Jump to content

Hoggorm


Truls

Recommended Posts

Jeg har sett 4 ormefanter til nå....tre unger og en voksen.....ligget i sola. En i hagen til naboen og tre i skogen.

 

Og har pratet med flere som ser hoggorm ofte......så er nok endel orm iår.

Jeg er blitt bitt 2 ganger før, par år tilbake, uten reagere noe spes......

 

Får håpe på minst mulig kontakt mellom de og hunder/mennesker da.

Link to comment
Share on other sites

har sett eit par ormefanter men de har hatt hjulspor over ryggen (ikkje det vanlige sikksakk mønsteret)

Har altid med tabletter i sekken i tilfelle bikkje skulle få eit bitt, har liggende i topplokket på alle sekkene tru eg:D

Heldigvis ikkje opplevd at den har blitt enda.

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som at det er mye hoggorm i år. Har sett en 7-8 stk + hørt fra en del andre om observasjoner. Bruker selv høyskafta tykke jaktstøvler når jeg er i skauen. Har blitt bitt ett par ganger tidligere uten å reagere på dette. Håper det skal gå like greit i år også.

 

Edit: så litt seint at dette lå i en hundetråd og har ikke hund selv. Hundeeiere i området kan jo ta det som en advarsel om mye orm her.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye hoggorm hos oss også (kysten av Hordaland). Har ikke møtt på noen selv i år, men nede hos naboen ble det observert 3 stykker på èn gang :?

 

Jeg liker heller dårlig å gå i skogen på solskinnsdager med bikkjene nå - hver gang de stapper snuten nedi mosen så blir jeg litt stressa fordi jeg er redd det er orm. Eldstehunden min strøk nesten med at bitt i snuten og selv har fått smake bivirkningene etter å ha blitt bitt i håndleddet. Plager i ettertid er ikke å trakte etter for å si det slik.

Så jeg er helst forsiktig nå om dagene ja!

Link to comment
Share on other sites

Hold hunden mest mulig i ro og bær bikkja om nødvendig. Gå alltid til veterinæren selv om det ser OK ut - hunden kan bli syk flere dager etter bittet (nyresvikt bl.a).

 

Har du tablettene for hånd (vanlige prednisolontabletter som også vi mennesker spiser) så åpne kjeften på bikkja og legg tabletten(e) så langt bak på tunga som du klarer. Deretter lukker du munnen på hunden og holder den lukket mens du med den andre hånden masserer halsen slik at hunden svelger.

Link to comment
Share on other sites

Dere vet ikke hvor heldige dere er når det er snakk om giftige kryp :P

 

Jeg er ikke så plaget der jeg bor nå men på den gamle adressen min i Oklahoma hadde jeg brune rekluser og sorte enker inne i huset av og til. En gang lå det en Copperhead og solte seg utenfor garasjen min (prompte avlivet med pistol). Copperhead er ikke stort mer giftig enn en hoggorm, men de er veldig aggressive og biter løs med det de har av gift i stedet for å stikke av.

 

Der jeg bor nå har jeg stort sett bare observert Texas Brownsnakes og Garter Snakes som får være i fred. Man skal rigtignok ikke så veldig langt avsted før man kan dumpe borti ufyseligheter som klapperslanger av ymse typer, diverse andre pit vipers og verstingen: vannmokkasinslange.

Link to comment
Share on other sites

Hold hunden mest mulig i ro og bær bikkja om nødvendig. Gå alltid til veterinæren selv om det ser OK ut - hunden kan bli syk flere dager etter bittet (nyresvikt bl.a).

 

Har du tablettene for hånd (vanlige prednisolontabletter som også vi mennesker spiser) så åpne kjeften på bikkja og legg tabletten(e) så langt bak på tunga som du klarer. Deretter lukker du munnen på hunden og holder den lukket mens du med den andre hånden masserer halsen slik at hunden svelger.

 

Takker :)

Bare håpe jeg slipper å gjøre det,godt bikkja er såppas liten (drever tispe) så det går ann å "stappe" hu nedi sekken om nødvendig 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant denne lille rakkeren i hagen.(evt morroklumper: nei snakker ikke om hageslangen i bakgrunnen :wink: )

Trodde med første øyekast det var en hoggorm; men det var en sletsnok så den ble etter litt studering sluppet fri igjen. Artige skapninger :D

stian10smallvc3.jpg

 

 

 

EDIT: redusert bildestørrelsen. mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

snakker ikke om hageslangen i bakgrunnen

Da er det vel høytrykksspyleren du har i bukselomma da :wink:

Trodde altså først det var en hoggorm, (og da er 9mm med "snake shot" fint 8) )

Har små barn og da får eventuelle huggormer finne seg andre plasser å bo en plenen min.

Fra spøk til alvor, hvordan ser en så forskjell på slettsnok og hoggorm? Kunne sverget på at det der er en hoggorm. Har faktisk aldri sett en slettsnok, eller kanskje har jeg det??

 

K

 

Pupillen på en slettsnok er rund, hoggorm har "katte øyne"

Slettsnok har vistnok bl.a. hoggorm på menyen, så det er jo vinn vinn.

Link to comment
Share on other sites

En hoggorm kan vel variere litt på sikksakkmønsteret?Har sett hanner iallefall som ikke har no mønster,helt sorte.Ligner mye på en hu hoggorm den du har i hånda..Vet ikke hva det ligner på det du har i lomma,men har en mistanke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er langtrfa noen ekspert på reptiler, men har sett mange hoggormer helt uten sikk-sakk på ryggen, oftest mørke. det kan slettsnoker og buorm også være. Så fargen er ikke noe sikkert kjennetegn nei, synd at mange slår ihjel først og sjekker hva det er etterpå.

Særlig med tanke på at slettsnoken er rimelig sjelden.

 

Fin side: http://www.zoologi.no/herpetil/index.htm

 

Er klar over at hoggormen er fredet, men hoggormen er ikke skjelden, og finner jeg den i hagen dør den.

Foretrekker skyting, og bor slik til at det ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo for ordens skyld sakse litt fra viltloven, før folk går helt av hengslene:

§ 3. (fredningsprinsippet)

 

Alt vilt, herunder dets egg, reir og bo er fredet med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Ved vedtak om jaktbarhet og jakttider etter § 9 skal det særlig legges vekt på at arten produserer et høstingsverdig overskudd og at den har ressursbetydning. Det skal også legges vekt på jakt- og fangsttradisjon i vedkommende område og på den skade viltet gjør. Ingen skal holde vilt i fangenskap med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.

 

Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt. Dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom, er det tillatt å avlive smågnagere og krypdyr. Forbudet etter § 24 og § 25 gjelder ikke slik avliving.

§24 og §25, forbud mot feller og gift gjelder altså ikke her.

Foretrekker fortsatt om nødvendig skyting 8)

 

Beklager off topic :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ta forhåndsregler, ormebitt kan skape store problemer selv om en ikke er allergisk mot giften. Lærte dette den harde veien i fjor. Så midt råd er, joggesko er til bruk på vei, ikke i skog!

 

 

Hm, tør jeg spørre hva slags problemer :oops: Kan være greit å vite, hva som kan skje 8)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har gitt hunden sin slike piller øyeblikkelig etter ormebitt? Funker de bra, og uten bivirkninger? Lurer på å skaffe meg et par slike, bare sånn i tilfelle...

 

Har vel forresten sett fire levende hoggorm sålangt i år.

 

 

Jeg har en hund som er veldig allergisk til og med mot veps. Han hovna opp med en gang av vepsestikket, og var rimelig shabby. Ble stikki i ansikt/snute området. Stappa innpå 5 sånne piller(ja, han veier 45 kg), og innen vi kom oss til veterinær 30 min. seinere, så var han i litt bedre form. Om det hadde skjedd uansett, veit jeg jo selvfølgelig ikke, men dette er alt jeg har å sammenligne med. Gifta til en hoggorm er jo litt mer enn en veps. Men jeg setter min lit til disse pillene, og krysser fingra + en liten bønn til høyere makter hver gang jeg er i skuen.

 

Veterinær blir oppsøkt umiddelbart med min hund. Både etter veps og evt. hoggorm. Gambler ikke med kameraten min :D

 

Glemte å svare ang. bivirkninger. Dette er 5-6 år siden så jeg husker ikke nøyaktig, men jeg mener han vart litt slapp og tørst. Om det var av pillene + sprøyta hos dyrlegen, eller vepsen veit jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har vaert ute for det samme. Fullvoksen Rhodesian Ridgeback som ble stukket i snuten av en Mud Dauber (jordveps). Bikkja fikk pusteproblemer og ble kjoert direkte til Veterinaervakten 10 minutter fra huset vaart. Hunden fikk barnedose med antihistamin i pilleform og dyrlegen gav ham en injeksjon av det samme. Ca. 20 minutter etter injeksjonen var det bare snuten som var saar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...