Jump to content

Ag3 på auto.


nedoz

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har et spørsmål her som for enkelte kan virke litt useriøst, men here goes.

 

Meldte meg inn i HV (ja, jeg gjorde faktisk det) rett etter førstegangstjenesten.

Har også vært aktiv rifleskytter i over halve livet mitt, så tenkte at jeg kunne jo likesågodt skyte litt militært også innimellom. Blir da hovedsaklig feltskyting. Men det har jo ingenting med saken og gjøre.

 

Fikk jo utlevert ag'en rett etter førstegangstjenesten og har trent en god del med denne iløpet av året, men nå er det på tide med inneskyting. Nå om litt er det siste trening utendørs og da hadde jeg hatt moro av og avslutte med et "moromagasin".

 

Er det egentlig noen regler som forbyr meg og gjøre dette?

om det blir aktuelt kommer jeg såklart til og ta sikkerheten alvorlig da jeg har prøvd auto før og vet hvor kraftig denne rekylen er. dette blir nok på ca 20 meters hold rett inn i en jordvoll som er over 30 meter høy.

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Spør ett befal om han (en han er somregel mere fleksibel enn en hun :wink: ) kunne tenke seg å bli med som skyteleder en dag, for trening med full auto.

 

Og vips har man lov til så mye man har råd til av amo (kansje man kan klare å søke seg til noen skudd fra områdesjefen også :wink: ). Har skytebanen avtale med HV, er det normalt lov å skyte full auto der. Om Politiet skal varsles om slik trening, vet jeg derimot ikke. Da jeg ikke kjenner til HVs varslings rutiner når det avholder skyteøvelser (om de i det hele varler noen da), men dette vet befalet/områdesjefen.

 

Det fullt mulig å få satt opp ett eget kurs/trenings opplegg for full auto, og effektiv bruk av full auto for frivillg deltakelse. I regi av HV, men man må ha områdesjefen med seg på ideen.

 

Selv gikk jeg lei full auto med AG3 og MP5 i førstegangs tjenesten (måtte skyte opp flere tusen skudd ved årsslutt), men ett kurs med tanke på riktig bruk hadde nok fortsatt vært av interesse (digget MG3'n min da jeg var i HV). :wink:

 

Poenget mitt er at det er mye man kan få til, om man jobber innenfor systemest begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk i skytebaneinstruksen på den banen du skyter på. Står helt sikkert der om det er godtatt eller ikke.

 

Her står det at det kun skal benyttes enkeltskudd mot skivene

 

Med tanke på sikkerhet hadde dette eventuelt blitt utført fra og mot vollen/kulenedslagsfeltet bak skivene.

 

Men disse reglene er vel fastsatt av skytebanen selv?

Burde jo hatt greie på det siden jeg selv sitter i styret, men temaet har aldri dukket opp.

Link to comment
Share on other sites

Spør ett befal om han (en han er somregel mere fleksibel enn en hun :wink: ) kunne tenke seg å bli med som skyteleder en dag, for trening med full auto.

 

Og vips har man lov til så mye man har råd til av amo (kansje man kan klare å søke seg til noen skudd fra områdesjefen også :wink: ). Har skytebanen avtale med HV, er det normalt lov å skyte full auto der. Om Politiet skal varsles om slik trening, vet jeg derimot ikke. Da jeg ikke kjenner til HVs varslings rutiner når det avholder skyteøvelser (om de i det hele varler noen da), men dette vet befalet/områdesjefen.

 

Det fullt mulig å få satt opp ett eget kurs/trenings opplegg for full auto, og effektiv bruk av full auto for frivillg deltakelse. I regi av HV, men man må ha områdesjefen med seg på ideen.

 

Selv gikk jeg lei full auto med AG3 og MP5 i førstegangs tjenesten (måtte skyte opp flere tusen skudd ved årsslutt), men ett kurs med tanke på riktig bruk hadde nok fortsatt vært av interesse (digget MG3'n min da jeg var i HV). :wink:

 

Poenget mitt er at det er mye man kan få til, om man jobber innenfor systemest begrensninger.

 

 

Ja, nå skal du høre.

Jeg var inne i 09. (panser) i en meget operativ eskadron der.

Her fikk vi skyte totalt 80 skudd med mp5 iløpet av året. Disse var da på auto.

Ag3 var det faktisk jeg som skjøt nest mest fullauto med i min tropp. Totalt 10(!) skudd.

 

7 fordi vi skulle på LS og vi var 4 stykker på banen. Spurte om jeg kunne ta de siste 7 skuddene på family.

 

De tre siste skuddene på auto var uka før dimm..

Da fikk samtlige i hele esken lov til og skyte 3 skudd på auto siden ingen hadde gjort dette med skarpt før. (minus mg-gutta seff)

 

Skal vel egentlig ikke klage med tanke på at jeg fikk en god del skyting med 30mm og mitr. (fastmontert mg3 på cv90)

 

Når det kommer til og kontakte HV for og gjøre dette er jeg litt skeptisk.

Har kun snakket med 2 stykker der. Begge var kapteiner, og drev med skyting selv.. Problemet er bare at disse er "et par" år eldre enn meg, og tror ikke dette hadde blitt så populært om en jypling på 20 år hadde tatt opp dette temaet. Spesielt ikke i disse nedgangstider der vi ikke har råd til og ha repøvelse engang.

 

Faktisk vet jeg ikke hvordan lag jeg er i engang siden jeg ikke har vært på oppkledningsøvelse.

Jeg fikk lov til og komme og hente PBU'en min alene siden jeg skulle drive med militær idrett. =)

 

Bittert er det, men blir vel med drømmen. =(

Link to comment
Share on other sites

Sjekk i skytebaneinstruksen på den banen du skyter på. Står helt sikkert der om det er godtatt eller ikke.

 

Her står det at det kun skal benyttes enkeltskudd mot skivene

 

Med tanke på sikkerhet hadde dette eventuelt blitt utført fra og mot vollen/kulenedslagsfeltet bak skivene.

 

Men disse reglene er vel fastsatt av skytebanen selv?

Burde jo hatt greie på det siden jeg selv sitter i styret, men temaet har aldri dukket opp.

Tja, det kan også tolkes til at det ikke er lov å skyte mot annet enn skivene også?

 

Skytebaneinnstruksen skal (etter som jeg husker) være godkjent av politiet.

Å det med enkeltskudd er ganske standard om jeg ikke husker feil ;)

Link to comment
Share on other sites

Siden du sitter i styret kan du jo spør noen andre i styret?

 

Husk at hvis du skyter fullauto på en sivil bane som ikke er godkjent for det (noe jeg ikke tror du vil gjøre, siden du spør håflig om råd her) og det blir oppdaget kan jeg tenke meg to mulige utfall:

 

1. Skytterlaget kan nekte HV-våpen utenom oppsatt trening.

2. Skytterlaget kan få en reaksjon fra politiet.

 

 

En liten digresjon: Ved skytebanen der jeg bodde før (DFS og JFF leirduebane) var det en sen kveld to unge karer som "trente" pumpehagle med lang tube og dårlig tid... Nærmeste nabo, veteranskytter med styreverv, gikk for å se hva som skjedde, og de to ble lettere stressa da han kom bort for å introdusere seg. Istedenfor en tordentale kommenterte han at det de holdt på med ikke var så særlig smart med tanke på både naboer og lommebok, "men siden dere er her ute så seint er dere vel interessert i å kjøpe lodd?". Etter det gikk han hjem igjen med utsolgt loddbok og de to forduftet ganske raskt :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg har vært skytebaneansvarlig et par ganger i forbindelse med øvelser i HV, og aldri har vi hatt noen begrensninger på å skyte på flerskudd. Har hent seg at vi har "øvd" på å skyte opp mest mulig på kortest mulig tid, og da blir autoen flittig brukt. Er greit å bli kjent med den funksjonen og 8)

 

EDIT: Faen, sivil bane ja, da stiller ting seg litt annerledes ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skyting på auto får du nok bare på bane som er godkjent for det. AGnes er stor humor på auto hun, men om du har tanker om å spandere på henne selv oppdager du fort at det blir en dyr date...

 

Presisjonsmessig skal det _mye_ trening til med såpass kraftig kaliber i en såpass "lett" børse som AG før det svinger. Har noen tusen skudd bak meg i AG, og mange hundre på auto. Alt for lite til å få til noe, når du mener det med AG skyter du enkeltskudd. Det beste vi fikk til i min tropp var et magasin innen for 8eren i helfigur, og det var med toskuddsbyger.

For moro skyld prøvde vi med Timer som de bruker i praktisk skyting, og kom til at hurtig siktet enkelskudd gruset autobyger både på poeng på skiva og tid pr magasin. Det gjaldt både de beste og de minst intresserte i troppen.

 

Det er nok ikkeuten grunn at automatfolket foretrekker 5,56. AR familien er en helt annen opplevelse på auto. Som nevnt over her i tråden er Innsats stedet å være i HV om du ønsker mye trening. Da får du også en 416, og det er jo ingen ulempe? :wink: Var i Innsats et år selv før virkeligheten tok meg igjen, og det ble mye gode grønne opplevelser. Kan virkelig anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige DFS baner (i hvertfall de som mottar støtte fra Hær og HV), skal være åpen for all militær trening. Med våpen fra 45cp og ned (normalt 7.62, men MP5 og håndvåpen er også lov). En av skyteøvelsene jeg var med på i sin tid (midten av 90 tallet), var på en lokal DFS bane. Der skjøt vi alt vi hadde (også håndvåpen på en ren rifle bane ja), og på alle mulige måter (selv om auto kun ble skutt på leftovers av amo etter treningen. ca 10-12 skudd på mannen i 3 skudds byger).

 

Jeg skjøt i hovedsak alle mine full auto skudd på en dag under førstegangstjenesten (jeg alene skjøt vel noe over 3000 7.62 i 3-4 forskjellige AG3er, 2-3000 9mm i MP5, og noen hundre skutt i Glock). Jeg (og 3-4 til), var så sårfingrede av å lade magasiner. At vi knapt klarte å holde gaffel og kniv ved middagen den dagen (men vi tømte en Gelendenwagen med amo. Budsjetter må jo brukes :twisted: ).

 

Uten om denne dagen (og sef MG3 skyting), snakker man kun om noen få magasiner totalt på Auto (liker egentlig best hurtige enkeltskudds salver med AG3, da det er det som er effektiv når en skal ta ut fi). Samt sikkert ikke mer enn 2-300 skudd totalt på alle skyte treninger med AG3 i Hær og HV (en skam er det at man ikke får trene skikkelig). :x

Link to comment
Share on other sites

Får utlevert 416 nå snart og ser ut som det skal gå greit å søke om å ha den funksjonerende hjemme til trening for et år av gangen. Lurte bare på om man kan bruke den i praktisk rifle? Eventuellt hva annet?

 

Å om jeg forstår det riktig: så lenge man skyte på semi kan man bruke den på alle sivile baner for eksempel godkjent for praktisk rifle?

Link to comment
Share on other sites

Det er størrelse og omfang av bakgrunn/voller som avgjør det. ikke om baneområdet har fått støtte fra forsvaret. sjekk i baneinstruks og eller instruks for feltbaneområde om slikt finnes. står det at automatild er forbudt så er det forbudt uansett omdet er militær eller sivil skyting. Står det at militæret kan bedrive automatskyting så prøv å få til noe gjennom HV eller tilsvarende. Auto med AG er gøy, men litt meningsløst, på vanlig skyting treffer man lite men det føles godt 8)

Husker vi prøvde å vinkle AG'n 90grader, slik at den lå vannrett med magasinet pekende mot høyre. da gikk vippen på ag'n rett i venstre hånd og med litt trening kom v iopp i 15-16 av 20 skudd i en salve på 20m hold på helfig. (Men kan jo ikke garantere at alle mine treff var mine patroner :lol: )

beste treffandel på nærstrid og slikt satt opp mot ildhastighet var med dobbeltskudd.

Men får du lovlig skyte automatild, så kos deg :D og spar litt ammo til de som ikke har så mye å bruke opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

tja vingemutteren. Jeg er egentlig enig i alt du sier, bortsett fra automulighet på DFSbaner. Her i omegnen er DFS banene absolutt åpne for militær trening, men lokale banereglement må overholdes. det gjelder Kaliberbegrensninger og evt enkelsskudd. Har en bane som er godkjent for auto, og i hvert fall en som ikke er det. (av de nærmeste) Når sikkerhet/bakgrunn er oppgitt som årsak til enkeltskuddsregel krangler ivhertfall ikke mitt områdebafal på det. MØR gutta i innsats må dra lenger ut på landet :lol: , ingen baner her er godkjent for sånt på meningsfull avstand. Har bare en kortholdsak som godtar opp til og med M-Par&søtti.

Vi har også en militær 200m bane som ikke er godkjent for flerskudd. Vollen er for lav. Hadde en liten happening med noen Hokusbesetninger som før utenlandsoppdrag klarte å få overtalt den lokale ledelsen til å gjøre unntak for innskyting av Minigun fra lav hover med den begrunnelsen at ellers måtte de fly så langt til nærmeste skytefelt.

Det unntaket varte til første byge dro over vollen i retning et vanntårn i nabokommunen... De går nokså styggfort de minigunsakene, så det dreide seg om noen skudd. Gikk bra heldigvis, men alle unntak ble tatt med tang.

 

416 kan brukes på enkeltskudd på elle sivile baner som er godkjent for .223. DFS baner, praktisk, og forsåvidt jaktbaner også. Du får bare ikke bruke den på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Var en fortreffelig aktivitet her gitt.

Takk skal dere ha for alle svar, råd og historier. =)

 

Snakket med en annen kar i styret litt tidligere i dag, og han var usikker selv.

Bestemte meg nettopp for og legge hele prosjektet på is, og heller trykke litt ekstra fort på enkeltskuddsmodusen.

 

På den lyse siden er det jo snakk om at vi muligens skal få ny bane inne på et relativt uaktivt skytefelt til militæret, så blir nok til jeg får gjennomført planene mine en eller annen gang før jeg må levere inn ag'en igjen. hehe

Link to comment
Share on other sites

[Jeg var inne i 09. (panser) i en meget operativ eskadron der.

Her fikk vi skyte totalt 80 skudd med mp5 iløpet av året. Disse var da på auto.

Ag3 var det faktisk jeg som skjøt nest mest fullauto med i min tropp. Totalt 10(!) skudd.

Veldig operativ og 90 skarpe skudd skutt?

I dont know what to say ;)

 

Eller, det sjokkerer meg ikke egentlig. Skyteopplæringen i hæren er desverre ikke det den engang var.

Link to comment
Share on other sites

 

Veldig operativ og 90 skarpe skudd skutt?

I dont know what to say ;)

.

 

Med auto ja. =P

 

Mp5'en var latterlig. der hadde vi kun de 80 skudda på auto.

Det fantees av en eller annen grunn så lite 9mm ammo i panser at når befalselevene skulle ha opplæring i pistolskyting måtte en løytnant donere ut all ammoen fra sitt eget private våpenskap.

 

Ag3 skjøt vi faktisk en god del med, men aldri på auto. (bortsett fra de 2 gangene jeg nevnte)

Link to comment
Share on other sites

Jo,jo...

 

Hva er poenget med full auto?

Ihverfall ikke å treffe... - Mener at begreper som "suppressive fire" kommer inn her;

Dvs sørge for at motparten holder hodet nede i tilstrekkelig ønsket tidsrom.

Dette er jo også mer hensiktsmessig å få til i et lag dersom man benytter enkeltskudd pga økt kontroll på hvor du skyter, samt at du vet hvor mye som er igjen til en hver tid.

Rettet ild er som regel mer avskrekkende enn nyttårsfeiring ala Kalashnikov :lol:

Nå kan det sies å klippe byger på full auto kan læres, men min påstand er at på AG vil det fremdeles være mest effektivt å kjøre på med enkelt-skudd.

(Ikke at jeg har operativ erfaring i dette på noe som helst vis.)

 

Men jeg kan være enig i at dette kan være kjekt å prøve litt når man først har våpen tilgjengelig... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hoy,

 

Tror du kommer til å få det mye mer moro hvis du presser på slik at dere får gjennomført den treningen som må til for at dere kan begynner å skyte skarpe kontaktdriller. Er mange år siden, men mener vi hadde et par skyteøvelser i forkant med noen bukker plassert på skytebanen som vi måtte bevege oss og skyte fra. Personlig syntes jeg kontaktdrillene var mye artigere og krevende en å tømme magasiner på automat. All nærstrid trening er gøy IMO.

 

 

Altraum...

Link to comment
Share on other sites

 

Veldig operativ og 90 skarpe skudd skutt?

I dont know what to say ;)

.

 

Med auto ja. =P

 

Mp5'en var latterlig. der hadde vi kun de 80 skudda på auto.

Det fantees av en eller annen grunn så lite 9mm ammo i panser at når befalselevene skulle ha opplæring i pistolskyting måtte en løytnant donere ut all ammoen fra sitt eget private våpenskap.

 

Ag3 skjøt vi faktisk en god del med, men aldri på auto. (bortsett fra de 2 gangene jeg nevnte)

Hehe, da kan det du skrev tolkes feil.....

Slik jeg tolket det var at det var skutt 90 skarpe skudd, og det som ble skutt var på full auto.

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Hoy,

 

Tror du kommer til å få det mye mer moro hvis du presser på slik at dere får gjennomført den treningen som må til for at dere kan begynner å skyte skarpe kontaktdriller. Er mange år siden, men mener vi hadde et par skyteøvelser i forkant med noen bukker plassert på skytebanen som vi måtte bevege oss og skyte fra. Personlig syntes jeg kontaktdrillene var mye artigere og krevende en å tømme magasiner på automat. All nærstrid trening er gøy IMO.

 

 

Altraum...

 

 

Nærstridstrening er sinnsykt moro ja.

Spørsmålet er hvor populær jeg blir om jeg forslår noe slikt allerede før min første repøvelse.

Sånn med tanke på hvor lite penger det er i forsvaret i dag.

Det er jo ikke planlagt noen repøvelse for ordinære HVstyrker i år. (som jeg vet om ihvertfall)

 

Da tror jeg de litt opp i systemet blir litt furt om jeg finner ut at jeg vil dra med masse umotiverte soldater og fyre av det lille som finnes av ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolket det var at det var skutt 90 skarpe skudd, og det som ble skutt var på full auto.

:oops:

 

Hehe, nei var nok jeg som skulle tenkt meg om 2 ganger før jeg skrev..

Men som sagt. en god del skyting, men da veldig målrettet.

(de 80 skuddene vi skjøt med mp5 var dog i 3-10skudds byger)

 

Auto med ag3 var no-go fordi da hadde vi ikke hatt ammunisjon nok til den ordinære treningen+ at de befalene vi hadde mente at ag'en ble ødelagt av og skyte helautomatisk ild.

 

Noe jeg tviler sterkt på med mindre man er pirkete og tenker på løps-slitasje.

(uten at jeg skal skryte på meg og være børsemaker)

 

I tillegg var det full krise med 9mm ammunisjonen da forsvaret plutselig fant ut at de skulle gå over til et nytt system på lagrene. Plutselig var det ingen som visste hvor mye ammunisjon bataljonen hadde noe som førte til komplett ammunisjonsstopp.

 

7,62 og oppover fikk de rettet på allerede etter et par uker, men 9mm tok av en eller annen grunn veldig lang tid.

 

Ihvertfall var det dette vi ble fortalt.

 

en annen avgjørende faktor var at siden jeg var på vogn mente "noen" at vi ikke trengte og trene så mye med 9mm siden vi "aldri" kom til og få bruk for dette. Derfor ble det heller invistert i 30mm ammunisjon og båndet 7,62 til oss.

 

Så er takknemlig for at vi fikk være med fotgutta til skytebanen og skyte med ag'en innimellom. =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...