Jump to content

Hva er "eksklusive våpen"?


Trond

Recommended Posts

En liten akademisk utfordring til medlemmene av kammeret.no:

 

Moderatoren av forumet uttrykker Eksklusive våpen som en liten plass for finsmeckere og de som synes det er litt stas med håndverksmessige underfundigheter innen våpenverdnen. Det kan være mye som er eksklusivt og eksklusivt kan være som mangt. Dette er i utgangspunktet helt i samsvar med hva ordboken sier: eksklusiv: (gj ty., eng. fra mlat, eg 'som andre er utelukket fra') som er forbeholdt noen utvalgte; fornem, luksuriøs.

 

Men, for jeg finner et lite men her. Når det gjelder nyproduserte våpen er nok dette helt riktig, problemet er bare at denne delen av forummet ligger innunder "Skattekammeret". Et skattekammer kan selvsagt inneholde nyproduserte stasgjenstander, men de fleste oppfatter vel et skattekammer hvor skattene oppbevares over tid - og det er her "problemet" dukker opp...

 

Som jeg tolker moderators beskrivelse er det kun eksklusivitet ved produksjon som hører hjemme her, men i et skattekammer dukker det fort opp et nytt element: Eksklusivitet ved alder og sjeldenhet. Etter hva jeg kan forstå, har disse våpen ingen plass under denne headingen, men ordbokens tolkning tilsier at også disse våpen kan være eksklusive.

 

DkNflint.jpg

 

Bildet viser serieproduserte musketter for DkN hæren fra 1700-tallet. De ble produsert i tusenvis. Var de eksklusive den gang? Så avgjort ikke! Har de plass under forumet under moderators beskrivelse. Så avgjort ikke. Er dette eksklusive våpen i dag? Så absolutt! Spørsmålet blir da, burde også slike våpen ha en plass under Eksklusive våpen på kammeret.no?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jamfør tidligere diskusjoner, hvor bla MGer er omtalt under ekslusive våpen i kraft av sin sjeldenhet i samlerhender sivilt, sett i relasjon til Kammerets charter, vil jeg våge påstanden om at svaret er ja, under forutsetning av at det er få, kjente eksemplarer.

 

For å eksemplifisere vil vel enkelte av hønsetennene omtalt i Kammerladerboken til Sunde komme inn under ekslusivformelen, mens standardmodellene ikke gjør det, selv om de er gamle.

 

Husk at vi gjerne ser bilder av våpnene i bruk da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syretesten på hvor eksklusivt et våpen er får man som oftest når våpenet går på auksjon. De våpen som er så eksklusive at de aldri havner på auksjon vet man allerede er ihh. til definisjonen av eksklusiv. Et eksempel på sistnevnte er en viss Deringer som i sin tid ble eid av John Wilkes Booth.

 

For eksempel ble Herrman Görings 9.3 drilling solgt for den nette pris av $58,000 tidligere i år, selv om den hverken er spesielt uvanlig eller spesielt velholdt. Masseproduserte våpen som det blir stadig færre av i perfekt stand er nevnt. Både Colt SAA og Lugere har tatt helt av i verdi. Selvsagt får man premium for intrikate fabrikkgravyrer som ble presentert til en eller annen potentat, men selv pene eksemplarer av en litt sær type er både høye i pris og vanskelige å få tak på av de to foregående eksemplene. Eksempelvis har jeg sett mellomkrigs Lugerkarabiner med uorginal finish gå for $12-13,000.

 

Til slutt har man de særeste prototypene og raritetene som er ekstra vanskelige å få tak på. Eksempelvis har en forretning her i byen en Gas Trap Garand i perfekt stand ned til hver minste skrue for salg, pris $47,500.

 

Alle de overnevnte eksemplene er, for meg i alle fall, minst like eksklusive som en customlaget Purdey eller Holland & Holland med kunstgravyre.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært interessant å høre om moderator er enig i at den nederste av dem på bildet hører hjemme her:

 

M1843baksikte.jpg

 

Tapprifleutgaven av marinegeværet M1843 er uhyre sjelden, men er det tilstrekkelig til å gjøre den eksklusiv i denne sammenheng?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Her var det jo jammen meg for en gangs skyld litt trafikk. Morsomt. Ser at noen etterpør mine synspunkter på hva eksklusivt er. Jeg har ikke fasiten på det. For noen så er Blaser med masse gravyre, eksklusivt, for meg så er det bare et dyrt våpen. For meg så er eksklusivt noe som er laget med meget høy kvalitet i begrensede mengder. Men det er hva eksklusivt er for meg! Hva det er for deg er jo opp til deg. Det kan godt være gammelt. F eks en H&H dobbeltrifle i 600 NE fra 1920 er mer eksklusiv enn i 577. fordi det er en mer spesiell historie. for andre så kan dette bare være dyrt og fjoll. Det er også nevnt proveniens som eksklusivt. For meg er det ikke eksklusivt, men derimot morsomt, historisk, og ikke minst verdifullt. Vi i Holt's solgte Fallblokkriflen til Selous sist torsdag for omlag 300,000kr Den er ikke utpreget eksklusiv da det er laget ganske mange av den, men den er meget verdifull pga provenience.

 

Når det gjelder "rødlistede" arter slik som du refererer til her så er min personlige oppfatning usikker. Er den sjelden? ja. Verdifull? Ja Eksklusiv, muligens. Hører den hjemme her? Definitivt.

 

Hva som er eksklusivt er litt opp til en hver, jeg er ingen diktator på dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi da konkludere med at ordbokens definisjon er den man skal gå etter: eksklusiv: (gj ty., eng. fra mlat, eg 'som andre er utelukket fra') som er forbeholdt noen utvalgte; fornem, luksuriøs. og at den skal fortolkes til at det enten skal gjelde våpen fra de siste hundre år med fremragende håndverkmessig kvalitet og/eller utstyr eller antikke våpen med stor samlerinteresse som det i dag finnes et svært begrenset antall igjen av?

 

Jeg er lutter øre for en bedre presisering.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Min høyst personlige menig er et eksklusive våpen er noe utenom det helt vanlige. Det være seg antall produserte, spesiell mekanisme, konfigurasjon eller historie knyttet til våpenet. Det er mye mulig at jeg er helt på feil jorde her. Men jeg liker tråder som handler om annet enn Tikka T3 og 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare medgi at boganis fullstendig tok innersvingen på meg og han har selvfølgelig helt rett. Her prøver jeg å komplisere ting etter beste evne og han bare skjærer gjennom med det innlysende. Jeg bøyer meg i støver! Perfekt svar.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...