Jump to content

Aimpoint, 2MOA eller 4MOA?


Truls

Recommended Posts

Jeg går og lurer på rødpunktsikte til et hundeførervåpen, og snuser litt på Aimpoint. Ett av siktene heter Aimpoint Comp ML3, og det ser veldig bra ut. Men kanskje jeg er helt på jordet, og heller burde velge en av de andre modellene?

 

Uansett- siktene leveres i to utgaver - med 2MOA og 4MOA. Intensiteten kan justeres, men såvidt jeg har forstått, dreier det seg om størrelsen på rødpunktet. Hvilken bør jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi! Du rølper nemlig med kvaler jeg har slitt med i dagevis. Skal jeg putte på rødpunkt eller kikkert? Det er altså snakk om en hundeførerbørse som stort sett kommer til å bli brukt på relativt korte avstander og som må funke til raske skudd.

Er ikke rødpunkt kjappere å hanskes med, da?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rødpunkt kjappere å hanskes med, da?

 

Nei. ikke så lenge kikkerten står på 1x. Da blir det omtrent det samme. Man skyter med begge øynene åpne.

 

Selv om aimpoint reklamerer med "uendelig" sysnfelt, er de som å se igjennom et sugerør. Kikkertsikter har mye større synsfelt, og med begge øynene åpne får man det samme "uendelige" synsfeltet.

 

Med en Zeiss varipoint 1,1-4x24 sees bare røret som en svak skygge så selv med ett øye åpent, har man i praksis "uendelig" synsfelt. Man må ikke bruke så mye penger, en meopta vil også fungere.

 

Klarer man ikke skyte med begge øynene åpne, er aimpoint ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener atr jeg like gjerne kan putte på noe sånt som en Leupold 1,5-4, da? For det har jeg jo allerede, men det er uten rødt.

Nei, den bør starte på mindre forstørrelse, dvs 1x, og ha lysende prikk. Leupold har ingen som starter på 1x.

Den lysende prikken er veldig intuitiv og vil trekke blikket mot seg automatisk.

 

Men du vil sikkert greie deg i de aller fleste tilfeller med den leupolden du har.

 

Jeg anbefaler i tilegg å montere justerbar kolbekam, hvis du vil være best rustet til hurtige skudd.

Link to comment
Share on other sites

Spekulerte på det samme for en tid tilbake. Fikk prøveskutt både aimpoint og kikkertsikte m dagslys dot.

Valgte en Meopta Meostar R1 1-4X22 RD. Om jeg ikke husker feil er dotten ca 2 MOA på 4 ggr forstørrelse på denne. Ble vel mye "tunell og skygger" med aimpointen for en som er vant med kikkertsikte fra før av. Viktig med 1 gang laveste "forstørrelse" slik at hurtige skudd, korthold og fluktskudd kan skytes med begge øyne åpne.Zeiss m flere klarer vel å levere tilsvarende produkter.

Link to comment
Share on other sites

Ja og viss du tenker på jaktrifle ser en Aimpoint myyye styggere ut enn en av disse med 1-4x forstørrelse feks. Aimpoint passer best på slike "tactical" våpen mener da jeg. Spesielt stygt er det om man har Aimpoint på fine boltrifler med bra trestokk, da blir det litt feil blir det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Skrik ut om jeg tar feil, men en forskjell mellom en aimpoint og et kikkertsikte er vel at i aimpointen er det ikke så nøye hvordan du ser inn i siktet. Du ser rødpunktet uansett (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig) og kan derfor skyte raske skudd. I kikkertsiktet så bør man se noenlunde sentrert inn i siktet ellers så ser man vel ikke noe ?

 

Har skutt litt med aimpoint og jeg synes ikke det er som å se igjennom et sugerør. Flott til raske skudd på korte hold. Litt pek og skyt ! Men som nevnt, velger du kikkertsikte så har du mulighet til forstørrelse hvis det betyr noe for deg.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener atr jeg like gjerne kan putte på noe sånt som en Leupold 1,5-4, da? For det har jeg jo allerede, men det er uten rødt.

Nei, den bør starte på mindre forstørrelse, dvs 1x, og ha lysende prikk. Leupold har ingen som starter på 1x.

Den lysende prikken er veldig intuitiv og vil trekke blikket mot seg automatisk.

 

Men du vil sikkert greie deg i de aller fleste tilfeller med den leupolden du har.

 

Jeg anbefaler i tilegg å montere justerbar kolbekam, hvis du vil være best rustet til hurtige skudd.

 

Jeg har da en VX-II 1-4x20. Veldig fornøyd, sitter på en 338WM. Kjøpte aimpoint først, men klarte ikke holde fukos på målet, ble så opptatt av den raue dotten...

 

Skulle ikke forundre meg om jeg kjøpte en liten Leupold til 6,5èn også...

Link to comment
Share on other sites

Dette med tunnell effekten i ett aimpoint sikte er bare noe som man merker når man kikker gjennom den i butikken. En Aimpoint har den fordelen framfor en kikkert med 1x forstørrelse at man ser godt gjennom den selv om man ikke er på linje bak siktet. Om punktet sitter oppe til høyre eller nede til venstre i okularet , treffer kula der punktet er . Det er uten tvil mye raskere. Kinnet trenger ikke ligge ned på kolben engang.

Og når man hiver opp rifla (eller hagla) for å skyte , så ser man egentlig bare ett rødt punkt der framme , mens røret blir noe uklart , omtrent som hullet i ett "ghost ring" sikte. Jeg er ikke i tvil om at Aimpointen er raskest , og jeg har både Aimpoint og kikkert på drillingen min. Men det er klart at det er ulemper med Aimpoint også. Som det er med en kikkert. Det som avgjør saken blir vel hva man ønsker.......

Link to comment
Share on other sites

Leupold har ingen som starter på 1x.

 

Jeg har da en VX-II 1-4x20. Veldig fornøyd, sitter på en 338WM. Kjøpte aimpoint først, men klarte ikke holde fukos på målet, ble så opptatt av den raue dotten...

 

Skulle ikke forundre meg om jeg kjøpte en liten Leupold til 6,5èn også...

 

VX-II 1-4x20 starter på 1,6x

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-ii-riflescopes/vx-ii-1-4x20mm

Link to comment
Share on other sites

Dette med tunnell effekten i ett aimpoint sikte er bare noe som man merker når man kikker gjennom den i butikken........

Hva man merker er veldig subjektivt.

En Aimpoint har den fordelen framfor en kikkert med 1x forstørrelse at man ser godt gjennom den selv om man ikke er på linje bak siktet. Om punktet sitter oppe til høyre eller nede til venstre i okularet , treffer kula der punktet er . Det er uten tvil mye raskere. Kinnet trenger ikke ligge ned på kolben engang.

rit2.gif

Som du ser av illustrasjonen hentet fra aimpoint sine hjemmesider, kommer lysstrålene fra lyspunktet ut av siktet som paralelle stråler. For å se disse kan ikke øyets pupille være lenger ute fra optisk akse enn størrelsen til "okularet" (det er ikke egentlig et okular, men et vindu). Jeg har ikke målet på dette vinduet, men det er noe mindre enn røret som ofte er 30mm, så jeg gjetter på 25mm.

 

I et kikkersikte må øyets pupille være innenfor utgangspupillen. På en Zeiss Varipoint er denne 14,8mm. Dvs at man må ha øyet minst 5mm nærmere optisk akse med et kikkertsikte enn med en aimpoint. kanskje ikke så stor forskjell?

 

Jeg tror uansett om man velger det ene eller det andre, bør kolben passe, for å få til de raskeste skuddene.

Og når man hiver opp rifla (eller hagla) for å skyte , så ser man egentlig bare ett rødt punkt der framme , mens røret blir noe uklart , omtrent som hullet i ett "ghost ring" sikte.

En slik spøkelsesring får man med et godt kikkertsikte også, bare at den er mye større, og sinnsyk mye tynnere. På en Zeiss Varipoint er den så tynn at den knapt er synlig.

 

Jeg tror aimpoint og en varipoint er like raskt på de hurtige skuddene. bare det at kikkerten har fleksibilitet til å virke uten batteri, og man kan skru opp forstørrelsen. Det er mange av de som skyter praktisk rifle som bruker kikkertsikter.

Det som avgjør saken blir vel hva man ønsker.......

Selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange meninger. I det siste Jakt & Fiske oppdaget jeg et nytt sikte fra Leupold. Noen som vet om "tunnell-effekten" er mindre påtrengende i det, enn i Aimpoint?

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... m-reticle/

 

Dette er et keplerteleskop med rettesystem, og har derfor ikke tunnelleffekt sammenliknet med en aimpoint. Dette er fordi bildet av objektivet kommer bak okularet (utgangspupillen) og derfor begrenser ikke objektivet synsfeltet. Det er det bare okularet som gjør.

 

En av påstandene til leupold:

With a more generous field of view than competitive red dot sights, you’re on target faster.
Link to comment
Share on other sites

Regner med at konklusjonen er nådd, men denne her er så liten at den ikke skjemmer noen børser:

 

0ee8437780ee852d91.jpg

 

- Øivind

 

 

Jeg har en slik på min Blaser 30-06

 

Den er på 4 moa.

 

Grunnen til at jeg kjøpte denne er at jeg trengte noe til raske skudd på kort hold (opp til 50-60 meter), og jeg ville ha noe lite som ikke henger seg fast i busk og kratt. Fikk "smidd" den inn på en orginal blaser montasje, på den måten er det ingen åpning mellom siktemiddlet og børsa. Høyden ble perfekt, nesten som åpne sikter, og etter litt øvelse "retter" jeg like godt som med ei hagle.

 

Må si jeg er overasket over hvor god den er. Regnet egentlig med at den skulle være ubrukelig (lite egnet) utover 70 meter, men jeg hadde ikke noe problem med å skyte opp med denne (100 meter, elg), samling under 10 cm på 100 meter er slettes ikke værst for ett sikte jeg stort sett kommer til å bruke opp til 60 meter.

Blir nok perfekt til villsvinjakta i høst.

 

For meg ble dette ett godt valg (men hva en vil ha av siktemiddler er jo veldig individuelt).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange meninger. I det siste Jakt & Fiske oppdaget jeg et nytt sikte fra Leupold. Noen som vet om "tunnell-effekten" er mindre påtrengende i det, enn i Aimpoint?

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... m-reticle/

 

Dette er et keplerteleskop med rettesystem, og har derfor ikke tunnelleffekt sammenliknet med en aimpoint. Dette er fordi bildet av objektivet kommer bak okularet (utgangspupillen) og derfor begrenser ikke objektivet synsfeltet. Det er det bare okularet som gjør.

 

En av påstandene til leupold:

With a more generous field of view than competitive red dot sights, you’re on target faster.

 

Amatør: Nicket ditt virker i høyeste grad å være feilvalgt. I hvert fall når det gjelder optikk. Tror du Leupold-siktet er godt egnet på en hundeførerbørse, og presist nok til å skyte sikkert på 100-150 meter?

Link to comment
Share on other sites

Tror du Leupold-siktet er godt egnet på en hundeførerbørse, og presist nok til å skyte sikkert på 100-150 meter?

 

Om det er presist nok, kommer vel mer an på skytteren, og hva som skal skytes på. Er det elg, er det mange som er gode nok til å skyte på 100-150m med åpne sikter.

 

Siktet er sikkert egnet til en hundeførerbørse, hvis det er det man vil ha, men jeg hadde heller kjøpt et variablet sikte fra 1-4x(6x) til dette formålet. Gjerne montert i hurtigmontasje (sving eller hake) og med gode åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt, og fant Zeiss Variopoint 1,1-4x24T. Det koster nesten 17.000 kroner! Forslag til alternativer?

 

Dette er villedende pris.

 

F.eks her http://www.beverensport.no koster den 13289,-

 

Et mye billigere alternativ er Meopta Meostar R1 1-4x22. Veiledende pris hos http://www.vaabenhuset.no/ er 6550,- Hvor denne kjøpes billigst er det kanskje noen andre som vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...