Jump to content

Kjøp av elghund?


nordbyjegern

Recommended Posts

Jeg går i tankene om å få meg en elghund,men her i østfold har det blitt veldig mye av gråbein så da er det kun aktuellt med en bandhund,har kikket veldig mye på NES som virker veldig fin men usikker om den passer till mitt bruk? jakter kun i jaktlag som till tider er ganske store,hadde tenkt å bruke den på blodspor også,har kamerater som har laika,veldig fin den men jeg kunne tenkt meg en mindre hund,NEG er ikke aktuellt for dem kryr det av her! tips å råd mottas med STORT takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale SVARTHUNDEN, den er en bandhund jeger. Og den er en suveren hund til ettersøk. Erfaringer fra Vestlandet er at SVARTHUNDEN er lett å få godkjent til ettersøk. Om en velger blod/fersksporvarianten eller bandhund prøven.

De fleste SVARTHUNDENR er små lette hunder som tar seg utmerket frem i alle typer terreng.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo jakte med laika løs selv om det er en del gråbein da? Flere som gjør det, og hittil i alle fall gått bra. Ønsker du deg en mindre hund enn "laika", kan du ta en kikk på russisk europeisk laika, som er vesentlig mindre enn de andre typene - omtrent som en svarthund.

 

Men om du insisterer på å ha den i band, er nok svarthund det beste valget om du skal innenfor spisshundrasene, om gråhund er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Mange bra råd og tips her! Takker! Jo som sagt så har jeg jakta mye med vest sibirsk laika og det er jo en allsidig hund till tusen! Men mitt tja kall det problem er att jeg jakter elg i norge og sverige,her i norge så kan jag bare bruke bandhund pga mange farlige riksveier rundt terrenget vårt flere hunder har mistet livet her pga det :( men i sverige så er vi 140 mann på jaktlaget og bruker 9 løshunder der og det funker fint så jeg tror jeg konsentrerer meg på en bandhund till bruk her i norge mye pga att vi bare har en hund her å da er vi ganske sårbare hvis den blir borte! men fortsett gjerne forslag og tips! skal se litt på laikarasen du sa.

Link to comment
Share on other sites

Støtter fullt og helt opp om svarthund som bandhund, den er jo bevisst avlet frem til det.

Ellers er det en grei hund, ihvertfall om man passer på å sosialisere dem, de spiser ikke hverken folk eller andre hunder uprovosert, og de er i et knipetak bærbare om man må forsere en elv.

Ellers kan det legges til at de ikke røyter like jævlig som gråhunden. :lol:

 

Erfaringsmessig har det vist seg at en bandhundtrenet svarthund "kan" slippes på elg og fungere som løshund, men faren r alltid at den begynner å lose på ekorn eller fugl isteden... :?

Link to comment
Share on other sites

.....Ønsker du deg en mindre hund enn "laika", kan du ta en kikk på russisk europeisk laika, som er vesentlig mindre enn de andre typene - omtrent som en svarthund.......

Ehmmmmm

I flg standard så skal Russisk Europeisk Laika være 52-58 cm på skuldra for hannhunder og 50-56 cm for tisper. M.a.o. en god del større enn gråhund. Svarthund skal være 46-49 for hannhunder og 43-46 for tisper.

Da er den vel ikke "omtrent som en svarthund"?

Link to comment
Share on other sites

De jeg har sett her på berget må være farlig nært minstemålet, enkelte trolig under, jeg har i alle fall få "svarthundfølelse" av størrelsen. Hva rasestandarden sier vet jeg ikke, da er øst (og til dels vest) de eneste jeg har finlest.

 

Øst-tispa mi er 59/60, og RELene jeg har sett henne sammen med har vært langt mindre i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Kva med ein Svensk Kvit Elghund? Ja eg veit dette er ein ganske ny rase som det er litt usikkerheit om kor bra den er, men % premiert på jaktprøve ligg vel ikkje så mykje dårlegare an enn dei etablerte rasene såvidt eg kan hugse. Trur tala eg såg var frå laushundprøvar.

På heimesida til raseklubben blir nettopp kombinasjonsbruken som du ønsker framheva. Og den går for å ha svært bra gemytt, så om du jaktar i store jaktlag med mange hundar så er jo det eit +, sjølv om det sikkert finns individuelle forskjellar også innafor denne rasen.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare underskrive det som er sagt i denne tråden, NES er ikke noe dumt valg - trivelig hund å ha hele året og bra jakthund (og når du er i Sverige kan du jo bare ha dne med deg på post - det gjør jeg og han merker dyra lenge før meg!). Flere i Østfold som har NES og driver med oppdrett så tar du en liten ringerunde får du sikkert råd i hopetall. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å rakke ned på NEG for all del! Det er en veldig bra elghund men jeg går nok for NES for som manko skrev så kan jeg jo faktisk ha den med på post! Utrolig bra det tenkte jeg faktisk ikke på! Har kontaktet en kennel nå så da får jeg sett rasen og dannet meg en mening om den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg angrer ihvertfall ikke på mitt valg av NES.

 

Den blir straks 9 mnd.

Den har vært veldig rolig hele tiden, og den er stille stort sett hele tiden. Kan boffe litt når den ikke er sikker på hva den ser i mørket når vi går tur.

 

Jeg venter på svar om hvilken dommer jeg få på blod å ferskspor prøven som jeg håper å få godkjent før elgjakta starter.

 

Vi gikk ett spor som en dommer la for oss å hvis det går like bra på prøven så er det ikke noe problem.

Jeg anbefaler NES på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ikke meningen å rakke ned på NEG for all del! Det er en veldig bra elghund men jeg går nok for NES for som manko skrev så kan jeg jo faktisk ha den med på post! Utrolig bra det tenkte jeg faktisk ikke på! Har kontaktet en kennel nå så da får jeg sett rasen og dannet meg en mening om den!

 

Det er ingen ting i veien for og ha med en NEG på post. Det er bare et spørsmål om opplæring. Ellers som den gråhund mann jeg er ser jeg helt klart at det kan være en fordel i de vestlandske lier med NES,. som er liten og lett. Men, gråhundene i dag er og lette og fine i forhold til for en 30-40 år siden. Så noen umulighet med grå i liene er det heller ikke :D Se bare på hunden til Hjortefot.com :D

Link to comment
Share on other sites

Pff, rivalisering og mer eller mindre usaklig kritikk av motpartens hunder har vel vært tradisjon siden tidenes morgen.

 

Jeg har hatt gråhund, etter mitt skjønn det minst vakre eksemplaret av rasen, men også den mest hjertegode og trofaste, i tillegg til at den var den beste bandhunden jeg har sett.

 

Hva sa de for 30 år siden, at gråhundene var noen mannevonde menneskespisende udyr som hang i kjettingen ved låveveggen og glefset etter alt og alle...

Der spilte antagelig kjettingen og null peiling påhundehold mesteparten av rollen.

 

For 15 år siden skulle vi kjøpe svarthund, og folk ristet på hodet, for de er jo så strie og vanskelige å ha med å gjøre.

Med 15 års erfaring og to svarthunder i huset kan jeg bare si en ting: SLUDDER!

 

Nå skal jeg snart hente en Karelsk Bjørnehund, og folk rister på hodet igjen..."Krakilsk Bjørnehund" er jo sånn en asosial og stri enmannshund.

Vi får se, jeg tar det heller som et hint om min egen utilstrekkelighet hvis ikke dyret utvikler seg i like positiv retning som svarthundene mine.

 

Og hva eieren av en Kareler sa om Laika tør jeg ikke gjengi her på forumet... :mrgreen:

 

Man får den hunden man ønsker og fortjener, det er bare å velge rett utgangspunkt og jobbe med hunden. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er vi altså inne i andre uka med karelervalp i huset...

Nå er de fleste valper generellt rolige når de ikke er aktive, mye av døgnet brukes til søvn. :)

Ellers gnager han på ALT om han ikke blir stoppet/distrahert/avsporet, så der har man en oppgave.

Tendensen til å gnage på eier er også en typisk valpesak som vi må jobbe med.

Bortsett fra et par dammer på gulvet (5-6 tilfeller for å være nøyaktig) så har det gått rimelig kjapt med å få ham husrein.

Valpen er sosial, kjælen, kontaktsøkende og virker ganske sikker og eventyrlysten til valp å være.

Innkalling går greit nå, vi får se hvordan det blir om noen måneder.

Jaktlysten er der, for øyeblikket er det musejakt som står i høysetet. :lol:

Samspillet med de andre hannhundene her går greit.

 

Om jeg skulle ha noe å utsette på valpen så langt måtte det være en litt varierende matlyst og større interesse for voksenmat enn for valpefor.

 

Alt i alt tror jeg dette kan bli en positiv opplevelse, så får fremtiden vise hvordan resultatene blir.

Har begynt å trappe ned på antall timer jeg sover sammen med bikkjene nå, slagbenken på kjøkkenet er ikke sååå behagelig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en slik, alle elghundene kan læres opp til å bli bandhund:

 

60795_430992781834_529276834_5551199_2373068_n.jpg

 

Jeg for min del vil jakte med løs hund og jeg har hatt mange NEG men har nå konvertert til Jämthund, og håpet er at den også skal fungere på min jakt.

Det som legger en demper på alt er gråbein

 

Min jakt med Jämthund er Elgjakt, og håper ligger der om at hun en dag skal stille Bjørn om jeg har flaks, skulle muligheten komme etter at hun er innjaget på elg så hadde det vært morro å prøvd henne på Villsvin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...