Jump to content

Ok..pressa er i hus ,men åssen krutt ?


TigerBlack

Recommended Posts

Fikk omsider kjøpt ei pro1000 presse her sist uka..

 

Skal lade 38spc/357 mag og 9mm (sistnevnte blir det betraktelig mest av). På sikt også 45acp

 

 

MEN så kommer spørsmålet, jeg har surfa endel igjennom tråder her ,og lest igjennom VV sine ladetabeller. Men fremdeles er jeg like dum.

 

Hvilket krutt skal jeg velge ?

 

Ser at 330 og 340 er greit til begge. Men hva er den store forsjellen ut bortsett fra at det er forsjellige mengder i ladninga ? pr nå så er det trenings ammunisjon det går i men på sikt blir det IPSC for 9mm, samt en og annen felt konk, for de to andre, vel en og annen felt konk der også

 

Jeg er ikke ute etter de hardeste ladningene ,men ikke sånn at kula såvitt rekker ut av løpet heller. Sånn rimlig midt på treet regner jeg med.

 

Kulene blir Frontier sine i alle kalibre (124gr i 9mm og 158 gr i 38spc/357mag, samt 230gr i 45'ern ,med andre ord så standard som en får det) ,med mindre jeg finner noe annet. Har snust litt på 105 gr SWC til revolvern, men ikke noe er bestemt ennå

 

 

Har også fått ett hint om en N320 ladning for 9mm som jeg har i bakhodet, men er litt usikker på å prøve på denne før jeg får litt mer erfaring.

 

Noen som har noe tips å komme med mht krutttype ville jeg sette stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med presse. Hvis jeg skal driste meg til et tips, må det være at du kjøper ulike krutt som passer til den patronen og ladningen du skal lade. 38, 357 og 9mm er temmelig ulike patroner. I tillegg vil egna kruttype også variere med aktuell kulevekt. Faren for sammenblanding av forskjellige kruttyper er eliminert ved å kjøre steinhardt på rutine med bare ha en boks om gangen på benken.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg kun bane og felt, men det jeg bruker er Vihtavuori v-N310 til .38spesial 105gr swc og til .45acp 160/200gr swc(3” løp). Til 9mm 120-124gr CNFP bruker jeg nå utelukkende v-N320. Har v-N330 og 340 men foretrekker 320. Til .357 mag bruker jeg kun v-N110.

 

Jeg har i grunn kommet frem til gode ladninger til alle våpnene mine, men skal likevel prøve med litt tregere (N320/340) krutt til .45acp 200gr swc, for å se om det ikke går an å lokke frem en litt mindre hissig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Faren for sammenblanding av forskjellige kruttyper er eliminert ved å kjøre steinhardt på rutine med bare ha en boks om gangen på benken.

Her er eg også ganske konsekvent, kruttet står på gulvet bortsett fra den ene boksen eg bruker.

Den står på benken ved pressa.

Bruker V-320 til både 9mm og 45ACP.

Link to comment
Share on other sites

For de patronene du nevner har jeg i de siste årene brukt 310 til 38 spes og 320 til 9mm. Jeg lader begge med lette kuler. 100 gr til 38 spes og 120 til 9mm. Med disse kruttene får du lite rekyl og lite munningsvipp. Det eneste du må tenke på er at du bør kronografere ladningene i 9mm så du holder deg over faktorkravet til feltskyting. Jeg hadde ikke veldig mye å gå på med den ladningen jeg brukte men den holdt ca. 128 i mitt våpen. 330 er også ett fint krutt til begge kaliber, men det gir litt mer munningsvipp. Til 45 ACP havnet jeg også på 320-krutt. Send pm om du er interessert i ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skjønner litt ,men ikke mye (er litt træg).

 

Lærlingen: Hva er det som gjør at du foretrekker 310 framfor 330/340 ? hva er forsjellen ?

 

rekyl har jeg ikke så mye imot, det er litt av utfordringen å takle. Det jeg i basis ønsker er ladninger som er så nærme "fabrikk" som mulig. Jeg har brukt endel Fiocchi i 38spc og disse opplevde jeg som betraktelig mer hissige en Magtech som jeg omtrent måtte sjekke hylsa for å se om den hadde gått av.

Dette er forresten i en S&W 686 6" med wolff fjærsett og DA/SA avtrekk

 

 

Geco'ene jeg har i 45acp var veldig ok å skyte med så disse blir det flere av tilsvarende. I 9mm har det vært mye av det samme de fleste merkene jeg har prøvd.

 

Jeg regner med at det blir endel prøving og feiling uansett.

Link to comment
Share on other sites

I 38sp skyter jeg for tiden med Berry sine belagte 148gr DEWC kuler, og 3.6gr N32C col 29.5mm (så vidt over kanten på hylsa). Fedreal tenhetter og S&B hylser. Våpen S&W 586 6" løp. Ganske så full hylse med denne komboen, noe man må etterstrebe med N32C kruttet. N32C har forøvrig en brennhastighet, som er mellom N320 og N330. Men nærmest N320 av de to.

 

Dette er ikke krumbane hastighet, men fullt ut håndterbart . Litt sintere enn S&B sine orginal ladninger med 148gr WC i 38sp. Og sikkert endel sintere enn mange vill foretrekke i revolverfelt (endel foretrekker visst ned mot 3.0gr med samme krutt), men så når WC kulene mine frem til 70m også. :wink:

 

Det jeg liker best med min ladning med N32C kruttet i 38sp, er at en dobbelladning ikke går. Da man ikke får i kula ved dobbel ladning, samt at man lett ser kruttet i hylsa når en setter i kula.

Så det føles veldig trygt.

 

Ellers har jeg i likhet med mange mitt krutt innelåst i ett ventilert skap, og kun en kruttboks er fremme om gangen. Dette da det er forferdelig fort gjort å rote til akkurat dette med krutt typer, om man ikke er en smule nasi på dette punktet.

 

P.s Du kommer til å ende opp med med mye forskjelligt krut i skapet før det har gått så lang tid, dette er noe jeg bare vet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg anbefale å lese Ladeboken? Altså den boken som heter "ladeboken" og ikek bare en samling med tabeller? Det er my kunnskap og visdom samlet der som er greit å ha i bakhuet når man skal begynne å lade.

Angående krutt så tror jeg som de andre at du vil ende opp med fler typer, sånn er det bare om man skal kunne få det optimale ladningen i sitt eget våpen.

Jeg foretrekekr N-340 til sinna ladninger i .45 acp,9mm og .38 special men bruker mye N320 til slappe ladninger i samme kalibere og også i 44 mag, 45 colt og 44-40. Til magnum ladninger er det N110 det går i.

 

Som et lite tips, så er min erfaring at det ikk er en god ide å skifte mellom hylsere med stor størrelses forskjell på lee pressene. Du kan nok bruke 357 og 9mm i samme pressa, men skal du lade 45 acp også så vil jeg anbfela en presse til. En turret kan være greit som et tilegg til en progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Som et lite tips, så er min erfaring at det ikk er en god ide å skifte mellom hylsere med stor størrelses forskjell på lee pressene. Du kan nok bruke 357 og 9mm i samme pressa, men skal du lade 45 acp også så vil jeg anbfela en presse til.

 

Kunne du utdype hvorfor du ikke anbefaler bytte mellom "store/små" patroner?

 

Jeg lader mye 38, 9x19 og 45 acp med samme Loadmaster, uten problem.....

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen: Hva er det som gjør at du foretrekker 310 framfor 330/340 ? hva er forsjellen ?

N310 brenner raskere og passer til lettere kuler, og i mitt .45acp tilfelle, korte løp.

 

Tenker du .38spesial, så lader jeg 2.8gr N310, 105gr SWC, L. 32mm til revolver felt, i min 6” 686. Jeg har testet tregere krutt og tyngre kuler, men kan ikke helt se vitsen. Min erfaring er at den ladningen går midt på helt ut til 60m, lengre en det så får man bare sikte litt høyere.

 

Når det gjelder 310 i .45acp så er det fordi pistolen, en Kimber ultra CDPII har kort kort løp og trenger et raskt krutt. Til å begynne med så brukte jeg N310 fordi jeg ladet med ”lette” 160gr SWC, nå har jeg funnet ut at litt mindre krutt og 200gr SWC gir nøyaktig samme rekyl/vipp. Men med en tyngere kule burde jeg også i teorien få bedre forbrenning med et saktere krutt, så nå skal jeg prøve med 320 for å se om det ikke blir litt mykere rekyl/vipp.

 

Når det gjelder N320 i 9mm så er det rett og slett fordi jeg liker rekyl følelsen det gir i Sig X-six’n min, et pluss er at det er noe mer økonomisk å bruke N320 samtidig som det blir mindre søl i pressa. Til å begynne med så blyet løpet en del, men etter noen tusen skudd så har dette forbedret seg radikalt.

 

Jeg har heller ikke noe imot rekyl, jeg lader alltid med god margin mht faktor der det gjelder, men å etterligne fabrikk ammo syntes jeg ikke er noe mål. Målet må være å finne en ammo som gir go'følelsen i det våpenet den skal brukes i. Den nevnte revolverfeltladningen syntes jeg er super i 686’n, og det har hent så ofte at det går hull i hull både 2 og tre skudd, at nå passer jeg faktisk på å spre litt med vilje

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen, da ble jeg litt klokere ja. glimrende forklart. Den 38ladingen skal jeg ha i bakhodet :)Jeg tenker økonomi i ladningen også sps når en har handla 2 våpen + presse på samme lønninga ;)

 

Hassel: Jeg har lest endel i ladeboka ,men når det står at man kan bruke diverse forsjellige kruttsorter til samme kulene går dette litt i surr i hodet mitt. Så da er jeg ute etter erfaringer fra andre skyttere. Jeg vet at det gjelder her som alle andre steder som Dirty Harry så vakkert sa det.. "meninger er som r'vhøl.. alle har en". Men det å se hva andre har erfart med forsjellige typer gjør det litt lettere for meg å se hele bildet. Og jeg har mye lettere for å se på andres erfaringer en hva som står i læreboka.

 

Kan legge til at jeg har bestilt ett par extra turrets og har sett på endel youtube videoer at det å bytte kaliber på Pro1000 ser ikke så veldig komplisert ut hvis en har en sjekkliste å gå utifra

Link to comment
Share on other sites

Kunne du utdype hvorfor du ikke anbefaler bytte mellom "store/små" patroner?

 

Jeg lader mye 38, 9x19 og 45 acp med samme Loadmaster, uten problem.....

 

På min loadmaster måtte jeg endre litt på innstillingen for den dingsen som skyver patronene, og på begge to førte dette etterverdt til at "hodet" på pressa, der hylseholderen sitter, løsnett etter en god del bruk og indekseringen ble helt galt. Byttet da mellom type 44 mag og 9mm. Skjedde med to presser.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som N320 er det mest anvenlige kruttet til mitt bruk ja. N330 er jo såklart også ett alternativ.

 

Ser at 9mm og 38spc har identisk kulediameter så en kan kanskje bruke de samme kulene. Ser på å bruke Frontier sine 124gr RN her. Ellers er vel 158gr en ganske vanlig kulevekt på 38spc/357mag. 105gr SWC skal også prøves mer til presisjon og konkurranse bruk..

 

Til 45ACP blir det Frontier 230gr tenker jeg.

 

Så noen Hornandy 230gr XLT Hollowpoints som så kjempemorsomme ut, hvis jeg lader noen sånne tror jeg at en litt hardere ladning med 330 kan være greit. Den blir kun for rekreasjon skyting uansett.

 

Hettene tenker jeg å bruke CCI small pistol og large naturligvis til 45acp..

 

Hvis noen har noe ladedata så send meg gjerne en PM, dette taes imot med stor takk.

 

Kan forresten nevne hvilke våpen jeg skal bruke dette i.

 

M&P 9L (9mm)

M&P 45 (45ACP)

S&W 686 6" .(38scpl/357 mag)

 

Walther pp og S&W22a kommer jeg til å kjøpe til foreløpig. 32acp er kanskje vanskeligere å få kuler til.. her regner jeg med at ett par gr N310 er noenlunde, uten at jeg har sjekket dette. 22LR er kjøpeammo uansett

 

Hvis noen har noe erfaringer med kuler i de kaliberene jeg skal lade taes også dette godt imot. Jeg er i detheletatt ute etter alle de tips,erfaringer og hint jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk så vill og gæren at jeg bruker .358 blykuler i .357’n og .356 blykuler i 9mm.

I ny og ne har det faktisk tatt helt av, og jeg har skutt 9mm med 124gr blykuler size’et til .357(!), noe som har resultert i hele 7,8 fot pr. sekund i hastighets økning over .356.

 

Ingen regel uten unntak, og diameteren på kulene du skal benytte avhenger så vidt jeg har forstått av den faktiske diameteren på løpet i det våpenet som skal benyttes, og i tillegg om det er bly, belagt, eller mantlet kule.

 

Jeg skyter for tiden 120gr CNFP fra kulegrossisten size’et til .356 i min 9mm. Med utgangspunkt i løpets diameter, budre jeg ha brukt .357 size’ede kuler, men i og med at jeg har fått disse kulene billig, og presisjonen er bra, så får jeg vente med .357 kuler til jeg begynner å støpe selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Såh.. har vært å handla både det ene og det andre av krutt og kuler. Kjøpte både 320 og 340 bare for å ha litt å velge i så da har jeg krutt en stund.

 

Kulene:

H&N 9mm FMJ 125grn. Jeg prøvde meg litt fram og har "falt" foreløpig på en med 4.8grn N340 COL: 29.00mm, dette gav veldig ok presisjon i M&P. Kronograferte denne til snitthastighet på 1177fps, noe som skulle gi en faktor på 144. Denne oppleves som en god del mildere en fabrikkskudd syntes jeg og er behagelig å skyte med.

 

For 38SPC kjøpte jeg en "burk" med kulegrosisten 158GRN SWC, der skulle 1000 stk holde en stund. Jeg har ladet opp endel med forsjellig ladninger, men har ikke fått testet noen av dem ennå. Har alt fra 4.2 grn N340 og oppover til 5.0grn N340. Så er det bare å se hva som går best.

 

Neste prosjekt på 45ACP.. her blir det enten Frontier eller Berrys, kommer litt an på hva jeg finner.

 

sliter fremdeles med å finne hylser i 45ACP ,men har fått samla opp noen iallefall.

 

Hvis noen har noen pent brukte som trenger ett nytt hjem.. si ifra :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager og avbryte men føler at dette passer og spørre om hær.

 

Eg e en litt gnien JÆ.. og tenker på kostnader.

Er jo bra forskjel på kruttet me tanke på pris.

 

Er det noen som har laddet med

NORMA KRUTT 4 SKYTTERLAGSKRUTT

NORMA KRUTT 15 SKYTTERLAGSKRUTT

NORMA KRUTT 19 SKYTTERLAGSKRUTT

 

Dette er jo et billig krutt men er litt usikker på om det lar seg gjøre i en 9mm.

 

Har bare prøvd bare laddet med N-340 VIHTAVOURI KRUTT

med 122grn bly kuler

 

29mm nedpress 4.6grn ca 300ms hard rekyl

28mm nedpress 3.8grn har ikke fått cronet dette, men er svakere rekyl. Roligere vipp.

Link to comment
Share on other sites

Er du seriøs?

 

Om du er seriøs så er mitt råd:

Bruk litt av penga på en ladebok nr 6.

Les den.

Så leser du den en gang til.

Så leser du den enda en gang med fokus på "valg av krutt".

I tillegg kan du jo lese min artikkel om skytterlagskrutt som ligger på kammeret (søk "artikkel om skytterlagskrutt") den er gratis å koster ikke noe å lese. Den kan og leses to ganger. Kansje tre.

 

Om du etter det enda lurer på om Norma 4, Norma 15 eller Norma 19 er egnet til å lade 9mm parabellum (regner med det er det kaliberet du lader med den dosen N340 og den aktuelle kula) med istedenfor N340, så ville jeg bedd deg vurdere om lading er noe for deg.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en grunn til at jeg spør om det er noen som har gjort dette.

 

Laddebøker kan du jo lese opp,ned og i mente, og enda så er det jo som du sier variasjoner som du må tilpasse i forhold til kule, krutt type og hvor langt ned du dytter kula i patronen som igjen avgjør trykket som lages i det kula forlater hylsen og vidre løpet.

 

Jeg stilte et lite enkelt spørsmål om det var noen som hadde prøvd og bruke skytterlagskrutt i 9mm.

 

Trenger inngen som antyder på en frekk måte at jeg e gal som spør om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ingen anyder at du er gal som spør etter dette.. :wink:

 

Det høggern på en forsiktig måte prøver å fortelle, er at om du hadde lest ladebokens del om brennhastigheter på krutt ville du sannsynligvis regnet deg frem til at brennhastighetene på de kruttsortene du nevner omtrent vil ligge på nivå med vått høy i forhold til pistolkrutt...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Personlig syns jeg det er best med færrest mulig kruttbokser i skapet. så for å gjøre ting enkelt så bruker jeg n340 i 9mm, 38spes, og 45acp, mens jeg bruker n110 til 357 mag. i 9mm bruker jeg frontier 124 grain rn-kuler og heimestøpte rn-kuler i 125 grain. i 38spes bruker jeg 158 grain rn-kuler ig får glimrende presisjon med disse. 45acp bruker jeg 230 rn grains frontierkuler , mens jeg bruker 180 grains kuler i 357mag.

 

n340 gir lite tomrom i både 9mm 38spes og 45acp, mens n110 er et godt krutt for 357mag, spesiellt 180grainere.

 

har forsket meg fram til beste ladning/presisjon i mine våpen og det er ikke umulig å holde alle hull innenfor 10ern på 25 meter selv om jeg bruker n340 i 3 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et mere utfyllende svar.

 

Takk til alle.

 

Det er jo nyskjærigheten som driver oss hær i værden så derfor lurte jeg på om det var noen som hadde prøvd dette.

 

Grunnen til at jeg spør er den biten som kommer inn på løpslengde, kontra brenne tid.

Jo lengre løp, jo lenger brenne tid har du for og bygge opp trykk bak kulen. Detter er jo mer for rifler der du har et lukket kammer, og trykket ikke har andre plasser å gå en ut gjennom pipa på løpet.

Tenkte kanskje noen hadde vært borti denne tanken.

 

Men hær var jo rådet ganske enkelt. Styr unna :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trenger inngen som antyder på en frekk måte at jeg e gal som spør om dette.

Jeg mente bare at før du i det heletatt begynner å lade bør du lese ladeboken opptil mange ganger. Der står det vel noe om å ikke bruke krutt du ikke har ladedata for i det aktuelle kaliberet. Videre mente jeg at siden du snakker om skytterlagskrutt så burde du kansje lese min artikkel om skytterlagskrutt. Der står det hvilke krutt de er ganske like.

 

Om du spør på internett så får du svar.

Og om du mener svaret mitt (som jeg selv mener jeg svarte på en helt grei måte) er frekt og antyder at du er gal så er det bare å beklage. Visste ikke om en mer skånsom måte jeg kunne legge dette fram på.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern her. Når du blander rifle og pistolkrutt så er det en del elementære kunnskaper som mangler, og konsekvensene kan være direkte livsfarlig. Man kan sikkert pakke inn svaret for å gjøre det mer hyggelig, men det viktigste er at beskjeden mottas, og i dette tilfellet var det på plass å si det på en direkte måte.

 

Vet du ikke hva slags krutt du kan bruke må du lese ladeboken, minst én gang :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa så er jeg jo bare nyskjerig.

Lurte på om noen hadde prøvd dette.

Men har jo fått et ganske tydlig svar på dette.

 

Når det kommer til skytterlagskruttet så har jeg selv vært med på og ladde opp 1500skudd der det bare måtte kastes etterpå, fordi ladde dataen på det ikke stemte med ladingen som sto på boksen.

Var en kjedlig og iriterende lærdom..

 

Men det e jo som sakt sånn en lærer på den harde måten.

Link to comment
Share on other sites

Aa si at riflekrutt til pistol ladniner er farlig, mener jeg er feil, men totalt bortkastet er det i hvertfall, for med en brennhastighet som "vaat hoey " :D er det heller daarligt med trykk og hastighet aa oppnaa. Andre vegen derimot, boer man holde tunga rett i munnen i forhold til.

Jeg bruker selv nesten hele Vihtavuori serien, hele Norma, det mesta av Hodgdon + av og til noe IMR, saa det aa holde kontroll paa hvilken boks som er framme er viktigere jo mer variasjoner man lader. Mange raad har kommet her og om man leser og spoer, slipper man farlige og dyre overraskelser. Lykke til som fremtidig storforbruker av cellulose produkter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...