Jump to content

Støkkjakt på tiur, vanskelig jakt form!


dalla

Recommended Posts

hei!

 

Har prøvd meg på tiuren nå i et par helger, jakter alene, har med kompiser men jeg alene med våpen! Har hatt en ok skuddsjanse på en ungtiur som endte med bom, ellers så flyr de opp i håpløse tider der jeg klatrer opp en bakke, eller ser står midt i ei treklynge! Eller så finner jeg den rett og slett ikke, er 17 år og har aldri skutt tiur før, eneste fuglenen i skogen jeg ikke har skutt :twisted:

 

Vil her bare poengtere hvor vanskelig det er for de som tror det er enkelt, ser feks på tiurjakt med kristoffer clausen, han hover jo inn med tiurer... urettferdig :(.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Støkkjakt på skogsfugl er uansett ikke en jaktform som gir mye uttelling, og tiuren er en slu dævel som så å si alltid lurer jegeren. Hvis man overhodet er så heldig at man ser ham, da.

 

Å jakte to eller tre sammen gir som regel merkbart bedre uttelling enn å jakte alene, siden man da kan gå slik at man dekker fluktruter og kan støkke fugl mot hverandre. Men det krever såklart stålkontroll på hvor jaktkompisen(e) befinner seg og en smule is i magan slik at man er sikker på å ikke skyte hverandre i kampens hete. Signalplagg er etter min mening et "must" på slik jakt, og man kan gjerne signalisere posisjon med lavmælt plystring eller lignende når det har gått noen sekunder siden sist man så hverandre.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt ropt -- eller selv ropt -- "Tiur!!!" eller "Hei!" eller "Fugl!!" fra mannen øverst i terrenget til mannen nederst i terrenget. Av og til har fuglen falt, men som regel har den kommet seg vekk bak noen trær eller passert på for langt hold...

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en småskummel jaktform, denna støkkjakta. Men når man lykkes er det helt herlig! Man minimerer risikoen ved å jakte så man aldri mister kontakten med hverandre. Selv bruker jeg og mine jaktkompiser den plystreteknikken som Sako 30-06 nevner over her. Dette fungerer utmerket i litt tettere områder der vi ikke ser hverandre hele tiden, og det virker ikke som det skremmer fuglen noe større. Jeg syntes også det er viktig å jakte sammen med folk jeg kjenner litt fra før, helst vil jeg vite litt om hvordan de ter seg i skogen og reagerer på vilt. Aldri noe gøy å jakte med en som konstant går så fort at man plutselig har personen foran seg, med ansiktet mot deg og hagla hevet! Eller skyter alt som beveger seg... *grøss* Setter ting litt på spissen, så poenget skal komme godt frem. Men, om man utviser forsiktighet og har god kommunikasjon er det trygt og i mange områder veldig effektivt å gå støkkjakt.

 

For flere tips om jakt på tiur uten hund bør du ta en titt på denne tråden: viewtopic.php?f=20&t=42701

 

Der er det masse gode tips. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Dalla! - Jeg kjenner meg 100% igjen i beskrivelsen din. Jeg bor selv på et sted hvor jeg er så heldig å se tiur i oppflukt svært mange ganger i løpet av sesongen. Jeg er ikke redd or å bruke beina, kjenner terrenget, har rimelig peiling på når jeg må være ekstra skjerpet, men ....jeg treffer den ikke. - Enten er den så lur at den har kommet seg bak ei tue eller ei rotvelte og derfor har fryktelig fart i lufta før den viser seg, eller den starter i så tykk skau at jeg bare ser den i brøkdelen av et sekund. - Tilslutt ligger bare lyden av vingene igjen som en hånlig latter i gammelskogen.

 

Med tanke på det slitet jeg har lagt ned i å ta tiuren, uten å lykkes, er den min Skogens Konge. - Den dagen jeg tar den på støkk, er jeg en forløst mann. Den er vakker, svart og mystisk. Den liker seg i en skogen fra folkeeventyrene, den setter igang det store håp, og utløser de verste fortvilelser, den er årsaken til at jeg fyller termosen om morgenen og det jeg tenker på når jeg legger inn en pris. Den er årsaken til at jeg ikke tar hagla på aksla, selv når armene verker av vekta. Den gir jakta hjerte.

 

Gratulerer med valg av jakt :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt ropt -- eller selv ropt -- "Tiur!!!" eller "Hei!" eller "Fugl!!" fra mannen øverst i terrenget til mannen nederst i terrenget. Av og til har fuglen falt, men som regel har den kommet seg vekk bak noen trær eller passert på for langt hold...

 

Dalla, best å få kompisen uten børse til å gå høyere enn deg i terrenget, se Sako 30-06-sitatet ovenfor.

Vi praktiserer også den lave plystringen Sako 30-06 beskriver, for til enhver tid å vite hvor makkeren er i terrenget. Plystrer en signaltone, med jevne mellomrom, så en kan anpasse egen ganghastighet til makkerens, slik at en går parallelt gjennom terrenget. Det kan bli virkelig farlig om man tror makker går rett ut til siden for en når han/hun i virkeligheten går foran eller bak den parallelle linjen dere har blitt enige om å holde.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært lett å skyte tiur, hadde det ikke vært mange igjen av de. Tiurkjøtt er noe av det beste jeg kan spise, tilbredt på riktiktig måte vel og merke:)

 

Dalla, ikke vær utolmodig. Fortsett å gå mye på jakt så vil det klaffe for deg, det finnes ingen snarvei. Som nevnt tidligere i tråden så finner du tiurn stort sett på samme sted, og har du sett den der en gang vil den mest sansynlig være i samme område igjen. Du lurer den tilslutt.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går alene er det et godt tips å finne bekkedrag og følge disse oppover. Når du er igjennom de beste biotopene går du ned igjen og fortsetter lavt til du kommer til neste bekkedrag og følger det oppover osv......Fordelen er at det oftest blir bedre skuddsjanser når man følger terrenget på denne måten enn om man følger høyden langsetter rygger eller lier.

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg sett noen tiur. Har ikke fått skutt noen, men synes ikke det har vært vanskeliger å komme innpå enn andre. Imidlertid blir jeg som regel stående og glane når stortiuren leker bulldoser mellom trærne! Fascinerende syn! :D Har med andre ord aldri fått tiur, men har hatt mange sjangser. Udugelighet fra meg, smarte tiurer og staselige tiurer har gjort at jeg ikke har fått, men jeg gråter ikke for det! :)

 

Det sies at elgen er skogens konge, men jeg synes jammen tiuren også kunne hatt den tittelen! "Samkongedømme", som det het i middelalderen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet, å gå tilbake dit du så fugl og ikke gjør samme feil som første gang du var der.

 

De er slu, men endag klaffer det å man har lykken på sin side. kos deg på turene og noter ned hvor mange gang tiurn lurer deg før du lurer den.

 

Vi har masse tiur på vårt område og jeg har gått i 3år nå uten å få ha på en. men morro fordet.

 

Tips er å gå fort og skift rettning ofte når du går men stopp ofte, vær stille.

 

LYKKE TIL!

Link to comment
Share on other sites

Løvfallet som er i full gang nå er også RÆVA! (beklager uttrykket.)

Vind som tidligere nevnt er også "håpløst"

Men at en solfylt dag ikke kan være bra, kan ikke jeg si meg helt enig i. Har skutt bra med fugl på fine dager.

Tok også meg noen år å få første Tiuren. Men det føltes bedre enn noe annet jeg noen gang har skutt. Følelsen av å ha en voksen Tiur som varmer meg i ryggen gjennom sekken og klærne kan ikke erstattes i mine øyne.

Toppjakt kan være både vel og fint, men her gjelder det å bruke hode! Sikker retning for rifleskuddet er jo en selvfølge, men det gjelder også å tenke på antallet fugl man skyter.

Folk her må gjerne betvile hva jeg sier, men jeg hadde en tur for noen år siden. I løpet av èn jaktdag så jeg 21 Tiurer på topp. Har hatt mange turer både før og etterpå uten og sett så mye som en fugl i trærne. Men mister man hode den ene gangen og banker ned 15 stk er ikke det veldig lurt. Lett og tenke "jeg kan to ta x anntall uten at det skader bestanden", men man er gjerne ikke alene om toppjakten i det terrenget :idea:

Ellers ønsker jeg deg lykke til, unner alle som virkelig prøver å få en.

Håper du poster et bilde av første Tiuren din her om du skulle være så heldig :D

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55bruker: Så du mener du kunne skutt 15 av de tiurene du så!? Bare fordi man ser fugl betyr det ikke at man får skutt dem. Jeg har sett veldig mye fugl på topp, men man må likevel komme seg nærme nok til å skyte, de har veldig godt syn og skyter man en blir de andre som regel veldig skeptiske...

 

Det er mange som blir veldig betatt av å se fugler man på høsten kun ser i hurtige blikk sitte stille i toppen av tre på vinteren, men det blir som reinsdyrjakt, bare fordi man SER flokken betyr ikke at man har kjøttet i sekken allerede.

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen:

At man skal klare og skyte 15 stk på en dag skal nok mye til ja, men jeg skøyt 5stk på en dag (var ikke så smart det heller, men jeg var yngre enn jeg er nå, og litt mindre reflektert)

Men har man 3 sånne dager har man skutt 15. Har mange jegere sånne dager kan det fort bli tatt ut litt for mange. Er du ikke enig i budskapet jeg prøver og formidle?

 

Og hva mener du med dette? Tåpelig kommentar!

 

At de andre blir skeptiske er sant, men det betyr ikke at man ikke klarer og skyte flere i en "flokk".

Min erfaring er også at man ikke trenger å gå så alt for mange hundre meter før man kan treffe på fugl som virker uberørt av skuddet.

Hvis du skyter over en fugl vil den mange ganger sitte igjen i treet, den bare huker seg litt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener med det å SE vilt og tro at man dermed har full kontroll på hvor mange man kan ta med seg hjem? Jo det mener jeg er tullete. Det var det jeg mente med kommentaren min.

 

Slik du uttrykker deg virker det som om toppjakt er verdens enkleste jakt og at det bare er å dra ut og skyte masse fugl. Jeg tror de fleste med lang erfaring fra toppjakt ikke er enig med deg. Jeg tror også at de som prøver seg på toppjakt etter å ha lest din fremstilling vil finne ut at du tar feil.

 

Jeg forstår at det å få fem fugler på en dag var en sterk opplevelse for deg. Men å trekke konklusjonen at dette var en hendelse som vil gjenta seg med jevne mellomrom er nok feil. Kom tilbake om 10 år så tror jeg ikke du vil ha den samme holdningen.

 

For å si det slik, jeg har skutt mye fugl på en dag ved noen anledninger hvor jeg har drevet støkkjakt også. Det var, for fuglebestanden, verre enn å skyte tiurer. Tross alt falt det en del brunfugl og det er som kjent de som legger egg. Skulle jeg fulgt din logikk måtte jeg advart folk om å vise måtehold så de ikke skyter ned bestanden, for om jeg hadde fortsatt slik i flere dager som jeg gjorde "da alt klaffet" så ville det ha vært ødeleggende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte godt hva 6,5x55 bruker mente.

 

Noen ganger kan man gå i flere dager uten å se fugl.

Andre dager kan det sitte fugl i topp overalt.

 

Noen ganger er de vare, og tar av på langt hold.

Andre ganger kan de sitte og kope selv om du skyter etter dem flere ganger.

 

Han sa ikke at det er lett å få 15 fugler fordi om man ser 21. Poenget hans var, at dersom alt klaffer, så går det an å skyte mye fugl på en dag. Og at man i slike situasjoner kan vise måtehold, noe jeg er enig i. Tallet 15 var bare et eksempel på hva man ikke trenger å skyte. Han kunne likegodt ha skrevet et annet tall.

 

Vil dessuten sterkt anbefale denne filmen for de som vil få opp jaktlysten:

 

viewtopic.php?f=20&t=34385

Link to comment
Share on other sites

@ Tordenkjeppen.

Jeg har lest innlegget mitt flere ganger nå, skjønner ikke helt hvordan du trekker konklusjonen fra om at jeg sier det er lett.

Folk her må gjerne betvile hva jeg sier, men jeg hadde en tur for noen år siden. I løpet av èn jaktdag så jeg 21 Tiurer på topp. Har hatt mange turer både før og etterpå uten og sett så mye som en fugl i trærne.

 

Med den setningen sier jeg jo at det ikke behøver være lett. Jeg skriver også "den "ene" gangen.

Jeg har hatt mange fine turer hvor jeg har sett litt fugl, mange turer hvor jeg ikke har sett noen ting, og den ene turen hvor de satt over alt...

Terrenget mitt ligger ca 60 mil unna der jeg bor, så blir få turer i løpet av året. Hadde jeg hatt fri flere dager den gangen jeg så så mye, kunne det hende det ville vært like godt dagen etterpå?! Hvem vet. Da syns jeg det er greit å være litt behersket.

 

 

Vømmel forstod i allefall poenget mitt. Takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver også "den "ene" gangen.

 

Jakter man nok kommer "den ene gangen" hvor alt klaffer og sekken føles usansynlig tung -men på en særdeles god måte- på veien hjem. Jakter man litt til blir kanskje "den ene dagen" toppet av en ny...

 

Støkkjakt etter skogsfugl er vanskelig, og det er nettopp det som gjør det så forbannet avhengighetsskapende. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ruslet hjemover med tom sekk, følelsen av "den skulle jeg ha hatt", "åssen i H.... kunne jeg skyte bom på den fuglen!?!" og "nå må jeg finne på noe annet å gjøre -for dette gidder jeg ikke mer!". Likevel, så er jeg like optimistisk og sikker i min sak neste fridag der jeg tråler "godplasser" etter grov tiur. År etter år... etter år.

 

Jeg har forøvrig skutt en god andel av mine tiurer i forbindelse med snøfall og da gjerne det første. Dette er "min teori" som jeg har klokketro på. Ellers har jeg tro på å jakte i nærheten av grusveier om morgenen, mot markerte topper og skrenter i terrenget og langs med bekkedrag slik det nevnes over.Nå finnes det sikkert nesten like mange teorier som det finnes skogsfugljegere, men det er to ting jeg etterhvert har blitt helt sikker på:

 

- Tiuren leser ikke de samme artiklene om skogsfugljakt som meg. Den ser heller ikke ut til å lese noe særlig på http://www.kammeret.no. Andres (og antagelig også mine egne) teorier stemmer sjelden konsekvent med tiurens atferd. Den har i hvertfall en lei tendens til å dukke opp når man er minst forberedt eller på steder hvor den i følge "literaturen" ikke har noe å bestille.

 

- Hvis jeg jakter nok, så kommer jeg før eller senere i kontakt med en tiur som gjør en feil, forviller seg innn i en sverm av hagl og detter i bakken. Men det er jaggu langt mellom dem!

 

Jakt mye og lenge, så detter tiuren til slutt!

 

Skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

Tiur letter når man mist aner det :D .. Etter basseten hadde kommet tilbake til hundefører, og rådyrjakta var avsluttet, knakk jeg kombien og tok ut patronen. Var våt innerst til ytterst (mildt sagt :D ), og skit glatt var det også, derfor ble våpenet tømt. Gikk langs ei blåløypa tilbake til bilen. Etter å ha gått et stykke på stien, er det full krise alarm 20 meter fra meg i lyngen. Tiur går på vingene, og der står jeg som en idiot :oops: . Går ned på kne, og ser han gå inn i veden ca 100-150m meter lenger fremme. Ganske glissen skog, men seff er det en tett tre-klygne der den staselige setter seg inn i..... Får ladet, og begynner en sakte fremrykning, så lydløst som mulig. Er jo våt så det fungere supert med tanke på lyden. Da jeg er 20 meter i fra innsalget, virker det helt dødt. Og dødt var det.. Hvordan han kom seg unna,,,,,,,, gud veit, men legger noen tusen på en glideflukt på motsatt side av tre-klyngen :D !!! konklusjonen ble, -det var en tiur, og enda en skikkelig luring :wink:

 

 

Mitt tips er

 

Først!!! Som nevnt over!! Tiur har en særegen evne til å bare bli borte!!! Når jeg jakter (støkk) går jeg alltid i sikk sakk, slikt at han skal tvile på rettning jeg vil gå i, og da ta til vingene. Gå rett frem, vil føre til at han springer vekk på bakken, og du går forbi med god margin.

 

Nummer to

 

Han stikker nesten alltid i skul av vegitasjon. Ikke gå over åpninger i skogen. Ta heller å gå litt inne i vegitasjonen, og prøv og press fugelen ut på f.eks myra.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55bruker: Det er mulig du bare skriver dårlig, men du starter din omtale av toppjakt med en advarsel. Med andre ord generalisering:

Toppjakt kan være både vel og fint, men her gjelder det å bruke hode! Sikker retning for rifleskuddet er jo en selvfølge, men det gjelder også å tenke på antallet fugl man skyter.

Siste delsetning er en oppfordring til å vise måtehold slik jeg leser den. Mitt poeng er da at dette ikke har noe med toppjakt å gjøre spesielt, det gjelder i all jakt. Det er faktisk enda viktigere med måtehold når man driver jakt hvor man også skyter brunfugl.

 

Tråden heter støkkjakt på tiur, vanskelig jaktform. Det er sant. Toppjakt på tiur er også en vanskelig jaktform, men relativt til brunfugl blir tiurjakten enklere om vinteren ettersom kun tiuren setter seg på topp.

 

Uansett erklærer jeg endex på denne tråden for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva du henger deg opp i!

Du og jeg har tydeligvis to helt forskjellige oppfatninger av god jakt moral / jeg jakter muligens i et terreng som er "bedre" ditt.

At det ikke har noe med toppjakt generelt og gjøre skjønner jeg heller ikke. Har du i det hele tatt skutt fugl på topp? Har du noen gang opplevd at alt klaffer? Mitt eksempel var som tidligere skrevet 5 stk på en dag. Jeg er ikke alene på mitt terreng, så hvis mange er ihugga, og snøen kommer tidlig et år vil jeg påstå (i allefall i mitt terreng) at man skal kunne klare og ta ut for mange tiurer i løpet av 1 år. Det virker for meg meget logisk at man må holde en jevn balanse. Det vil ikke bli så mye fugl i et terreng man har tatt for mange tiurer ut av. Joda Røya har riktignok eggene, men det hjelper lite om man har skutt for mange tiurer.

Men vi kommer aldri til og bli enige, så nok om det!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

on topic igjen. Har prøvd meg flere ganger nå i det siste, uten hell. Går av prinsipp med knekt hagle på siter osv, og selvfølgelig kommer gamlefar flyvende rett forbi i seilende fart. Var litt snø på bakken, så var litt gøy å se hvor den hadde tilbringet natten. Spørs da, kanskje jeg får vente til neste år før jeg får tatt han? :)

Link to comment
Share on other sites

Finner du ut hvor den har nattkvisten er det et bra sted. Gå dit en time før det blir mørkt sett deg til å vente tiuren setter seg gjerne opp da det nesten er mørkt. Før ble denne jaktformen kalt for å jakte på "oppsettet" Har skutt flere på denne måten problemet er jo å finne hjem igjen om du ikke er godt kjent,men er det måneskinn er dette en mulighet. Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...