Jump to content

impovisere kruttvekt??


Mrnice

Recommended Posts

heisann.

 

har ei progressive lee presse. som jeg skal lade noen skudd til 30-06 men så har kruttvekta tatt kvelden. så sliter litt sånn.

men på krutt dispenseren så står det en tomme skala. kan jeg bruke den for å få målt kruttmengden? dette er bare trening, så spiller ikke så stor rolle om det er den beste pressisjonen. men er litt redd for og få for mye krutt i så en svak ladning hadde vert tingen. noen som har noen kloke løsninger. evt ved bruk av den skalaen på kruttdispenseren. eller at en full 9mm/22lr hylse full av krutt er ca ....grain

Link to comment
Share on other sites

Nja, det går faktisk an å improvisere i mangel av kruttvekt, oppskriften er som følger:

 

Press hylsene og sett i tennhette som vanlig, bruk gjerne magnumhetter.

Fyll opp med svartkrutt til rett under skulderen.

Dytt nedi litt tørkepapir så du får en lett komprimering av kruttet.

Drypp nedi litt organisk fett, OBS. viktig for å holde slagget etter svartkruttet mykt.

Sett kula forsiktig ned i hylsen på vanlig måte.

 

Husk at det ikke skal være luft mellom krutt og kule.

Husk å vaske gjennom løpet med varmt såpevann for hvert skudd, ellers risikerer du å "valse" slagg inn i riflingen.

Husk også en grundig vask og puss etter skyting, svartkrutt er nemlig ganske hissig mot stålet.

 

Eller glem det og vent til du får tak i en kruttvekt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjah, om jeg MÅTTE lade noe ammo uten vekt, så hadde jeg ikke tatt mye for å sage ei 6.5x55 hylse av nedenfor skuldra og bruke den til N15-øse, for 140grs kuler.

.223 hylser kan en bare fylle stappfulle av N550, samme med .308 for 168gr kuler og nedover, 6.5-284 stappfull av MRP2 eller 570 for 140grs, osv.. Ikke veldig presist, men ikke veldig farlig heller,

.357mag fyller man med N110 og er good to go, sånn ca.

 

DETTE ER IKKE LADEDATA!

 

K

Link to comment
Share on other sites

skalaen på kruttdispenseren er volummål. om du finner bruksanvisningen på kruttdispenseren så finner du ut av det. ladetabellene til bl a vihtavoury inneholder også volumfaktor på hver krutttype, noe som gjør at om man ganger volumet med volumfaktor på kruttet , skulle dette være tilnærmet riktig. har sjekket at det omtrentlig stemmer , men ville holdt meg ned mot laveste kruttvekt på ladetabellene for å være sikker.

 

teoretisk mulig å komme bra nært virkeligheten med slike midler, men anbefaler på det sterkeste å avvente ny kruttvekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er disse billigvektene på ebay?

Får meg liksom ikke helt til å stole på dem...

 

Kjøpte en i Polen.

Siden jeg jobber på Lab har jeg også for vane og sjekke / kalibrere vekter jeg bruker.

Vekten fra Polen viste forskjellig vekt på samme objekt.

Etter det holder jeg meg til RCBS sin manuelle vekt.

 

Dog jeg koser meg fortsatt med ladingen, og veier hver eneste ladning. :mrgreen:

Må ta vare på det så lenge jeg kan, skjønner jeg.

Link to comment
Share on other sites

At billig vektene ikke viser 100% nøyaktig tror jeg ikke spilller så stor rolle bare den viser det samme hver gang for samme objekt. Jeg har en slik billigvekt fra ebay og den har funka helt greit. Fulgte med et lite lodd som skal være 10 gram, og jeg kontroller sjekker med denne hver gang vekten blir skrudd på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...