Jump to content

Dumping av ammo under krigen.


StrandsAmmo

Recommended Posts

hei!

Noen som vet om plasser der det ligger igjen ting og tang som patroner, tennere og granater fra krigens dager?

eller noen som har info om hva som ble Dumpet i vann og hav gjennom tidene?

Hva hadde tyskerne mye av som aldri ble brukt, som ble dumpet i sjøen?

vet selv om stort ammo lager fra krigens dager som er dumpet og som fortsatt er der, og som det stadig blir tatt opp gode minner og verdier fra.

 

Hva har du funnet fra krigen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat fant to kasser med håndgranater hos en fordrukket skraphandler når jeg var i begynnelsen av tenårene. Av en eller annen grunn kom onkel blå og hentet dem ganske raskt etter at vi hadde tatt med de hjem.

 

Fant en fin udetonert luftverns granat på friområdet utenfor der jeg bodde når jeg var liten, når jeg prøvde å rulle den hjem, rullet den over lillefingeren min så den ble blå, skumle greier.

 

Jeg har en rusten klump av en enkelskudds pistol som jeg fant inntil uthusveggen til farfar, på innsiden fant jeg en boks med XU armbind, radiokoder, hefter med silhuetter av forskjellig tyske krigsskip, fly etc, pluss noe radio greier som i følge det jeg har funnet ut egentlig er en radio enhet fra en Spitfire.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en del hylser, både stoooore og små, samt granat. Alt dette ble funnet i storura i Skjelfjord.

 

Gøy :) Lekte mye i bunkerne her da jeg var liten og bodde på Ramberg..

 

Vi fant aldri noe oppi der, men ligger selvfølgelig mye rart igjen der. Var jo et tildels aktivt område..

 

Hvor fant dere dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette er spennende!

artig å høre hva folk har funnet fra krigens dager.

 

Ja dette er skumle greier, men tar man forhåndsregler og vet hva man tar opp, så går det som regel bra :lol:

 

Noen som vet hva tyskerne brukte av ammo og granater?

 

kan nevne noe av det som er funnet av meg med min magnet på vannet.

 

303 british( vanlig helmantel og med blå tupp) Hva ble det brukt til?

7,92 ( vanlig helmantel, trope patroner, panser)

12.7x99( vanlig helmantel, panser og med sølvtupp)

20mm Hispano

20x138 Flak ( tyske patroner både med trekule og med grønn farget kule.

har også funnet kuler til 26-27mm

kuler til 40mm. usikker på om dette stammer fra krigen.

tyske lunte tennere, mine tennere og div.

div typer bk granater( 40mm og 81mm.)( tomme når vi fant de) så hvem kan ha fjernet sprengstoffet i disse? eller kansje det måtte tilsettes før bruk?? 40mm er merket: parachute og 81mm: TNT

 

Noen som vet hvilke kaliber som ble brukt under krigen i norge.?

Link to comment
Share on other sites

Dumpingen av amunisjon og utstyr har nok skjedd etter krigen; i den perioden norge var under styring av engelsk mannen Andrew Thorne. Han hadde 2 hovedoppgaver, demobilisering og hjemsending av de tyske styrkene og hindre at det tyske materiellet havnet på norske hender. Det ble jobbet på spreng med desarmering og dumping av amunisjon og destruksjon av utstyr sommeren og høsten 1945.

 

Og vær litt forsiktig, selv en skarve 20mm luftverngranat kan kveste eller drepe deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker,men det som måtte ligge igjen av utstyr etter krige ,som blir funnet i dag.Er det ikke å regne som statens eigendom og vi er pliktig å raportere dette til krigs historisk på akershus?????ikke heilt rett formulert av manko på fremmedord.

Men mye morro finnest det jo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om du vil fortsette din "kariære" som amo samler ville jeg ha latt det som ligger på havets bunn ligge der. Dette er alt for ustabilt og om du ikke har en kariære fra forsvaret som mine/sprengstoff ekspert så er det veldig lurt holde seg unna. Så vil du leve lykkelig med patronene dine som har hatt et liv på land, det er vel en grunn til at disse aldrig blir solgt på messer som selger militaria....Men liker du ekstrem sport så håper jeg du bor aleine, det kan få fatale konsekvenser i værste fall. Men hylser er grei skuring. Og en annen ting er vrak, de er som regel regnet som krigs graver og det er forbudt å dykke der uten serskilt tilatelse om jeg ikke tar helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti endel av det du beskriver under militærtjenesten, og hadde jeg vært deg, så hadde jeg ligget langt unna alt som ikke er geværammo. Jeg drev med demoleringstrening på både tysk og alliert ammo, og fikk opplæring i virkemåte på de fleste granattyper fra krigens dager. F.eks. er endel 20mm Hispanogranater ekstremt farlige etter opphold i vann, fordi en del av sikringen i tennrøret er laget av treverk. Denne trebiten må du regne med er forsvunnet i årenes løp, og da er granaten å regne som armert. Det er galskap å fingre med slike ting uten å vite hva man holder på med, og det tror jeg ikke du gjør.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

dette er rapportert flere ganger, men siden det ikke er fare for liv, så kunne det bare ligge der det ligger..

er ikke mye ammunisjon det er snakk om.

det er mye mer som er av større interesse som våpendeler, magasiner, reimer og saker tyskerne hadde med seg som krutt flasker, bakelitt bokser, bajonetter osv. som er av større verdi enn gamle patroner.

det er ett sted bare med patroner og ett sted bare med saker og ufarlige ting. ting som har med krutt og spreng å gjøre som kommer derfra ligger der enda, og det håper jeg det gjør helt til noen tar ansvar for å rydde det opp igjen av fagpersoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...