderutiner kommer en ikke utennom, mye som kan gå galt om en ikke "er til stede" hele tiden.

 

Sikre ladedata og viljen til å sette seg inn i hva en holder på med, lese og lære litt før en går i gang og følge opp med mer lærdom etter hvert som interessen tar mer og mer av din fritid :mrgreen:

Kanskje la være å stole på ALT som skrives i dette forum, mange svar her som vidtner om lite erfaring innen hjemmelading og div spørsmålsstillinger i den forbindelse.

Lese ladeboka nevnes alltid og godt er det.

Alle kruttfabrikanter har infobrosjyrer med ladetabeller og MYE annen interesant info om bla settedybder og trykk, værdt å lese.

 

Fortsatt god søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange skriver at det viktigste er sikre ladedata, men jeg mener at gode rutiner ved ladebenken er like viktig. En dobbel kruttladning kan være ganske skummelt.

Kan ofte løses ved å ikke bruke et krutt dette kan skje med (i mange kalibre er det mulig å la vær å risikere fenomenet ved å finne et litt seinere krutt). Feks for folk som ikke har etablert gode rutiner mener jeg det er gunstig finne et krutt man ikke klarer sprenge våpenet med uansett hvor mye du dytter nedi hylsa. Egentlig er det en fordel for mange å velge krutt man ikke kan få dobbel ladning med, krutt man ikke klarer sprenge våpenet til splinter selv om man fyller hylsa helt, en liten forsikring på en måte?

Link to comment
Share on other sites

Doble ladninger er skummelt, og en kardinalfeil på lik linje med å ta feil av N-130 og N-310...

 

Noen som vil gjette hvor mange ganger dette er nevnt i Ladeboka? :wink:

 

Nå er jeg kanskje noe forutinntatt siden jeg hadde Ladeboka liggende på nattbordet i flere år, men jeg lærer fortsatt noe nytt hver gang jeg leser den, en ny innsikt i en tidligere ukjent problemstilling f.eks.

Og hvis man har lest den og fulgt instruksjonene der istedenfor å lære på "prøve&feile" metoden (se: Darwinisme) så er det litt frustrerende å lese poster her der folk spør om det er nødvendig å smøre hylsene før man presser dem eller om man kan bruke krutt fra "rødfis" til .357 Magnum...

 

Paradoksalt nok er det snart bare to ting man kan gjøre i Norge uten sertifikat/utdannelse/kurs, det ene er å føde barn, det andre er å lade ammunisjon.. :?

Link to comment
Share on other sites

Men må nå si at ladinga er ikke så skummel som jeg trodde den skulle være. Har sedd bilder av tennhetter som har gådt av. Hørt så mye skummelt og blidd advart på alle områder.

 

Jeg har gjort det enkelt.

Til rifle ladinga har jeg ladet 2forskjellige kuler som jeg bruker til trening og sprenging av predatorer, storviltammo kjøper jeg. Har en type krutt og en type tennhetter. Får fyllt hylsa nesten helt opp, så det er umulig å klatre så mye over maks at det blir livsfarlig. Holder meg under maxladning og bruker kruttmål, men kontrollveier på digitalvekt og manuell vekt etter 5-10patroner. Men så lader jeg bare et kaliber og da, men syns det er greit å starte der.

 

Til haglelading har jeg gjort det enda enklere.

Har en type krutt, hetter, hylser og wads. Men bruker haglstørrelser fra 3,1mm til 3,9mm og det dekker hele behovet mitt for nå. Har allerede spart inn pressa, som forøvrig kostet med 127nok.

 

Men Ladeboken er jeg ikke foruten. Den ligger på ladebenken min som oppslagsverk og fasit. Leste den en gang før jeg begynte med ladinga og tok den fram når jeg skulle lade og brukte den steg for steg. Klarte riktignok å sette en hylse fast i dien her om dagen, men den kom ganske lett ut:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det man ofte glemmer, er at vi som er ferske hjemmeladere. Ikke finner publisert data som er skreddersydd for felt skyting o.l. Boka sier lite eller ingenting om anbefalte kulevekter og typer, der er det gjerne noe mere omph bak kulene.

Selv har jeg S&W revolvere, og når man spør her inne. Så får man gjerne svar som er veldig nærme det en er ute etter, uten å eksperimentere så voldsomt. Jeg setter i hvertfall enormt stor pris på den hjelpen jeg får.

 

Og hva gjør man når dataene en får fra kronografering, ikke stemmer med boka? Og våpenet ikke vil veksle med de data som mange bruker, ja ikke engang med maksladning etter boka? Da er det jaggu greit å få litt hjelp her inne, med råd og advarsler så en ikke sprenger seg selv i stumper og stykker.

Link to comment
Share on other sites

Alle som har brukt kammeret aktivt i forbindelse med lading vet at det er mye mer å vite om lading enn det som står i både i kruttprodusentens data og i ladeboka.

Om en fersk hjemmelader BØR bake etter noe annet enn oppsktifter fra aktuell kruttprodusent er en annen diskusjon.

 

Hvis alle skulle sitte på hver sin kant av landet å lete etter krutt, kuler og lademetoder som var egnet uten å dele med hvarandre hadde ikke lading vært morro i det hele tatt. At det kommer noen "dumme" spørsmål og avsporinger underveis kan jeg leve med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...