Jump to content

Grunner for grevlingjakt?


nickwalter

Recommended Posts

Grevlingen er en dyktig predator.

 

Kjenner en jordbærbonde som var plaget av en grevling som gravde veldig i åkeren hans som han skjøt. Den grevlingen hadde rådyrkalv i magen. :shock:

 

Grevlingen er vel også dyktig til å robbe reder på bakken for egg.

 

Reven og grevlingen jakter vel stort sett på det samme?

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er en dyktig predator.

 

Kjenner en jordbærbonde som var plaget av en grevling som gravde veldig i åkeren hans som han skjøt. Den grevlingen hadde rådyrkalv i magen. :shock:

 

Grevlingen er vel også dyktig til å robbe reder på bakken for egg.

 

Reven og grevlingen jakter vel stort sett på det samme?

Rådyrkalv i magen? hadde grevlingen svelgen den hel? Trodde ikke grevlingen kunne koble kjevene ut av ledd akurat som slangene gjør

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er et rovdyr/alteter som tar det den kommer over. Den er ikke harmløs for hverken rådyrkalver, hareunger, fugl eller egg. Den er ikke harmløs for småviltet selv om den har korte bein og er fin å se på.

For å si det rett ut, vi jakter/skyter grevling fordi det er godt for småviltet og grevlingjakt med hund er artig og spennende.

Rev skyter vi fordi av de samme grunnene, reven er også en mer effektiv jeger enn grevlingen pga fart. Den jakter også hele året og kan også ta voksne rådyr i høy snø. Dette har jeg sett selv.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt rart når folk stiller seg negative til å jakte vilt som grevling, kråke, rev o.l, når de ofte sjøl på død og liv skal på fjellet å jakte på allerede hardt pressede ryper. Småroviltet har store bestander, som flere steder er i vekst. Kan ofte ikke si det samme om ryper og skogsfugl...

 

Selvfølgelig blir det en og annen velsmakende kjøttbit når man jakter ryper og skogsfugl. Men kjøttutbyttet er ofte forsvinnende liten. Og de fleste rype og skogsfugljegere fremhever at de går på jakt for naturopplevelsen. Har jaktet både skogsfugl og grevling, og vil si at å grave seg ned til en skikkelig heftig grevlinglos er like givende som å traske hele dagen for å finne de få skogsfuglene som måtte være igjen i terrenget. Et fint grevlingskinn på veggen med klør og det hele er også et fint trofè. Og det blir iallefall ikke mindre matvilt i skogen av å få bort noe grevling...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mikkel!

 

En norsk næringslivstopp har ansatt en egen viltforvalter i sitt private terreng. Viltforvalterens oppgave er å skyte predatorer hele året. Feks. I et fjellterreng ble det skutt et tresifret antall ravn på kun ett år!

 

Resultatet: En går opp store rypekull hvert tiende minutt.

 

 

Ellers er det bare å smøre noen brødskiver med honning og jakte grevling:D

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg jakter jakter jeg på fordi jeg liker den jakten, enten det er villrein, mink eller ærfugl. Tror du er svært nær grensen til selvbedrag om du ser deg selv som en sammfunnets velgjører som utfører en edel og viktig dugnad for fremtidige generasjoners livsgrunnlag når du finner frem hagla...

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å være så moralsk og edel at jeg viser til det man lærte i mattetimene på barne/ungdomsskolen. Nemling ligninger!

Skal du trekke fra på ene siden av likhetstegnet, så må man også trekke fra på andre, ellers blir alt bare feil ;-)

 

At det er morro, både for meg som jeger og ikke minst veldig morro for hunden min, det skader heller ikke!!

Link to comment
Share on other sites

En smule konstruert diskusjon, kanskje?

Få, om noen, tror vel at dagens jegere er jegere fordi de kun har et brennende ønske om å regulere viltbestandene som et slags frivillig offer for nasjonenes beste. Og attpåtil svi av en god slump penger og bruke opp feriedagene på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...