Jump to content

Hvorfor er ladekomponenter fra Landrø så lite tilgjengelig?


Recommended Posts

De siste 2 årene er det min erfaring at visse produkter som Landrø importerer er så og si umulig å få tak i. Dette gjelder etter det jeg har erfart Vihtavuori-krutt og til dels Lapua Scenar-kuler. Det verste for meg er at kruttet er nesten umulig å få tak i. Sist ventet jeg i 2 måneder på en pakning med N140-krutt og da var jeg heldig med tida etter det jeg har hørt. Jeg var i flere butikker og beskjeden var den samme, at importøren ikke hadde igjen krutt på lager og at de hadde en masse ladekomponenter fra Landrø i restordre, og de hadde ikke peiling på når de fikk det inn. Dette er mildt sakt kjedelig da man begynner å nærme seg bunnen av kruttdunken og man er midt i konkurransesesongen. Det frister jo ikke da å bruke tida på å forske fram nye ladninger med annen krutt da man heller skulle ha brukt denne tida på å trene.

 

Jeg kunne hatt forståelse for at dette problemet kan oppstå hvis etterspørselen etter vv-krutt har øket og de brått har blitt tomme på lager, men når dette har pågått over så lang tid så ser det ut som de ikke er interessert i å selge kruttet da de ikke kan skaffe det. Hvis økonomien er i orden hos importøren, og de ellers har orden i eget hus, så skulle det vel være en smal sak å bestille krutt fra finnland litt oftere, eller hva? De ville jo etter det jeg skjønner også ha tjent mer penger på dette da de ville selge mer av det.

 

Kunne vær interessant å vite om noen på forumet viste grunnen til hvorfor det er som det er, og ev. kommentere dette. En ting er sikkert, hvis dette ikke bedrer seg i framtida så gidder ikke jeg mer. Da er det mye greiere å kjøpe skytterlagskrutt fra Norma, det er i alle fall å få tak i. Jeg er vel neppe den eneste som har tenkt slik heller, eller er jeg ...?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er irriterende. Leita på hele østlandet før jeg fant en forhandler som hadde N530.

Men vil ikke uttale meg for bombastisk om i hvilken grad man kan klandre Landrø. Slik jeg forstår det, bestiller de mye, men får lite levert av VV...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Landrø på Lillestrøm i går, på jakt etter N140. Hvilket det som fryktet var tomt for. Jeg spurte om leveransesituasjonen, og mitt inntrykk var at det er VV som har problemer med å levere nok, at importørene rett og slett ikke får de mengdene de bestiller. Det ble nevnt at import av alternative fabrikat var vudert i tilfelle situasjonen skulle bli helt håpløs, men at de i det lengste ville holde seg til VV.

 

Mhp. Norma skytterlagskrutt, er det kun tilgjengelig gjennom DFS tilknyttede skytterlag, eller finnes det andre kanaler? Normas "vanlige" krutt er jo å tak i, men sjokkerende billig er det ikke :?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner frustrasjonen. Men lite Landrø kan gjøre når ikke fabrikken klarer å levere nok. Ga fra meg en boks N-140 i går der oppe til en sårt trengene. Hadde bestillt 2 stk. Har fortsatt igjen endel hjemme.

De får inn mere krutt i løpet av juni måned. Hvor mye vites ikke. Jeg klarer meg en god stund til :D

Link to comment
Share on other sites

krutt kan det kansje være vanskelig å få tak i så lenge det er litt krig i verden, å bra forespørsel fra store konsumenter.....

om landrø har vansker med å få levert vihtavuori nok, er det synd, man kan ikke klandre landrø for det. men på den annen side er ikke den sjappa den jeg føler jeg iallefall har fått best service hos. desverre.

Link to comment
Share on other sites

men på den annen side er ikke den sjappa den jeg føler jeg iallefall har fått best service hos. desverre.

 

Kan ikke si det samme. Jeg får min del har fått/får topp service av de hver gang jeg er innom. Selv når jeg var sporadisk var innom en gang i tiden :wink:

 

vel. jeg har vært innom. både i butikken og på stand på LS. får som oftest ok service, ikke no mer, ikke no mindre. men enkelte ganger virker det som man blir sett på som noen som maser fordi man spør om ting. dette skjer som oftest på LS, da de sikkert har mer enn nok å gjøre. men de andre som har stand har en mye bedre holdning til service enn landrøs folk. men det er min subjektive oppfatning.

 

men min samboer fikk kronet et løp der engang, børsa samla ikke godt etter det. hun ringte og fortalte om det, å ble nærmest skjelt ut pr tlf. hun fikk en utdanna børsemaker til å se på kroninga å han sa den ikke var bra. at det var grader i den. så hun ringte igjen. å ble skjelt ut for å kome med feilaktige påstander, og at hun neppe var kompetent til å teste om børsa gikk godt å at den ammunisjonen hun brukte ikke holdt mål.

 

vel. ingen imøtekommenhet på noen måte.

 

jeg ga faen i hele landrø. sendte pipa til noen andre(børsemaker). som sa at det så ut som munninga var krona me en borremaskin..... jeg har den munninga liggende en plass. fikk pipa kappa 1 cm så man fikk tatt vare på kroninga som i følge den som svarte telefonen hos landrø var laget av en av landets beste børsemakere.........

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel kan bekrefte at Landerø sliter med leveranser fra våre saunaentusiaster... det partiet som skulle kommet inn i mai/juni er allerede solgt, de river seg i håret og vet ikke helt hvordan det skal fordeles på butikkene. Jeg har bestilt opp ganske mye krutt for å ha på lager siden jeg visst om denne "krisen", så jeg får vente å se hva som kommer, landerø skal ringe meg senere i dag.

 

Til dere som mangler 140 krutt... jeg har 1 kg til overs som jeg ikke bruker selv, første mann til mølla. Må hjelpe dere her inne på kammeret, kanskje er jeg i samme knipe en dag senere.

Link to comment
Share on other sites

Det jobbes nok i kulissene skal du se, problemet er at det stilles strenge krav til oppbevaring osv.. pluss at det er ingen vits å bestille 300 kg krutt i slengen, du må opp med tonnasjen skal det bli butikk og det krever kapital som kan bindes i et varelager. j aja.. sånn går no dagan.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det ville være dårlig business å ta inn en container med litt allsidige krutttyper, når desperasjonen er som den er i Norge så hadde vel den containeren fort blitt tom, men som sagt, man må jo ha kapital.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ikke helt den at så lenge amerikanerne og mange andre driver krig, så er det vondt å få tak i vv-krutt! Det er nå slik at det går mest 223 ammo. Hvis man da ser bort fra grovkalibrede saker så går det ikke mye 140, 150 og 160 krutt til 223!

Trenger ikke "kjøpe" noen ting som helst du,men faktum er at vv,ikke klarer og levere mer enn en liten del av det som blir bestilt av importør,og det er grunnen til at butikker landerø leverer til(og også landerø selv)ikke har krutt og selge nå om dagen.. :? At det er kjipt og ikke få tak i krutt,er jeg selvfølgelig enig i!

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke "kjøpe" noen ting som helst du,men faktum er at vv,ikke klarer og levere mer enn en liten del av det som blir bestilt av importør,og det er grunnen til at butikker landerø leverer til(og også landerø selv)ikke har krutt og selge nå om dagen.. :? At det er kjipt og ikke få tak i krutt,er jeg selvfølgelig enig i!

 

Hvis dette er tilfelle så håper jeg virkelig at noen får gjort alvor av å importere amerikansk krutt hit til Norge. Vet at dette har vært pratet på i enkelte miljøer i lang tid. Hvis ikke blir jo løsningen, i alle fall for meg å bruke skytterlagskrutt, men det er synd da det er svært behagelig å bruke vv pga. de minimale lotvariasjonene. Bruker man bare 6.5 og 308 er jo ikke dette noen sak da det står data på boksen, men i andre kaliber trenger man jo litt mer "forsking" og dilldall ved bruk av skytterlagskrutt enn ved bruk av vv. Jeg har aldri merket noen lotvariasjoner på vv krutt i de årene jeg har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er så store variasjoner ute å går på priser på treningsammo og ikke minst jaktkuler, så da vil jeg anbefale deg å studere prislister på diverse nettsteder, og kanskje gå innom en våpenbutikk eller 2 og forhøre deg. Noe mer konkret svar på et så generelt spørsmål som du stiller, kan du ikke vente deg å få. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, det kommer jo selvsagt an på kvalitet som allt annet. :) Hvor mye koster det ca for en ett ferdig smell til trening da og ett smell til jakt? ca ca.

 

mest presise svaret jeg kan gi er ca halv pris i forhold til tilsvarende patron ferdig ladet.

 

eksempel: treningspatron 6,5X55 med sierra match kule, pris fra skytterkontoret eller norma ca 6,-hjemmeladd koster samme patronen meg ca 3,-

 

jaktpatron 6,5X55 med 156 grs ORYX. ferdig patron koster ca 25,- hos sportsbutikk. hjemmeladd koster samme patronen meg ca 10,-

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, det kommer jo selvsagt an på kvalitet som allt annet. :) Hvor mye koster det ca for en ett ferdig smell til trening da og ett smell til jakt? ca ca.

 

mest presise svaret jeg kan gi er ca halv pris i forhold til tilsvarende patron ferdig ladet.

 

eksempel: treningspatron 6,5X55 med sierra match kule, pris fra skytterkontoret eller norma ca 6,-hjemmeladd koster samme patronen meg ca 3,-

 

jaktpatron 6,5X55 med 156 grs ORYX. ferdig patron koster ca 25,- hos sportsbutikk. hjemmeladd koster samme patronen meg ca 10,-

 

Kjempegodt svar... Var bare noe sånn ca jeg kunne tenkt meg å vite. Takker!!

Link to comment
Share on other sites

men på den annen side er ikke den sjappa den jeg føler jeg iallefall har fått best service hos. desverre.

 

Helt enig. Jeg har vært i kontakt med landrø sporadisk opp gjennom årene. Både for skyterekvisita/ammunisjon, og jaktrelaterte artikler. Jeg har alltid fått en følelse av arroganse fra de på andre siden disken, og at man nesten er ett nødvendig onde for dem. Dette gjelder spesielt ved reklamasjoner. Jeg forsøkte en gang å be om reklamasjon for en siktekikkert som dugget ett halvt år etter innkjøp. Selv om de hadde notert kjøpet i sine arkiver sammen med geværet (kjøpte en pakke med sauer 202 som gevær), så fikk jeg ingen hjelp da jeg ikke hadde kvittering! Jeg handler fortsatt en del hos Landrø, men ikke dersom jeg får samme varen andre steder.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøkte en gang å be om reklamasjon for en siktekikkert som dugget ett halvt år etter innkjøp. Selv om de hadde notert kjøpet i sine arkiver sammen med geværet (kjøpte en pakke med sauer 202 som gevær), så fikk jeg ingen hjelp da jeg ikke hadde kvittering! Jeg handler fortsatt en del hos Landrø, men ikke dersom jeg får samme varen andre steder.

mvh Dagl

 

Hakko?

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg har kjøpt noe på Landrø, føler jeg meg lettet for at det er over. Da har jeg vært til bry for dem i butikken, og de er glad for å bli kvitt meg. Slik er også konas inntrykk etter at hun har kjøpt noe der. Det hele minner jeg om det som skrives om en viss tysk våpenprodusent med initialene H&K, som er viden kjent for sin spesielle kundeservice i sivilmarkedet:

 

Because you suck, and we hate you. But we know you’ll be back. We can beat you down like a trailer park wife, but you’ll come back, you always do.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, det kommer jo selvsagt an på kvalitet som allt annet. :) Hvor mye koster det ca for en ett ferdig smell til trening da og ett smell til jakt? ca ca.

Du har fått et godt svar. Men jeg vil hive meg på med noen flere eksempler. Det er slik at jo særere /større kaliberet er, dess mer sparer du. Treningsammo i 6.5x55 blir halvparten så dyrt når du lader selv, omtrent. Skal jeg handle treningsammo til rifla i 458 Lott (som for øvrig selges nå) koster det, ja, 60 kroner skuddet? Mer? Jeg kan handle Remington bulk kuler for 3.50 stk, ha i for et par kroner i krutt, og hylsene varer lenge. Så jeg anslår en pris på 6-7 kroner, altså en tiendedel av fabrikkammo. for god jaktammo blir det enda verre. Koster fort en tusing for en pakke skudd... Så det lønner seg økonomisk å lade selv under to forutsetninger:

:arrow: Grovt eller skjeldent kaliber

:arrow: Mange skudd.

En helt annen ting er at du oftest kan skreddersy ammo som går bra i din rifle når du lader selv, ikke alltid at fabrikkammoen går bra.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg har kjøpt noe på Landrø, føler jeg meg lettet for at det er over. Da har jeg vært til bry for dem i butikken, og de er glad for å bli kvitt meg. Slik er også konas inntrykk etter at hun har kjøpt noe der. Det hele minner jeg om det som skrives om en viss tysk våpenprodusent med initialene H&K, som er viden kjent for sin spesielle kundeservice i sivilmarkedet:

 

Because you suck, and we hate you. But we know you’ll be back. We can beat you down like a trailer park wife, but you’ll come back, you always do.

 

Bare sånn for å balansere så har jeg kun opplevd hyggelighet og velvilje hos Landrø selv så langt og kan ikke huske jeg har sett noen bli behandlet dårlig der noen gang.

Link to comment
Share on other sites

men på den annen side er ikke den sjappa den jeg føler jeg iallefall har fått best service hos. desverre.

 

Kan ikke si det samme. Jeg får min del har fått/får topp service av de hver gang jeg er innom. Selv når jeg var sporadisk var innom en gang i tiden :wink:

 

vel. jeg har vært innom. både i butikken og på stand på LS. får som oftest ok service, ikke no mer, ikke no mindre. men enkelte ganger virker det som man blir sett på som noen som maser fordi man spør om ting. dette skjer som oftest på LS, da de sikkert har mer enn nok å gjøre. men de andre som har stand har en mye bedre holdning til service enn landrøs folk. men det er min subjektive oppfatning.

 

men min samboer fikk kronet et løp der engang, børsa samla ikke godt etter det. hun ringte og fortalte om det, å ble nærmest skjelt ut pr tlf. hun fikk en utdanna børsemaker til å se på kroninga å han sa den ikke var bra. at det var grader i den. så hun ringte igjen. å ble skjelt ut for å kome med feilaktige påstander, og at hun neppe var kompetent til å teste om børsa gikk godt å at den ammunisjonen hun brukte ikke holdt mål.

 

vel. ingen imøtekommenhet på noen måte.

 

jeg ga faen i hele landrø. sendte pipa til noen andre(børsemaker). som sa at det så ut som munninga var krona me en borremaskin..... jeg har den munninga liggende en plass. fikk pipa kappa 1 cm så man fikk tatt vare på kroninga som i følge den som svarte telefonen hos landrø var laget av en av landets beste børsemakere.........

Denne episoden leste jeg om et par ganger på SL også. Kan godt forstå din frustrasjon, men syntes det er merkelig at du opplevde servicen så dårlig etterpå. Har flere ganger hatt med gutta på Landrø og gjøre, og aldrig opplevd den behandlingen du nevner. Skal visstnok nevnes at det begynner og bli en stund siden, men mine erfaringer gir et totalt annet bilde enn ditt. Det kan jo faktisk hende at de som gjorde jobben på ditt våpen kan ha hatt en dårlig dag også slik mye forteller meg at du hadde!

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg har kjøpt noe på Landrø, føler jeg meg lettet for at det er over. Da har jeg vært til bry for dem i butikken, og de er glad for å bli kvitt meg. Slik er også konas inntrykk etter at hun har kjøpt noe der. Det hele minner jeg om det som skrives om en viss tysk våpenprodusent med initialene H&K, som er viden kjent for sin spesielle kundeservice i sivilmarkedet:

 

Because you suck, and we hate you. But we know you’ll be back. We can beat you down like a trailer park wife, but you’ll come back, you always do.

Da jeg for noen år siden jobbet med salg innenfor anleggsbransjen, oppdaget jeg noe veldig rart. Det var faktisk ikke alle kundene som var hyggelige heller, slikt kan fort skape gjensidighet.

Men det finnes snev av sannheter i det du beskriver.

Forrige turen jeg var innom, hos nevnte leverandør, var det fullstendig kaos. Masse kunder ved disken, kun to mann til og ekspedere og den ene av de var helt nyansatt og fersk. Klart det gjør noe med servicen. Men kan helt klart ha noe og si for humøret til de som skal gjøre så godt de kan også. Jeg fikk det jeg skulle ha betalte og gikk. Men slik har det blitt i alle bransjer.Det kalles effektivisering :?:

Link to comment
Share on other sites

Denne episoden leste jeg om et par ganger på SL også. Kan godt forstå din frustrasjon, men syntes det er merkelig at du opplevde servicen så dårlig etterpå. Har flere ganger hatt med gutta på Landrø og gjøre, og aldrig opplevd den behandlingen du nevner. Skal visstnok nevnes at det begynner og bli en stund siden, men mine erfaringer gir et totalt annet bilde enn ditt. Det kan jo faktisk hende at de som gjorde jobben på ditt våpen kan ha hatt en dårlig dag også slik mye forteller meg at du hadde!

om jeg hadde en dårlig dag, det har veeeeldig lite med denne saken å gjøre, da det ikke var jeg som eide løpet, ikke jeg som leverte det til kroning, å ikke jeg som prøvde fortelle om problemet med dårlig kroning og manglende presisjon etter at det ble laget ny munning.

det var ikke meg. så om jeg hadde en god dag eller ikke? det er totalt uintressant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...