Jump to content

Hvorfor mest berdan hylser i militærammo?


viper_block_50

Recommended Posts

på berdanhylsene er tennhetta klemt fast og låst av tre lepper i bakkant. dette sikrer at ikke hetta detter ut bak ved avfyring, noe som kan forårsake funksjonssvikt på bl a. halvautomatiske våpen.

 

 

 

endret for å være innenfor rammen av forumets topic

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forsvaret kjøper sin ammunisjon ut fra sine spesifikasjoner på den enkelte ammunisjonstype, her er også pris en vesentlig faktor. Jeg tror ikke berdanhetter er en av spesifikasjonene, men berdanhetter er billigere en bokser så derfor bruker gjerne produsentene dette for derfor å kunne spare noen ører på hettene og har da et konkuransefortrinn når det gjelder prisen. Et øre eller 4 pr patron betyr gjerne endel når volumet blir stort nok.

 

Men, f eks miljøammunisjonen i 5,56 med berdanhylser (edit: to eksentriske små flammekanaler uten ambolt i hylsa) har bokserhetter så det er sikkert flere forhold som ligger til grunn for at militær ammunisjon oftest har berdanhylser. På 9 mm f eks er det ofte hipp som happ med bokser og berdan om hverandre alt etter hvem som er produsent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...ammunisjonen i 5,56 med berdanhylser har bokserhetter...
Jeg trodde at berdanhylser måtte ha berdanhetter og omvendt. :wink:

 

 

Det trodde faktisk jeg også.. er ikke "anbolten" i hylsa på en berdanhylse da?

og på en bokser så likker anbolten inni hetta.

hettene er vel ikke kike store heller??

Link to comment
Share on other sites

Miljøammunisjonen har Boxerhetter.

Antall hull mellom tennhettelommen og kruttet har ingenting med hettetypen å gjøre. Det finnes hylser for Berdan hetter med både en, to og tre hull. For Boxer hetter har jeg kun sett med ett og to.

Det som er forskjellen er om ambolten er i hylsa eller om den ligger i hetta. Normalt er det også dimensjonsforskjel. Det har ingenting med type å gjøre, men gjør det umulig å bruke dem om hverandre.

For large rifle er tilsvarende Berdan hette akkurat så mye større at den lager problemer i alle hettematere jeg har prøvd dem i.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at berdanhetter fra RWS/dynamit nobel iallefall er helt tette. Dvs de har en tett folie foran tennsatsen og er således mindre påvirkelig for fukt enn boxerhetter fra cci, federal, cbc, fiocchi, winchester, osv som jeg har brukt som ikke har denne løsningen.

 

NB! det følgende er tatt på husken:

I tillegg mener jeg å ha lest en test i "overladning" som er gjort av nammo for DFS(publisert i NST) en gang på 90 tallet hvor de overladet både boxer og berdanhylser fra raufoss/rano. Der mener jeg å huske at berdanhylsene tålte mer før hetta kom ut og det ble permanent hylsehodeutvidelse å det skjedde drastiske ting enn det boxerhylsene gjore.

Kan det være at "to små hull tåler trykk bedre enn et stort" som gjør at dagens miljø ammo er ladet med boxerhetter men at det fortsatt er 2 små hull.

 

Det kan jo være to mulige grunner jeg har ramsa opp der?

 

 

 

Eller kan det være at noen ikke vil at hylsene skal lades om å derfor lager de "ukurrante" ;)

 

Forresten er det som Per-S sier, mange land som lager militær ammoen sin med boxerhetter i dag.

Har noen britiske RG 5,56 nato hylser og canadiske IVI 5,56 nato hylser, å på de er det boxerhetter.

Mens britene hadde berdanhetter på RG 7,62 Nato ammoen sin ....

Link to comment
Share on other sites

BTW:

På sluttstykket publiserte jeg en test jeg hadde laget der jeg hadde satt vann og crc 5-56 i endel hylser med hetter i for å sjekke om teorien om at "en dråpe olje nedi hylsa usakdeliggjør hetta".

Til testen hadde jeg endel gammel ammo i 8X57, 7,5MAS, 6,5X55, i tilegg til at jeg testa nylser med nye berdanhetter fra rws, og hylser med boxerhetter fra cci og federal. De ble testa med olje eller vann nedi etter 5 minutt, etter 24 timer og etter 48 timer.

 

Konklusjonen av denne testen var at boxerhettene var mest påvirkelig(mer enn de gamle berdan og nye berdanhettene) men at vann eller olje ikke er noe som sikkert avliver hetter (var vel ca 1/3 som ikke gikk av etter 24 eller 48 timer)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...