Jump to content

Hoftesekk, hvilken?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en hoftesekk som jeg kan ta med meg på jakt som og fylle opp med de absolutt nødvendigste sakene.

Niste, kaffe, ulltrøye, sokker og litt til. Tenker da en 10 liters sekk burde være greit.

 

Chevalier, Norrøna og Bergans har alle slike sekker i 10 litere. Har noen testes disse? Mest interessant kunne det vært å høre om Bergans sekken da den koster 350. Altså halvparten av prisen til Norrøna og 1/3 av prisen til Chevalier (sånn sirkus).

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta Härkilas rumpetaske med i vurderingen din før du kjøper. Har hatt denne i 5 år og er meget fornøyd. Passe kraftig og ikke klumpete. Den har vært uforandret i mange år og er fremdeles med i katalogen. Dog j@... dyr. Kan gjøres om til enkel sekk med skulderstropper, i tilfelle man plutselig trenger mere bærekapasitet. Selv fikk jeg akkurat dachsen oppi, når han måtte hvile på transportetapper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Norrøna sin kongsvoll, bruker den mye, men mest som fiskeveske og på andre turer, mindre på jakt.

Den blir med på korte jaktturer, som ettermiddagsturer, men på lange dagsturer blir det til at jeg bruker vanlig sekk.

Men synes sekken er genial til sitt bruk, og den er med på alle turer, selv om den blir liggende igjen på hytta eller i teltet av og til.

Bruker den og på små turer jeg og guttungen tar, har med feks litt sjokolade, mat, jetboil og fotoapparat i den.

Rypenett er det i den også, og da blir den nesten som en vanlig sekk når man bruker det.

 

Har kjøpt inn noen lokkefløyter og div, skal prøve meg på lokkejakt på rev etterhvert, og da ser jeg for meg at jeg får med meg det utstyret jeg trenger til det i den :P

Link to comment
Share on other sites

Eg har chevalier sin utgave og har brukt den mykje i to år. Konklusjonen min er at det er meget bra.

En ting eg setter stor pris på, er det intigrerte sitteunderlaget som kan rulles ut. Da kan også sjølve sekken nyttast som ryggstøtte. Minuset er at når du har lite i sekken, er den i overkant for mjuk. Når du strammer for å få sekken nærmest mulig ryggen din, blir det en liten "knekk" på midten som gjør at du ikkje alltid føler at den sitter like konfortabelt. Når sekken derimot er meir enn halvfull, merker du ikkje noke av det. Da stiver den seg opp av seg sølv.

 

Min far har Norrøna utgaven og den er betydelig stivare og samtidig litt høgare. Hadde eg valgt igjen i dag hadde eg fremdeles valgt chevalier fordi eg liker hoftebeltet og siteunderlaget veldig godt. Også plasseringa av smålommer er meget gjennomtenkt fra fabrikatet. Det eg ikkje har bruk for er rypenettet som finnes i øverste lomma.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hvor mange liter den rommer vet jeg ikke, men den er litt større en Norrøna sin (litt mer firkantet). Det følger med en sitteplate som har eget "rom" i ryggen på hoftebeltet. Kvaliteten er bra og jeg er som sagt fornøyd.

Mener jeg har sett den til samme pris på nettbutikken Amfibi, de selger mye fra Härkila.

Link to comment
Share on other sites

Hvor god plass er det oppi denne?

1 stk dachs a 12 kg i ekstrasekken + 1 stk Dovrefjell Jeger'n jakke, 4brødskiver,avstandsmåler (++) i selve rumpetaska + 2 x 1/2 liters flasker på sidene + det måtte ønske å henge på i stroppa bak (eks genser)

= en meget funksjonell taske til dagsturer!

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, visste ikke det fantes så mange varianter av slike sekker engang.

 

Jeg falt veldig for den til Härkila, så kommer til å kjøpe meg en slik en :mrgreen:

Prisen er jo ikke så hakkende gal heller, fra 649,- (+ frakt) er ikke så hakkende galt. 749,- hos jakt og friluft, men vet ikke om dette er butikkpris, så det spørs å se når jeg ringer dem i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg Baggen X2 hundeførerveske. Ikke verdens største, men om du skal bruke den innen båndtvangsperioden med hund, er den absolutt å anbefale, da den er et kjempegodt trekkbelte i samme slengen. Utfellbart sitteunderlag i bunn, og remmefester for ekstra utstyr (samme type som stridsvesten).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mi primært for trekkbeltets del. Ikke kommet så langt enda, men tenker å sete patronpung (typen for kolbe) på selve beltet, samt kan man henge enten en galge eller viltsekk i hempene, så den kan uten tvil bygges ut på mange måter. Også veldig kraftig og polstret selve beltet, slik at en kan henge en del vekt på det uten at det tynger for mye.

 

Selve veska rommer fint en vindjakke, et par sokker og matpakken, men da er det fort litt i minste laget plass til termosen. Skal jeg ha den med blir det fort en sekk over den på rykken uansett, så har ikke sett på det som et problem for min del ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da er Härkilas kombibag tatt seg den permanente turen innom huset :D

Jeg likte veldig godt at den på en så enkel måte kunne gjøres om til en litt større sekk og spesielt godt de litt brede skulderreimene. I tillegg er stoffet vanntett (?) forstod jeg på han jeg snakka med i butikken.

 

Nei, da må jeg bare få tatt meg en tur ut å få testa den snart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må si meg overrasket over hvor mye det er mulig å få pressa ned i sekken. Det vil si, hoftesekkdelen av kombibagen.

Har nå fått lagt ned i:

 

  • En varm genser

  • En t-skjorte

  • Ett sokkepar

  • En 1 liters termos

  • Regnjakke

  • Regnbukse

 

Og enda er det plass til mer som f.eks niste, en liten øks/samekniven, noe ammo, kart...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, tror du blir fornøyd. Med tanke på vanntetthet hadde jeg nok pakket innholdet i ekstra plastpose hvis du venter mye regn. Stoffet er nok ganske tett, men glidlåsen og sømmene er det så som så med. Hvis ikke termosen eller flaska er for tjukk får du kanskje plass til disse i nettinglommene/flaskeholderne på sidene. Hvis ikke kan du ha ting og tang som du raskt vil ha tak i der. Som sagt før; en kjekk sak dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...