Jump to content

Tiurjakt uten hund (utveksling av kunnskap)


LeSkog

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en "fersking" på jaktsida, og skal ta meg turene utover høsten.

(beklager at jeg spør på nytt, hvis det er XXXXX tråder om emnet) (

Jeg skal først på Tiurjakt. Er det noen tips og triks jeg bør kunne? Jeg skal gå uten hund, med hagle. Snøen er ikke kommet heller..

Typisk terreng, plasser den kan like seg? Kratt etc?

 

I tillegg ser jeg på en Tikka T3 .308. Denne må vel gjøre susen på tiur(storfugl)?

 

Er det noe håp på å kunne skyte en slik fugl på første tur? Hehe.

 

Har dere noen gode tips, kan jeg utveksle kunnskap jeg har som ihuga fluefisker med time på time i hav, ferskvann og elv :)

 

Dersom dere ikke vil dele alt med alle, kan dere sende på PM (Typisk fiskefolk, holde alt hemmelig :P).

På forhånd, Takker og bukker jeg :)

 

Hilsen LeSkog

Link to comment
Share on other sites

Det nærmeste eg har vert er en tiur på voss som nesten fløy over hode på meg, den satt i et bjørke tre dette var på høsten ingen snø, en ting eg kan love deg er at du hører den gått når den legger seg på vingene. Dette hjlper deg sikkert lite. men eg har no vertfall sakt mitt. Tiur'en var fredet i det området eg var i.

Link to comment
Share on other sites

Tiuren finner man stort sett i gammelskog (barskog), om du i tillegg finner ei bratt og kjip li er du antagelig i nærheten der den bor. :) Når jeg jakter tiur på støkk liker jeg å gå sammen med en person til og vi jakter med hagle. I brattene går man da sånn at en går "oppe" og en "nede". Den som går øverst går 30-40 meter bak den som går nederst. Tiuren har lett for å lette på litt langt hold, så da støkker den øverste personen fuglen som forhåpentligvis seiler ned på fint skuddhold til den som går nederst. Avstanden må justeres etter hvor godt fuglen trykker, og hvor langt fra hverandre dere får høydemessig. Dette må tilpasses hver gang. Gå sakte og stopp ofte. Gi gjerne på litt mot åpne glenner i skogen, da tiuren ofte går på bakken frem til slike steder før den kaster seg på vingene..og da nytter det ikke stå på 50 meter å brenne av og håpe på det beste. :lol: I brattene sitter de like gjerne i tærne som på bakken.

Finner også tiur i mer åpne og flatere landskap, men der syntes iallefall jeg at støkkjakt ofte er veldig vanskelig. Men om forholdene er riktig så kan de trykke bra her også. Skjørtegraner og falltrær er ofte gode skjulesteder. Oppsøk områder med mye bær.

 

Riflejakt er også mulig, men det har jeg liten erfaring med på sommerstid. 8)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

gå langs åser bekledd av en blanding av gran og furu, med masse bær...på ettermidagene har jeg funnet en del fugl på litt mer åpne flater hvor det er mye furu og masse bær. bytt litt på å gå nede ved myrkanten å litt oppi åsen, er dere flere så kan en gå oppi åsen mens han andre går i myrkanten.

 

Ellers så kan det være lurt å gå langs bekkedrag og slikt, jeg ser som regel om det kan være fugl her og der...selvsagt sitter det fugl hvor en minst venter det også... viss man vet hvor skogsfuglene liker å oppholde seg etter tiden på døgnet så kan man lære seg å lese terrenget.

 

Hagle er vel det beste våpenet på denne årstiden, bruk haglammo med høy utgangshastighet og med bra dekning, selv bruker jeg Tungsten med 42grm i haglstr 4, slår bra i skuldra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gå roligt å stopp opp mye. Tiur/storfugel kan gjerne sitte å trykke(sitte stille) når du går forbi. Stopper du opp å titter deg litt rundt, blir fuglene usikkre å flyr(flykter) når du begynner å bevege deg igjen..Så da må du være på hugget :wink:

 

Enten som nevnt her, smyge seg frem i terrenget så stille som mulig med mange stopp, eller stikk motsatt med høyt tempo (lett jogg) for å komme overraskende på gammeltiuren slik at den ikke får tid til å tenke, men må opp der den sitter.. Den har nemlig en tendens til å finne seg dekkning før den letter.

Har lurt en del store på denne måten, men en betingelse her er en lett og luftig jaktdress eller rett og slett treningstøy og joggesko med goretex.. En annen betingelse er brukbar form da en joggetur på 4-5 timer i variert koster litt krefter :wink:

 

Viktig her å ikke ha høyere tempo enn at du har kontroll på våpen og kropp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er det meste beskrevet synes jeg. Gjør deg kjent i terrenget så finner du sikkert ut hvor gamle far bor å han er faktisk temmelig knytta til de plassene han er på.

Han liker seg i lier med mye tyttebær/blåbær lygn og gjerne i skogkanten på gruppa. de

Skremmer du opp gammæln så kan du med forsiktighet følge etter i flukt rettningen og du vil mest sansynelig finnen igjen i løpet av 3-400 meter de aller fleste gangene

Link to comment
Share on other sites

Det meste er allerde sagt ser det ut til, men jeg synes tipset å gå som du er på elgjakt er litt slående :)

 

Jeg bruker å sette meg ned innimellom, og faktisk så ser jeg som oftest mere skogsfugl iløpet av de neste 5 minuttene etter en pause enn jeg gjør ellers. Å gå rolig og ta pauser er nok et veldig godt tips. Har også sett at tiurn trives godt i skillet mellom tjukkskog og åpne flater, spesielt på ettermiddagen.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar. Dette blir min første jakt som jeger. Skulle jo ut idag, men flyet som fløy med min jegerprøvebesvarelse "kræsjlanda" så jeg får ikke gå før i morgen..

 

Hvordan "går" man på elgjakt da? Skal ta det helt med ro. Når jeg fisker, får jeg ofte mer fisk hvis jeg "spotter" mer, enn jeg fisker.. Hvis dere skjønner. Finne ut hvor fisken er, og hva den spiser.

 

Jeg er også ute etter ei rifle. Ser på en Tikka T3 SS .308 for rype - hare - tiur - rev - rådyr. Men i første omgang går jeg nok for hare og tiur. :)

Link to comment
Share on other sites

Brodern og jeg er forholdsvis sylferske jegere. Vi og en kamerat av Brodern var på jakt på Nordre Land nå i helgen. Ble en tiur på 4.3 kg. Brodern og jeg skjøt samtidig :) Vi gikk inn fra skogsveien og kom opp til et åpent parti i skogen der det var en fjellknaus med innslag av krekling og tyttebær innimellom. Var en tre fire fugl som fløy opp før vi kom frem. Broderns kamerat gikk oppe i kanten av denne knausen, mens vi ventet lenger ned. Plutselig kommer det en fin tiur flygende på skrå ned mot oss og vi brenner av samtidig. Dette var i begynnelsen av den siste økta og vi gikk tre kællær sammen. De to første dagene gikk Brodern og jeg sammen, mens vår kjære kamerat gikk alene. Han gikk på flest fugl, men fikk ikke løsnet skudd. Min opplevelse av denne turen er at tiuren er veldig vanskelig å få på skuddhold. Den flyr opp tidlig, i allefall for tidlig for meg. Den har en fluktrute og som oftest denne gangen var det straka vegen bort fra meg. Hadde håpet å gå på flere orrkull, men det var det dårlig med.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig lettest å komme på skuddhold når det er litt "dårlig" vær. Lett regn, yr, tåke. Synes de kan ha en tendens til å trykke lengre da, og da kan du godt snike deg stille, men kremte eller tråkke av en kvist i ny og ne. Ikke bli overraska om du skyter en, og idet du har hentet den, putta den i sekken og helst glemt å lade opp igjen, så flyr det opp en til, 10m unna. Liker personlig flatt terreng, høye trær og lite bunnvegetasjon best. Da klarer man gjerne å skremme fuglene fremfor seg og gå på de samme flere ganger om det ikke er skuddhold alle gangene man støkker. Å være to er også gull verdt. For det første ser man mer, og det er jo spennende og motiverende, så har man selskap, får skutt mer og dekker et større område, slik at man lettere finner ut hvor fuglen trives, spesielt på nytt terreng. Gå langs myrer/hogstområder, gjerne med en 5-15m inne i skogen og en utpå det åpne området. Fair sjans for begge og oppleves som mindre "stressende" med åpent område om man ikke har jaktet så mye. Husk å øve mye, for det er ikke bra for selvtillitten å gå i skogen mange timer, for så å finne ut at man er en dårlig skytter :lol:

Oppsøk tette kratt i åpne områder og generelt områder som stikker seg litt ut fra den generelle topografien.

Åpne områder/hogstfelt har ofte ei klynge trær stående igjen, fint å gå på hver side der. Husk å avtale skyteretning.

 

(Ja, tiuren er mulig på første jakt, like mulig som storfisken er på første kastet.)

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ute etter ei rifle. Ser på en Tikka T3 SS .308 for rype - hare - tiur - rev - rådyr. Men i første omgang går jeg nok for hare og tiur. :)

 

Hvis du vet du aldri kommer til å dra på storviltjakt, så har du ikke bruk for .308

 

Titt litt på .222

Evt 6,5x55 så har du det minste kaliberet av de 3 store (hvis du plutselig skal på storvilt engang likevel)

 

Det er derfor jeg endte opp med 6.5 - det kan jo hende engang...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens!

 

Da har jeg vært å traska i skauen! Jeg har traska langs myr, i skau, og diverse barskog med assortert utvalg. Hehe.

 

Midt inni skauen fant jeg noen fjær, som jeg mistenker er røy. (men jaggu ikke helt sikker..) Fant også noe bajs, som lignet veldig på 2 fint nedlagte brukte generalklyser(type løs). Men det begynte å bli så mørkt, at jeg ikke klarte se helt va det var.

 

Der jeg var, er det noen myrer, mye skau og opp og ned små koller. Tror det skal være bra terreng der. Men så ikke noe, så veit jeg heller ikke hvordan de fuglene høres ut da. Er jo helt ny i gamet.

 

Spenninga var stor hele turen, morsomt å finne fjær og bajs også. Kjenner det skal bli godt med kveld nå ;)

 

Hvordan jakter man "Elgjakt etter tiur" ?.

 

 

Takker for alle svarene jeg har fått så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja da skjønner jeg :P

 

I morgen skal vi prøve å jakte litt storfugl, samt li og fjellrype.

Vi har fortsatt ikke hund, og bruker kun hagle.

 

Har dere noen innspill til "hvor" vi bør lete? Hvilke type områder de kan sitte i? Skog, kratt etc?

 

Når det gjelder f.eks sjø-ørreten så trives den veldig godt i biotoper med "leopardbunn" - sandbunn med litt tang og tare. :P

Link to comment
Share on other sites

mye av det viktigste er sagt. Min erfaring er at brorparten av fugl`n en støkker støkker man når en beveger seg igjen etter en liten pause.. jeg pleier å gå ca 50 meter mellom hver "pause" på 10-15 sek.. slik ca, men hvor langt jeg går før pausene varierer litt etter hvor åpent terrenger er, er det åpent går jeg lengre før jeg stopper etc. Husk at fugelen helst vil prøve å snike seg unna ved å løpe på bakken, dette gjør den mer lydløst, samtidig som det er energibesparende for fugelen. Stopper en alt for ofte er det vare for at fugelen løper unna uten at du støkker den opp.

 

Så når det gjelder hvor en finner fugelen. Har du myrterreng er det fint å gå i myrkanten. Fugelen sitter sjelden midt på myra. Går du i blandingsskog er det fint å gå i kanten mot den tetteste vegetasjonen. Min erfaring er at tidlig på høsten virker det som fugelen holder seg mer i granskogen der det er mer gras og urter og går over til mer tradisonell furu og bærlyng skog litt senere på året. (Ei stund etter at lauvet har detti av.)

 

Dette er mine erfaringer, det er sikkert noen som har helt andre erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja det oppdaga jeg åsså... Bekmørkt.......

 

Men jeg fikk skutt meg en stk fjellrype.

 

Er det normalt at de veiver litt med vingene etter de er skutt? Jeg fikk litt panikk å planta ei hagleladning til.

 

Så åsså at jeg bruker hagl nr 4. Tror dette er rimelig grovt?

Link to comment
Share on other sites

Blir mye hagl i tenna om du pumper dem fulle da, men.. Er jo opp til deg og tannlegen din det. :wink:

De flakser ofte ei stund. Når du kommer fram, knekker du nakken på dem i stedet for å blåse i vei ei ladning til.

Dessuten er det andre skuddet ofte kjekt å ha da det ikke er sjelden at det sitter flere og trykker i samme området.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 240913.ece - Rypejakt

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290228.ece - Storfugljakt (Ole Mattis har kontroll på dette!)

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290234.ece - Valg av haglpatroner. Størrelse og type

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323565.ece - Haglepatroner m/wolfram/tungsten

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323546.ece - Rypepatron

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323666.ece - Typer metall i haglpatroner

 

Håper dette hjelper på litt, er en del info å hente her, men til syvende og sist er det erfaringen din som teller!

Har selv lagt igjen rypeammo ved en anledning, men da storfuglen lot vente på seg ble det litt rype likevel. De falt for ELEY BISMUTH MAGNUM 12-76-3 46G VIP. Altså str 3 og frisk ladning (mot str 5-7 som er mer vanlig.) Var faktisk ganske gøy, for alt jeg skjøt på datt. Føler selv at jeg hadde litt bedre tid og tok meg i hvertfall tid til å sikte godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...