Jump to content

Mangel på steder å prøve hagla mi


chillinorway

Recommended Posts

Som tittelen sier har jeg da dette, men lurte på om det var ok eller alment akseptert å ta med hagla si langt ut oppi skogen, med sikker bakgrunn selvfølgelig å avfyre 5 - 10 skudd mot gråpapir uten noen tillatelse fra grunneier å lignende. Ser ikke helt problemet i dette. Min bestefar hadde gjort det så da lurer jeg på hva dere mener?

 

Gjør det noe?

 

På forhånd tusen takk med vennlig hilsen.

Link to comment
Share on other sites

Som tittelen sier har jeg da dette, men lurte på om det var ok eller alment akseptert å ta med hagla si langt ut oppi skogen, med sikker bakgrunn selvfølgelig å avfyre 5 - 10 skudd mot gråpapir uten noen tillatelse fra grunneier å lignende. Ser ikke helt problemet i dette. Min bestefar hadde gjort det så da lurer jeg på hva dere mener?

 

Gjør det noe?

 

 

Hvorfor skulle det skade så lenge du er langt unna bebyggelse og ikke forstyrrer noen?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet for noen år siden jeg også; men jeg hadde ingen i familien å spørre.

 

To svar:

- Den frie sjøfugljakten, betyr i all hovedsak at du kan jakte langs sjøen uten grunneiers tillatelse. Fyr av noen skudd på blink, men ikke la noen se at det er blink du skyter på.

- Kjør en tur i noen litt landlige omgivelser. Finn en går, og spør om du kan låne jordet til noen skudd. De fleste bønder er veldig forståelsesfulle for unge som trenger et sted å skyte. Mest sansynlig får du tilbud om en kaffekopp - og dette er nøkkelen til gjentagelse.

 

 

 

Dansken

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for fine tilbakemeldinger og positive initiativ! Jeg bor i Drammen. Jeg kunne alltids dratt en tur på sjøen. Da kan jeg spørre om en annen ting jeg lurte på. Om det ikke står skrevet noe annet sted er det da mulig å jakte på sjø og fjorder (utenfor tettbebygd selvfølgelig) hvor som helst i utgangspunktet? F. eks, i Drammensfjorden? Har nemlig ikke lest at det ikke skulle vært lov. Uten motorbåt selvfølgelig...

 

Ser ut til at det lar seg ordne med å prøveskyte litt etterhvert. Blir nok heller dårlig med jakt i år uansett da jeg skal inn i militæret snart men hadde jo vært moro å prøve hagla, er jo ikke lenge siden jeg tok jegerprøven tenker jeg på.

 

Men men, tusen takk dere! Bra forum!

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke står skrevet noe annet sted er det da mulig å jakte på sjø og fjorder (utenfor tettbebygd selvfølgelig) hvor som helst i utgangspunktet? F. eks, i Drammensfjorden? Har nemlig ikke lest at det ikke skulle vært lov.

!

 

Det kan være enkelte forbud som ligger tilgrunne; men som hovedregel skal den frie sjøfugljakten §32, legge til rette for fri jakt fra svenskegrensen til austagder. Ring politiet, og spør - eller enda bedre - viltnemda.

 

Om du skulle ha lyst til å bli med, bor jeg i Horten - og jakter regelmessig i området her.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg kommer fra gård på tot 600 mål på østlandet, jeg skjøt ca 10 skudd med 308 med sikker bakgrunn liggende på blink dette var ca kl 1700 . ca 20 minutter senere var politiet der, to unge søte men hissige piker...

de sa at "jeg kunne da ikke bare stå her og skyte". ...

Jeg hadde våpenkortet i lomma og kunne ihvertfall regeverket MYE bedre enn de gjorde, jeg forklarte at jeg testskjøt rifla for å forsikre meg om at jakta dagen etter skule bli sikker og human og a til at jeg føler meg kompetent nok til å bruke en 7,62 etter 4års aktiv tjeneste i opperativ avdeling i forsvaret, de tålte ikke helt den komentaren.

 

enden på visa var at jeg ringte en politijurist ikke helt klarte å si at jeg hadde gjort noe feil, selv om han mente at 10 skudd var i meste laget.

JEG HAR KJØPT LYDDEMPER!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Rart dem sier nei til det.. når dem er i familie med deg :shock:

 

Tømmer...

 

Stålhaggel er ikke greie mot sag for panelbord...

 

Presiser endel kriterier; så at du skyter med bløte haggel Vismut el liknende, eller retning en jordvoll, og ja du har forståelse for hva stålhaggel kan gjøre...?

 

Ellers så er de muligens generelt vrange, men det er en rett de har, så lenge det er deres mark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...