Jump to content

Tråden for Gordon Setter!


IvoRei

Recommended Posts

Det ligger en tråd rett under som omhandler en del av samme spørsmålet, trening i skog kan du trygt glemme til at hjemme dressuren sitter. Ingen grunn til å stresse, kos deg med valpen og la den få en normal utvikling men med klare grenser på hva som er rett og galt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg starter umiddelbart med å ta med valpen til skogs eller på fjellet. Dette for at hunden så tidlig som mulig skal føle seg trygg i skogen. Det er jo dette som er hundens rette element. Det som er viktig, er at du tenker på at en så liten hund ikke tåler lange økter. Enda er det nok med en halvtime. Sett deg ned og la valpen ta det i sitt eget tempo. Om nødvendig, bærer du valpen hjem igjen hvis den er trøtt og sliten.

Link to comment
Share on other sites

Har da selv sett både andre som har praktisert dette rådet som du gir, og som har endt opp med en voksen hund som krever mere og mere, sågar ikke lenge siden jeg leste om en med en Engelsk Setter som de hadde praktisert denne metoden på, det endte med en fortvilet familie som måtte øke trimturene betydelig hver dag for å stagge en urolig og mere krevende hund.

SÅ jeg mener ikke at bikja skal være inne, men alt med måte og ikke la den få rutiner å hva som skal skje og når. Har også gjort denne tabben ......

Link to comment
Share on other sites

Har da selv sett både andre som har praktisert dette rådet som du gir, og som har endt opp med en voksen hund som krever mere og mere, sågar ikke lenge siden jeg leste om en med en Engelsk Setter som de hadde praktisert denne metoden på, det endte med en fortvilet familie som måtte øke trimturene betydelig hver dag for å stagge en urolig og mere krevende hund.

SÅ jeg mener ikke at bikja skal være inne, men alt med måte og ikke la den få rutiner å hva som skal skje og når. Har også gjort denne tabben ......

 

Nå har jeg ikke erfaring med setter, men dette høres ut som en familie som ikke helt

visste hva de gikk til når de anskaffet en jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en ung gordonsetter! Han er 1,5 år nå. Bikkja var med på tur i skogen fra første stund. Kun korte koseturer til å begynne med, og gradvis økende lenge og fart på turene ettersom hunden vokste til. Trening på innkalling og sitt, har hele tiden blitt gjort på tur i skogen (i tillegg til mye grunndressur hjemme i hagen).

 

Resultatet i dag er en halvannet år gammel gordon setter som er en ivrig jeger, tar stand og stort sett også er rolig i oppflukt.

I hus: Null mas, ikke noe stress. Rolig avballansert hund som er deilig å ha i hus!

 

Ta ting rolig, hør på alt du få av tips. Plukk ut det du mener funker for deg, og finn din måte å gjøre det på!

Link to comment
Share on other sites

et tips til unghunden/valpen. om den blir "redd" en "skummel busk", ikke gå frem og rist i busken for å "vise" at den er ufarlig. bruk tid og belønn hunden når den selv tar initativ til å utforske. Dette gjelder egentlig mange situasjoner med unge fuglehunder, bruk tid for å la hunden selv få finne ut av ting->du skal ha kontakt med hunden, ikke være støttekontakt. På samme måte bør man unngå å trene unge hunder/valper sammen (samtidig) med eldre og erfarne hunder i skogen/på fjellet, en ung hund vil da i mange tilfeller ende opp med å kun følge etter den erfarne, og ikke lære seg å jobbe selvstendig. (slipp heller en og en hund) Det vil i tillegg være fare for at unghunden tar ut for mye krefter og jobber på seg mengder med melkesyre, den er langt ifra like god til å disponere krefter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var å trente dressur i dødens dal idag. Hun syns det er utrolig morsomt med snø! :D Noe jeg fikk bekreftet idag er at det skal investeres i potesokker og heldekken. Herregud som den pelsen klabber i snøen. Etter 15 minutters "idiotspringing" hev hun seg på ræva ned og skulle få opp disse ballene i pelsen og potene. Utrolig irriterende.

 

Ellers sitter lydigheten greit. Savner de større provokasjonene i fugl. Skal få en rypevinge sendt nedover i posten fra en kompis. Så får vi se hva som skjer :D

 

Hvordan går det ellers med GS eierne her inne?

Link to comment
Share on other sites

Det går bare godt her, min kar er i overkant av 4 månder og 17,2kg. Har lært ham og apportere noe som sitter som ei kule nå, så håper at jeg får tatt et apport bevis etter Jul en gang. :) Han henter på komando og avleverer perfekt med et sitt fremfor meg med stor iver. Ellers så tar han helt av på rypevinge og tørket rype så dette lover godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har det vært dødt her en stund.

 

Jeg fikk omsider "kjøpt" to ryper av en kammer-kompis som jeg har trent litt med i stua. Jeg har blitt frarådet dette og skjønner hvorfor. Hun vil bare ta vingen og bite i den, det blir ingen stand.

 

Jeg vil benytte anledningen til å rose Kennel Reisarypa´s oppdretter. Ola Dyrstad har gjort en fantastisk fin oppfølgingsjobb med meg og hunden jeg kjøpte derfra. Han svarer bestandig på spørsmål, sender mail/ringer gjevnt for å høre hvordan det går og viser svært stor interesse for hva jeg gjør med hunden. To tommler opp! :D:D

 

Neste helg SKAL jeg til Frøya på besøk til jackrussel, om så verden går under, Hitler våkner til live og starter 3. verdenskrig eller svigermor sender nedover sin hjemmelagde blodpudding :twisted:

 

I den forbindelse: noen som vet hvor jeg finner ruteoversikt til båt/buss til frøya?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har vært uten hund et par år nå, men begynner å merke savnet av å ha hund med på jakt. Har begynt å lekt med tanken på Gordon setter nr 3 og har begynt å se hva som finnes i markedet. Burde fått hund før jul så kan den vær litt med fra neste høst.

Er det noen her som vet om noen spennende Gordon setter kull som ventes fremover?

 

Følgende egenskaper blir spesielt vektlagt:

- God avl/premiering, ikke HD og noe form for innavsgrad.

- Middels store foreldre (vil ikke ha den små typen).

- Gode familiehund

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har vært uten hund et par år nå, men begynner å merke savnet av å ha hund med på jakt. Har begynt å lekt med tanken på Gordon setter nr 3 og har begynt å se hva som finnes i markedet. Burde fått hund før jul så kan den vær litt med fra neste høst.

Er det noen her som vet om noen spennende Gordon setter kull som ventes fremover?

 

Følgende egenskaper blir spesielt vektlagt:

- God avl/premiering, ikke HD og noe form for innavsgrad.

- Middels store foreldre (vil ikke ha den små typen).

- Gode familiehund

 

 

Du vet sikkert dette allerede og har kanskje til og med fått deg hund, men å sjekke på Norsk Gordonsetterklubs valpeliste kan være lurt. De har nå laget en ny utgave som oppgir både HD-index, om foreldrene er premierte etc etc..

 

http://gordonsetterklubben.no/

http://dogdb.bits.no/admin/?admin_username=demo&admin_password=demo&login=login&inittab=1

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Gordon Setter avlen i norge falt ganske i kvalitet de siste årene?

Har inntrykk av at her til lands står det adskillig bedre til med Engelsksetterne.

 

Altfor mange som skal ha Gordoner om kjælehund, med de konsekvenser det får.

 

 

Mye dette skjedde etter at bla Bjørn Dæhlie og Vergard Ulvang stilte med Gordon setter på en episode av Gutta på tur hvor de var på jakt. En periode etter dette ble hunden meget populær og lå bla som nr.3 på listen av mest populære hunderaser i Norge. Den ble også meget populær blant "sossen" og fikk derav det lite flatterende tilnavnet "Holmenkollhamsteren".

Dette er i ferd med å snu nå, da bla Norsk Gordonsetterklub har gjort en viktig jobb for å få frem JAKTHUNDEN gordonsetter kontra "kosehunden" som ikke eide jaktlyst og viltfinneregenskaper, men selvfølgelig vil du alltid finne useriøse oppdrettere som selger bikkjer for å tjene penger og ikke for å fremme rasen på best mulig måte...

 

Men som sagt heldigvis er det en god del seriøse også som ønsker å føre videre de viktige egenskapen rasen skal ha, så er du litt kristisk til hva du går etter så får du nesten garantert en hund med de riktige egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er altfor lite opplysninger til å si noe sikkert. En 11 måneder unghund kan også være veldig umoden, og av den grunn ikke i "jakt-modus".

En annen ting er hvor mye "vanlige" turer den har fått i skog, og om den har vært løs? Mulig det kan reduseres en periode, for å rendyrke jakt turen.

Finner den , og tar den selvstendig stand på annet fuglevilt som rype eller skogsfugl? Om det bare er rugda problemet gjelder for, så må den nok "kalibreres" til å forstå at du som eier også er interessert i rugde.

 

Uansett, jeg ville gitt den så mange opplevelser med rugde som mulig. Og vist med hele deg når dere evt. støkker rugde, at DETTE var moro! La den utrede sete med masse skryt, ros og opphisset stemme. Dette faller nok på plass etterhvert, hunden er ung ennå.

 

Om problemet vedvarer, kan du eventuelt la den jakte noen ganger sammen med en erfaren hund, gjerne lede den opp til stand om mulig. Hunden er ung, og mye kan falle på plass fram til neste år.

 

Jeg tror ikke du skal engste deg for mye. Jaktmodus kommer nok etterhvert. Trolig er den bare litt umoden, og har ikke skjønt at rugda er like interessant som tamfugl ennå. Ihvertfall er den ikke like tilgjengelig, den må jo finne den selv. Dette faller nok på plass. Bare gi den så mye erfaring og muligheter som mulig.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Sålenge den har fått diagnosen-sterk grad E - har den helt sikkert HD. Mange slike hunder kan fungere greit til de oppnår en viss alder, betinget at de får mye mosjon og holdes i god form. Selvfølgelig spiller også jaktlysta en stor rolle. Likevel vil hunder med sterk grad av HD som regel få store forkalkninger og problemer, gjerne i en alder av 4-6 år.

Link to comment
Share on other sites

Den er jo berre 11 måneder å har allerede fått forklakning i leddo... å den har litt problem ette den har sove litt etter me har vore på tur/jakt(stiv i foten å problem med trappa). Dyrlegen var veldig klar på at hunden kom til å få problem ganske tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du røntget bikkja så tidlig, er det pga av mistanke om at noe var galt?

Jeg har selv hatt en bikkje med HD, riktig nok med svak grad. Han fikk noen tabletter som het cosequin(eller noe lignende) som inneholdt glucosamin. Det hjalp betraktelig. Desverre fikk han ganske så store forkalkninger og plager i ung alder, så jeg valgte hunden bort. Der er alltid en trist og tøff avgjørelse, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en samtale med oppdretter og drøftet veien videre. Bikkja vil ikke få det bra med sterk grad HD, særlig ikke når den har fåttt forkalkninger og stivhet i ledda i så ung alder. Du bør ta en beslutning så raskt som overhodet mulig, før bikkja gror for mye fast i familien.

Jeg har selv en ES unghund, min 10 i rekken, som nettopp har fylt ett år. Han skal røntges ganske snart og jeg er som vanlig veldig spent på resultatet. Han går som en kule og jakter hårdt, men en kan likevel aldri være sikker.

Det kan være interessant om du følger opp i tåden og forteller om utviklinga eller veien videre.

Lykke til, uansett hva valget går ut på.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du røntget bikkja så tidlig, er det pga av mistanke om at noe var galt?

Jeg har selv hatt en bikkje med HD, riktig nok med svak grad. Han fikk noen tabletter som het cosequin(eller noe lignende) som inneholdt glucosamin. Det hjalp betraktelig. Desverre fikk han ganske så store forkalkninger og plager i ung alder, så jeg valgte hunden bort. Der er alltid en trist og tøff avgjørelse, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en samtale med oppdretter og drøftet veien videre. Bikkja vil ikke få det bra med sterk grad HD, særlig ikke når den har fåttt forkalkninger og stivhet i ledda i så ung alder. Du bør ta en beslutning så raskt som overhodet mulig, før bikkja gror for mye fast i familien.

Jeg har selv en ES unghund, min 10 i rekken, som nettopp har fylt ett år. Han skal røntges ganske snart og jeg er som vanlig veldig spent på resultatet. Han går som en kule og jakter hårdt, men en kan likevel aldri være sikker.

Det kan være interessant om du følger opp i tåden og forteller om utviklinga eller veien videre.

Lykke til, uansett hva valget går ut på.

Bør vel vente til hunden er 18 månder for å ta Hd rønken da er hunden ferdig utviklett,noen tar den når den er 12 men når den gjelder fuglehunder så er det vel 18 månder som gjelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hundene kan røntges når de er 12 mnd, men jeg er enig med deg i det at det lønner seg å vente litt. Likevel, er hunden fri ved 12 mnd, er den det senere også. Først når hunden er røntget fri, vet jeg at det er verdt å legge ned arbeide i hunden. Jeg gidder rett og slett ikke legge ned arbeide for så å starte på prøver med en hund som har HD.

Link to comment
Share on other sites

Hundene kan røntges når de er 12 mnd, men jeg er enig med deg i det at det lønner seg å vente litt. Likevel, er hunden fri ved 12 mnd, er den det senere også. Først når hunden er røntget fri, vet jeg at det er verdt å legge ned arbeide i hunden. Jeg gidder rett og slett ikke legge ned arbeide for så å starte på prøver med en hund som har HD.

Har hatt Gordon Settere og Irsk Setter med svak HD og det har godt bra.denne gangen ble det min første Engelsk Setter så får vi se om det er stor forskjel :smile: Både Irsk og Gordon har vært veldig lik med tanke på jakt iver ,aportering,raporteing,fart og styrke så får vi se om Engelsk Settern går større :)

Link to comment
Share on other sites

Hundene kan røntges når de er 12 mnd, men jeg er enig med deg i det at det lønner seg å vente litt. Likevel, er hunden fri ved 12 mnd, er den det senere også. Først når hunden er røntget fri, vet jeg at det er verdt å legge ned arbeide i hunden. Jeg gidder rett og slett ikke legge ned arbeide for så å starte på prøver med en hund som har HD.

Hva mener du? Ingen jaktrening/fugletrening før hunden er røntget en gang mellom 12 og 18 mnd gammel? Jeg antar den da får dressurtrening i hvert fall. Tror du ikke hunden går glipp av mye potensielt viktig preging i ung alder? Og ville det ikke vært "bedre" å satse på individer fra HD-frie linjer, alternativt raser med lite/mindre HD?

Link to comment
Share on other sites

Aner vel her at du leser litt mellom linjene, og finner ting som ikke står der.

For å ta det siste først. Vet du hva den norske engelsksetteren ligger på i prosent når det gjelder HD? I Norge avler man i svært liten grad på engelsksettere med HD. Selv om noen linjer har avkom med mere HD enn andre, er det ofte vanskelig å spore dette tilbake til en bestemt stamfar/stammor. Om du sitter inne med noe ukjent kunnskap om emnet, vil jeg og NESK sitt avlsråd gjerne høre fra deg. Særlig om du kan fortelle meg om parringer som sansynligvis vil gi HD over snittet for rasen, eller helst under. Da har du knekket en nøtt mange har prøvd å knekke før deg.

 

Jeg har heller aldri skrevet at jeg ikke dresserer og preger mine hunder. Tvert imot legger jeg ned ett veldig stort arbeide i dressur og trening av mine hunder. Om man satser på suksess innenfor prøver, og har mål om å få godkjente avlshunder, er det ett must. Derfor ønsker jeg ikke å legge ned arbeide i en hund med HD, og ønsker å få dette bekreftet eller avkreftet så raskt som mulig etter fylte 12 mnd.

Ved start i unghundklassen på våre fuglehundprøver, er man ute etter å se potensialet i hunden, og det forventes ikke å se en ferdig dressert hund. Først når hunder er fylt 2 år, kreves det at den er ferdig dressert. Skal den oppnå høyeste premie i AK må det fremlegges apportsertifikat. Vanligvis bruker jeg mellom 8 og 12 uker med 2 øvinger om dagen for å innøve apport på mine hunder. Det gjøres gjerne i en rolig periode når bikkja nærmer sek AK alder. For de tøffeste bikkjene kjøres apportinnlæringa tidligere for å bremse litt på hundens utvikling av jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Det et ikke mening å være vrang, og jeg leser ikke noe særlig mellom linjene. Du sier at du ikke satser noe på hunder før du etter røntgenundersøkelse veit at hunden er HD-fri. Jeg lurer bare på hva du gjør med hunden før det. Ingen trening før 12-18 mnd er ikke vanlig. Hva gjør du før det? Og er det så vanlig med HD blant ES at det i det hele tatt må være med i vurderingen? Jeg lurer bånn ærlig, før jeg utvider hundeparken min...

Link to comment
Share on other sites

Forresten, la meg presiere. Jeg har en KV på 9mnd. Vi har vært i fugl +100 ganger i løpet av høsten, og trent alt det som skal trenes før evt 1UK. Kanskje det likevel aldri blir 1UK, men det blir garantert fugl i sekken. Til slutt.

HD tenker jeg ikke på. Hunden har ikke HD. Det ville vært et genetisk mirakel. Mener du jeg skulle sittet på rumpa og ventet på røntgen?

Link to comment
Share on other sites

Det er i svært liten grad at det forekommer HD hos KV. Akkurat hva prosenten ligger på, er jeg usikkker på. Hos ES etter godkjente avlshunder ligger den på rundt 5-6 %. Noe mer for de som ikke er avlshunder. Enkelte år har man topper på godt over 10%.

 

Enten ønsker du å misforstå hva jeg skriver lengre opp, eller så leser du noe som ikke står der.

Bare for å presisere. Jo lengre hunden har kommet i sin utvikling og modning, jo mer må til av dressur og håndtering. Apporttrening er den innlæringen som jeg bruker lengst tid på over en bestemt periode, vanligvis mellom 8-12 uker. Den starter ofte ikke før bikkja har fylt 1 1/2 år eller så der. Kommer litt ann på hva som bor i hunden.

For å gjenta meg selv en gang til. Jeg oppforderer ingen til å sitte på rompa å vente til bikkja er HD røntget. Hvor har du det ifra? Derimot skriver jeg at jeg ønsker å få avdekket bikkjas HD status så raskt som mulig etter fylte 1 år, da jeg ikke ønsker å legge for mye arbeide i en hund som likevel skal vekk. Det er vel ingen hemmelighet at de fleste hannhunder "våkner" og begynner å bli gode i perioden fra 1 1/2 år og fremover. Ofte tar de ikke ordentlig stand heller, før denne alderen. Da starter også den vesentligste delen av dressur. Før dette har hunden gjerne en prøve og feileperiode som jeg overhodet ikke blander meg inn i eller korrigerer.

At du har hatt din hund over 100 ganger i fugl i løpet av høsten, er veldig mye. Jeg er mye ute med mine hunder, men 100 ganger på unghunden min er jeg ikke nærheten av.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg helt på linje. Å avklare status så tidlig som mulig slik man ikke trenger å legge mer jobb enn nødvendig. Mitt poeng er at mye kan og bør gjøres før 12 mnd også.

Vi har vært mye i fugl, det er ikke løgn, men et resultat av hvor vi bor og at jeg/vi har vært svært aktive siden 20 aug.

Link to comment
Share on other sites

Veldig leit når slikt skjer. Enhver skade eller tilstand som rammer en unghund det er blitt lagt ned mye arbeid i er en dårlig opplevelse. Kanskje særlig HD og andre arvelige defekter som man ikke kan påvirke utviklingen av.

Hva med å få en hund til? Mange fordeler med å ha to stk.

Jeg var ikke klar over at HD rammet opp i mot 5-6% av alle settere (engelsk?) godkjent for avl. Man får håpe klok avl fører til en reduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette med HD er ett veldig diskutert tema. Mange mener at arv kan ha så lite som 20 prosent av årsaken, resten tilegges miljø, mens den arvbare delen må være tilstede. Jeg mener å huske at HD snittet hos GS ligger på vel 15 prosent.

Når man i alle år har avlet på sunne og friske hunder, og plutselig får ett kull med svært mange hunder med HD, er det ett mysterium hvorfor det blir slik. Ett eksempel mange sikkert husker er kullet som pointer Tverrfjellets De Soto kom fra. Her hadde alle hunden i kullet, nærsom De Soto HD. Hva gikk galt? Pointer er jo en rase med lite HD. De Soto hadde vel nærmere 25x 1. vk på jaktprøver og er vel en av de beste pointerne som har levd. Robert Colbjørnsen som var både oppdretter av kullet og eier av De Sota valgte å ikke bruke ham i avl, sålenge statusen på de andre i kullet var som den var.

Det har blitt avlet på enkelte USA importerte Engelsksetter med HD, disse har ikke gitt mer HD i sitt avkom enn det som er gjennomsnitt for rasen. Jeg tror at HD er noe vi aldri blir kvitt. For oss hundeiere er HD noe dritt, for veterinærene og NKKer hele "HD baletten" en gullgruve.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har en GS på 6 måneder.

I tillegg har jeg en katt på 4 år. :?

 

Spørsmålet mitt er: Hvordan blir hund og katt venner? :-)

 

De greier fint å være i samme rom, men hunden bjeffer så jeg får vondt i hodet og katten knurrer og slenger med klørne.

 

Find om noen hadde erfaring med dette og kunne skrevet litt om fremgangsmåte for at de skal akseptere hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra med valpen min nå, han er akkurat passert 3 månder og har lært:

Gå fot

Gå i band

Kommer vær gang jeg roper på han, selv på lang avstand

Sitt i nesten alle situasjoner, når han løper etter katta, holder på med rypevinge og er helt vill så sitter han bestandig.

Gå på plass

Såvidt legg seg ned

 

Dette er min aller første valp, vet ikke om dette er å annse som kommet langt når jeg ikke har noe og sammenligne med.

Har prøvd noen få ganger med rypevinge men tar ikke noe form for stand (det er en hannhund), så jeg kutter ut den og prøver om en stund, hvis ikke venter jeg og prøver en gang til helt til han tar stand, da kan jeg vel begynne å trene på ro i oppflukt osv....

Ellers har jeg han med på turer i skogen 3-4 ganger i uken, 1-2 timers turer, de andre dagene har jeg han bare ute får å gjøre ifra seg og springe litt rundt på gårdsplassen som han vil selv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...