Jump to content

Ny kikkert, treffer "ingenting"


Rango

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte meg en ny kikkert, Bushnell 6-24, plukket av den gamle og satt inn den nye. Reiste lykkelig og glad til skytebanen og grovinstiller kikkerten ved å kikke igjennom løpet og kikkert. Må skru utrolig mye på kikkerten for å komme inn. Prøver noen skudd og klarer ikke å skru meg inn helt til senter! Pokker. Det gjaldt også høydeveis, men der kommer jeg kanskje inn.

En kjenning på banen sier at det er kjent at Rem 700 kassene kan ha gjenger som ikke står rett. Prøver å se nøye etter når jeg kommer hjem og det kan virke som kikkerten ligger litt til ene siden. Vanskelig å være helt sikker for det er jo små avvik som skal til her. Jeg husker ikke om jeg måtte skru mye på den gamle kikkerten.

Hva kan løsningen vær her? Hørte at det finnes montasjer som kan justeres sideveis? Gjenge på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags montasje har du? Og hva slags Bushnell er det?

 

std Leopold montasjer har sideveis justering på bakre ring.

 

Og normalt så skal det ikke være nødvendig å skru mye dersom man grovinnsikter gjennom løpet. Mulig kikkerten er syk...?

 

Måtte bytte fra weaver montasje til Leopold på første rifla mi, en Savage 110 hvor hullene var borret så skjevt at basene ble vridd ift hverandre. Såpass at siktet ble stående godt i spenn.

Link to comment
Share on other sites

Lanserer to mulige årsaker:

 

- Skruhullene på Rem 700 kassene er kjent for å være alt annet enn symetrisk. Sjekkes lett ved å sette to linjaler på flask (høykant), en på bakre og en på fremre base. Sikt over linjalene, hvis ikke disse er parallell, så er skruhullene til basene boret skjevt. Som regel er det den fremste som er skjev. Om dette er tilfelle vil sannsynligvis kikkertrøret stå i spenn, noe som kan stresse mekanikken, dermed vil kikkerten oppføre seg upålitelig. Har selv opplevd utslag i variasjoner på kneppingen. Løsningen er vel å gjenge på nytt.

 

- Du har vel ikke blitt lurt av en Kina-kopi av ekte vare............?

Link to comment
Share on other sites

Husk på at når du ser gjennom løpet på blinken, eller hva det kan være du retter inn mot, må du stille motsatt på kikkerten. Dvs. hvis trådkorset er over, må du stille opp, hvis trådkorset er til venstre må du stille til venstre.

 

Been there, done that...........

Link to comment
Share on other sites

Når eg skal skyte inn nye kikkertsikter pleier å ta meg en tur på min "private" skytebane i skauen/utmarken, sette opp en stor papirblink på ca 30 m, etter at eg grovinnstilt sikte gjennom synsfelte i løpet.

 

Når eg eg odt inn på blinken trekker reg meg ut på lengre avstand for videre korrigering.

 

Har funnet ut at det kan være vansklig å begynne inskytningen på 100 m.

For hvis du ikke terffe skiven i det heletatt, vet du ikke kor kulen traff.

 

Har ogs å brukt en fin fjellvegg (på god avstand ), satte et merke/kryss i denne som siktepunkt, og deretter skru meg inn på riktig punkt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti dette på en CZ527 i 223 der kjernelinjen i ringene ble rettet uten at det hjalp. Dette var en Bushnell 10x40.

Mange av Elitekikkertene er veldig ømtålelige for både spenn i røret og knipestyrken i ringene, for mye tiltrekningskraft og mekanikken slutter nesten helt å virke.

 

Ta av kikkerten og legg den på et bord e.l. og juster tårnene fra ende til annen mens du ser om retikkelet beveger seg over hele aksene.

Virker mekanikken så fester du kikkerten på børsa igjen og gjentar samme testen, men begynn med svak tiltrekningskraft på ringene og stram til mens du justerer tårnene.

Når retikkelet slutter å bevege seg utover i ytterpuktene har du strammet for mye.

 

Dårlige greier om man har en børse med litt rekyl.....

Link to comment
Share on other sites

Hei

Og takk for mange gode råd. Nå har Skaubjønn vært så snill å tilbudt seg å sende en montasje så da håper jeg jeg kommer litt nærmere. Ellers så for jeg prøve med en gammel ølboks som shims. ;-)

Kikerten er denne:

http://bushnell.com/products/scopes/rif ... 0/426243A/

Kjøpt her: (hos en som andre har anbefalt her inne, det ser ikke ut som en kinakopi)

http://www.libertyoptics.com/index1.html

Adj Range in@100yds/ m@100m 26 / .7

Click Value in@100 yds / mm@100m .125 / 3.5

Den kan altså bare justerers 70 cm. Det blir vel bare 35 cm til hver side det og det var knappe 10 cm for lite. Gammelkikkerten kunne nok justeres mye mer.

Hva slags montasje det er vet jeg ikke. Det var noe som fulgte med i en billigpakke.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg var nettopp plaget med samme problemet når han kjøpte nytt sikte til sin 14 år gamle 700. Der byttet selgeren montasjen i håp om at det var en produksjonsfeil på den første som var montert. Det ble bra nok til å få skutt inn rifla, men ikke optimalt. Da prøvde de samme kikkerten og montasjen på en helt ny og ubrukt 700, og samme problemet dukket opp. Men når de prøvde den på ei Tikka, satt den mitt i.

 

Er vel kanskje noe i at noen 700 burde gjenges opp igjen eller ha montasjer med sidejustering?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg akkurat vært borti. Feilen visste seg raskt å være veldig enkel. Bakerste base var av feil type. Den var ca 0,5 mm smalere enn den rette foran. 1-0,5 mm på kikkerten blir fort 2 meter til side på blinken på 100 m. Tok å klipte ut noen tynne strimler fra en ølboks å la imellom(2 stk) på den feile basen. Vips var jeg i tiern :D . Trodde først det var feil på gjenge hullene på toppen av låskassen, men da skulle det vel vært på de fleste riflene av dette fabrikatet da. Dette var bare imidlertidig, kjøpte rette baser, og da ble alt bra uten ølboks shims. Dette kan også skje hvis en ikke setter kikkerten rett i ringene, å at den blir litt i "tving" når en da skrur dem fast i basene.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Bakerste base var av feil type.

 

Etter min erfaring er ikke din bakerste base av feil type. På Rem kasser er ofte fremre låskassebro for høy(utenfor standard) – en må derfor normalt ta av fremre base 0,5-1mm. Shims bak kan også brukes, men gir en mindre stabil løsning. Winchester kasser er også svært ofte skjeve. Løpene sitter også normalt ikke rett i kassen.

 

Seriøse våpenbutikker retter montasjen som en garantisak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil takke skaubjønn for montasjen. :D hyggelig gjort.

Rifla plasserte skuddene omtrent 40 cm utenfor sentrum for lavt og til venstre. Sideveis brukte jeg montasjen til å justere meg inn til det var noen cm igjen. Høydeveis regnet jeg ut at det med ca 10 cm mellom basene så trengte jeg 4 tidelsmm bak. 4 lag med oppklippt ølboks ga 4,3 tideler. 4 lag ble litt mye både med tanke på skruefeste og stabilitet. Så jeg brukte 3 lag under bakerste og skrudde meg inn de resterende 8-10 cm.

Når gjenstår det å fininnskyte meg og det blir det spennede å se om ølboksene holder seg på plass over tid.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo til tider vært en del av kammerånden dette med å dele. Folk har gitt bort jakt, hagler, rifler og vi var mange som spleiset på Raudnakke sin kammerdrilling. Jeg synes bare det skulle mangle så lenge jeg hadde en montase liggende å støve ned! Nå har Rango bedt om kontonummer og har satt inn noen kronasjer i tillegg, helt uten at jeg hadde bedt om noe, så det ble ikke veldedighet dette. Men altså, jeg synes det er en god ide å dele på jakt, utstyr, kuler og sånt. Leve kammeret! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...