Jump to content

300 win mag til hjortejakt?


dragonen

Recommended Posts

jeg er førstegangs storviltjeger og vil i begynnelsen kjøpe meg en billig rifle, og har fått tilbud på en rifle med godt kikkertsikte, i kaliber 300 win mag. hvilket er et kaliber jeg aldri har hørt om før..

skal ut å skyte hjort og rådyr senere i høst, er dette kaliberet litt overkill på dyr på denne størrelsen? kanskje mer egnet mot grizzly bjørn og elg borti usa? eller har ikke det noe å si..

jeg regner også med at patronene er dyrere(?), men er de også mindre tilgjengelige?

 

takker for info

:D

Link to comment
Share on other sites

Regner med at kaliberet er 300 win mag, og ikke 700 win mag :D Hvis du er uerfaren med jakt og skyting, hadde ikke jeg valgt en 300 win mag som førsterifle. Gå heller for ei rifle i 6,5x55 eller 308. Du trenger mye skytetrening i begynnelsen, og da er det en fordel med billigere ammo og mer moderat rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Utmerket kaliber til alt norsk storviltjakt, men ikke nødvendigvis bedre enn eks 6.5x55, .308 Win eller 30.-06 Spring.

 

For å utnytte fordelene til en .300 Win mag bør du ha ei presis børse, ha over gjennomsnittlige skyteferdigheter, bruke gode kuler med ekspansjonsstopp, lodding eller evt homogene kuler. Ønsker du å trene mye med børsa for å mestre den skikkelig, bør du enten ha god økonomi eller lade selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja er self 300 win mag;)

 

rifla skal være god, husker ikke navnet på den i farta :oops: men har bare fått høre godord om den. når det gjelder trening er jeg ivrig på skyting med salongrifle, så har en del skytetrening men regner med dere kanskje mener jeg trenger å trene meg opp med den aktuelle rifla og det aktuelle kaliberet....

 

noen som vet hva en jaktpatron 300mag koster ifht feks en 6,5 jaktpatron ?

 

takk igjen

Link to comment
Share on other sites

Har hatt .300winmag som jeg solgte grunnet rekyl... Jeg ønsket å skyte mye, og jeg klarte ikke å holde konsentrasjon slik jeg ville. Det gjorde utslag på skive med engang, da gruppene øket i størrelse. Denne var uten rekylbrems/demper, noe som hadde hjulpet! Noen liker (mye) rekyl, jeg gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 300 wby mag, og skyter mye med den. Det er omtrent akkurat samme sak som 300 winmag, kanskje ørlite friskere. Det er et våpen jeg er blitt veldig glad i, som yter topp presisjon (selv om det kanskje ikke er i den klassen Poacher er i). Jeg garanterer deg at 300 winmag er ypperlig til hjortejakt, kanskje noe av det beste du kan finne til det bruket.

300 winmag er et flott kaliber, men det er klart den vil gi rekyl. Derfor kan det være smart å sjekke at rifla ikke er av den aller letteste sorten, fordi en tyngre rifle reduserer rekylopplevelsen. Det er andre ting som en kanskje bør ta hensyn til også, som form på stokken osv, men det har ikke jeg særlig peiling på. Min rifle veier omtrent 4 kilo, komplett med kikkertsikte, og jeg synes den er veldig fin å skyte med.

 

Jeg tror du kan bli veldig fornøyd om du velger en 300 winmag. Og hvis du skulle komme til en konklusjon om at rekylen er for frisk for deg, finnes det plenty med remedier for å redusere den.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg har ei rem700 i 300winmag og den sier vellldig i fra på rekyl, det er absolut ingen rifle foe en som ikke har skutt mye før mener jeg. om du har en kikkert med dårlig øyeavstand så kan jeg garantere deg et medlemskap i halvmåne klubben på første smellen. nei kjøp deg ei 3006 heller vil jeg gi deg som råd.

300n min med 220gr kule og max ladning er mer lei på rekyl en 375 og 260gr kuler synes jeg,når du har mye dytt og veldig kjapp rekyl så kan det bli ubehagelig,og da ender det med dårlige skudd om du ikke takler rekylen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skaffa meg selv 300 win mag for vell et års tid siden. jakta med 6,5x55 før det, ei børse jeg skaut veldi bra me og trivdes med. Men har hatt et par negative opplevelser med 6,5 en i store voksn elger. Å da jeg begynte å jakte mere bjørn vile jeg ha noe med litt mere futt i. 300 slår litt mere i skuddet ja, men jeg fikk påmontert lyddemper og nå vil jeg påstå at den slår mindre en 6,5. Jeg skyter gode samlinger og er meget fornøyd med skudvirkning og kjøttødeleggelser.

Kostbar amo er det, men sett i forhold til 3006 er det ikke voldsomt forskjell. Kjøpte noe amo i Sverige under årets bjørnejakt, å det ble under halv pris.

Link to comment
Share on other sites

Føles rekylen grym, sjekk kolbekappa, dårlige gamle harde er skyld i mye syting fra folk som aldri har fått juling og burde holdt seg til 222Rem. Det er en rein trenings sak, vil man nok går det fint. Det er også fult mulig å lade trenings patroner ned i 308 nivå.

Folk har da skutt 300Wby som er mere av det samme, siden rett etter krigen, uten smellforsterker eller demper, hadde alle skutt dårlig med det, hadde det kalibret vært glemt nå.

Jeg syns det er artig å føle at at man driver på med noe.

Link to comment
Share on other sites

takk takk

da vet jeg ihvertfall at den er egnet til hjort og rådyr, jeg tenkte kanskje den var så kraftig at den skjøt igjennom eller ødela innvoller osv... :o

så ser jeg hva jeg syns om den selv etter å ha prøveskutt den

 

takker og bukker

 

At den skyter igjennom på hjort og rådyr skal du ikke tvile mye på, ei heller at den ødelegger invollene hvis du treffer der.

Innvollene er det som du sikkert vet lurest å holde seg unna og skulle du treffe der har du trøbbel uansett kaliber.

Har brukt et lignende kaliber (.300 Weatherby) på hjort i 30 år og det er et utmerket kaliber til formålet.

Et godt tips er å bruke tunge kuler (200 grs+). Har selv brukt 220grs Hornady RN med godt resultat. Denne gir også utmerket presisjon i de fleste våpen.

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal kjøpe deg 300 win mag, hvis du har lyst på det. Ei god kolbekappe bør du koste på deg hvis den som står på ikke er god nok. Du må nok regne med å skyte en del for å mestre rekylen, men det er jo morro å skyte. Bruk kuler som er tilpassa hastigheten på jakt. Hvis du lader sjøl kan du jo lade rimligere treningsskudd med ei lettere kule. Hvis du ikke lader sjøl, er dette en god anledning til å få deg en ny og artig hobby. Når det er sagt så er det noe billigere og lettere å skyte godt med en 6,5, 308 eller 3006.

Lykke til med valget av rifle og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du står selvfølgelig fritt til å kjøpe en 300 win mag om du ønsker en magnumrifle. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du er en yngre førstegangsjeger, så ville jeg anbefale en litt snillere start. Du vil mest sansynlig bruke vesentlig lengre tid på å bli en habil skytter med en 300 win mag en f.eks 6,5x55 eller 308. Faktisk kan 30-06 også være i friskeste laget for mange nybegynnere om den sitter i feil børse. Det er en trend at vekta skal ned på børsene, om en da beholder de kraftigere kalibrene kan det fort bli ubehagelig. Bruktmarkedet har masse børser i de 3 store, 6,5 , 308 og 30-06, disse vil normalt være den tryggeste mest snusfornuftige inngangsbiletten til jaktskyting. Både pga komponent pris, men også med tanke på rekyl. Om en klarer å få en 300 ned på 6,5 nivå med lyddemper, tenk da hvor behagelig en 6,5 blir med lyddemper. :D

 

Min anbefalning er derfor, kjøp heller en børse i 6,5x55 eller 308, så kan du senere, når du har fått inn avtrekstrening og blitt kjent med den første børsa kjøpe noe grøvre. At folk opplever problemer med 6,5x55 på elg kan så være, men jammen har den patronen vært mye brukt på elg opp igjennom årene både her hjemme og i utlandet!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hadde eg vært deg. så hadde eg valgt 6,5 x 55 eller 308W.. Eg har vært med jegerne med trening og jegerfelt. i mange år.

De aller fleste som kommer med store magnum kalibere skyter dårligere en de som har 6,5 x 55 og 308W.

De som eg har lagt godt merke til er at de som har de store magnumkaliberne som eneste våpen har mye mindre trenings skudd,, og det er ikke rart når man må betale ca 5 ganger så mye som en patron 6,5 x 55.

De som har startet med eit våpen i 6,5 x 55 og trent og jaktet noen år for så ta steget opp til eit stort magnumkaliber,

Ja de skyter mye bedre.

Start med 6,5 x 55 eller 308W, Når du har noen tusen skudd bak deg så skifter du til

eit meget fint kaliber med kun å skifte løp om du velger rett rifle,, 9,3 x 62 mauser...

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...