Jump to content

Avlive grevlingungene - riktig?


H. Nilsen

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/19/535665.html

 

De fleste har sikkert fått med seg denne nyheten om at fire grevlingunger er reddet ut fra brannen i Oslo. Og så går de rett til avliving, fordi viltnemda ikke har mulighet til å ta imot dem.

 

Det viser seg at det er flere kyndige som har ønsket å ta dem imot, for å sette dem ut igjen.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

At folk er stein hakke gale. Ti tusener sulter ihjel i løpet av en uke og så lages det styr om noen grevlinger som på en grei og ordentlig måte er avlivet????

Dette argumentet er vel litt stusselig?

Det blir litt som å si; "Folk er stein hakke gale, ti tusener sulter i hjel i løpet av en uke, og så sitter vi her og diskuterer enkeltskuddsrifler, leirduekastere, jakttider og optikk"?

 

Selvfølgelig trenger man ikke å være "stein hakke gal" for å diskutere hvorvidt det virkelig er nødvendig og til det beste for disse valpene å bli avlivet tilsynelatende uten å ha sjekket ut andre løsninger først.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt; hva blir det neste? Rescuecenter for forlatte kråkeunger?

Dette er ville dyr, forlatt av mora, forbudt iht til norsk lov å ta inn i fangenskap. At det i det hele tatt blir en "sak" i en avis er rett og slett latterlig.

Er ikke lenge før det ramler inn i lokalavisene nå med forlatte rådyrkalver, tamme måker og innlegg om kyr som ser tørste ut.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Det er jo noe eget med dyreunger, og de tassene der var jammen søte. Så jeg blir ikke overrasket over at folk reagerer. Så selv om grevlingbestanden tar ikke skade av slikt var det kanskje ikke helt heldig å gjøre kort prosess uten å sjekke alle muligheter. Folk trenger noen virkelige gladhistorier av og til, og disse kunne gitt både brannvesen og viltnemnda litt god PR.

Link to comment
Share on other sites

50cal: Minken kan ikke sammenlignes! Du mener mink som blir satt fri fra fangenskap, ikke det samme.

 

Stormåsen: Ville dyr blir heldigvis ikke tamme over natten, det eneste disse dyrene er utsatt for er manglende opplæring fra sin mor, ellers ville de klart seg helt fint i naturen. Det forutsetter at de som evt. tar til seg disse dyrene vet hva de driver med. Det er ikke snakk om kosedyr!

 

Det er morsomt å diskutere slikt her, når NOAH er med så kommer alle piggene ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det først og fremst er utrolig lite respektfullt ovenfor brannmennene som gikk inn og hentet ut dyrene. De ga vel klar beskjed om at de ønsket grevlingene tatt vare på.

Etter presseoppslagene hadde det vært null problem og finne noen som var kompetente til å ta vare på dyrene, det blir for dumt og ta livet av dem samme kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ombestemt meg. Grevlingene burde vært sendt meg. Jeg skulle ha foret dem opp i et fint lite hi. Og jeg skulle besøkt dem jevnlig sammen med bikkja mi

 

Stump vold mot hode, kan sikkert forklare slike utsagn, men det er ingen unnskyldning :shock:

Link to comment
Share on other sites

JA. De hadde aldri blitt 'ville' igjen, og nå som NOAH skal lage reservater til alle kyr, sauer og kyllinger i dette landet, så har de sikkert ikke plass til noen grevlinger.
50cal: Grevling har vært satt ut med suksess før.

Det har mink også. Dessverre.

Jeg har ombestemt meg. Grevlingene burde vært sendt meg. Jeg skulle ha foret dem opp i et fint lite hi. Og jeg skulle besøkt dem jevnlig sammen med bikkja mi :mrgreen:

 

Først er problemet at de ikke blir ville. Så blir det tilbakevist. Da er problemet at mink har blitt satt ut før (??!) og nå er det bikkja di som skal trenes?

 

Jeg regner vel egentlig med at det siste var en spøk, men hva er det egentlig som er grunnen til at du mener det er riktig å avlive dem?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt; hva blir det neste? Rescuecenter for forlatte kråkeunger?

Dette er ville dyr, forlatt av mora, forbudt iht til norsk lov å ta inn i fangenskap. At det i det hele tatt blir en "sak" i en avis er rett og slett latterlig.

Er ikke lenge før det ramler inn i lokalavisene nå med forlatte rådyrkalver, tamme måker og innlegg om kyr som ser tørste ut.

Så det er din dype respekt for norsk lov som gjør at det er latterlig å lage en sak ut av dette? Eller var det de 10000 som døde i sultkatastrofer? ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir alltid storm i vassglas i sånne saker. Diverse dyr blir avliva i hopetall kvar einaste dag av ulike årsaker, men so snart dei er søte på bilde i avisa vert det full krangel. Spesielt dersom det i tillegg er ein offentleg instans inne i bildet.

 

Ja, det fins solskinnshistorier om at det går bra å ta seg av slike foreldrelause dyr. Men har inntrykk av at det i dei fleste tilfeller går dårleg med slike.

 

Syns det er heilt greit at det vart bestemt at dei skal avlivast. Utriveleg å både bestemme og utøve denne typen oppgåver, men er no ein gong ei av oppgåvene til viltnemda. Er i alle fall ikkje noko å lage nokon stor sak ut av etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem fra arbeid idag - hørte jeg et radioprogram hvor både viltnemd, direktoratet og en dyrevernsorganisasjon argumenterte for det ene og det andre vedr. saken.

 

At innslaget varte 15 minutter - ja, det er jeg nesten sikker på :roll: .

 

Noen timers flytur unna - og vi snakker om hundredetusener av mennesker som omkommer i katastrofer, blir voldtatt, drept osv.

 

Sendetiden er tydeligvis ikke så dyrbar som noen vil ha det til !!!!

 

E

Link to comment
Share on other sites

Synes jo ikke en skal blande kortene. Visst blir dyr avlivet hver dag i hopetall, og visst er det mange som dør på andre siden av kloden. Jeg forstår bare ikke hvorfor en ikke kan diskutere sak for sak, og ikke hele tiden si at "akkurat nå dør det flere nede i Burma og Kina enn her, så nå må vi heller tenke på dem". Forstår det godt hvis f.eks. myndighetene skulle velge å f.eks. bruke penger på viltstell av foreldreløse grevlinger I STEDET FOR å gi penger og hjelp til katastroferammede mennesker - men det er da aldri tilfelle!

 

Jeg synes også politiet kan etterforske veskenapping samtidig som de etterforsker somalsk gruppevoldtekt. Blir feil å tro at vi bare kan fokusere på en eneste ting.

 

Nå har det seg slik at grevling er jaktbart vilt i Norge, og det var derfor den havnet på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om grevlingungene ble reddet fra brann eller frastjålet mora - eller begge deler - kan sikkert diskuteres. Jeg tør derimot banne på at mora hadde hentet ungene om de hadde satt dem igjen på et dertil egnet sted i nærområdet, og at mora har brukt den siste tida til å lete etter ungene i nærheten av branntomta.

 

Grevlingunger er da godt vraltedyktige på denne tida av året...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er bra viltnemda i "kaffe latte" byen fremdeles tør stå på grunnprinsippene i norsk viltforvaltning, og ikke lar seg presse av bambi mentaliteten som brer mer og mer om seg i byene våre.

 

Jeg blir kvalm av dyreprogrammer fra utlandet der skadede måker, rever og andre ville skapninger får en forpleining amerikanere uten privat helseforsikring bare kan drømme om.

 

Jeg må vel nevne jeg lider litt av "bambi" mentaliteten selv også i og med at jeg synes grevlingen er en artig skapning, som får gå i fred både på reveåta og i bukkejakta for min del. Mulig det beste hadde vert å sluppet dem løs i nærheten, men å tåte dem opp i flere måneder for så å sette dem ut er ikke i henhold til mine prinsipper om forvaltning av viltlevende dyr!

Link to comment
Share on other sites

Til sistnemnte, om grevlingane hadde blitt tatt vare på til dei var store nok til å klare seg sjølv ute i naturen så vil eg ikkje sei at dette kjem under begrepet viltforvaltning, slik det blir brukt til vanleg.

 

Dette "kaffe latte" uttrykket ser eg til stadigheit brukt for å vere nedsettande mot folk som bur i byane. Har du forresten smakt det? Det er faktisk godt, også for oss som bur i utkantstrøk :wink: .......

Folk i byane består forresten av mange bygdefolk . Alle "byfolk" er ikje byfolk :o

 

Det er vel meir kvalmande å å sjå folk som mishandler og behandler dyr dårlig enn det motsatte?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel meir kvalmande å å sjå folk som mishandler og behandler dyr dårlig enn det motsatte?

 

Enig. Selv om det kan virke litt meningsløst å bruke resurser på et par stakkars grevlinger er det slikt som gjør mennesker til det vi er. Å vise omsorg for hjelpesløse skapninger er en god ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...