Jump to content

Verktøy til grisejakt......


Buster

Recommended Posts

Hei.

 

Nuh skal jeg endelig ut på noe nytt, som jeg ikke har prøvd ennå, nemlig villsvinjakt...........!! :lol:

 

Jeg sitter å funderer litt på hva jeg skal bruke da........

Jeg har "litt" å velg i.

Noen som vil dele litt erfaringer og tanker?

Det blir riflejakt. Snikjakt, og postering på/ved fòrplasser.........egentlig opp til oss selv hva vi ønsker. :wink:

Jeg synes jeg kjenner at det heller i mot 416 Taylor, og/eller 9,3x62. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er et helt utmerket villsvinkaliber.

 

Villsvin har en helt hinsides luktesans, så vær veldig obs på vindretningen. Skal du sitte ved forplass, får du ofte beskjed hvor du skal sitte, men har du mulighet til å velge, så prøv en plass hvor foret ligger så gunstig som mulig i forhold til vindretningen. Dette gjelder selvsagt alt vilt, men spesiellt villsvin. Ofte tar de en god sving rundt forplassen innen de går fram, så du kan ikke gardere deg helt. Det anbefales av mange at man lar yttertøyet man skal ha på seg henge utendørs et par dager før man setter seg ut, så man blir kvitt så mye menneskelukt som mulig. Er dette praktisk gjennomførbart for deg, tror jeg ihvertfall ikke du gjør noen skade ved å gjøre det.

 

Synet til grisen er ikke mye å skryte av (ihvertfall ikke i forhold til de andre sansene) men den har et meget habilt sett med ører, så det å sitte mange timer på grisevak kan være noe av en tålmodigsprøve. Ta forhåndsregler i den grad du kan (ikke åpne en ny brusflaske på post, la knekkebrødet ligge igjen hjemme, pakk opp det du trenger av sekken med det samme du kommer osv...)

 

Prøv å gjøre så mye av ditt fornødne som du kan før du legger ivei. At man må lette litt på trykket er vanskelig å unngå om man skal sitte mange timer, men ikke hiv innpå med mat eller drikke om ettermiddagen innen du skal ut. Et godt tips der er å stikke innom nærmeste apotek og kjøpe en urinflaske, samme type som de bruker på sykehuset. Det å treffe tuten på en halvlitersflaske i halvmørke er ikke alltid like enkelt, og er du uheldig, kan kvelden fort være ødelagt. Menneskemarkering i nærheten av en forplass har en stygg tendens til ikke å tiltrekke seg gissegasser.

 

Skulle du være heldig og få en flokk inn på plassen, lønner det seg å vente noen minutter til de har kommet igang med spisingen. De er mest vare i det de ankommer, og det skal ikke rare bevegelsen til før de blir skremt. Når de begynner å spise, lager de gjerne litt støy seg imellom, så det kan være litt mer tilgivelig å gjøre en liten brøler da, selv om det er svært svært lite som skal til før du ser bare griseromper i full galopp vekk. (De er langt hurtigere og "spretne" enn man skulle tro).

 

Er det relativt vindstille, kan du ofte høre at de kommer et stykke unna (spesiellt hannene har en tendens til å...vel, ikke gå på eggeskall når de tar seg fram) men jeg har også opplevd at de har kommet helt fram til plassen uten at jeg har hørt en eneste lyd.

 

Villsvinjakt er utrolig spennende, og gir også utrolig god mat om du har hellet med deg.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips der er å stikke innom nærmeste apotek og kjøpe en urinflaske, samme type som de bruker på sykehuset. Det å treffe tuten på en halvlitersflaske i halvmørke er ikke alltid like enkelt, og er du uheldig, kan kvelden fort være ødelagt.

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med villsvinjakt, men et lite praktisk tips, sånn apropos det å pakke ut alt av sekken, og gjøre alt klart på forhånd - Det er vel et poeng i seg selv å ha rede på drikkeflasker og thermoser, med slike apotekflasker i nærheten også.....?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Angående det med pisseflasker, har jeg veldig god erfaring med å legge igjen på diverseposter som jakttårn, slike store 5 L imsdalsflasker (kanner), de har større åpning i tuten i tillegg rommer de såpass mye at jeg kan tillatte meg å drikke så mye kaffe som bare vil når jeg er på post.

Link to comment
Share on other sites

Kuler og krutt har nok du mer greie på enn meg, men siden temaet er oppe...

 

Min mening er at grisen dør med de godkjente kalibrene.

Jeg er derimot litt opptatt av kulevalg, men selvsagt en kombinasjon.

 

Siste jeg svar borti fikk jeg ikke gjennomskutt på med 30.06 og PBP 165 grs step. Den datt heldigvis på skuddplassen, men det var bare noen får drypp med "neseblod" etter at han hadde kasta på hodet.

Litt skuddhold (over et jorde) gjorde at kula hadde eksapandert til veldig stor diameter men ikke bretta seg skikkelig bakover. Den gjorde absolutt jobben, men grisen var litt hard i kassa sånn at kula satt i skinnet.

 

Har opplevd at grisen ved flere anledninger har løpt et stykke med gode skudd. Jeg liker derfor gjennomslag sånn at det blir lettere å spore hvis de ruser inn i tetta.

 

Men når har vel du tilgang på premium ettersøkshunder på turen.... 8)

 

Som du sier så er kikkerten viktig for valg av redskap. Nasse er jo stort sett aktiv i litt dårlige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Siste jeg svar borti fikk jeg ikke gjennomskutt på med 30.06 og PBP 165 grs step. Den datt heldigvis på skuddplassen, men det var bare noen får drypp med "neseblod" etter at han hadde kasta på hodet.

Litt skuddhold (over et jorde) gjorde at kula hadde eksapandert til veldig stor diameter men ikke bretta seg skikkelig bakover. Den gjorde absolutt jobben, men grisen var litt hard i kassa sånn at kula satt i skinnet.

 

Har opplevd at grisen ved flere anledninger har løpt et stykke med gode skudd. Jeg liker derfor gjennomslag sånn at det blir lettere å spore hvis de ruser inn i tetta.

Om kula satt i skinnet på motsatt side, vil jeg vel si at du har fått maksimal uttelling av skuddet, da dyret tok opp all anslagsenergien i treffet?

 

Det er klart at det er enklere å spore med masse blod, men ønsket effekt må jo være knall & fall.

Link to comment
Share on other sites

quote]

Om kula satt i skinnet på motsatt side, vil jeg vel si at du har fått maksimal uttelling av skuddet, da dyret tok opp all anslagsenergien i treffet?

 

Det er klart at det er enklere å spore med masse blod, men ønsket effekt må jo være knall & fall.

 

Det har du nok helt rett i ja. Tenkte ettersøksmessig jeg.

Hvis det hadde vært flere griser sammen, blenda av munningsflamme og fluktretningen ukjent så er det fint for pulsen å finne litt blod.

 

Men jeg mener absolutt at kula gjorde en fin jobb, ingen tvil om det. Og haddde skuddet sitti lengre bak ville det trolig gått gjennom.

 

-Og nassen var fin.

Link to comment
Share on other sites

reiser tilsverige den 13 juni på villsvin jakt.har ikke prøvd det før ,men trur det skal bli utfordrene.skal på siden mot gotland,skal være bra med gris der,tenkt og bruke 9,3-62 med 250 gr swift.håper det skal hjelpe litt på knall og fall effekt :P

Link to comment
Share on other sites

Samme regel gjelder her som så ofte ellers - det er ikke kaliberet som er altavgjørende, men hvor skuddet sitter. Jeg har skutt griser med 6,5 som deiset rett i bakken. De grøvre kaliberne kan god være mer tilgivende dersom man er litt uheldig med treffpunkt, og 9.3 er veldig mye brukt, både til postering og drivjakt på gissegasser.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hei.

 

Nuh skal jeg endelig ut på noe nytt, som jeg ikke har prøvd ennå, nemlig villsvinjakt...........!! :lol:

 

Jeg sitter å funderer litt på hva jeg skal bruke da........

Jeg har "litt" å velg i.

Noen som vil dele litt erfaringer og tanker?

Det blir riflejakt. Snikjakt, og postering på/ved fòrplasser.........egentlig opp til oss selv hva vi ønsker. :wink:

Jeg synes jeg kjenner at det heller i mot 416 Taylor, og/eller 9,3x62. :mrgreen:

 

Tar opp denne igjen. Hvilek erfaringer gjorde du deg på villsvinjakt?

 

Nå som vi grisesesongen er i anmarsj kan vi kanskje utveksle litt erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter med mine erfaringer siden det ikke ble noe fart i denne tråden. Har vært i Sverige på åtejakt noen ganger nå, og har gjort meg endel erfaringer. Dette viltet er på ingen måte vanskelig, men det kan bli mange og lange timer på post. Har derfor desidert best erfaring med å reise i det lyse halvåret, gjerne april-juni for da er det fortsatt relativt lite mat i skogen, og grisene kommer hyppig på åtet. Det er ikke uvanlig at de kommer tidlig på kvelden . Min største tabbe var å reise samme kveld som elgjakta startet 13 .oktober. Da hadde det etter lang tids ro i skogen vært masse aktivitet, og slikt skremmer grisene, så vi satt i 12 timer uten at det skjedde noe. Var ganske vaksinert mot grisejakt en stund etter det.

 

Ang kaliber er jeg av den oppfatning at det er en del hysteri i utgangshastigheter og kulebaner. Synes nok dette gjelder for mye av diskusjonen enkelte har her inne. Normalavstand på villsvin er inntil 100 meter, vanligvis kortere, og alle kalibre går fort og flatt nok til dette. Tilstrekkelig kulediameter og vekt er imidlertid viktig for sårkanal og inntrengning. I praksis fra 308 og oppover.

 

En fin liten film

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ut for andre gang på 1 mnd etter nøffen i morgen tidlig, og med i kofferten ligger en 30.06 :lol:

Den gjør nytta, men for all del...du kan ta med en 6,5 eller bare hagla med slugs.

Samme hva egentlig, bare du treffer :mrgreen:

 

Er det første gang du jager gris, så er en kombi å anbefale. Da har du rifla (6,5 +) på lengere hold eller slugen når det raser forbi deg på kort hold.

 

Uansett... lykke til og du vil aldri oppleve tilsvarende jakt her på berget om du får være med på skikkelig grisejakt nå :D

Link to comment
Share on other sites

Er det første gang du jager gris, så er en kombi å anbefale. Da har du rifla (6,5 +) på lengere hold eller slugen når det raser forbi deg på kort hold.
'

 

OBS: dette er ikke lovlig i Sverige. Om du nå skal dit å jakte. Bare hagler med en pipe er lovlig.

Dvs pumpe halvauto eller enkeltskudd.

 

Naturvårdsverkets författning nfs 2002:18 paragraf 7:

7 §

Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt

5 § i kaliber 12, 16 och 20, laddade med patroner i kaliber 12, 16 eller 20

försedda med en projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis

s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin, dovhjort och mufflonfår,

av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid

jakt.

Enkelpipiga hagelgevär enligt första stycket försedda med räfflad pipa avsedd

för hagelgevär eller räfflad choke avsedd för hagelgevär får även användas

vid jakt enligt första stycket.

 

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av hansen deluxe.. Man oppfordrer ikke til lovbrudd :!:

velg et våpen du er fortrolig med og som du kan fyre av rask. Jævlig raskt :D

 

Satt å så på en villsvinvideo på www.minjakt.se senest i dag, og jaggu datt det en diger gris for programlederens drilling :lol:

 

Du skal sikkert jage med noen som kan dette godt, så lytt på dem først og fremst. Ta gjerne med litt å velge i, så bruker du våpenet DE anbefaler for den posten du skal sitte på.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. :oops:

Så ikke at det hadde blitt liv i den gamle tråden min igjen.

 

Jeg brukte 416 T jeg, og jeg skaut en liten galte med ei 340 grs Woodleigh, som nevnt.

Grisen sto med breisida til, og slafset og åt, på ca. 40m hold. Jeg tresket til den, i et hav av flammer i kikkerten, og den startet opp og løp noe jævlig, med rumpa i været..................over ei eng og inn i skauen.........og der hørte jeg at det gikk gæli for gutten. Det braka sinnsykt inni der, også ble det stille. Den hadde fått et perfekt lavt lungeskudd, men det var den ikke helt enig i at var dødelig, før den kom til skogs. Der ble det klunder....

Det bekrefter de ryktene jeg har hørt, at villsvin står som en opptrekkt strikk, og treffer du de ikke spinalt så løper de en stubb nesten uannsett. :wink:

Moro var'e lell!!

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er større knalleffekt ved høyt treff i bogen. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Dette er nok hverken mere eller mindre mystisk en anatomi. Ved treff på bogen, så er sjansen stor for at du knuser beina i bogen, med påfølgende sekundærprosjektiler fra disse beina som også blir med på å ødelegge vev og spre sjokk. Ved treff i bein så blir det ofte et sjokk igjennom skjelettet også som kan hjelpe til å lamme dyret slik at det faller.

Derfor ved et høyt bogtreff, som du nevnet, så er muligheten for at du treffer høyryggen, eller at splinter går opp i ryggen. Ved treff i ryggen, eller nære, slik at sjokk eller splinter blir overført til ryggen vil ofte slå et dyr rett i bakken!

 

Men ved hjerteskudd (uten å være borti nevneverdig med bein, unntatt ribbein), og/eller treff i lunger fører ofte til rel. lang fluktstrekning. Dette gjelder faktisk de fleste dyr...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Griser er rare dyr. Og herregud som de kan brøle og bure dersom de mistenker noe galt!

Jeg skal på svinejakt med Graahund i Sverige i februar. Jonathan her fra forumet skal også være med. Tenker jeg smekker i 375 løpet med demper i blaseren da. De grisene jeg har skutt før har jeg brukt 9.3x74R (dobling ) og 300 wsm (blaser) på. Gjenomskyting på de jeg har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Tja..... Gubben og jeg var på "Grisejakt" i 2006...

Han med 9,3x62 og jeg 30-06, dette skulle for øvrig bli ilddåpen på rifla mi i 30-06 og på gubbens pipe i 9,3x62.

 

Vi skøyt 3 svin, Galter.

Guben skøyt 2 stk og brukter mer enn 2 skudd(husker ikke antall skudd han brukte)....., jeg skøyt 1 stk. og brukte kun 1 skudd... :roll:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Som dere sikkert leste så skal "Skaubjønn" og jeg + et par til på grisejakt i februar. Har vært avgårde flere ganger og skutt noen av dem, deriblant en riktig basse med tenner på 23 cm. Bruker kun 3006 (har ikke større) men det holder i masse vis. Vi skal jakte på åteplasser og håper på fullmåne. Greit med en lyssterk kikkert. Vi har og mulighet for og skyte dovhjort. Og dette er på FRILAND :D:D .

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun 3006 (har ikke større) men det holder i masse vis.

 

Holder i massevis!! :wink:

Men det er klart, at hvis man sitter med større i skapet, så gjør det ikke saken værre og bruke det. Men at man MÅ gå til anskaffelse av noe grovt, bare for å skyte gris, er bare "sludder og pølsevann". :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...