Jump to content

Klikk. Årsak og prosedyre for håndtering.


rasmusr

Recommended Posts

Er det noen som har opplevd klikk under skyting og som ønsker å dele erfaringer/kunnskap?

 

Hva er korrekt prosedyre for håndtering av slik ammunisjon, både under skyting og i etterkant?

Er slik ammunisjon å betrakte som farlig, der det er en mulighet for at skuddet kan gå av i etterkant?

 

 

Jeg opplevde selv klikk med fabrikkladet Norma Jaktmatch og lurer på om problemet ligger i patronen eller våpenet. Fyrte av noen titalls skudd, hvorav ett skudd gav klikk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan en skjelden gang oppleve ettertenning.

Det skjer vel som regel i gammel ammo som ikke har vært lagret særlig bra..

Krigsammo fra den gang da har gitt meg noen sånne opplevelser før jeg lærte meg å sortere ammo.

 

Ved klikk venter jeg lenger enn 30 sek. Våpen mot skivene.

Når patronen fjernes fra våpenet skjer det så raskt og effektivt som mulig.

 

skulle patronen forsage (forsinket tenning) mens du har sluttstykket åpent, men patronen delvis inne i kammeret vil du øke risikoen for skade på våpen og deg selv. Få patronen et par meter vekk, og ta den med deg når du forlater banen. den kan trygt demonteres når du kommer hjem.

noen er opptatt av å spenne våpenet opp igjen å forsøke ny avfyring, i salongrifler er det visst vanlig å dreie patronen også for å få anslag et annet sted på kraven.

Jeg liker ikke lik praksis. 22llr er utvendig smurt og legger igjen mye gruff i kammerområdet.

begynner en .22 å klikke er det på tide med en kammerpuss i det aller minste.

Link to comment
Share on other sites

Hva er korrekt prosedyre for håndtering av slik ammunisjon, både under skyting og i etterkant?

 

Slå, kjenn, spenn! 8):wink:

 

Skyter du med luguber ammo fra krigens dager så kan det tenkes du må håndtere ammoen litt mer forsiktig. Moderne ammunisjon har vel sjeldens ettertennere som går av etter noen få sekunder. Alle ettertenninger jeg har vært borti med rifleammo har gått av innen sekundet, og som regel innen noen få tideler.

 

Skyter man liggende bør man fjerne klikkete patroner fra umiddelbar nærhet av ansiktet. Ellers hadde jeg tatt det svært med ro. Tror ikke dette er noe å miste nattesøvnen over. Patronen destrueres i etterkant, på egnet måte.

Link to comment
Share on other sites

Med boltrifle og hjemmeladd ammo synes jeg følgende prosedyre passer best:

 

- Sikker retning

- Klask undersiden av magasinet hvis riflen har dette.

- Åpne mekanisme dra bolt til åpen posisjon

- Sjekk at patronen blir kastet ut

- Sjekk at patronen fremdeles har kule

- Sjekk at det er flere patroner i magasinet

- Lukk bolten

- Sikter tilbake på mål

- Skyt

Link to comment
Share on other sites

jeg har en rifle med en litt svak tenn fjør og når jeg da får klikk med nato ammo venter jeg et par sekunder før jeg hever og senker boltarmen igjen for så å prøve på nytt med samme skuddet, hvis det da ikke går av legger jeg det til sides og det destrueres i etterkant. når det gjelder konkurranse skyting er vell rett prosedyre å signalisere til stamplass sjef som skal sjekke at det er et skudd i kammeret og at bolten ikke er åpnet slik at du får skyte serien på nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Veldig gammel tråd, men temaet er vel like aktuelt😊 

 

Jeg har 7-8 kuler (lapua) som jeg har fått klikk på. Det var for svak spennfjær som var problemet og ikke ammunisjonen. Våpenet skal være i orden nå, men jeg har ikke skutt med det på ca 2 mnd og det var da jeg fikk klikkene. Kan jeg forsøke å skyte disse kulene på nytt nå eller bør jeg demontere dem og bruke hylsene til lading av ny ammunisjon? Kan vel ta ut kruttet, sette i ny hette og lade kulen inn på ny også? Det beste ville vært om jeg kan skyte dem som de er…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...