Jump to content

Fuglekaliber.


hipshot

Recommended Posts

Det ligger en sako L 47 i 7x33 her på kammeret. Den har helstokk, og er riktig snasen.

Jeg er ikke selger, men har lånt denne rifla av og til.

Denne rifla anbefales lenge før en 222.

Jeg er selv en meget ivrig fugl jeger, og prøver det meste på rypene jeg skyter. fra 22 LR til 404 jeffery.

Og synes jeg har bra peiling på hva som fungerer. Hvis jeg ikke skulle ladet sjøl ville jeg valgt 22 mag eller 22 hornet. Sistnevnte er ganske kilen på presisjonen. Men jeg har sett ett par contendere i 22 Hornet som presterer bra med fabrikk ammo.

Også ett par CZ rifler. Men også ett par dålige. Er blitt advart mot å tenke på Zastava. Men for en god del er det pengboka som bestemmer.

Det finnes uendelig mange tråder om emnet. Og det er kun to ting å gjøre. Kjøp det du har trua på, eller test flere våpen.

Er du sta og vil feks ha en god CZ i 22 hornet. Forlang å prøveskyte rifla før papirer underskrives.

Det er en ulempe med det siste forslaget. Du bør ha flere typer ammo og kikkert klar i montasje som passer hvis en skal rekke de 10 dagene med retur rett.

Har du ett kontakt nett med jegere, hør med dem. De aller fleste liker å fortelle litt om gamle bragder. På den måten kan også det plutselig dukke opp ett våpen fra dem du snakker med :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik L46 i cal 7x33. Til fuglejakt er den genial. Men fordi tilgangen på ammunisjon, kuler og hylser er mildt sagt dårlig og dyrt, vil jeg ikke anbefale den til en som først og fremst vil ha en jaktbørse. Den er mer egnet for en som er over middels interessert i selve våpenet og kaliberet.

Gå heller for en .22 Hornet eller 222/223 eller noe i den duren!

 

Mine 2 cent!

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Kal 243 ville vell også være et supert alternativ skulle jeg tro?

Eller du kan gjøre det så enkelt som meg..kal 308,å få noen til å ladde med 100 grains kuler eller lettere. Tror det letteste til kal 308 er 92 grains. Det fuker fint til all fugeljakt. Å skulle det dukke opp en mulighet til elgjakt/storviltjakt så¨er det bare å putte i 150 grains eller mer :mrgreen:

Et kaliber og våpen som dekker alt fra rypejakt til bøffel :?:

Link to comment
Share on other sites

Gå for Sako Vixen du. Fin klassiker av topp kvalitet. Norma har en patron som heter "Fågel". Den skal gå greit. Svenskene bruker .222 i stor skala på fugl, og jeg vil nesten påstå at de har orden i sysakene, men mange lader .222/.223 selv, da de synes fabrikkammo er litt for kjapp. "Fågel" går rundt 850 m/s i .222.

 

Ser du på http://www.robsoft.nu, svenskenes "svar" på Kammeret, får du svar på mye. For øvrig bør du ikke finne på å spørre om hva slags blyspiss du bør bruke på tiuren! Da kommer de og tar deg! Helmantel for alle penga i de små kalibrene!

 

Edit: Her er en passende link etter kjapt søk om .222 til fugl på Robsoft.nu: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=73917&p=775133&hilit=.222+toppf%C3%A5geljakt#p775133

Link to comment
Share on other sites

Hei hipshot! Synes du har en god tanke på valg av kaliber og rifle.

 

Jeg har brukt både 6,5x55 og 22 Hornet og synes begge er supre. Skulle jeg velge meg en dedikert fuglerifle ville jeg gått for en 22 Hornet. Du trenger ikke superhøy hastighet, og jeg synes en utgangshastighet rundt 800 ms gir god effekt og minimalt med overflødig skade. Horneten har ca 800 ms og flere produsenter lader den med runde helmantelpatroner som sender tiuren i bakken uten problemer. Bakgrunn blir også enklere med Hornet vs 6,5x55 eller andre.

 

Skal du jakte veldig mye på fjellet hvor det blåser mye er kanskje 6,5x55 eller, som du har tenkt på, 222 et bedre valg med tanke på kuleavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Har en Vixen (222) sjøl, og dette er våpen man har lenge. For ikke å snakke om den snasne korte kassa... Ai, ai.

Som andre har påpekt så er det hastigheten som sprenger pippip'en, så hjemmeladeren har helt klart en fordel i det som klassisk sett er varmint-kalibre.

 

Står forresten en Vixen A1 i 222 på Våpensporten på Kongsvinger. Med demper..

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig mange gode poenger her.

 

Og litt forskjellige meninger og erfaringer synes jeg. Jeg tar det som et tegn på at folk har gjort sine gode (og dårlige) erfaringer - fint å få vite litt om dette.

 

Det blir å gå litt i tenkeboksen. Jeg kan legge til at jeg ser for meg at jakten antakelig for det meste vil foregå i overgangen tregrense/snaufjell, litt opp og litt nedover i liene.

 

Noen flere spørsmål:

 

Det blir trukket frem 6,5 (og 308 har jeg sett annetsteds) - er ikke dette all-time overkill?

 

Et annet moment er kikkert. Noen forslag til forstørrelse?

 

Hva er aktuelle avstander - det vil kanskje variere mye med terrenget, men antydning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en .308 som jeg bruker til sjøfugljakt. Jeg skyter med helmantel og det ødelegger ikke mye kjøtt, men man kan alltid være uheldig og treffe kraftige bein som gjør at kula vil ødelegge en del. Selv med helmantel..

 

Hvilke hold som er greie på fuglejakt er veldig subjektivt. Altså, skyter du mye på 300 meter og føler deg sikker på å treffe små mål, så for all del skyt også fugl på 300 meter. Test mye på banen og finn komfortgrensa :D

 

Hvilken forstørrelse du trenger er også veldig varierende fra skytter til skytter. Noen skyter med 10x forstørrelse på 1000 meter, andre med 32x forstørrelse på 150 meter. Igjen, finn ut hva du syntes er greit, men generelt sett ville jeg kanskje brukt rundt 15x forstørrelse ettersom en fugl ikke er veldig stort mål, selv på 100m.

Link to comment
Share on other sites

 

Har tenkt på Sako Vixen i .222(?).

 

Hold på den tanken, stort bedre blir det ikke!

 

edit:

 

Og er du ikke hjemmelader så ligg unna 223Rem, fabrikkammoen her er ofte ladet til alt for høy hastighet, fin til varminting men ikke helt heldig på ryper/ender etc som skal spises ettetpå.

 

Skal du jakte mest gås og storfugl så fungerer 6,5 og 30 kaliberene greit, men ikke strengt nødvendig.

 

22Hornet er et greit kaliber for rype/andejakt, noen sier den er kilen på presisjonene, men de jeg har prøvd har gått uforskammet godt!

 

Selv har jeg prøvd litt av hvert fra 22lr til 308 og kommet fram til at en 6mmPPC eller en 6x45 nok egentlig er det jeg leter etter...

 

Kikkert; jeg klarer meg lenge med en 3-9x , men jeg eier også kikkerter med 10 og 24x ... Som andre sier over her, du må nesten prøve for å finne ut hva du liker.

 

Og jeg ser du skriver at du skal jakte litt over tregrensa, er det rype du primært tenker så blir holdene skjelden over 150meter, oftere rundt 60-120meter. Rypene er skjelden så sky!

 

Er det derimot ravn...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bruker .222 selv, men i ei bryterifle.

Sånn som jeg leser TS kan det bli lange turer det er snakk om. Og til fuglejakt er vel ikke magasinkapasitet noe tema akkurat. Fordelen av å kunne dele børsa og putte i sekken er ganske stor i den sammenhengen. Bryterifler gir også muligheten til å velge blant en mengde gode kravepatroner som har akkurat de egenskapene du ser etter. 7x57R er langt mer kurant å få tak i både patroner og komponenter til, enn 7x33 og den har bedre vindegenskaper enn .22 variantene.

Mye av det samme kan sies om gode gamle 30-30.

For egen del sikler jeg på en 5,6x50R. Det tror jeg nok er stor andemedisin 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader alt selv (nesten) av det jeg skyter fra .32wc til 9,3.

 

Et eller annet sted på veien har jeg hengt meg opp i Sako Vixen i .222 og det er ikke lett å bli kvitt tanken på den. Fantastisk smekker rifle (jeg våger påstanden at den har sex-appeal), god kvalitet, gode omtaler i fagpressen og mange fornøyde brukere både med rifle og med kaliber.

 

Men det er interessant å lese om andre sine erfaringer og meninger om andre rifler og kalibere. Det var det jeg ba om i denne tråden også.

Link to comment
Share on other sites

Det blir trukket frem 6,5 (og 308 har jeg sett annetsteds) - er ikke dette all-time overkill?

 

Et annet moment er kikkert. Noen forslag til forstørrelse?

 

Hva er aktuelle avstander - det vil kanskje variere mye med terrenget, men antydning?

 

6,5 og .308 er ikke overkill. Den lager ikke mye større hull enn .222 om man tenker diameter. Uansett, følelsen er jo der. Det smeller mer, og det er mer rekyl, selv om begge deler blir redusert med demper, om man vil ha det.

 

Har selv både .222 og .308, men var aldri i tvil om at jeg ville ha et lite kaliber. Småkalibrene er også morsommer å trene med synes jeg. .308'en, stakkar, står fast i våpenskapet... Når jeg står der med begge i hendene, er det i hvert fall ingen tvil om hva jeg velger når jeg skal gå lange turer. .308'en (Sako Forester) er mye mer "kanon", tyngre og større.

 

Når det gjelder kikkert, så trenger du eeegentlig ikke mer enn feks 3-9x40. 9x holder til ut på ca 200 meter. Kommer litt an på hva slags retikkel man bruker. Tysk 4 kan bli litt grovt på lange avstander.

 

Kjøpte først en Zeiss Conquest 3-9x40 til Fox'en min. God kikkert og holdt egentlig i massevis. Men så satt jeg med følelsen av at jeg ville ha noe med mer forstørrelse. Endte med å kjøpe en Nikon Monarch 5-20x44 på XXL. Ikke veldig bra på korte hold, men desto bedre på lange hold. Den er imidlertid ikke like hendig som en 3-9x40 da den er endel større og tyngre. Men i og med at børsa er såpass lett, går det greit. Dessuten var den billig... :wink:

 

Det er med andre ord litt smak og behag hva slags forstørrelse du vil ha. 4-15x50 feks er jo en fin størrelse.

 

Tips til en kikkert kan være denne Sightron SII Big Sky'en hos Jaktfall: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1456&idkategori=700&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...