Jump to content

Endring i kulebane med ny rifle!!


TRG-22sksk

Recommended Posts

Min "gamle" Rem700 VS nyinnkjøpt Sako TRG 22. Begge i 308, samme kula, samme lading, samme kikkertsikte. Begge innskutt på 100m.

Ved skyting på 200m med remington så knepper jeg 7 knepp opp på kikkerten(7cm). Til min store forbauselse så er det på Sakoen bare 4 knepp til 200m. Hva kommer dette egentlig av? Kan det være pga at Sakoen har annen rifling i løpet? Konstaterer jo at sakoen gir flatere kulebane enn remington700.

Link to comment
Share on other sites

Kun 2 faktorer kan utgjøre dette(forutsatt at forsøket er repeterbart, at forholdet alltid er 4 vs 7 knepp.):

 

- siktehøyde,( er lett å måle)

- utgangshastighet (er også lett å måle, men evt. forskjeller kan ha ulike årsaker; løpslengde, løpsdiameter, ruhet, riflestigning, kammerdimensjoner osv.)

 

Gjetning; Sakoen har siktet montert høyere, og har noe lengre løp. :D

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Jeg har ikke montert brems på den ennå.. Siktet er noen få mm høyere montert og sakon har lengre løp. (løpet på remington er kappa 10cm)

Dette er nok ting som påvirker kulebana, men.... Forsvarer dette de 3 cm?? Jeg tviler..

Jeg skal på bana i dag, så jeg skal måle utgangshastigheta..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er vesentlig forskjell i siktehøyde, vil jeg tro at resultatet ditt ikke er helt riktig. Dvs.: Hvor mange serier har du skutt på 100 m (dvs. var begge våpna virkelig innskutt på 100 m?). Og tilsvarende på 200 m. En cm avvik kan komme av små, tilfeldige variasjoner. Jeg foreslår at du gjentar innskytinga på 100 m, og så kontrollskyter på lengre avstander som 300 - 400 m. Da har du litt bedre statistisk grunnlag for å beregne kulebaner.

Link to comment
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men dette skyldes nok menneskelig feil.

Kulebanen er underlagt de fysiske lover, og med en 308 er ca 7 knepp (14 cm på 200 m) forskjell på 100 og 200 m et korrekt resultat.

Tre knepp, (6 cm på 200 m) er mer enn variable forhold med kikkerthøyde og utgangshastighet kan forårsake.

Link to comment
Share on other sites

Indskudt plet på 100meter, er følgende gældende(ca)

65 cm pibe og 5,5cm siktehøjde = udgangshastighed 816m/sek Drop på 200m 12,3cm (ca 6 klik med 1cm klik)

50cm pibe 4 cm sigtehøjde = udgangshastighed 770m/sek Drop 17,2cm (Ca 9 klik med 1cm klik Og ca 24 klik med 1/4" klik)

Så de 3 knepp forskel er ikke urealistisk i dit tilfælde.

 

Udgangshastighed kalkuleret under samme forudsætninger. Det er ikke usansynligt at din "Hardly Ableson" riffel har en markant mere tilfældig pibe, end din TRG, og derfor en tydelig lavere hastighed, end den kalkulerede

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Er ganske sikker på at når du for heim fra 100m så låg du ca 3cm for høgt det vil forklare hvorfor..

Bare ta en tur til på 100m og sjekk..

Skal ikke være fysisk mulig å få en så stor forskjell på utgangshastighet med samme amo.

Vel du kan miste noen m pr sekund pr 1000 skudd i slitasje men det vil fortsatt ikke utgjøre en slik forskjell.

7 knepp opp fra 100m med sikte som gir 1cm pr knepp på 100 meter er normalt.

Er det papp eller elektronikk du skyter på. Der kan være litt avik på de elektronikk skivene.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...