Jump to content

Kjøp av ammunisjon med gyldig Utlånserklæring for våpen.


BullseyeSAS

Recommended Posts

Hei.

 

I påvente av at papirene på overdragelse av hagle og 22lr rifle skal subbe seg gjennom systemet og komme i orden har jeg fått skrevet en utlånserklæring på desse våpnene.

 

Kan jeg få kjøpt ammunisjon til desse våpnene med jegeravgiftskortet og utlånserklæringen med meg på butikken :?:

Link to comment
Share on other sites

DU BURDE få kjøpt ammo med bare utlånserklæring, men jeg har aldri fått det. Har prøvd flere ganger, men det har ikke gått hvis jeg ikke har hatt med meg våpenkortet i tillegg. Har prøvd flere butikker i Trondheim.

 

Derfor: Lån og ta med deg våpenkortet i tillegg til utlånserklæringen, så slipper du overraskelser!

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet mitt blir aldri sendt med våpenet som lånes ut. I tillegg bør utlånserklæringen fylles ut i to eks. 1 til låntager og 1 til eier slik at denne kan dokumentere hvor våpenet er ved hjemmekontroll.

Om ikke selger av ammunisjon kan forholde seg til en utlånserklæring så tar du med deg en utskrift av forskriften(§31 og §85) og legger på disken samtidig med at du har lensmannen/politiet på tråden.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-024.html#85

Link to comment
Share on other sites

På utlånserklæringen skal våpenkortnummeret til eier stå påskrevet, og dette er like gyldig som et våpenkort. Butikken skal skrive ned dette nummeret.

 

Har aldri vært noe problem for meg det. Egentlig skal det heller ikke være nødvendig å vise jegeravgiftskort. Er jo ikke sikkert man skal jakte med våpenet man har lånt heller.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson

Våpenkortet mitt blir aldri sendt med våpenet som lånes ut.
Før var jo alle skytevåpen samlet på ett våpenkort, men nå får du jo ett kort for hvert våpen. Jeg trodde dette var nettopp fordi kortet skulle følge med våpenet, også når det lånes bort. Er dette feil?
Link to comment
Share on other sites

HVis jeg låner bort et våpen så følger ikke våpenkortet med. kun lånelappen. denne er da i 2 eksemplarer..

 

Men hvordan er det med hjemmekontroll og våpen hos bøssemaker? noen som vet?

For det tar jo år og dag det..

og har/får jo ikke noe bekreftelse på at det er levert der..

Link to comment
Share on other sites

HVis jeg låner bort et våpen så følger ikke våpenkortet med. kun lånelappen. denne er da i 2 eksemplarer..

 

Men hvordan er det med hjemmekontroll og våpen hos bøssemaker? noen som vet?

For det tar jo år og dag det..

og har/får jo ikke noe bekreftelse på at det er levert der..

 

Vel, vi foretrekker å bli kalt børsemaker da, vi driver ikke så mye med bøsser, bortsett fra ved TV-aksjonen da. :lol:

 

Men for å være alvorlig: dersom din børsemaker ikke gir deg et papir på at du har levert et våpen hos ham, så gjør han ikke jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

 

Men for å være alvorlig: dersom din børsemaker ikke gir deg et papir på at du har levert et våpen hos ham, så gjør han ikke jobben sin.

 

 

Jeg har brukt 5 forskjellige børsemakere (alle godkjente) jeg har ALDRI mottatt noe papir på at jeg har innlevert noe våpen hos noen av dem..

 

Bøsse bærere er vi vel alle her inne :lol::lol:

 

 

Endret en skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1. En utlånsærklering, er gyldig som våpenkort. Når den er korrekt utfylt (d.v.s. våpenkortnr, våpennr, eiers navn og adresse, låners navn og adresse, bruks formål, lånetid i fra til format.

 

Punkt 2. utlånærklering (og org våpenkort for den del), kan kun brukes til handel av amunisjon. Når det suppleres med godkjent legimitasjon.

 

Punkt 3. Forhandlere som ikke kan regelverket, er fritt vilt for saklige oppstramminger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...