Jump to content

.223/5,56 x 45 nato - american eagle - forvirret.


JohnUlv

Recommended Posts

Siden jeg har ferie og ikke får lov til å snekre veranda etter klokken ni om kvelden, så har jeg brukt litt tid på å vri huet rundt dette med kaliberforskjeller når det gjelder militær og sivil ammo. Siden jeg hovedsaklig har stått for tenkingen helt alene, så har jeg klart å forvirre meg selv inn i et hjørne.

 

Saken er at jeg skyter mye med .223 remington. Jeg har også skutt en del med American Eagles fabrikkammo. Det funker relativt greit. Men: tennhettene er ringnitet, noe jeg forstår har å gjøre med at de er styrket for halvautomater. I tillegg er de merket med et kryss i en ring på hylsebunnen. Noen har fortalt meg at det er et tegn for militærammo. Hvis det er feil så slutt å les her.

 

Men hvis så er tilfelle, så har noen andre fortalt meg at nato/militær .223 (ja jeg vet det heter 5,56 x 45 for svingende) ikke kan brukes i sivile våpen pga marginale forskjeller i hylsedim + noget større forskjeller i trykket.

 

Såh: kan noen avforvirre meg litt?

 

John

Link to comment
Share on other sites

jeg jobber i forsvaret og har forhørt meg en god del om dette! så kan skrive litt om det jeg fikk vite da jeg tok dette opp på avdelingen jeg jobber.

 

 

Er .223 Remington det samme som 5.56x45? Svaret er ja og nei. Det er forskjeller mellom .223 Remington som skutt i sivile rifler og 5.56x45 i militær bruk. Hylsens dimensjoner er i hovedsak de samme, .223 Remington er bygget til SAAMI spesifikasjoner, vurdert til 50.000 CUP max trykk, og normalt har en kortere hals. Den 5.56x45 er bygget til NATO spesifikasjoner, vurdert til 60.000 CUP max trykk, og har en lengre hals, optimalisert for å skyte lange kuler. Når det er sagt, er de ulike .223 Remington match kammer har kort hals og Wylde kammeret har lengre hals. Militære 5.56x45 (messinghylse) har ofte, men ikke alltid tykkere intern konstruksjon, og litt mindre kapasitet enn kommersielle 0.223 Rem (messinghylse), som også er med på å øke trykket.

 

Bør du være bekymret for skyting 5.56x45 milspec ammo i en .223 Remington? Svaret er egentlig avhengig av kammeret ditt. 5,56x45 ammo er beregnet for kammer med lang hals. Hvis du skyter 5.56x45 ammo i "kort hals" SAAMI-spec kammer kan det bli problemer med høyt trykk. Den nye lang hals Wylde kammer tillater sikker bruk av militær ammunisjon. Wylde kamrene er ganske vanlig i Rock River våpen. Andre produsenter, som for eksempel Fulton Armory, tilbyr endret "match kammer" med utvidet hals som tillater sikker bruk av 5.56x45 ammo i .223 Remington rifler.

 

SAAMI anbefaler at et skytevåpen avfyres bare med hylsen som det er spesielt kamret til av produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har dundtret og skutt nato ammo i min 223 rem, uten problemer..... Var ikke klar over disse "forskjellene". Kommer nok til å skyte mer natoammo da det er fryktelig billig:-)

Du blr kanksje vøære litt forsiktig med miljø ammo. )mm ammoen har i allefall fått skylda får til dels grov løpsslitasje.

Link to comment
Share on other sites

Hylsens dimensjoner er i hovedsak de samme, .223 Remington er bygget til SAAMI spesifikasjoner, vurdert til 50.000 CUP max trykk, og normalt har en kortere hals. Den 5.56x45 er bygget til NATO spesifikasjoner, vurdert til 60.000 CUP max trykk, og har en lengre hals, optimalisert for å skyte lange kuler.

har 5,56x45 og 223 forskjellig halslengde?

Og har de forskjellig hylselengde?

 

 

Edit:

Fant denne:

http://www.ar15barrels.com/data/223vs556.pdf

Der står det jo der at halsen er 0,05 mm lengre på 223 rem. Og at hylselengda er 0,0762mm lengre på 5,56X45. Så kan man jo sammenligne tall ellers ;)

 

Edit2:

Å om man virkelig er inne i nerdehula si kan man jo sammenligne denne tabellen:

http://www.ar15barrels.com/data/223-556.pdf

 

 

Min konklusjon: de er ganske like egentlig, men ikke helt like. ;)

 

 

 

Edit 3 og 4: skriveleifer. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å komme tilbake til trådstarters opprinnelige spørsmål om Federal American Eagle .223-ammo

 

Faktum #1: Federal American Eagle er sivil ammo som selges på det sivile markedet

Faktum #2: Federal er et amerikansk firma, og som sådan underlagt amerrikansk ansvarslovverk

Faktum #3: 'kanerne er forbasket flinke til å saksøke i hytt og pine hvis de kan legge ansvaret for egne tabber på andre

 

Konklusjon: Tror noen i det hele tatt at Federal hadde sluppet på markedet ammunisjon som ikke er 100% innenfor SAAMI-spec for sivil .223Rem-ammo?

 

 

Forøvrig har jeg skutt en del hundre slike patroner i Tikkaen min, og de har fungert akkurat som annen sivil .223Rem-ammo.

 

Og til høggern: Hvis ikke Alzheimeren har slått inn for fullt, har dagens 5.56NATO nær samme hylselengde, men lengre COL enn fabrikkrulla .223Rem

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at Ruger mini 14 er eneste sivile rifle som er kamret til 5.56x45. Og dermed tåler både militær og sivil ammo.

Tja, "sannheten" er vel at fler våpen er kamret i 5.56nato, men merket 223rem. Går greit så lenge det er den veien.

Årsaken er vel som vanlig at us folka som vanlig er lite interessert i at utstyr brukt millitært ikke skal være tilgjengelig for sivile.

Og med fare for å bli saksøkt osv osv pga salg av slikt utstyr, så er mye utstyr merket med sivil spec selv om utstyret holder millitær spec.

(Så langt mil-spec'n overgår den sivile)

Link to comment
Share on other sites

AE-hylsene i .223 er jeg litt skeptisk til. Måtte kassere en lott med uvanlig trange hettelommer, (jævlig tung hette-isetting, fikk ikke brotsjen nedi heller...) Ok vekt, men veldig tykt gods i nedre del sammenlignet med Winchester og Norma.

AE-hylsene "mine" har spor etter (slurvete) fjernet niting, og har temmelig raggete hylsemunninger.

Har en mistanke om at Federal har "fått" dem fra en annen produsent (LC?) og bare stemplet sine initialer i bunn?

Link to comment
Share on other sites

 

Faktum #1: Federal American Eagle er sivil ammo som selges på det sivile markedet

Faktum #2: Federal er et amerikansk firma, og som sådan underlagt amerrikansk ansvarslovverk

Faktum #3: 'kanerne er forbasket flinke til å saksøke i hytt og pine hvis de kan legge ansvaret for egne tabber på andre

 

Konklusjon: Tror noen i det hele tatt at Federal hadde sluppet på markedet ammunisjon som ikke er 100% innenfor SAAMI-spec for sivil .223Rem-ammo?

 

Faktum #4: Federal (og andre am. fabrikanter) selger hundretusenvis av skudd ladd til NATO standard på det sivile markedet i USA.

Så ja,

Faktum #5: De slipper mye ammo som ikke er etter SAAMI standarden

 

 

Men American Eagle er vel ladd til SAAMI.

Vil heller tro at de bare har brukt hylser fra militær-produksjonen da det var det de hadde for hånden. De kommer med FC og LC bunnstempling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...