Jump to content

behandling av felt vilt (rådyr)


ruggen

Recommended Posts

hei

 

Jeg har drevet med jakt i mange år, men da harejakt for det meste. Da jeg ikke har hund nå kommer jeg til å forsøke lykken på rådyrjakt, og det hele begynner jo med bukkejakta til tirsdag. Slik det ser ut nå kommer jeg til å oppholde meg i skogen fra tirsdag og frem til neste søndag. Dersom jeg skulle være så heldig å få min første felling så tenker jeg jo umiddelbart på etterbehandlingen ettersom jeg har planer om å være ute i skogen frem til søndagen. Hvordan blir det da med mørning? går det fint dersom jeg har nett rundt skrotten? Jeg mener å ha lest noe om at man eventuelt kan beholde skinn på under mørning, stemmer dette og hva burde jeg eventuelt gjøre? hva annet byr på utfordringer ved mørning ute i skogen? regn, fuktighet, sol, innsekter etc?

 

Jeg vet dette er mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe en fersking:)

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Du bør flå dyret på denne tiden av året. På vinteren kan du dærimot la skinnet være på for langsom avkjølning av skrotten.- Beskytt mot fluer/insekter,-la hænge luftigt i skyggen.- Beskytt mot regn med pressening eller liknende og husk regelen: 40 døgn/grader.-- Mvh bobby.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Må du henge innendørs i bod garasje ell. er det meget viktig med luftsirkulasjon og en viss luftutskifting. Ei bord eller golvvifte til noen hundrelapper gjør jobben med sirkulasjon utmerket.

Sett dør eller vindu åpen for å bytte ut lufta.

Jeg bruker alltid viltpose for å holde flue og evt fugler vekk fra slaktet og på denne årstida ville jeg absolutt ikke tatt sjangsen på å henge uten. Kjedelig med fluelarver!

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger på et spørsmål i denne tråden.

 

Hvis en skyter bukk relativt sent på kvelden og må skynde seg hjem etterpå. Er det da greit å ta ut vomma og så henge det med åpen buk i et fluenett til neste ettermiddag?

 

Finnes det noen gode løsninger på dette?

 

Vegrer litt for å ta med mer enn skrotten hjem. Temperaturen er på mellom 10 og 20 grader i døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvor viktig er det egentlig med mørning av rådyr? Hvis man skjærer det ned å smeller det ned i fryseren iløpet av noen timer, vil ikke kjøttet være helt greit da?

 

Er i stor manko på sted å henge dyret...

 

 

God sjangs for at det blir tyggis av det da. Legg heller kjøttet i kjøleskap i 10dager +/- før du fryser det ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger på et spørsmål i denne tråden.

 

Hvis en skyter bukk relativt sent på kvelden og må skynde seg hjem etterpå. Er det da greit å ta ut vomma og så henge det med åpen buk i et fluenett til neste ettermiddag?

 

Finnes det noen gode løsninger på dette?

 

Vegrer litt for å ta med mer enn skrotten hjem. Temperaturen er på mellom 10 og 20 grader i døgnet.

Som nevnt lenger opp, du bør flå på denne tida. Tar jo ikke mer enn 5 min. å dra skinnet av en råbukk. Den kan selvsagt henge i viltnett i skogen til neste dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier ofte å la bukken henge med frakken på til neste dag. Dette fordi jeg ikke gidder å flå kl 22 på kvelden. Det har aldri gitt meg problemer, dessuten tror jeg det er bra siden pelsen vil "forsegle" kjøttet slik at ikke fluer kommer til. På denne årstiden har jeg pleid å praktisere en dag med og en dag uten pels. I desember lar jeg gjerne dyre henge en uke med pelsen på. Selvfølgelig er det noen forutsetninger som skuddplassering osv....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...