Jump to content

Storviltjakt med revolver


Linduvarri

Recommended Posts

Kven har ikkje drøymt om å [...] ha gunner'n som ein ekstra reserve om [...] rå stoppkraft er det einaste som dug?

Sukk, ja DET hadde vært tøft, det. Drømmer om det hver dag jeg. Øver foran speilet på kveldene med softgun-revolveren min.

 

Are you talking to me?

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med å skyte ulv med revolver..[...]bør redigeres hardt og nådeløst[...]

 

Du glemte noe om katter, 6,5x55, relativt dyre tyskproduserte rettrekkere og løsbikkjer, men om du prøver en gang til får du kanskje redigert inn det og :mrgreen:

 

[....] Øver foran speilet på kveldene med softgun-revolveren min.

 

Are you talking to me?

 

Er det Her deg?

 

sånn, nok fjas for i dag

Link to comment
Share on other sites

Tråden hadde vel en litt skjeiv start? og kjapt sklei den ut. Det er ikke lov å jakte med håndvåpen i Norge, så om noen vil overbevise myndighetene på våre vegne, kom med overbevisende (positiv) dokumentasjon og argumenter, i steden for å komme med dokumentasjon om at vi i hvertfall ikke er skikket!

Link to comment
Share on other sites

ballistikk for 460 xvr 8 3/8" løp

 

kule 405 grains lofpgc (lead ogival flatpoint gascheck) heimestøpte

ball coeffisient beregnet v. hj. av kalkulator ( http://www.uslink.com/~tom1/calcbc/calcbc.htm ) til 0,398

v/o = 1550 ft/s

kulebane:

25m = +3,7cm, 50m = +5,19cm, 75m = +4,24cm, 100m = 0cm, 150m = -18,87cm

 

anslagsenergi:

25m = 2767J, 50m = 2615J, 75m = 2472J, 100m = 2338J

 

anslagskravet v/100m for storvilt er oppfylt. om jegeren skyter opp til elgprøven etter vanlig prosedyre som for rifle (reinfigur på 100m) synes æ personlig at ved bruk av slikt verktøy burde jakt med håndvåpen være tillatt. den største bøygen er det nåløyet som man skal i gjennom ved å faktisk klare oppskytinga. det klarer man som oftest ikke ved å bare skyte 30 prøveskudd som ved rifle.

 

om man så la inn påbud at våpen skulle bæres synlig i hylster utenpå så ville ikke argumentet om at skjulte våpen kan oppfattes som og skjule tjuvjakt.

 

Nå er det vel slik at POD ikke ønsker at vi skal gå med håndvåpen på kroppen, så der ender vel den saken.

 

chopper.

Link to comment
Share on other sites

Eg er i alle fall einig! Bortsett frå det med ulv då :wink: .

 

Ser at tråden mangla ein setning, men blei minst like bra utan. Takk for engasjementet så langt. Og- å trekkja Smit'h & Wesson'en når grizzlyen står framfor ein, må vera ei ubeskriveleg kjensle. Eller storoksen i krattet.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

å trekkja Smit'h & Wesson'en når grizzlyen står framfor ein, må vera ei ubeskriveleg kjensle.

Litt som det å ikek rekek frem til ramma etter å ha spist rå sild og løk i helvetes uka?

 

(fo ordens skyld, jeg rakk frem så jeg kan ikk beskrive følelsen...bare gjette)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...