Jump to content

Hva slags rifle til småvilt?


iah

Recommended Posts

Hei og velkommen hit.

For det første, så tror jeg du kunne ha endret tittelen på tråden din. Det er litt vannskelig å skjønne hva den handler om uten å lese den. (Det hgjorde du mens jeg skrev gitt! bra jobba)

Videre vil jeg gjerne henvise deg til den funksjonen som heter "søk" som du finner oppe og til høyre i skjeremen. Der kan du lete etter mange tråder som omhandler det samme. Les deg litt opp og reformuler spørsmålet ditt. Slik det er nå er det nesten umulig å svare, spesielt siden jeg ikke aner hvor mye penger du har. Jeg kan komme med anbefalinger som strekker seg fra 3000 spenn til 100000+ liksom... :P når det gjelder kaliber så vil jeg vel til ditt bruk så langt si at det står mellom .223 eller 6,5 x 55 men det finnes mange, mange andre alternativer.

 

Videre som et tips, legg litt innsats i å skrive riktig. Da er det lettere å lese det du skriver og man får mer lyst til å svare.

Jeg sliter litt med dysleksi selv, og bruker derfor Google Chrome som nettleser når jeg kan. Der finnes det en rettskrivninghjelp som hjelper meg med å få ting riktig.

Link to comment
Share on other sites

Det er i det minste skrekkelig festlig at du skriver dysleksi feil når du påstår at du ikke har det ;)

Og om du leser det jeg skrev, så står det altså ikke noe om at du har det.

Videre er det greit om du holder deg til et av de tre godkjente skrivespråkene så lenge du skriver på forumet, ikke minst fordi det hjelper andre med å finne tråder med informasjon når man bruker søk funksjonen.

 

Budsjett spørsmålet er uansett relevant så lenge du snakker om kaliber og kikkertsikte. Umulig å svare godt uten å vite mer.

Link to comment
Share on other sites

Se gjerne etter litt brukt (Feks på kjøp og sleg siden her), du trenger neppe mer en 9 x forstørrelse. Bushnell 3200 og leuopold i vari serien kan være bra utgangspunkt.

Brukt kan også være en god ide når det gjelder rifle.

Skal du ha standard kalibre så er det de to alternativen jeg nevnte, men .223 kan bli litt krampeaktig på rådyr. Men 6,5 x 55 er litt krafitgere, men er greit på rypa med helmantel kule.

Link to comment
Share on other sites

Den holder til rådyr, men du har litt mer å gå på med 6,5 x 55. Men det er ikke stort problem med .223, og om du har billig ammo og får skutt litt mer så veier det fort opp 6,5'ns fordeler.

 

Stor bokstav og mellomrom etter punktum hadde vært fint 8)

Link to comment
Share on other sites

Hassel har i grunnen sagt det som skal sies om temaet. Men jeg kan legge til at jeg nå har 22-250 til den bruken du skisserer, men da må man nesten lade selv.

 

Jeg hadde 223r før, og kommer sikkert til å anskaffe det igjen om jeg føler behovet for en egen rifle i kaliberet (har system rifle i dag med 308w/6.5x55/22-250r). Så jeg er godt dekket, om enn med ett problem. Jeg har ikke blaser, så jeg må skyte inn rifla (sjekke innskytingen). Hvergang jeg bytter eller har av ett løp. Og ei dedikert småviltrifle, vill man gjene ha stående klar året rundt (null marginer på små mål). Da det uten tvil er den eller de som blir mest brukt. Har også 17hmr (kråke dødaren :twisted: ), og en 22lr til å vippe alt som dukker opp innenfor 60m av kvisten med ett lite klikk. :wink:

 

En annen sak, er at en småviltrifle skal overhode ikke være tung. Lett rifle, lett sikte og lett demper. Og man har en oppskrift som fungerer (jeg vet, for jeg prøvde meg med en T3SV i 223r med stål demper og 6-18x56 sikte med lang sunshade som småviltrifle. Det var dømt til å mislyktes, så nå vet du det).

 

Om jeg skulle komme med en anbefaling, uten særlig hensyn til budsjett. Ville en brukt Blaser R93 Offroad (m/kickstop), med løp i 223r og 6.5x55. Med demper på begge løp, og hvert sitt sikte i sadelmontasje, hvirkelig gjort susen. Både som dedikert småviltrifle og storviltrifle (begge deler samtidg om man vill, da der ikke er treffpunkt endring på den mekanismen). Snaskens. :lol:

 

Hvis ikke budsjettet tillater slike utskeielser, kjøp en brukt rifle i 223r eller 6.5x55 (demper er ett must). Nye våpen tapper deg bare for penger du kan bruke på andre ting (som t.d amo). :wink:

Prøv å få tak i rifler med 1/12 løpstwist eller lavere om du ender opp på 223r (T3 lite med 1/8 løpstvist, eller remington riflene med 1/9 er nok ikke så dumme). Men dette er ikke være eller ikke være, så lenge du ikke lader selv.

 

Sikte, helst i 3-9x40 land. ikke større enn Ø50 objektiv (grunnet tyngde du ikke vill ha på ei småviltrifle). Selv bruker jeg til vanlig ett 4-12x50 sikte, og har liggende ett 6-18x56 sikte, med det siste kan man bare glemme stående hurtige skudd etter t.d Gåsa (du finner den ikke før den er borte). Men det er fint når en skal skyte med skikkelig anlegg. Det hadde forøvrig vært bedre med 2.5 som minste forstørrelse, enn de 4 jeg har i dag.

 

P.s Do as I say, not as I do.

Link to comment
Share on other sites

Var mykje eg ikkje viste. Takk for det.! :P

Har også ein 22lr. Er de lov å skyte storfugel med den?

 

Nei.

 

 

Som rifle anbefaler jeg Titta T3 Laminat med justerbart kinnstykke i 223 Rem. Toppet med 2,5-10*50 Jahtijakt sikte (ingen diskusjoner her nå, folkens! :mrgreen: )

HAr samme rifla selv og det er noe jeg ALDRI kommer til å bytte ut.

Link to comment
Share on other sites

Toppet med 2,5-10*50 Jahtijakt sikte (ingen diskusjoner her nå, folkens! :mrgreen: ).
Hvorfor får vi ikke lov å diskutere dette? Har du seriøst tenkt å lure stakkaren? :wink:

 

 

:lol:

 

Nei, kikkertsikte skal han få lov å velge selv, bare han kjøper rifla jeg sier. :mrgreen:

Eller kanskje omvendt...?

 

Uansett jeg har bare gode erfaringer med JJ, og desto bedre erfaringer med Tikka T3.

For min del ble Light SS-versjonen helt feil til mitt bruk. Altfor framtung med demper.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle komme med en anbefaling, uten særlig hensyn til budsjett. Ville en brukt Blaser R93 Offroad (m/kickstop), med løp i 223r og 6.5x55. Med demper på begge løp, og hvert sitt sikte i sadelmontasje, hvirkelig gjort susen. Både som dedikert småviltrifle og storviltrifle (begge deler samtidg om man vill, da der ikke er treffpunkt endring på den mekanismen). Snaskens. :lol:

Langt på vei enig med Vingemutteren her, men som Blaser-eier vil jeg komme med noen småjusteringer :wink: Med Blaser er nok budsjettet i utgangspunktet strukket, men går du først dithen, så se på Professional fremfor Offroad. Stokken med gummigrep er langt bedre i bruk. Og på de nevnte kalibrene er Kick stop bortkastet både penger og vekt. Den veier ca. 600g, koster oppunder 2.000kr, og verken .223 eller 6,5x55 gir plagsom rekyl. Jeg har skrudd den ut av min .30-06 for å spare vekt, og den er ikke ubehagelig å skyte med. Riktignok har den Semiweight løp, men .30-06 sparker merkbart hardere enn 6,5x55.

Det finnes forresten også relativt lette kvalitetskikkerter med 50mm åpning. Se i så fall etter en brukt Swarovski PV 3-12x50, en slik bør du kunne finne mellom 6.000 og 8.000.

Link to comment
Share on other sites

OBS! Da var det Professional jeg mente (tenkte på den med gummiert grep).

 

Kick stop er en fantastisk liten sak, og de 600g er kjekt å ha, når en setter på demper (balanse i våpenet, har lett for å bli fryktelig fremtungt med demper). Dessuten er jeg skikkelig rekylpingle, og synes at en udempet 6.5x55 med kick stop, er omtrent som å skyte med demper. Og det er kjekt når en skal ligge på bana og trene/skyte jaktfelt o.l.

Min anbefaling, er basert på mine preferanser. Og de er at rekyl i langvåpen er vondt. :oops:

 

Men smaken er som baken. :wink:

 

 

T3 er ikke dumt valg, men styr klar av SV og Tactical (for tunge/fremtunge med de tykke løpa).

Link to comment
Share on other sites

Har jeg gått glipp av noe, eller har Blaser riflene plutselig falt veldig i pris. Dere anbefaler Blaser Pro til en som sier han vil bruke 10000 på rifle, så vidt meg bekjent finner en ikke Blaser i den prisklassen. :lol:

 

Se om du ikke finner en brukt Remington, Sako eller Tikka så legger du heller litt mer i god optikk.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

1: Jeg spesifiserte at Blaser anbefalingen gjald om man ikke var hemmet av budsjett (som en det jeg aller helst ville ha hatt selv anbefaling).

 

2: Anbefaling i følge trådstarters budsjett, var å kjøpe brukt rifle for penga.

 

3: Demper er og blir det beste hjelpemiddlet vi i dag har, mot hørselsskader (er hørselsskadet og har tinnitus selv p.g.a utsrakt skyting uten hørselsværn/demper).

 

4: Demper muligjør en del skyting, som ellers rammes av nabolovgivningens støyregulering. Samt reduserer jaktas evne til å skremme både folk og vilt p.g.a høye smell tidlig og sent.

 

5: De fleste skyter ihvertfall ikke dårligere med demper.

 

6: Men man må passe på å ikke ødelegge våpenets balanse, ved å sette på for tung og lang demper på lange løp.

 

7: Man er alltid raskere tilbake på målet ved bruk av demper, og blindes ikke like mye som uten ved skudd i skumring.

 

8: Demper egner seg ikke til bruk på skytebane (p.g.a varmeflimmer/mirage).

 

9: Men en demper kan skrues av våpenet.

 

10: Desverre er det ikke mange våpen, som blir mer lettbrukte med demper montert. :(

 

11: Demper er helt valgfritt å bruke. :wink:

 

Alt i alt er det en lang rekke med fordeler, som gjør at jeg anbefaler nesten alle og enhver å bruke demper på jaktvåpen.

Hva den enklete så velger å gjøre, er hans/hennes eget problem.

Link to comment
Share on other sites

Mmmm, CZ 527 American. Denne har jeg tittet på og tittet på og tittet på. Heldigvis har den vel 1/14 løpstwist i 223r, noe som har gjort at jeg har holdt meg unna enn så lenge (har en fiks ide om tyngre kuler i 223r, som sikkert bare er tull, spesielt nå som jeg har en S&L i 22-250 med 1/10 twist). :oops:

 

http://www.czub.cz/en/catalog/81-centerfire-rifles-cz/KL/CZ_527_AMERICAN.aspx

 

Djevelsk høye ringer den er vist med.

CZ_527_AMERICAN.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...