Jump to content

"selv-siktende" rifle


Hedmarkingen

Recommended Posts

Denne tråden har blitt grundig vurdert og diskutert av moderatorne. Vi har kommet frem til at denne tråden omhandler et emne som kan sies å være akseptabelt å diskutere på www.kammeret.no og at den derfor blir gjenopprettet.

 

Skulle tråden likevel utarte seg på en slik måte at innholdet klart bryter med forumreglene vil den kunne bli stengt og fjernet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, da er tråden om den nye DARPA støttede vind og avstandsmåleren på plass i gjenn.

 

Vill si at konseptet med laser avlesning av vind mellom en selv og blink/vilt, er en fristende tanke.

 

Man ligger der med 308w sin, og det blåser hardt fra venstre på post, avstanden er ca 180m. Og Hjorten står med bredsiden til med nesa mot vinden.

 

Skudd avgies ikke, fordi skytter (med rette) er usikker på vindavriften i såpas uvant sidevind (for lite mothold og det blir vomskudd, formye og det blir halsskudd). Skytter er heller ikke sikker på om vinden er like kraftig hele veien ut til viltet. Med en laser avlesning av vindstyrke og avstand, kunne man få opp t.d antall cm man må holde over og til siden ved en gitt innskyting i forhold til patronens balistikk.

 

Om man synes hjorten var for lett ett mål, så bytt den ut med en Tiur. Eller Gåsejakta der gåsa er sky.

 

I mine øyne, kunne noe slikt ha blitt ett ypperlig verktøy på jakt. Om man fikk størrelse og vekt ned i størrelse med en våpen montert ettersøkslykt, og prisen under 20k.

I dag er størrelsen på disse sakene, omtrent som ett stort spottescope (=to manns opperert), og fungerer derfor uansett dårlig sivilt. Erfaringsmessig vill størrelse og vekt med tiden minke, så her er det bare å smøre seg med tolmodighet. En annen sak er om DARPA vil tillate teknologien å spre seg til sivil bruk (noe jeg tror den vill uansett), men det er en annen diskusjon, som tar temaet bort fra hva som nok er akseptabelt her på kammeret.

 

Er det fler en meg som faktisk hadde hatt nytte av ett slikt verktøy (og da spesielt på salongen :wink: )? For det er vel ikke tvil om at det kunne ha kompansert for en uhorvelig mange treningstimer med vind doping.

Link to comment
Share on other sites

Takk.

Det tror jeg er en riktig vurdering. Denne tråden dreier seg så langt om teknologiutvikling, og det kan vi som ansvarlige jegere og konkurrenter gjøre god bruk av.

 

For min egen del er jeg ikke i tvil om at jeg har svært god nytte av avstandsmåler til min type jakt, og du skal ikke så veldig mange år tilbake for det var regnet som er ren militær applikasjon i våpensammenheng.

 

At langholdsfolket kan være opptatt av utstyr som kan krympe gruppene deres på en kilometers hold tviler jeg overhodet ikke på. Og argumentet om at et slikt siktesystem "fjerner all brukerglede" er naturligvis ikke tilfelle. Som ethvert annet teknisk hjelpemiddel vil det øke avstanden det er mulig å prestere på. Hverken mer eller mindre.

 

Hvor mange ville for eksempel skyte på gås på 150m hold med standard baneSauer? Putt god optikk på samme våpen, så er det plutselig mulig å gjøre en forsvarlig vurdering.. for adskillig flere av oss :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at sånn teknologi er spennende!

Det skulle ikke forundre meg det døyt om en eller anna luring grubler ut ett system som det DARPA driver med, og kombinerer det med en gyroskopstyrt rigg som en monterer rifla på.

Det finnes gyro-stabilisatorer til grøvre våpen, sånn som en Mark 51 Director.

Denne brukes til 40mm Bofors.

Det finnes iallefall gyro-stabilisatorer til kamera, brukes på såkalt "steady cam".

 

Mer om Mark 51 ligger her:

http://www.navweaps.com/index_tech/tech-049.htm

 

En sånn gyro_stabilisator+"one shot" skulle jo kunne brukes i sammenheng med denne her:

carnell2x550.jpg

bildekilde: http://accurateshooter.net/Blog/carnell2x550.jpg

Det er da en "rail gun" med væskeavkjølt løp, samt at løpet står under strekk.

mer her:

http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... -bulletin/

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ønsker meg for fremtiden, er ett sikte med innebygget automatisk avstandsmåler (finnes i vanlig salg). Med vindmålingsteknologi, slik at man har det vanlige trådkorset og i tillegg har ett rødpunkt, som flytter seg i forhold til trådkorset alt etter vinden.

 

Det naturlige vill vel da bli ett sikte som egentlig er ett kamera, der objektivet egentlig er en skjerm der retikkel etc er ett bilde som byttes etter behov. (finnes).

 

Se for meg muligheten til å klaske på ett standard speilrefleks objektiv forran på siktet, infinite med klikk justering. Balestikk og avdrift inn programert.

 

Jepp, ingenting for harde jaktturer. Men fy flate så morsomt ellers (og kansje ekstremt lærerikt i forhold til vindavdrift?). Ikke minst så tiltaler dette varmint skytteren i meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...