Jump to content

en ubehagelig opplevelse


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Jeg og en kompis, leier et lite terreng for rådyr og hjort i nabolaget.

 

Fredag, skjøt kompisen en rådyrbukk, som stakk til skogs. Vi var ganske sikre på at den lå der, men ville for sikerhets skyld sette på bikkja, slik at den skulle søke opp bukken.

 

Jeg tok kontakt med grunneieren (som ikke jakter selv) som grenset imot oss, og spurte høflig om jeg kunne få gå ned på dyrkamarka for å sperre av, der vi mente det var mest sansynlig at dyret ville komme ut om det fremdeles var på beina.Fikk klarsignal for dette.

Etter 10minutter kommer mannen til grunneier rasende nedover dyrkamarka, å roper å å veiver med armene som om noe alvorlig hadde hent.

Jeg fikk deretter beskjed om å dra til H.......vete, for på hannes eiendom skulle det f....n ikke bedrives noe jakt. Jeg forklarte ham situasjonen, samt at jeg hadde fått klarsignal fra hans kone, men jeg ble deretter regelrett kjeppjaget bort fra området.

 

Heldigvis, hadde kompisen min, underveis funnet bukken død, på vårt eget terreng.

 

Jeg, forventer derimot at jeg blir anmeldt av den illsinte grunneieren, for ulovlig jakt på hannes eiendom.

 

Hva vil da skje her???

Link to comment
Share on other sites

Er ikke forpostering under ettersøk lovlig på annet valds grunn?

 

P.s Du bedrev ikke egentlig jakt, men var en del av ett ettersøk. I tillegg var grunneier varslet, bare husk å varsle jaktleder hos deg selv også. Da har dere gjort det dere skal gjøre.

 

Vi har vel alle nå lært, at varsling er alfa og omega for å bli trodd i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

For å si det rett ut på klart norsk - jeg tror du glatt kan drite i hele fyren. Du fikk klarsignal til å handle som du gjorde under det som kunne ha blitt et ettersøk. Kona har sikkert roa ned fyren nå, men hvis fyren er av hustyrann-støpning - og tvinger kona til å lyve - er det mer enn sannsynlig at lensmannen kjenner fyren nok til å henlegge hele greia. Og uansett blir det i verste fall påstand mot påstand, og henleggelse da også.

 

Men neste gang er det sikkert smart å ligge unna jordene til den karen.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier her, du kan ta det med ro.

 

Under ettersøk på skadeskutt dyr (hjortevilt i dette tilfellet) så har du både rett og plikt til å fortsette selv om dyret krysser grensen inn på naboens eiendom.

Grunneier ble varslet, altså er den saken i orden.

Hadde det nærmet seg kveld (solnedgang) måtte du varslet viltnemnd eller lignende i tillegg.

 

Så hvis lensmann eller prest ringer så kan du bare henvise til lovverket og spørre om anmelder har tenkt å sette seg over loven. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...