Jump to content

Hvor presis kan man få en rifle ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor presis en kan få en rifle uten å bruke over 10 tusen ?

 

Jeg vet at våpensmias rifler får satt inn ett tennstempel av titan for å korte ned slagtida,

samt at det installeres ett stivt frittliggende løp.

Det er også en avgjørende faktor at kammeret er så presist som mulig, og at kula ligger an mot starten av riflene i enden av kammeret. 11 graders kron på løpet er også mye brukt.

En mer eller mindre original mauser m98 er populære å bygge om har jeg sett..

Jeg er litt små-sær, så jeg liker løp som er laget med cut-rifling metoden pga at den metoden ikke lager stress og spenninger i løpet.

Bartlein, Border Barrels,Brux Barrels samt Krieger Barrels er noen produsenter om jeg ikke tar feil..

Jeg liker 7mm pga at det er en bra ballistikk på kulene en kan få til dette. Ett eksempel er 180 grains berger VLD.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få tak i en brukt Remington 700. Få en børsemaker til å skifte løp og rette låsekasse, og du har et presist våpen som ikke koster skjorta.

 

Prisene har nok endret seg litt, men i mitt tilfelle kostet børsemaker jobben i underkant av 4500 for 7-8 år siden. (retting /sliping av låsekasse og bolt hode, nytt Lilja løp, ny kroning og gjenge opp ladearm for å få på en "tactical knob"

Link to comment
Share on other sites

S&L Classic er jo inn imellom å få tak i under 10k. Jeg tror det skal godt gjøres å få tak i noe som går stort bedre selv med litt hjemmebygging. Knall avtrekk, veeldig mykt og glatt ladegrep. Cut-rifled er de også :) Og min har gått bra med alt jeg har stappet i den av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er en presis rifle burde du vel starte med noe bedre enn en mauser. Kanskje ikke så lett hvis økonomi er viktig, men en mauser er et dårlig utgangspunkt for en presis rifle.

 

Litt uenig i det.

Min M-98 i 3006 er kappet til 50 cm og påsatt en tmm-4 demper.

Pipa er ei S&L med ei 90 graders kroning for å forhindre utbrent munning.

Stokken er godt beddet.

 

Banker inn samlinger på 6-7mm (5 skudd) på 100 meter og 25mm på 300m. Lader med 150 grs MK med 51,5 grs N-150 bak seg, noe som gir 820 m/s v0. Lader med colletdie.

 

Litt flaut å si det, men den samler bedre enn banesaueren min..

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det tok nesten lenger tid enn ventet. Alltid like morsomt å kritisere mauser :mrgreen:

 

Jegern79: Klart man kan få god presisjon fra en mauser, man kan bare ikke ta det for gitt. Se på det slik: Hvor mange presisjonsgrener bruker mauser i dag? Ikke mange. Og det skyldes ikke manglende tilgang på kasser eller deler. Faktum er at tiden har løpt fra M98 på de fleste punkter.

Link to comment
Share on other sites

Konstaterte bare fakta, min mauser har bedre presisjon enn min banesauer med 74 cm pipe :wink:

 

Det beviser jo bare at presisjons-potensiale finnes i bøtter og spann i ei mauserkasse, og det var vel et ganske relevant svar for trådstarter :?::wink:

 

Mener å huske at forsvaret brukte m-98 kasser i sine skarpskyttervåpen ganske så lenge.. Som skarpskytterinstruktør for noen år siden mener jeg også å huske at lærte jeg opp soldater til å banke inn rimelig høy treffprosent på helfigurer på opp til 800 meters hold, nettopp med en ombygd m-98 Og det med nato ammunisjon. ( med spesielt utvalgt lott da vel og merke) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det beviser jo bare at presisjons-potensiale finnes i bøtter og spann i ei mauserkasse

 

Nei, det beviser bare at man kan få god presisjon fra en mauser, ikke at man vil. Det er en ganske så vesentlig forskjell. At forsvaret brukte de lenger enn de burde er ikke noe godt argument, når tradisjonell tankegang møter økonomi og en container med gratis mauser-kasser sier vel svaret seg selv :wink:

 

Igjen, hvor mange mausere ser man innen presisjonsgrener i dag? Kassen dominerte DFS i veldig mange år, om den var så bra som enkelte vil ha det til ville de vel neppe ha blitt erstattet?

Link to comment
Share on other sites

Kassen dominerte DFS i veldig mange år, om den var så bra som enkelte vil ha det til ville de vel neppe ha blitt erstattet?

M98 (og M67 og M59) dominerte aldri i DFS.

Krag dominerte. Fram til 1.1.1990.

Det var endel mausere i bruk (spesielt på felt) men det var fortsatt krag som dominerte i baneskytingen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett, jeg trodde at mauseren hadde utkonkurrert kragen før Saueren overtok. Så argumentet mitt er kanskje hvorvidt DFS kan regnes som en Presisjonsgren?

Om DFS er en presisjonsgren kan man sikkert diskutere. Du trenger faktisk ikke mer enn 50mm samling på 200m på deg og børsa di før du kan skyte bare innertiere.

Nei mausern utkonkkurrerte aldri kragen. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor. Var så liten da vi brukte krag og maiser at jeg tenkte vel ikke så hardt over det.

Link to comment
Share on other sites

Høggern har nok rett om Mauser og Krag i DFS ja. M67ene er ca like presise som en hvilken som helst Krag, men sliter på slutstykkegang og lading i DFS sine raske programmer, fart, og mangel på hangups er veldig viktig i DFS programmene, du skal skyte VELDIG bra for å veie opp for å ha et skudd igjen.. - og good luck på Stangen med Mauser.. En annen ting (syns jeg personlig) er at M67 stokken suger til stående skyting, og Krag-folket kunne ha flere og bedre stokker.

 

Ad NM149 så skal en vel lete lenge etter større mannskit, og det er ganske ille å tenke på alt de kunne kjøpt av TRGer eller SSG3000 istedetfor. "høy treffprosent på helfigur på 800m", my ass, enhver TRG eller 200STR med hvilken som helst pakke matchammo oppnår det på halvfigurer, om ikke kvartfigurer.

Det GÅR AN, men så mange andre våpen det fins som er enklere å få presise, og som tåler mye mer av f.eks. overlading og elendighet.

 

Jeg synes vel og at å stresse med slagtid i samme setning som en spesifiserer "under 10 tusen", og snakker om Mauserkasser sammen med Bartlein-piper, eller spesifiserer riflingsmetode, "cut rifling" (det har et norsk ord også..) - samtidig som en i det hele tatt nevner frittliggende pipe; vitner om at en bør samle litt erfaring eller lese seg opp litt, eller helst begge deler :wink:

 

Man kan få en rifle ekstremt presis - nylig ble en verdensrekord slått, ny er 10 skudd på 71mm @914m! Det er 10 skudd som må passert godt innenfor 7mm på 100m, og den berømte snusdåsen på 900m. Du finner ingen Mausere på linja der :roll:

 

I trådstarters verden (Mauser, under 10kNOK) er vel en M67 Mauser med ei god kongsbergpipe noe av det beste en kan håpe på, de gode av disse (aldri sett en dårlig) skyter jevnt under 40mm, 5@200m. En kan nok få en Mauser mere presis, men ikke under 10k med Bartlein løp og Speedlock. De fleste BR og matchrifler har forresten 90° kroning.

 

En T3 eller en brukt Sauer 200STR, og de fleste Sako 75 og 85, er vanligvis mer presise i utgangspunktet en en overhodet kan hore opp en Mauser til å bli, ihvertfall på denne siden av de nevnte 10k, eller uten flaks. Originale Rem700 kan og være presise, men her føler jeg at du også må ha et snev av flaks. De er jo utelukket uansett, da de har kaldhamrede løp alle sammen...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å sitere meg sjøl : En mer eller mindre original mauser m98 er populære å bygge om har jeg sett..

sitat slutt.

 

Den var KUN nevnt som ett eksempel!

 

Hvis jeg skulle ha anskaffet en rifle så hadde kaliberlista sett sånn ut:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.264_Winchester_Magnum

http://en.wikipedia.org/wiki/6.8_mm_Remington_SPC *

http://en.wikipedia.org/wiki/7mm_Mauser

http://en.wikipedia.org/wiki/7mm-08_Remington

http://en.wikipedia.org/wiki/.280_Remington

 

 

* planlagt brukt i Remington LTR, men den har ikke dukka opp på markedet det jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Høggern har nok rett om Mauser og Krag i DFS ja. M67ene er ca like presise som en hvilken som helst Krag, men sliter på slutstykkegang og lading i DFS sine raske programmer, fart, og mangel på hangups er veldig viktig i DFS programmene, du skal skyte VELDIG bra for å veie opp for å ha et skudd igjen.. - og good luck på Stangen med Mauser.. En annen ting (syns jeg personlig) er at M67 stokken suger til stående skyting, og Krag-folket kunne ha flere og bedre stokker.

K

 

Jeg har endel erfaring med mauser til stangskyting, det var dem jeg begyte å trene med. Den har litt lengre og uergonoisk gange med ladegrepet mens omladingen av mauseren er raskere enn både sauer og krag, med østliens plast hurtiglader vel og merke. Klarte så vidt 16 skudd med mauser med timesvis av overtrening, med sauer har jeg trent omladding for endel år siden og nå smeller det ca 14 - 16 skudd uten trening (det er om å gjøre å skyte mest skudd er det ikke 8) ). Ellers er har jeg alltid hatt god presisjon med mauser da jeg brukte den. holdt ca 1/2 innerblink både i søylebeddet m67 stokk og i match planke skjeftet jeg hadde senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...