Jump to content

9mm og .45 pistol


Darius

Recommended Posts

Hei

Med dagens regelverk er det vanskelig for en "hobbyskyter" å eie både 9mm pistol og .45 pistol?

 

Er det slik at en må kjøpe ting i "riktig rekkefølge" som f.eks .45 først til militærfelt for så å kjøpe en 9mm til grov etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Konkurransevåpen er behovsprøvd. I rundskrivet til politiet står det at du kan du eie inntil 4 håndvåpen som rekreasjonsskytter. Du må likevel dokumentere behov for hvert enkelt våpen.

 

Kjøper du en 9x19 (9mm) som lovlig kan brukes i til militær og grovfelt, så kan våpenkontoret nekte å innvilge nytt våpen til grovfelt klassen da våpenet i militærfelt kan bruks til begge klassene. Det er likevel noen forskjeller i regelverket som avtrekksvekt. Du kan argumentere med at du ikke stiller på et konkurransemessig likt nivå om du må stille med et våpen som har over 1360 gram i avtrekksvekt i grovfeltklassen.

 

For å unngå disse problemene så gjør du det enklere for deg selv ved å først erverve .45 acp pistolen til militærfelt. Da kaliberert ikke er godkjent til grovfelt, så må du da ha eget våpen til det.

Hvorvidt du er nødt til å "gjøre ting i riktig rekkefølge" kommer ann på ditt lokale våpenkontor, og hvor strenge de ønsker å være. Bor du i Oslo er det desverre litt mer vanskelig enn utpå bygda, men noen fordeler skal vi som bor på bygda også ha :)

 

Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt beskrevet svar Wadcutter :)

 

Jeg bor "heldigvis" ikke i Oslo men i Trondheim. Så jeg må tenke litt på dette. Jeg har egentlig ikke så stort behov for en .45 pistol

som en 9mm så jeg må vurdere dette. Men av og til er det morro med stor pang også :)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig :wink:

 

Når du tenker på behovet for en .45 acp pistol til militærfelt, så kan du tenke at neste gang 9mm skuddet blir tolket ut, så hadde det vært klart inne på skiva med .45 acp. Større kule = større sjanse til å treffe :mrgreen:

 

Dessuten er .45 det eneste som hjelper når zombiene invaderer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig :wink:

 

Når du tenker på behovet for en .45 acp pistol til militærfelt, så kan du tenke at neste gang 9mm skuddet blir tolket ut, så hadde det vært klart inne på skiva med .45 acp. Større kule = større sjanse til å treffe :mrgreen:

 

Dessuten er .45 det eneste som hjelper når zombiene invaderer :lol:

Sjansen for at en 45acp hadde gått lenger ut enn en tolkekannt 9mm er nok stor. Et tolkeskudd er jo allerede et skudd der ting har gått galt, større rekylenergi bøter ikke på dette problemet. Så de små millimetre i forskjell på diameter blir nok elegant visket ut.

Men morro med .45, det kan ingen ta fra en.

Link to comment
Share on other sites

større rekylenergi bøter ikke på dette problemet. Så de små millimetre i forskjell
Njaaaaa...... Pga at kula er tyngre i .45 vil rekylenergien virke så mye anderledes at kula høyst sansynlig vil treffe bedre i zombier enn 9mm. :twisted: Selvsagt har du større sjanse til å treffe med et så grovt kaliber da! Bare for å overdrive sakene litt:

Hvis senteret på prosjektilet fra disse to treffer en 6'er på presisjonsskiva på 25 meter vil følgende skje:

Den minste lager knapt nok merke i pappen, den største fjermer hele skiva... :mrgreen: Tolkingen vil da gi en bom for det minste våpenet, og en tier for det største... :lol:

iz3pqg.jpg143i3aq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt beskrevet svar Wadcutter :)

 

Jeg bor "heldigvis" ikke i Oslo men i Trondheim. Så jeg må tenke litt på dette. Jeg har egentlig ikke så stort behov for en .45 pistol

som en 9mm så jeg må vurdere dette. Men av og til er det morro med stor pang også :)

 

Trondheim har også begynt å bli litt vanskeligere, men ikke helt Oslo ennå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke ”svidd av” grovpistol på en 9mm, men hvis man med hobbyskytter mener en som ikke er interessert i en grovpistol .32 så er det jo greit.

Jeg har derfor 9mm til militærfelt, og .45acp til spesialpistol. Fryktelig moro, men dessverre kanskje litt mer krevende en hva jeg behersker på mitt nivå akkurat nå.

 

Det eneste som er negativt med .45acp er at man blir litt ”hylsetulling” og bruker mer tid på å lete etter hylser, en på selve skytingen. Da er 9mm veldig greit.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er negativt med .45acp er at man blir litt ”hylsetulling” og bruker mer tid på å lete etter hylser, en på selve skytingen. Da er 9mm veldig greit.

Gjett om jeg har merket dette på meg selv, det er til tider så ille at når siste skudd går, er det først jeg gjør ikke etteravtrekk, men å se hvor hylsa reiste (i håp om at resten gikk samme veien). :oops:

 

Men om man lader selv, gir blaffen i 40-50 hylser per stevne, man finner jo som regel igjen noen (mitt snitt er 2 hylser per stage).

Så hender det jo at man har det både rasende morsomt, og skyter brukendes på samme tid med 45acp. :D

Link to comment
Share on other sites

Woff: Nå må du huske på at det her skal skytes stående, enhånds - evt stående fri. Da er det ikke diameteren som er avgjørende, men hvor senteret på hullet er. All måling viser at .45 har høyere rekylimpuls og større munningsvipp.

 

Om en skal skyte grovfel og militærfelt, vil det naturlige valg for en skytter være .32 og 9x19.

Link to comment
Share on other sites

Woff: Nå må du huske på at det her skal skytes stående, enhånds - evt stående fri. Da er det ikke diameteren som er avgjørende, men hvor senteret på hullet er. All måling viser at .45 har høyere rekylimpuls og større munningsvipp.

 

Om en skal skyte grovfel og militærfelt, vil det naturlige valg for en skytter være .32 og 9x19.

 

Evt er en god revolver i 38 spec med anatomisk grep er ikke noe dumt valg til grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt beskrevet svar Wadcutter :)

 

Jeg bor "heldigvis" ikke i Oslo men i Trondheim. Så jeg må tenke litt på dette. Jeg har egentlig ikke så stort behov for en .45 pistol

som en 9mm så jeg må vurdere dette. Men av og til er det morro med stor pang også :)

 

Trondheim har også begynt å bli litt vanskeligere, men ikke helt Oslo ennå :mrgreen:

 

Hva med Heimdal?

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke diameteren som er avgjørende, men hvor senteret på hullet er.
Nå var ikke innlegget mitt så veldig seriøst da! :lol: Det fine med .45 er jo at du ser lettere på avstand om du har truffet. 8) Det triste med .45 er at hullstørelsen krever store lapper og oftere utskifting av blinkene...

Men du verden så behagelig kaliber. Har selv en Kimber i .45 og en Pardini i 9mm...

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig :wink:

 

Når du tenker på behovet for en .45 acp pistol til militærfelt, så kan du tenke at neste gang 9mm skuddet blir tolket ut, så hadde det vært klart inne på skiva med .45 acp. Større kule = større sjanse til å treffe :mrgreen:

 

Dessuten er .45 det eneste som hjelper når zombiene invaderer :lol:

 

 

pfft. alle vet da at det er mer en nok med .22 på zombier for nærkamp. passe fart til og penetrere ene siden av skallen, rikosjerer av innsiden bak og lager generell smørje av hodeinnholdet. overpenetrasjon med påfølgende kontaminasjon er jo et reelt problem når man snakker zombier.

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg har merket dette på meg selv, det er til tider så ille at når siste skudd går, er det først jeg gjør ikke etteravtrekk, men å se hvor hylsa reiste (i håp om at resten gikk samme veien). :oops:

 

Men om man lader selv, gir blaffen i 40-50 hylser per stevne, man finner jo som regel igjen noen (mitt snitt er 2 hylser per stage).

Så hender det jo at man har det både rasende morsomt, og skyter brukendes på samme tid med 45acp. :D

 

Jeg tromlet og inspiserte hylser i går, og regnet ut at jeg så langt i sesongen har mistet ca 20, men funnet ca 190. Med andre ord herren tar, og herren gir.

 

Med MSA sordin supreme pro hørselsvern kan jeg faktisk høre ganske nøyaktig hvor hylsene lander mens jeg er midt i en serie :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg har merket dette på meg selv, det er til tider så ille at når siste skudd går, er det først jeg gjør ikke etteravtrekk, men å se hvor hylsa reiste (i håp om at resten gikk samme veien). :oops:

 

Men om man lader selv, gir blaffen i 40-50 hylser per stevne, man finner jo som regel igjen noen (mitt snitt er 2 hylser per stage).

Så hender det jo at man har det både rasende morsomt, og skyter brukendes på samme tid med 45acp. :D

 

Jeg tromlet og inspiserte hylser i går, og regnet ut at jeg så langt i sesongen har mistet ca 20, men funnet ca 190. Med andre ord herren tar, og herren gir.

 

Med MSA sordin supreme pro hørselsvern kan jeg faktisk høre ganske nøyaktig hvor hylsene lander mens jeg er midt i en serie :lol:

Hehe, ved den fremgangsmåten er det nok lettere å finne 6 tomhylser i lyngen enn 6 hull i skivene.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ved den fremgangsmåten er det nok lettere å finne 6 tomhylser i lyngen enn 6 hull i skivene.

Helt klart. Det går faktisk en historie i kretsen at det var en kar som brøt en feltrunde for heller å plukke tomhylser fra en i samme lag som ikke var interessert i dem selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal søke om 9 mm og 45. ACP. Men jeg vet ikke hvilket våpen. Hva skal jeg da skrive på løpslengde? Er det noe standard mål som kan brukes her eller hva skriver dere?

 

Du fyller ut type pistol og kaliber .45 ACP (eller 9mm) når du skal kjøpe fabrikknytt våpen. Løpslengde behøver du ikke skrive. Da står du fritt til å velge den pistolen du ønsker i det aktuelle kaliberet.

Ved kjøp fra privatperson skal du egentlig også ta med løpslengde og serienummer, men det går like fint uten. :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke oppgi alt. I min forrige våpensøknad (som forsåvidt ble godkjent forrige uke) hadde jeg fyll inn:

Våpentype: Pistol

Kaliber: .45 acp

Bruksområde: Trening/konkurranse

 

Også legger du ved kopi av medlemskort i skyteklubb og eller forbund, + eventuell dokumentasjon på aktivitet.

 

Trenger behovet mere begrunnelse (som når du allerede har et våpen som er godkjent til det skyteprogrammet) kan du skrive inn det, eventuelt legge ved eget skriv om hvorfor og referanse til regelverk.

 

 

edit: typo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Løpslengde er egentlig irrelevant for pistoler; rubrikken kom i forbindelse med at JD anså geværløp kortere enn 55 cm som uønsket i kongeriket.

 

Rent logisk er riktignok en pistol med > 40 cm løp like ulovlig som gevær med < 40 cm løp etter den nye forskriften, så man kan jo godt skrive < 40 cm for å berolige onkel/tante.

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg har merket dette på meg selv, det er til tider så ille at når siste skudd går, er det først jeg gjør ikke etteravtrekk, men å se hvor hylsa reiste (i håp om at resten gikk samme veien). :oops:

 

Men om man lader selv, gir blaffen i 40-50 hylser per stevne, man finner jo som regel igjen noen (mitt snitt er 2 hylser per stage).

Så hender det jo at man har det både rasende morsomt, og skyter brukendes på samme tid med 45acp. :D

 

Jeg tromlet og inspiserte hylser i går, og regnet ut at jeg så langt i sesongen har mistet ca 20, men funnet ca 190. Med andre ord herren tar, og herren gir.

 

Med MSA sordin supreme pro hørselsvern kan jeg faktisk høre ganske nøyaktig hvor hylsene lander mens jeg er midt i en serie :lol:

Hehe, ved den fremgangsmåten er det nok lettere å finne 6 tomhylser i lyngen enn 6 hull i skivene.

Nåja, i militær, skjøt jeg bort tre fattige poeng i mitnorsk i år. Og Hadde jeg satt 1 poeng mer på siste hold, hadde jeg stukket av med hele stasen. Så så ille er det ikke alltid (multitasking vet dere). :wink:

Værre er det at jeg mistet det ene poenget, fordi jeg trodde jeg så ett hull i den minste firkanten på vogna. Og valgte å nøye sette skudda litt til siden for å ungå teipen (og så viste det seg at hullet jeg så, var gjennom lys i ett tidligere 45 hull med en klistrelapp over). Det var nedtur det. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...