Jump to content

Tråden for Gordon Setter!


IvoRei

Recommended Posts

 

Jeg tror Akela kommer til å få et søk som passer meg meget bra, altså et ganske kort søk. Hun er aldri mer enn 150 meter fra meg, uavhengig av hvor vi er.

 

 

Tror du kan få deg en overraskelse vedr søk hvis hun allerede er 150 m fra deg. Kjør noen runder hvor valpen får finne deg (slik Landin viser). Bedrer på kontakten.

 

Her ser jeg at jeg har blingset. Det skal selvfølgelig stå avhengig av hvor vi er. Går vi i skogen er hun faktisk aldri mer enn 25 meter unna meg. Men får hun springe på asfalt, en slette eller flat utmark, kan hun peise på ganske langt ifra meg. Men aldri lenger enn at hun ser meg og vet akkurat hvor jeg er.

 

Hun begynte å bli litt dryg i begynnelsen, men da benyttet jeg meg av nettopp dette tipset, som Robin.B skrev i tråden om Akela. Det funket fjell :D Jeg skal forøvrig legge advarselen din bak øret og passe på at frøkna ikke blir for egenrådig eller stortsøkende :wink:

 

Takk for tips Henrik :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei ivorei

 

jeg syntes det går strålende med yess :)

hun apporterer måke fra vann og leverer et par meter opp på land :) (kravet tilvann-apport er 5m)

var å prøvde oss på fugl i går og sitt/ro i oppflukt satt som bare det, veldig stolte over det :) (tvilte litt 1gang)

hun begynte med å gå søket sitt litt vell langt ut men det var mye vitring der og hum var full-ladet så etter noen runder kom hun seg og gikk ikke så langt :)

vi skal på uofisiell jaktprøve med prøve dommere til helgen

så det blir spennende å se hva hun får til :)

hun stiller med meg som fører på lørdag

og med min samboer på søndag

og idag har hun fått løpetid så det blir nok noen intreserte hannhunder der etterhvert hvis vi fortsatt får lov til å stille da :?:

blir spennende å se :)

gleder oss :D

Link to comment
Share on other sites

Det gleder mitt hjerte å kikke i denne tråden som er startet. Har hatt 2 stk gordon settere og har tross av levd over halve livet ilag med denne typen hund. Er på utkikk etter ny hund, men har ikke bestemt noe enda. Livet er veldig lettvint uten hund, men det blir ikke samme jaktiveren/gleden. De forrige hundene var av den store gamle typen. Store robuste hunder med et rolig gemytt. Den siste var en tispe på ca 26 kg med en mankehøyde på 62-63 cm.. Hvis det blir ny gordon setter blir det noe lignende igjen.

Det sikreste er nok å ha en overlapp med hunder slik at en ikke er så sårbar hvis noe skulle skje med den ene. Planen min var dette, men fikk en korsbandskdet hund før jeg kom så langt så istedenfor å ha 2 hunder ble det ingen, foreløplig.

Skader skjer av og til også med hunder! Iallefall så er dette hunder som er like gode uansett om en går etter rype eller skogsfugl.

Hundene mine ble nok mer gira av skogsfugl (hvis mulig) enn ryper, men de fungerte utmerket uansett jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis jeg ønsker å kjøpe meg en GS til skogsfugl jakt, hva bør jeg se etter? Bør jeg kontakte GS klubben og forhøre meg om linjene der? Hva ligger prisen på en GS som har gode jaktlinjer? Kommer nok til å kjøpe en jakthund med tider og stunder, og synes GS passer (etter det jeg har lest) til mitt behov. Sikkert noen som følger denne tråden som kan gi noen gode råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

For det første, vil jeg si at du ikke skal tro på alt du leser og ser på slike forum, selv om dette ikke er det verste.

 

Og selv om GS er en grei rase, så vil jeg gjerne anbefale deg å se litt på noen andre også, da GS sliter litt med sykdommer etter feil avl gjennom de siste år (veit jeg tråkker noen på tærne her nå, men det er bare slik...).

 

Og selv om du kan lese det her at GS passer deg, er det i realitetene liten forskjell på de forskjellige rasene innen fuglehund-typen. Noen små forskjeller er det, men det er hovedsaklig individet og linjene som avgjør.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt, avlsrådet i NGK (Norsk Gordonsetter-Klubb) kan være ett bra sted å begynne utspørringen om din fremtidige hund. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke noen spesiell avlstype egentlig, da jeg ikke har noen innsikt i GS-linjer. Men jeg veit av oppslag og artikler at GS er en rase som sliter mye med blandt annet økende HD, kloløsning og andre "defekter".

 

Men lykke til med svarthund, håper du får en fin, frisk hund som støtter deg gjennom tykt og tynt i mange år! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja i morgen tidlig skal jeg hente min, gleden og spenningen er stor til hva jeg får. Skal bli godt å fylle fritiden med ny hund og trening... selv om sist nevnte blir en stund til. Vi har pusset opp kjellerstua så det spørs om ikke den blir delvis oppusset på nytt med små kløende tenner, tenker fruen skal bli glad da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke GS har flere tilfeller av sykdom enn andre fuglehunder. GS klubben har satt fokus på sykdom for å rette opp i dette.

Det er ikke like populært å fortelle at du har en syk Pointer, ES eller noen av di andre.

Ring avlsrådet å spør, der får du ærlige svar. Ingen som prøver å pynte på noen ting.

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongen i gang for min del,har sjekka ut noen private terreng her på kysten og det ser bra ut med tanke på klekking og overlevelse for orrfugl.

Store kull,men kyllingene er små, det får vi skylde på været vi har hatt i sommer, tror nok mange høner har lagt to ganger.

I helga drar jeg til fjells og sjekker ut rypebestanden, har hørt rykter om at det ser bra ut :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med sistnevnte, tror ikke GS sliter mer enn andre raser med sykdommer. Men NGK har satt igang ett prosjekt på kloløsning, og dette kommer jo fram i media. Sykdomsbildet tror jeg ikke er noe man skal bruke som begrunnelse for å avstå fra GS.

 

Spør avlsrådet om aktuelle parringer. Gi klar beskjed om at du ønsker en skogsfuglhund. Min personlige mening er at det er avlet en del for mye på høyfjell i de senere år, men det er ikke sikkert at avlsrådet er enig i det synspunktet.

 

Et annet sted du kan søke informasjon om GS og linjer, spesielt for skogsfugljakt, er kennel Tiurheimen. Se hjemmeside http://www.tiurheimen.com. Jeg skal ikke si noe til og fra her, men kenneleeier er utvilsomt godt innsatt i GS-linjer og GS-avl.

 

Uansett hva du gjør, så bruk tid på å spørre og grave. Min personlige mening er at det er viktigere å finne rett kull, enn å finne rett valp i kullet! Men dette gjelder jo egentlig alle raser.....

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så den artikkelen Taiko, ganske utrolig. Får håpe at de finner en surrogatmor så alle valpene klarer seg :)

 

Ellers så går det veldig fint her nede i Trondheim med Akela. Vi går turer hver dag i byen og i skogen. Jeg leter litt etter terreng hvor jeg kan slippe henne med god samvittighet, selv om hun har hatt etpar "slipp" i skogen allerede. Hun har så god kontakt at det ikke er noe problem, så lenge det ikke er fullt av andre mennesker på en sti i nærheten eller lignende.

 

Studiene er ikke altfor tidskrevende, er ikke på skolen mer enn 4-5 timer om dagen. Tirsdag er studiedag, så da er vi sammen hele dagen. Jeg tar hun med på byturer, besøk hos kompiser, når jeg henter posten osv...

 

Hvordan går det ellers her inne? Robin, hvordan ser hunden sin ut nå? Begynner dressuren å sitte litt?

Link to comment
Share on other sites

Ja der var du, har lurt på hvor du har vært :). Joda han er 11 uker nå og 9,5kg har lært ham å sitte fremfor ytterdøra uten å gå ut før han får et JA, dette gjør jeg begge veier. Matvrak delux er han og, men har fått ham i ro i oppflukt til matskåla nå :D. Snakket med oppdretter som fortalte at han nå ligger ca 1,5kg over de andre hannene i kullet, så vi får se hvor stor han blir til slutt, men en herlig kar og jobbe med, som er rolig i hus å skjønner forskjellen på ja og nei.

Han kan godt sove en hel arbeidsdag bare han får en liten luftetur midt på dagen så han får tisset litt så dette har gått over all forventning så langt, ellers så har han hatt flere stander på rypevinge uten at det betyr så mye annet at det er stand instinkt der inne en plass.

Ellers så blir jeg å prøve han på utstilling er nå planen, og viser det seg at det blir en god jeger så må han vel prøves på noen jaktprøver også tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre Robin! Akela er begynt med "trassalderen" sin, det merkes. Hun tøyer grensene mer og mer og jeg er sjeleglad for at dressuren ble godt innprintet i valpetiden(den tidligste vel og merke, hun er jo valp i 6 måneder til)

 

Hold oss oppdatert om nurket! Hva heter han forresten?

Link to comment
Share on other sites

Orrtuvas Aros, kommer fra noen av nordens beste linjer. Hadde han med ut på plenen i dag med 1 stk rypevinge, han tok stand som bare det og jeg ventet på at han skulle løyse seg selv ut men han gjorde det ikke før han fikk et JA. Så standinstinktet er der, så dette lover godt.

Ja tispa jeg hadde kom i trassalderen på fyllte 6månd, da var hun helt propell, haddde desverre ingen av bryter på henne så hun var utrolig krevende. Roet seg veldig etter første løpetid som hun fikk da hun var 9månd. Så i denne perioden starmmet jeg mere og mere inn, hadde en flott øvelse som slet henne fullstendig ut på ganske så kort tid ;).

Link to comment
Share on other sites

Akela fyllte 5 måneder på lørdag :D Bare en måned igjen til vi skal prøve henne på tamfugl:)

 

Er det forresten noen som vet om noen som driver med tamfugltrening i nærheten av Trondheim? Evt har noen å anbefale fra tidligere erfaringer? Det KLØØØØØR i hele kroppen når jeg sitter her i tjukkeste byen, mens alle jegerkompisene mine, samt kammerfolket jakter småvilt, rådyr, hjort og elg så det synger etter. Ufattelig frustrerende!

 

Jeg hadde håpet på en jakt-tur hjem i år, men gjett hva jeg fikk i reisestipend? 30kr måneden :mrgreen: Det blir 150kr i halvåret, da er jeg halvveis til Mosjøen :cry:

 

Og ja, jeg har jobb, jobber så å si hver eneste helg, men pengene på gå til mat, hund, bøker, materiell ogsåvidere...

 

Men, nok sutring. Skal forresten til dyrlegen snart, Akela har noe gugg i øynene, de har rent siden lørdag. Får håpe de fikser det ganske fort. OG at det ikke koster skjorta å fikse det :)

 

Hvordan går det ellers på jaktfronten GS-eiere? Gleder meg som en unge til å prøve håpet på fugl, denne ventetiden er utrolug frustrerende. Men jeg gjør mitt beste for å være tolmodig og bruke tiden til dressur. Den sitter rimelig godt. Akela har flere ganger tatt stand på duer og troster. Hun har til og med reist due etpar-tre ganger, etterfulgt av "SITT" og rett på rumpa :D

 

Vi er vel på vei, men som jeg leser mange andre plasser at man skal ikke tro hunden er ferdig hvis man får skutt noen fugl for den i 6-7-8mnd alder. Jakten er ikke våknet helt enda, søksmønsteret ikke ferdig utvilklet og hunden har aldri gjort dette før. Det er jo et samarbeid, og den eneste måten å utvikle det på, som jeg kommer på, er å bruke tid.

 

Siste spørsmål? Noen her inne med fuglehund som er medlem av en klubb i Tr.heim? Hadde vært gull verdt å få tips/erfaringer fra en som har gjort dette før. Gjerne så man kunne møttes med hundene å pratet sjit :D

Link to comment
Share on other sites

Skal forresten til dyrlegen snart, Akela har noe gugg i øynene, de har rent siden lørdag. Får håpe de fikser det ganske fort. OG at det ikke koster skjorta å fikse det :)

 

Nå skal jeg være litt forsiktig med å fraråde dyrlege, men når det renner fra øynene til unghunder er det som regel støv og skitt som samler seg i litt for løse øyelokk. Har hatt det samme på min, men da på vårsida med pollen og støv.

 

Regner med at du blir anbefale å skylle godt over flere dager med vanlig øyeskyllevann.

 

Uansett, god tur til dyrlegen, BØR ikke bli dyrt :)

Link to comment
Share on other sites

Da er dyrlege-besøket over og jeg sitter med en regning på 1900kr! Fytt i helsikke så dyrt! 1500 for at dyrlegen skulle se på hunden i 5 minutter, stikke en bomullsdott i øret hennes og gi meg en resept på øre og øye- dråper.

 

Får håpe dette hjelper, at det ikke blir noe kronisk på Akela, da blir jeg matt altså...

 

Ellers veier hun nå snart 13 kilo og var 5 måneder på lørdag. Frisk og fin og gir full gass:) Blir det noe rype på deg TomMarius?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg blir forbannet når jeg hører prisene på veterinærbesøk, er da ikke mulig å ta seg så inni h.... betalt for å se på ei bikkje i 5 min :twisted:

Jeg nekta en gang å betale 1000 kr for at veterinæren kjente på magen til bikkja mi og konstaterte fremmedlegeme, det tok henne 3 min og vi ble sendt til Mosjøen for operasjon, krangla med henne lenge og vel og ny pris 295,-.

Link to comment
Share on other sites

Da er dyrlege-besøket over og jeg sitter med en regning på 1900kr! Fytt i helsikke så dyrt! 1500 for at dyrlegen skulle se på hunden i 5 minutter, stikke en bomullsdott i øret hennes og gi meg en resept på øre og øye- dråper.

 

Får håpe dette hjelper, at det ikke blir noe kronisk på Akela, da blir jeg matt altså...

 

Ellers veier hun nå snart 13 kilo og var 5 måneder på lørdag. Frisk og fin og gir full gass:) Blir det noe rype på deg TomMarius?

 

Hadde du hatt samme forsikring som jeg har, hadde dette kostet deg 1000,- + 190,- altså 1190,- kr. Og da hadde du kun betalt 10% av dyrlegeregninga de neste 99 dagene. Så med så inni gampr**a dyr veterinær, burde du forsikre bikkja di. :)

 

Og kronisk skal du nok ta det med ro, det skal en del til. Men at du nok må igjennom det mer eller mindre hver vår skal du ikke si bort ifra. :)

 

Og rype... Nei.. :P

Link to comment
Share on other sites

Da er dyrlege-besøket over og jeg sitter med en regning på 1900kr! Fytt i helsikke så dyrt! 1500 for at dyrlegen skulle se på hunden i 5 minutter, stikke en bomullsdott i øret hennes og gi meg en resept på øre og øye- dråper.

 

Får håpe dette hjelper, at det ikke blir noe kronisk på Akela, da blir jeg matt altså...

 

Ellers veier hun nå snart 13 kilo og var 5 måneder på lørdag. Frisk og fin og gir full gass:) Blir det noe rype på deg TomMarius?

 

Ja det lønner seg å ha forsikring, det erfarte jeg da jeg hadde tispa som jeg måtte avlive. Så jeg har fullforsikret Aros i Agria noe jeg ser som en nødvendighet med skyhøye vet priser. Ellers så var han 12kg nå da han var 3 Månder og ca 44-45 på høyde. Har trent en del innkalling med fløyte på han, og all innkalling sitter 95% under sterk provokasjon med andre hunder, katter og folk. Skal begynne å trene hurtighet på sitt, der er han ikke så rask men heller noe bedagelig. Han har ikke skjønt at han er Gordon Setter denne karen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at jeg HAR forsikret nurket mitt. Betaler bare egenandel på 1000kr, egentlig ganske greit :D

 

Vi skal prøve litt tamfugltrening neste måned, da er vel jakten våknet litt i henne regner jeg med :D

 

Vurderer også å fange noen byduer å prøve henne på disse. Er jo det eneste alternativet jeg har foreløpig. Skal vurdere å kjøpe todagerskort i klæbu, ligge i telt og bare gå laange turer og håpe å finne noe fugl:) Hun er så rolig og lydig at jeg håper det skal gå greit :)

 

Så det er dårlig med rype altså TomMarius?

Link to comment
Share on other sites

Så det er dårlig med rype altså TomMarius?

 

Har jeg vel ikke sagt? :oops::oops::oops: Heit bikkje på litt løse ryper er ei j****g dårlig blanding.. :?

 

Men gjør deg selv en tjeneste, ikke stress med å introdusere fugl for bikkja.

Jeg har selv fått samme råd, og tenkte: "Neh, kan jo bare prøve litt...."

 

Så vidt jeg husker er vel hunden din litt over 5 måneder.. Altså er den født i april. Du gjør ikke noe feil ved å vente med introduksjon av fugl til neste år, da er hunden din mer moden i knotten, og dressuren vil "sitte" mer i bikkja.

Du vil da ha hele sommeren til å kose dere med tamfugl og dressurtrening og hvis du ser at det stemmer så rekker du også ett par jaktprøver eller litt svenskjakt før du slipper på her hjemme.

 

Men kun mine tanker, jeg veit ihvertfall at jeg ikke skal introdusere min neste stående for fugl før den er moden nok. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, stemmer det Robin. Virker midlertidlig som Dagl har hatt noen fine dager. Han kan sikkert komme med noe :wink:

 

Vi i guttegjengen driver imidlertidlig å planlegger rådyr/skogsfugljakt på Vega til vinteren. Fuglen er jo generelt mye skyere da, men vi får se hvordan det går. Tamfugltrening først, så får vi se hvordan det går. Gleder meg imidlertidlig til å "rampjakte" litt skogsfugl med Akela:D

 

Er det noen som har tips til hvor jeg kan bestille apportbukk? Gjerne en interresant en, men fjær ol. Det begynner å bli tid for å få henne til å forstå ordet "apport". Bare grepet selvfølgelig :D

Link to comment
Share on other sites

Tørk deg ei rype Ivo, det er like godt å begynne der med en gang, kravet for apportbevis er apport av utlagt tørket rype, eller frosset/ kald rype.

Rampjakt med unghund :shock: Det var den bikkja :roll:

 

Ikke missfortå meg General. Jeg skal ikke ødelegge henne. Blir nok rypefjellet først:)

 

Du sier tørk en rype? Kan jeg kjøpe dette noen plass? Jeg har bare skutt et par ryper og de er godt fordøyd for lenge siden :D

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at jeg jakter skogsfugl, og at jeg har gordonsettere. Men jeg legger inn innleggene under "Skogsfugljakta ...", og det synes unødig å legge inn under to tråder.

 

Men jeg er fornøyd så langt i sesongen, selv om jeg ikke har felt bemerkelsesverdig mange fugler. Ganske lite, i forhold til en del andre.

Men hundene fungerer bedre og bedre, noe som er vel så viktig. Det setter meg i god stemning. Men jeg kan være litt flau iblandt på egen vegne, da jeg bommer eller roter bort fugl som hundene har gjort god jobb på. :oops:

 

Sist helg var det mye vind, og noe regn. Kastevind gjorde det vanskelig for hundene tror jeg. Iallefall virket fuglen lett, og vi hadde mange blindstander og stander der fuglen gikk for tidlig. Men jeg fikk med meg en orrhane kylling, noe jeg er fornøyd med. Jeg er dog ikke fornøyd med å bomme to skudd på en soleklar 100% sjanse på voksen orrhane, og rote bort en bra skuddsjanse på tiur. Men det går opp og ned i denne jakta.....

 

Legger inn noen bilder av hunda fra året`s skogsfugljakt.

724620.jpeg

724616.jpeg 724617.jpeg

732280.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Har akkurat bestilt min første gordonsetter valp Luna. Gleder meg masse til den kommer.

Men får den ikke før om 7 uker.

Har hørt at det finnes fasan/due trenings baner, noen som vet om det er noen i nordland/troms.

Bor i narvik, jo nermere jo bedre?

 

Tenkte jeg skulle prøve ho på dette til sommeren...

 

 

Noen som har erfaring med denne formen for trening????

Link to comment
Share on other sites

Hatt ei super helg på hytta, fredag var jeg i tiurskogen, så 4 tiur og 2 rådyr :D Tiurn satt høyt i terrenget og var veldig løs, men bikkja fikk til ett skikkelig fint arbeid på en, hadde det ikke vært for de trærne så kunne det blitt ei steik :lol:

Lørdag gikk vi til fjells i ett hælvetes vær, ble bare tull så vi kjørte til sverige å kjøpte snus og flesk :lol:

Søndag årets første snø kommet så jeg tok en basset med meg å såg etter hare, fikk ikke ut noen ting, men bikkja jobba bra på fot ved to anledninger.

Ellers høre jeg at det er bra med fugl i fjellet å mye mus så dette lover bra :D

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut General :)

 

Er det noen her inne som er medlem av en fuglehundklubb i Trondheim? Jeg skulle gjerne funnet litt stoff om hvor jeg kan trene hunden, begynner å bli på tide nå :)

 

Sitter å får tiden til å gå med Anders Landin´s videoer. Fantastisk mann dette altså. Skal kontakte en som driver med tamfugl i mårra, så får vi se hva det koster. Noen som vet hva det ligger i pris? Studentbudsjettet er hardt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...