Jump to content

valg førstegangs raser????


KirkBurner

Recommended Posts

drivi å sett litt rundt...

det er flere raser som en ikke bør starte med har jeg funnet ut...

 

tenker primært som jakthund her...

har null erfaring med hunder....

 

andre tips er jo at man skal se på hva man skal jakte...

tenker mere generelt her...

(ikke det at jeg skal skaffe meg en i morra, men heller litt på sikt)

Link to comment
Share on other sites

Drever. Da har du en hund som nesten har selvstarter, og du kan jakte hare, rev, rådyr og alt annet du kan bruke en drivende hund til. Snill, enkel og glimrende størrelse som ikke løper så sabla fort heller, om den prøver å stikke av.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg antok. Da er det fint å begynne med en drever og harejakt. Det er i hvert fall mitt tips. Men det aller smarteste er nok, som du selv sier, å ikke kjøpe hund " i morra", men først gå litt på jakt og finne ut av ting. Kjenner du noen med hund som du kan bli med på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter finsk spets, det er mye greier som kan skje da, men hvis du aldri har hatt hund, kan det tenkes at selv en spets kan bli litt å hanskes med. Dreveren, derimot, den er like enkel som et marsvin. Eller en beagle, men da MÅ du sørge for at den er av det rette slaget med jaktegenskaper.

 

Laika bør du slå fra deg hvis du ikke er særlig hundevant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med General Custer. Bli med på jakt først, og se hva som fenger deg mest, og vent heller med investering med hund til du er sikker på hva som passer best. Tross alt, når en velger hund, tar man til seg en jaktkamerat og familiemedlem for de neste 10-15 år, og da er det greit å ha klart for seg hva en ønsker av kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med å oppdra hunder er ganske begrenset, men her i huset har vi hat to raser i min tid. En dachs og en Kleiner Münsterländer.

 

Dachsen som nå er elleve år gammel må det sies at han var utrolig stri å dressere. Han har hele tiden vært utrolig egenrådig, og kommer tilbake fra skauen akkurat når det passer han selv best. Det sies at man aldri må slippe en dachs om man har dårlig tid, og det er en huskeregel jeg kan gå god for! Når det er sagt må det tas med at han har vært en utrolig fin familiehund og en herlig turkammerat.

 

Münsterländeren fikk jeg som fjortenåring og har gjort hele dressurjobben selv. Jeg har brukt mye tid for å få henne såpass lydig som hun er nå, men ikke mer enn man vil trenge for andre stående fuglehunder vil jeg tro. Hun blir fire år i september og fungerer utmerket i skogen, og ganske godt i fjellet. Kontakten oss imellom er veldig god, og på jakt fungerer hun aller best om det kun er jeg som jakter over henne. Allikevel er det ikke noe problem å være en jeger til. Hun har et fint gemytt og er veldig glad i mennesker. Hun tar stand på hare like gjerne som fugl, og apporterer både til lands og vanns.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Som det har vore nevnt her før så er det nok lurt å sjå seg litt rundt til å byrgje med.

Sjøl så får eg min fyrste hund i løpet av sommeren. Eg gjorde det på den måten at eg prata med folk som har hunder, jakt hunder og andre raser. Eg fekk helse på desse hundene og danna meg eit intrykk av rasen.

Sida eg jakter så vart det klart at det måtte bli ein jakthund. Eg har vore så heldig at eg i løpet av dei siste åra har fått jakte saman med mange hunder på forskjellig type vilt. Eg har og passa att hunder for å sjå korleis eg og hundene har trives med det. Vil absolutt anbefale å prøve å få passe eller låne ein hund litt. Både for å sjå korleis dette er, og får å få testa problemstillinger som alergi o.l. Og etter kvart har det vorte meir og meir klart for meg kva rase og til og med kjønn eg skal ha på hunden. Ellers er biblioteket kanskje ein fin stad å byrgje, det er skrive mange gode bøker om hunder.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

drivi å sett litt rundt...

det er flere raser som en ikke bør starte med har jeg funnet ut...

 

tenker primært som jakthund her...

har null erfaring med hunder....

 

andre tips er jo at man skal se på hva man skal jakte...

tenker mere generelt her...

(ikke det at jeg skal skaffe meg en i morra, men heller litt på sikt)

 

 

Er nok umulig å anbefale noe før du vet vilken jaktform som tiltaler DEG mest, du bør nok slenge deg med noen som jakter med hund og se hvordan det er:)

 

Når det er sagt så er det mye arbeid hvis du skal ha deg en bra jakthund og utrolig mye preging av hunden må gjøres i ung alder så hvis du ikke har anledning/kunnskap så kan kanskje en ferdig jakthund være en ide?

 

Det koster selvsagt mer enn en valp men du slipper de største feilene:)

 

Nå har jeg bare erfaring med stående fuglehund men en valp/unghund må i situasjoner med fugl ofte og mye, det er selvsagt endel arbeid som må legges ned av eier hvis resultatet skal bli bra.

 

Som sagt så har jeg bare erfaring med stående fuglehund som Strihåret Vorsteh, Pointer og Gordon Setter, har i dag en GS som er den perfekte familie hund i tillegg til at den er j*vlig bra på skogen og spesiellt på rugde :)

 

Den er okså ok på fjellet men litt liten i søket i forhold til en Pointer (snakker generellt her), den beste allrounderen er nok Strihåren som nok er min favorittrase og kan brukes til alt, en hardfør hund men også betydlig tyngre å dressere.

 

Veldig generellt dette her, kjøper du hund fra en seriøs oppdretter får du mye oppfølging å støtte underveis, likevel er nok sjansen for å trå feil mye mindre med en "ferdig" hund, evt overta fra en jeger so vet hva han gjør.

 

Er en del annonser med hunder som selges som har vist interesse for fugl osv men ikke har fått verken trening eller preging om valp/unghund, styr unna:)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Her er jeg enig med General Custer. Bli med på jakt først, og se hva som fenger deg mest, og vent heller med investering med hund til du er sikker på hva som passer best. Tross alt, når en velger hund, tar man til seg en jaktkamerat og familiemedlem for de neste 10-15 år, og da er det greit å ha klart for seg hva en ønsker av kvaliteter.

 

+1 :lol:

Link to comment
Share on other sites

du skal ikke tenke på å kjøpe jakthund før du vet om den skal brukes ell hva du har tenkt og jakte.da har du lett for å ende opp med en hund som ikke blir brukt til det den er skapt for,nemlig å jaktes med,og det er dyrplageri spør du meg,.har sett altfor ofte de som kjøper settere spesielt,fordi de er pene og skal få bli med på jakt senere engang.de ender opp med en hund som ikke de har peiling på hvordan den skal dresseres,de har ikke tid til den og blir ikke mosjonert ell jakta med.der står det stakkars dyret og uler og bjeffer så hele bygda hører det og den graver opp plen og hage fordi den får ikke utløp for energien sin.nei dette må tenkes gjennom,bli med på harejakt med støver ell rådyr med drivende hund ell på jakt med stående fuglehund,så får du sett hva som fenger deg ell kjøp noen jaktfilmer og se på hvordan de ulike rasene jobber.det er tross alt stor forskjell på en elghund og en pointer..

Link to comment
Share on other sites

Laika bør du slå fra deg hvis du ikke er særlig hundevant.

Laika er den enkleste og snilleste og en av de smarteste hvalpene jeg har hatt noensinne.

Greit nok . jeg er ikke helt ukjent med hunder men jeg ville nok ikke betenkt meg mye med å ta inn en Laika igjen og igjen og igjen.

Det går mye på foreldrene . Besøk hvalpen tre uker før den er leveringsklar. vurder tispa hvordan hun oppfører seg iforhold til deg. Reis å hent hvalpen og ta den med deg, ikke send på fly da siden jeg har veldig dårlig erfaring med å sette en liten hvalp inn i en kasse i et lasterom.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tenk først og fremst på at hunden mest sannsynlig kun skal være jakthund et par dager i året.

Resten av tiden skal den trives med deg og evnt familie.

Vi kjøpte Flatcoated retriever for 6 år siden (brukte først et år med vurdering / lesing om raser etc)

Kjempeflott hund å ha i familien. Bruker den aktivt på hjortejakt og ettersøk (hadde omlag 50 dager i skogen sist høst). Den kan også brukes på fuglejakt, då som apporterende hund.

Uansett ka du velger, tenk deg godt om og husk at du og hunden skal trives hele året - ikkje bare i jakta!

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hund ja....

Stoetter meg til det mange har sagt allerede ang hva du skal jakte paa. Jeg tenker videre igjen foelgende:

* Hvor aktiv er du? Hvis du trimmer og trener hver dag saa kan du ha en aktiv hund. Hvis ikke, skaff deg en mindre krevende hund som er tilpasset ditt aktivitetsnivaa. Har altfor ofte sett aktive hunderaser ende opp hos folk som knapt nok gidder aa lufte den. Trist liv for hunden.

* Har du partner, kjaereste, samboer osv osv Hva oensker vedkommende? Og hvor mye hjelp vil du faa til hundepass/stell. Ofte sett at mannen i huset skaffer hund, mens kvinnen i huset ender opp med alt foring, lufting, tur til veterinaer, pass og stell (motsatt hjemme hos oss riktig nok)

* Har du barn? Alder paa barna? Har ogsaa sett hunder bli plaget av barna i huset og blitt nervoes, men ogsaa sett hunder som aldri har hatt sosial trening med barn og blitt skikkelig nervoese overfor barn og faktisk aggressive. En balanse dette her og har selv satt klare grenser for barna mine og hunden :P Hunden har hatt sin faste hvileplass hvor han faar vaere i fred. Resultatet er at han er veldig barnekjaer og ikke redd barn. Mao, selv om du ikke har barn, viktig med sosial trening i forhold til barn.

* Hvordan bor du? By? Landet? Eget hus? Hage? Store omraader aa bevege seg paa? Dette maa vurderes i forhold til aktivitetsnivaa du kan gi hunden din. Og ikke minst stoerrelsen paa hunden. Og hvilken bil har du? Litt dumt aa kjoepe en stor hund og du maa skaffe deg en stor bil :lol: Kan du ha hundegaard? Eller maa du fysisk ut aa gaa for aa lufte hunden.

* Yrke? Har du en jobb hvor du reiser mye? Hvem passer da hunden? Store hunder er ikke like enkel bestandig lett aa plassere.... Jobber du lange dager? Dette vil paavirke mengde mosjon hunden vil faa.

* Familiehund? En-mannshund? Noen raser er typiske en-mannshunder, andre kan jobbe for flere og ikke bare en jeger.

* Oekoenomi, pris for valpen, forsikringer, veterinaerutgifter, kennelutgifter, for, bur, utstyr osv osv

* Stell, noen pelstyper er mer krevende enn andre. Og ikke glem roeyting! Hundehaar overalt!

 

Og selvfoelgelig saa kommer det an paa hva du skal jakte.

Aa skaffe seg en hund er mer krevende enn aa faa barn. Snakker av erfaring :wink: mor til tvillinger og har 2 hunder.... Vurder de forskjellige punktene og eliminer de hundene som enten blir for store, smaa, krevende, aktive osv osv Forhaapentligvis bor du ikke paa Frogner i en ett-roms leilighet i 6 etasje og vurderer en blodhund :mrgreen:

Uansett - lykke til med dine vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer finsk spets jeg, dette burde vel la seg gjøre?

Hadde først lyst på en border collie, men etter å ha blitt avskremt av folk som mener at denne komer til å bli mannevond om den ikke får gjete sauer har jeg gitt opp den rasen..

Link to comment
Share on other sites

Vurderer finsk spets jeg, dette burde vel la seg gjøre?

Hadde først lyst på en border collie, men etter å ha blitt avskremt av folk som mener at denne komer til å bli mannevond om den ikke får gjete sauer har jeg gitt opp den rasen..

Border Collie angrep et av mine barn helt uprovosert da hun loep ute og lekte med soesteren. Endte paa plastisk kirurgisk avdeling og noen operasjoner, i stedet for fjellturen som vi skulle paa :x

Link to comment
Share on other sites

...Hadde først lyst på en border collie, men etter å ha blitt avskremt av folk som mener at denne kommer til å bli mannevond om den ikke får gjete sauer har jeg gitt opp den rasen..

BC-er MÅ ikke gjete sauer for å trives. Men det er en brukshund med høy intensitet og intelligens og som blir "toillat" i skallen dersom den ikke får brukt seg mentalt.

Du trenger ikke gjete sauer - men BC-er trives ypperlig med LP, agility, spor, rundering osv. osv. Det er ikke en latmannshund for å si det forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Min soester har 4 BC og de er brukshunder og det er fascinerende aa se hvordan de jobber. Men det var en av hennes hunder som desverre angrep en av jentene mine helt uprovosert. Teorien er at hunden "gjetet" ungene, og da ei av jentene begynte aa loepe saa skulle han stoppe henne. Vanligvis har min soester hundene i hundegaard naar de ikke jobber/trener/trimmer. Men desverre slapp hun denne hunden ut av hundegaarden siden vi skulle dra paa tur til fjells. :roll:

Gikk heldigvis bra, selv om det saa helt grusomt ut. Hunden ble avlivet og fjellturen kansellert. Denne hunden var en meget god gjeterhund med mange foerste premier. Stor sorg baade hos min soester, hennes mann og i familien ellers. Min datter ble ikke redd hunder - heldigvis, siden vi har 2 hunder selv Siberian Husky og Gordon Setter.

Enig med Jaktlykke at BC er krevende og meget intelligente. Men noen av dem er ekstreme i den forstand at de "gjeter" alt de ser. Saa de ville gjete barn, biler, dyr, mennesker osv osv. Ikke en hund for "bedagelige" familer selv om den er vakker og intelligent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...