Salmon Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Har brukt slipepasta for å slipe litt på låseklakkene på mausern. De tok i utgangspunktet skjevt, men ble bedre etter at jeg smurte på slipepasta og jobbet med det ei stund. Nå skulle jeg gjerne polert kammeret, men hvordan i huleste gjør dere det? Det er jo så trangt at jeg knapt får inn en finger med en fille... Jada, jeg har tynne fingre... Jeg har ikke verktøy, kunskap eller mulighet for å skru av løpet for å komme til den veien. Gode råd mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombone Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Det her havner i kategorien gjetning, men hva med å ofre ei tomhylse, sette denne på en pinne og rotere i kammeret med fineste sort poleringspasta? Tror vel ikke jeg hadde brukt drillen på full guffe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Jeg ville ikke ha rørt kammeret med en pinne og slipepasta. Uten at jeg er børsemaker så vil jeg tro at de små tolleransene i kammeret ikke har godt av slik "grus-mekk". Skal du gjøre noe med kammeret ditt så send det til en børsemaker som vet hva han driver med og som har utstyr til å gjøre det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arn i brakken Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Jeg er i utgangspunktet enig med Sniper-Arne, men er også lit nysgjerrig på hvorfor du vil polere kammeret, får du stygge merker i tomylsene, eller er sluttstykkegangen tung når du drar ut tomhylsene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nissen Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Dersom polere medfører at det blir "litt større" har det neppe noen kjempebetydning i seg selv, men det er da snakk om litt. Men, litt større vil bety at du kan få litt problemer med diene dine også siden hylsene etter skyting vil bli litt større. Et "for stort" kammer er absolutt ikke å anbefale, og kan heller ikke betraktes til å være presisjonsfremmende på noen måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar SS Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Min metode er å ta ei hylsa og bora og gjenga M6 der knallen er. Så trenger du ei stong som er gjenga i tuppen. Smør på slipepasta og gje full spid på drillen. Aukar diameteren med ein hundredel eller tri er det heilt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Jeg ville nok gjort som Reidar sier, med et par presiseringer: Bruk en skutt hylse fra eget våpen, og bruk et fiiiint poleringsmiddel, ikke slipepasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salmon Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Ehhh mente nok ikke å polere kammeret men låsekassen der låseklakkene på slutstykke låser. Det går litt tregt etter at jeg brukte slipepasta på slutstykkets låseklakker og brukte hevearmen opp/ned for å slipe de gjevnere. Jeg har alltid hatt tung hevearm og ett ønske om å få denne lettere har vært ett savn. Så om noen har en ide om hvordan jeg kan løse dette hadde det vært kjekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Hvis du har jobbet hevarmen opp ned kan du ha polert klakkene runde, enten på låskassen, bolten eller begge deler. Det hjelper ikke på hevarmsløftet. For å få lettere løft trenges svakere tennstempelfjær. Mulig et Speedlock sett hjelper litt. Og fett hjelper. Ta den med til børsis er mitt råd, man skal ikke polere klakker slik du har gjort her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salmon Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Jeg fulgte bare ett råd en annen plass her på forumet... Jeg tusjet klakkene for å ha en kontroll på hvor mye som ble slipt. Når det gjelder hevearmsløftet, kan en kappe litt av fjæra og enda ha tilstrekkelig anslag på patronen? Noen som har forsøkt dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skattebo Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 du hører ikke på noen av oss likevel,så gjør det du vil du selv om detgår til helvete Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Når det gjelder hevearmsløftet, kan en kappe litt av fjæra og enda ha tilstrekkelig anslag på patronen? Noen som har forsøkt dette? Du kan kappe fjæra (eller sette en mykere fjær), det vil vi lettere hevearmsløft. Det er derimot ikke noe som kommer gratis. Prisen du betaler er svakere anslag og kansje lengre lukketid. Hvor mye svakere anslag du kan ha uten at det medfører klikk er bare å prøve seg fram til. Det som er dumt er at når det begynner å klikke er fjæra for kort Å om det begynner klikke på en av 20 eller på enkelte typer ammo så er det og litt surt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salmon Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Enig med deg der Høggern, og ikke har jeg ny fjær liggende om det skulle gå til h***** Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang på skytterlagets gamle mausere så kanskje jeg skulle prøve noen av de fjærene som står dær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Forresten velger jeg kort lukketid framfor lett hevearmsløft hver gang om noen spør meg (lang lukketid gjør det vanligvis vanskeligere å skyte godt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Helt enig, Høggern. Tren heller opp lanken din så vil hevarmsløftet bli så fint og smooth atte Og til slutt et lite gyldent råd fra maskinavdelinga på snekkeriet: "If it ain't broken - DON'T FIX IT!" JJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Smører du på rette plassen med rette smøremiddelet? Husk at gjengene i boltmuffe og sluttstykke trenger god smøring. Samt oppspenningsflatene på sluttstykket/tennstempelmutter. Har brukt fett fra Prolong med godt resultat. En polering med våtslipepapir og polerskive kan jo være gunstig. 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arn i brakken Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Ikke kapp fjæra før du har prøvd å polere oppspenningsflatene. De kan ha tverrstriper eller være "ru". Begynn med 400-papir, fortsett med 600-papir og avslutt med autosol. Pass på at du ikke "runder" flatene! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salmon Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 Ikke kapp fjæra før du har prøvd å polere oppspenningsflatene. De kan ha tverrstriper eller være "ru". Begynn med 400-papir, fortsett med 600-papir og avslutt med autosol. Pass på at du ikke "runder" flatene! Eeee... hva er oppspenningsflatene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arn i brakken Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Eeee... hva er oppspenningsflatene? Det er litt vanskelig å forklare uten å ha noe å peke på men; det er ei skråflate på sluttstykket (bolten) som, når du løfter hevarma, "dytter" mot ei tilsvarende skråflate på boltmuffa, og dermed dytter denne bakover slik at denne hekter i avtrekkerhaken og holder seg oppspent når du skyver sluttstykket fremover og tar hevarma ned. Det er i de fleste tilfeller disse flatene som er ru og trege når hevarmsløftet føles tungt. Puss med fint smergelpapir som du legger mot en bakking, f.eks ei fil. Avslutt med Autosol eller tilsvarende. Smør, denne flata skal bestandig ha en oljefilm på seg. Kanskje noen kan forklare dette bedre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jagaren Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Hanen har en skråflate som ligger an mot skråflaten på sluttstykket. Friksjonen her må være så liten som mulig. Poleres og tilpasses med fineste slipepasta. Hæyre side på hanen som presses mor låskassa bær også være glatt. Det kan bli veldig bra, men det er mange timer med jobbing. Det er viktig at man slipper å bruke for mye kraft når man skal ta ladegrep. Man må også polere alle flater der sluttstykket har kontakt med låskassen, ellers "klyper" sluttstykket seg fast. Alle kontaktflater må selvfølgelig smøres med smøremiddel med rett viskositet i forhold til hvor stort trykk det er på de enkelte flatene. En enkel måte å løse problemet på er å kjøpe en Husqvarna 1900. Jagaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.