Jump to content

nøtteskrike ?


eikenøtt

Recommended Posts

Helge Hagen påstår i alle fall det i boka "Når viltet er skutt".

Han fyller de med rosiner, gnir de inn med salt og pepper og bruner de i smør i ei gryte. Passelig mengde fløte helles på og de småkoker i 20 minutter. Et drammeglass cognac og litt maisennajevning avslutter det hele.

 

Han sier også at man skal være forsiktig med mage/tarm-innhold og fjørdrakten på kråkefugler. Disse delene kan være forurenset, så hygiene er viktig! Selve kjøttet er i utgangspunktet like rent som rypekjøtt.

 

Kilde er altså boka "Når viltet er skutt" av Helge Hagen. Og nei; jeg har ikke prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt noen nøtteskriker i dag. Det var da fryktelig små bryststykker her, jeg må nok ut i morgen og ta noen flere skal det bli orntlig middag :lol:. Hvor lenge lar dere kjøttet modne før det kan spises? Jeg har det liggende i romtemperatur nå og tenkte å sette det i kjøpeskap i morgen tidlig. Er det en god ide?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Elgen og katta:

Dere tar feil. Du mister ikke jaktlykken om du skyter ei skrike. Det er børsa som mister drepen. Dette er dokumentert. Men det finnes selvsagt medisin for å gi børsa drepen tilbake: Du tar bare en hoggorm og trekker den igjennom løpet, så er drepen der igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sånn det var ja :lol:

Er mange som sier nøtteskrike er godt, og det er da sikkert mulig å få det til å smake ok.. Har spist endel, og kan ikke si det var en kulinarisk opplevelse av de store :wink: Det som smakte best var vel å lage en saus på solbærsyltetøy + litt rødvin osv, det smakte greit. Men det er jo omtrent ikke mer enn 40-50g kjøtt på ei skrike da, blir ikke feit av det akkurat..

Gidder ikke alt det styret for en munnfull kjøtt lengre. Den spiser skogsfuglegg, derfor skyter jeg den og spiser senere skogsfuglen skrika ville tatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elgen og katta:

Dere tar feil. Du mister ikke jaktlykken om du skyter ei skrike. Det er børsa som mister drepen. Dette er dokumentert. Men det finnes selvsagt medisin for å gi børsa drepen tilbake: Du tar bare en hoggorm og trekker den igjennom løpet, så er drepen der igjen.

Ja, lykke til med å dra en hoggorm gjennom ei .22 LR pipe.

 

(joda, jeg skjønte spøken din)

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke nøtteskrike pga at det fører til manglende jaktlykke :!: Er derfor spent på hvordan det går med tor ola dehli fremover, da jeg så han hadde skutt flere av de i det siste :)

 

Hehe, heldigvis har jeg ikke brukt rådyrrifla på nøtteskrikene, men ei lånt hagle. Spørs om kompisen blir lang i maska når hagla hans har mista drepen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke nøtteskrike pga at det fører til manglende jaktlykke :!: Er derfor spent på hvordan det går med tor ola dehli fremover, da jeg så han hadde skutt flere av de i det siste :)

 

Hehe, heldigvis har jeg ikke brukt rådyrrifla på nøtteskrikene, men ei lånt hagle. Spørs om kompisen blir lang i maska når hagla hans har mista drepen :lol:

 

Folkens, det er ikke å skyte nøtteskrike som ødelegger drepen i børsa i følge sagnet, men lavskrike, eller rauskjør som vi kaller den der jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har hørt så er det det de siste talerene her sier som stemmer... Lavskrike er fy fy og gir dårlig drep. Har også hørt dette sagt om ravn av en del eldre rypejegere. Får ikke tro den overtroa sitter for godt, da ravn i fjellet helt klart bør felles ved anledning. :wink:

 

Skyter selv et utall nøtteskriker hvert eneste år og kan ikke si at jeg har blitt rammet av dårlig jaktlykke eller dårlig drep av den grunn. :lol:

God mat er det også! Bruker det som forrett til annen viltmiddag og det slår alltid an!

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis pensjonerte Odin seg for en del år siden. :lol:

 

Møtte senest i høst en jeger som ble ganske irritert og småsint når jeg hadde felt ei ravn, for det var jo helt krise! For meg er det omvendt, de som ikke feller predatorer begår en arvesynd værre enn noe annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke korpen. Jeg liker den fuglen og lyden av den. Det er noe spesielt med lyden av korpen når en er ute.

En kar jeg kjenner, som er snekker, fant en korpunge i reiret etter at en av foreldrene var drept. Han tok med ungen hjem og fostret den opp før han slapp den. Det endte med at fuglen kom når folk hamret, fordi den var vant til å få mat av kompisen min når han var ute på jobb. Den orienterte seg etter lyden. Det var mange snekkere som fikk uventet besøk på den tida.

Link to comment
Share on other sites

 

Skyter selv et utall nøtteskriker hvert eneste år og kan ikke si at jeg har blitt rammet av dårlig jaktlykke eller dårlig drep av den grunn. :lol:

God mat er det også! Bruker det som forrett til annen viltmiddag og det slår alltid an!

 

Hei. Har du en god oppskrift du vil dele med oss? Har på en måte ei sperre mot å spise kråkefugl, men bør kanskje prøves?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...