Jump to content

fluktsstrekkning rådyr og 6,5x55


drever69

Recommended Posts

Har brukt 6,5 x55 på bukken i år,syntes den løper langt når den er påskutt i forhold til de andre kaliberene jeg har hatt,270,308 og 7mm,prøvd 120 baltip i 870 ms og 130 scirocco og ingen av disse har lagt ned rådyret ned i smellen som 270 gjorde.Noen som har hatt lignende episoder eller prøvd andre kuler,vil ha det så fort i bakken som mulig ved kveldsjakt.

Link to comment
Share on other sites

120 baltip skal jo gjøre vei i vellinga den, jeg har skutt 3 bukker i år med 95 grain federal fusion i .243 - som er ett veikerer kaliber, og samtlige har ligget på skuddplassen.

Samme erfaring har jeg fra fjoråret, jeg er faktisk litt overrasket over at alle bukkene har rast i bakken - jeg hadde forventet lengre flukstrekninger enn ved bruk av 30-06 som jeg brukte utelukkende tidligere, men det er så og si omvendt

Link to comment
Share on other sites

Har mye og si med skuddplassering også selvfølgelig, setter man kula bak bogen og gjennomskyter lunger, så vil den jo antakeligvis løpe lenger enn dersom den hadde fått kula midt i bogen - treffer man bein etc i bogen, vil jo kula ekspandere mer/raskere, og vil jo volde større skade enn ved ren gjennomskyting i ribbein/lunger.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to bukker med ferdigrulla Oryx i 6.5x55 i høst

den første gikk kula inn rett bak ribbeina og ut innenfor venstre frembog i forkant.

dette hoppa rett opp og sprang/rulla ned en skråning 10 m før det lå dødt.

Det andre var treff midt i "blinken" dvs rent bogskudd rett gjennom dyret, dette datt rett ned død i smellen.

lite kjøttødeleggelser, litt på det siste på utgangsbogen pga beintreff.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg bruger 10,1 grams mega i 6.5x55 og de går næsten altid ned i knaldet...

 

og vil jeg være helt sikker på at de bliver på skudstedet så skyder jeg dem i bogen :wink:

 

jeg har osse prøvet Hornady 9,1 grams bly spids men der løber de altid 40 - 80 meter hvis man ikke skyder dem i bogen :roll:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå skutt 5 rådyr med rifle, alle skutt med 6,5x55, Lapua Mega 10,1 gram. Alle har falt rett ned på plassen. altsa ikke flyttet seg så mye som 30 cm fra skudd plassen. dyrene har blitt skutt fra 15m og ut til 150 meter, jeg vil ikke påstå at 6,5 er noe værre enn andre kalibere når det gjelder fluktstrekning på rådyr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er mange faktorer som spiller inn om rådyre ramler i smellen eller springer 100m. skaut sikkert 10 rådyr med 10,1grs oryx med en hastighet på 750m/s som gikk rett ned før det plutslig ble noen som sprang 100 m, på de fleste satt skudde høyt og litt bak bogen. har også skutt en noen med A-fram og ser d samme der noen ramler i smellen mens andre springer fort 100m.

Dyr som er stresset vil som regel altid springe hvis enn ikke er borti ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen massive erfaringer med 6,5x55 og rådyr, men her er et eksempel fra i høst.

Liten bukk felt under los. 156grs Norma Oryx V0=770m/s. Skyteavstand 190m.

Bukken stoppa og lytta etter hunden. Fluktstrekning 30m etter sprett med bakspark.

fx7yab.jpg4qrj2x.jpg

Minimale kjøttødeleggelser, kort fluktstrekning! Og det på et dyr som har noe mer adrenalin i systemet enn ved åkerjakt.

Halvsolid og halvtreg kule i moderat tempo holder ved gode treff.

Link to comment
Share on other sites

Her finnes det ingen fasit. Du må nesten bare jakte mer og få mer erfaring med kulene.

Selv bruker jeg 120 grs sierra til 6,5 og 260 med stort hell.

Enkelte dyr faller i smellen, noen ruser ut 20-30 meter mens andre kan ruse opp mot 100 meter.

Skuddplassering er helt avgjørende her. Om dyret kommer i los eller beitende spiller også inn.

Litt høye skudd gir ofte fragment i rygg og det liker jeg godt. Da ligger de som regel der de stod når det smalt.

 

Alle vil ha ulike erfarigner, men å diskutere kuler innen dette temaet blir litt feil. ALLE ekspanderende kuler fungerer på rådyr.

Å diskutrere kjøttødeleggelser blir noe annet. Da spiller kulene en vesentlig rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Brukt Oryx/TBBC kuler på de fleste rådyr jeg har skutt. Og de fleste detter innen 1-20m da med skudd lavt bak frambeinet. Men har å skutt på dyr hvor kula har vært innom kvist og splintret ganske mye, skuddet var greit og i lunge reigionen men stod mye høyere enn dyret og kula rev da opp under rådyret. På skudd plassen lå det en svær haug med innmat, lunge,lever,nyre osv. Var sikker på at det lå rett inni tetta, men hunden fant det ca 350m lengere borte med mindre enn ca 1/3 av innvoller igjen. Vi skjønner enda ikke hvordan det er mulig..

Link to comment
Share on other sites

Har ihvertfall skutt mer enn 100 rådyr med 6,5mm i x55 hastigheter.

Bruk riktig kule så går det veldig bra.

 

Riktig kule for meg er:

Hornady Amax (soleklar favoritt!)

Nosler Ballistic Tip (fungerer som Amax)

Sierra Gameking (for de som vil ha blyspiss)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...