Jump to content

Storviltprølven.


The Kid

Recommended Posts

Hei, skal sitte og stemple og godkjenne storvilt prøver snart.

i den forbindelse lurer jeg på hvem trenger bere og skyte 3 skudd på prøven??

 

Drilling 2hagle og 1 rifle = 3 skudd?

kombi: 1hagle og 1 rifle = 3 skudd?

enkeltskuds rifle = 5 skudd

bobbeltløpet rifle = 5 skudd?

boltrifle er 5 så den er grei, men diskusjonene kommer fort med de som har 1 av disse våpna over..

stemmer det antalet jeg har satt opp?

 

henvis gjerne med link til lovdata.. (kan være greit og ha med en utskrigt)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke enkeltskuddsrifler med brytemekanisme kun skyte 3 skudd slik som kombi og drilling? Det var da slik før.

 

 

Slik lovfortolkning fungerer, skal i prinsippet alle skyte 5 skudd.. I loven er det dog spesifisert unntak, og det er kun de våpentyper som nevnes som er unntatt..

Det er akkurat på samme måten som at alt vilt i utgangspunktet er fredet, men at det gjøres unntak for bestemte arter til bestemte tider... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke enkeltskuddsrifler med brytemekanisme kun skyte 3 skudd slik som kombi og drilling? Det var da slik før.

 

Grunnen til at kombi, drilling og dobbeltløpet rifle "slipper unna" med tre skudd er at disse har en lei tendens til at treffpunktet flytter seg etter hvert som løpene varmes opp (-ulikt). Dette skal ikke være noe problem med ei enkeltskudds rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet fint hvordan en dobbeltrifle ser ut, men en bobbeltrifle kunne det vært litt interessant og stiftet litt nærmere bekjentskap med :D .

(Det var rett og slett en liten uskyldig spøk ang en The Kids skrive feil)

 

Før man har det morsomt på andres bekostning vedrørende skrivefeil kan det kanskje være greit å se litt i speilet også. Hvis du ser i parantesene så kan man vel kunne komme med noen morsomheter der også.

Link to comment
Share on other sites

Traurig dag på banen. I alle år har jeg skutt prøven med åpne sikter - da jeg ble 43 måtte jeg gå over til å skyte sittende. Nå er det gått ti år siden den gang og i dag fikk jeg en bom på andre skudd - de andre satt som de skulle. Så jeg gikk over til å bruke kikkerten.

Man blir faktisk skrøpeligere med årene ...

Link to comment
Share on other sites

"Man blir faktisk skrøpeligere med årene ..."

 

Sjokk :?

 

Og har samme problem selv - og det er kommet så langt (ikke ser man i mørket heller- hverken når man skal gå etter ørreten/hjorten eller kjøre bil) - at jeg vurderer en Tyrkiatur for utskifting av linser.

 

Kan vel kalles EU-kontroll med nødvendig reparasjon :)

Link to comment
Share on other sites

Dette var fint å lese. Nå skjønner jeg hvorfor det ene av tre med kombien ikke var innafor sirkelen :shock::shock:

Nå må det legges til at neste forsøk ble jeg litt i overrasket på hvor god samliga ble.

Men jeg har også kjøpt kikkert, slik at jeg har et alternativ til skur og korn. Slitasjen på kroppen er blitt for stor til å ikke ta hensyn til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...